wat beginnersvraagjes

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kescali

wat beginnersvraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 21:32

Ik ben nog nieuw hier op het forum, maar ook nog nieuw in het gaan houden van een paard aan huis.
We hebben een huis gekocht, waar we pas in juli in kunnen, maar bij het huis zit 6000 m2 grond en een stal met 5 boxen. Dus mijn droom gaat eindelijk werkelijkheid worden. en er zal een eigen paard/pony komen.
Nu heb ik wel altijd gereden, maar nooit zelf een paard gehad, dus ik ben me nu goed aan het oriënteren wat er allemaal bij komt kijken.

Ik heb ook nog geen paardje gekocht, want ook daar wil ik niet in overhaasten. We hebben de tijd.

Maar ik heb wat vragen voor de ervaren mensen hier:
1) de grond is verdeeld in drie weilanden, die mooi zijn afgezet. En een aparte rijbak. Hoe lang kan ik mijn paard (en) straks het beste op de wei zetten en hoe lang op stal. Ik lees zo her en der dat er veel mensen zijn die hun paarden 24/7 buiten laten lopen, maar gevoelsmatig zet ik ze 's nachts liever op stal. Of is dat onzin ?
2) Als je paard op de wei loopt, wat voer je dan bij en wanneer ?
3) Als je de weilanden in de winter niet meer mooi zijn, maar te modderig, is het dan verstandig om ze een paar uur in de rijbak te laten lopen ?

Ik zal vast niet de slimste vragen stellen, maar ik vraag me gewoon af hoe ik dat moet doen straks en wat het beste is. Ik wil zowieso minimaal twee paarden of een paard en een pony aanschaffen, want ik wil niet een paardje alleen op de wei zetten, denk niet dat hij of zij daar gelukkig van wordt.
Alle tips, ook die niet te maken hebben met mijn bovenstaande vragen zijn zeer welkom.

Groetjes
daniëlle

RikLoverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:48

1) de grond is verdeeld in drie weilanden, die mooi zijn afgezet. En een aparte rijbak. Hoe lang kan ik mijn paard (en) straks het beste op de wei zetten en hoe lang op stal. Ik lees zo her en der dat er veel mensen zijn die hun paarden 24/7 buiten laten lopen, maar gevoelsmatig zet ik ze 's nachts liever op stal. Of is dat onzin ?
Het is inderdaad een goed idee om je paarden/pony's overdag in de wei te zetten en 's nachts op stal. Zo ook minder kans op diefstal en kunnen ze goed uitrusten en misschien even lekker liggen in het stro.
Bij mijn pony's geef ik eens per dag hooi (een kruiwagen vol, maar dat voor 3 kleine pony's). Ze kunnen natuurlijk ook gewoon grazen hé!
3) Als je de weilanden in de winter niet meer mooi zijn, maar te modderig, is het dan verstandig om ze een paar uur in de rijbak te laten lopen ?
Dat zou kunnen, voor deze vraag weet ik geen (goed) antwoord, geen ervaring daarmee..

xx

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:51

Kescali schreef:
Maar ik heb wat vragen voor de ervaren mensen hier:
Een gezond paard kan in principe gewoon buiten blijven 's nachts, mits er genoeg droge grond is om te liggen en beschutting. Zelf heb ik mijn stallen altijd open staan, dan kunnen ze zelf kiezen. Daar voel ik me goed bij. In de winter slapen ze trouwens vaak in hun stalletje, in de zomer kiezen ze ervoor om buiten in de wei te gaan liggen.

Die van mij zijn gevoelig voor hoefbevangeheid, dus die krijgen niet veel gras. Ze krijgen hier voornamelijk (graszaad)hooi en een vitaminekorrel. Maar het hangt er net aan wat voor een paard het is, hoe intensief het dier moet werken enz.

Je bak zal daar wel mee leiden, paarden graven, knoeien met hooi en poepen, hier slipt je bodem sneller door dicht en zal je bak wellicht minder waterdoorlatend worden. Zelf laat ik ze een stuk wei kapot lopen, dan trekt heel snel weer bij. Zolang ze maar een plek hebben om droog te staan dan kan het niet zoveel kwaad.

arizonagreen

Re: wat beginnersvraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:56

In de winter 1 van de weilanden onder verdelen in 2/3 paddocks, en ze om de week/2 weken in een andere paddock te zetten, om het andere stukje land bij te laten komen.

Als je de mogelijkheid hebt, zou k ze zeker 24/7 buiten laten staan! Daar doe je je paarden denk ook het meeste plezier mee.
Bij ons op stal krijgen ze smorgens en savonds 1 plak hooi bijgevoerd (grote viekante baal), en smorgens krijgt ieder paard een pavokoek voor de aanvulling van vitamines en mineralen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:00

Ik heb ze ook graag 24/7 in de wei, maar wel met schuilmogelijkheid. Als de stallen zodanig liggen dat ze deze als inloopstallen kunnen gebruiken zou ik het ideaal vinden. Zo niet, dan zou ik kiezen voor in de zomer 24/7 buiten (op echt slecht weer na) en in de winter naar buiten tussen 7/8 uur tot een uur of 5.
Om ze voor je gevoel op stal te zetten is in principe onzin, dan ga je het teveel vermenselijken.

In de zomer voer ik mijn paarden niets bij, er hangt wel altijd een liksteen er is vers water. In de winter krijgen ze hooi (kleine baaltjes, deze bevallen het best en ondanks 6 pony's is de omloopsnelheid hier niet hoog genoeg voor kuil) en wortels. De 2 oudere shetten krijgen vanwege artrose een supplement vermengd met slobber.

Ik zou 1 deel van het weiland in de winter gewoon kapot laten lopen. Het is zonde om je rijbak daarvoor te gebruiken.

Een en ander is ook afhankelijk van het type paarden dat je wil gaan houden. Een recreatiepaard wordt over het algemeen anders gehouden dan een sportpaard. Zorg wel altijd dat je (zoals je zelf ook zegt) 2 paarden hebt, maar ik zou aan de andere kant op het beschikbare stuk ook niet meer dan 3 paarden willen houden.

Verder moet je ook goed rekening houden met je materiaal, hoe ga je de boel onderhouden. Bak en weide moeten regelmatig worden gesleept, mest moet er regelmatig uitgehaald worden, draden en hekken moeten bijgehouden worden en de afrastering moet vrij blijven van onkruid ivm je stroomtoevoer.
Verder moet je zorgen voor een goed ontwormingsschema.

Kescali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 22:57

fjordnina schreef:
Ik heb ze ook graag 24/7 in de wei, maar wel met schuilmogelijkheid. Als de stallen zodanig liggen dat ze deze als inloopstallen kunnen gebruiken zou ik het ideaal vinden. Zo niet, dan zou ik kiezen voor in de zomer 24/7 buiten (op echt slecht weer na) en in de winter naar buiten tussen 7/8 uur tot een uur of 5.
Om ze voor je gevoel op stal te zetten is in principe onzin, dan ga je het teveel vermenselijken. Ja dat gevoel had ik ook al. Ik lees het wel vaker dat het niet nodig is.

In de zomer voer ik mijn paarden niets bij, er hangt wel altijd een liksteen er is vers water. In de winter krijgen ze hooi (kleine baaltjes, deze bevallen het best en ondanks 6 pony's is de omloopsnelheid hier niet hoog genoeg voor kuil) en wortels. De 2 oudere shetten krijgen vanwege artrose een supplement vermengd met slobber. Duidelijk
Ik zou 1 deel van het weiland in de winter gewoon kapot laten lopen. Het is zonde om je rijbak daarvoor te gebruiken. Dat kan natuurlijk ook. Is wel beter plan inderdaad

Een en ander is ook afhankelijk van het type paarden dat je wil gaan houden. Een recreatiepaard wordt over het algemeen anders gehouden dan een sportpaard. Zorg wel altijd dat je (zoals je zelf ook zegt) 2 paarden hebt, maar ik zou aan de andere kant op het beschikbare stuk ook niet meer dan 3 paarden willen houden. In principe komen er eerst twee pony's. Ik heb twee dochters , waarvan er eentje bijna net zo groot is als ikzelf en de ander nog niet. De oudste is niet bang en voelt paarden supergoed aan, zij zal een e-pony of een klein paardje gaan "delen" met mij. de jongste krijgt een kleinere een d of c. Als ze te groot worden, ga ik verder kijken. Maar in eerste instantie zullen het recreatiepaarden zijn. Pas als ik merk dat ze echt zin hebben om wedstrijden te gaan zullen de paarden meer intensief worden bereden, denk ik, maar dat vind ik moeilijk te voorspellen nu. Kinderen veranderen nogal eens. En zelf hoef ik niet zonodig op wedstrijdniveau te rijden, ik wil wel graag dat mijn paard een beetje leuk kan lopen en zacht in de mond is, voorwaarts etc. maar ik hoef geen m-niveau er mee te kunnen rijden.

Verder moet je ook goed rekening houden met je materiaal, hoe ga je de boel onderhouden. Bak en weide moeten regelmatig worden gesleept, mest moet er regelmatig uitgehaald worden, draden en hekken moeten bijgehouden worden en de afrastering moet vrij blijven van onkruid ivm je stroomtoevoer. Ja , daar ging ik ook vanuit. Mijn man gaat zich daar mee bezig houden . Mest weghalen doe ik zelf wel, maar het bijhouden van de afrastering wordt zijn ding.
Verder moet je zorgen voor een goed ontwormingsschema. [i]Dit heb ik al bekeken inderdaad.

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:02

Je hebt nog geen paard gekocht zeg je. Als je er één aanschaft, kun je de verkoper ook vragen hoe hij of zij het paard hield en waarom. Onze Andalusier en onze dartmoor geven er niks om om 24/7 op de wei te staan. Ze komen dan niks te kort en redden zich wel. Mijn WPN gaat altijd op een gegeven moment bij het hekje staan met zo'n blik in de ogen: "wie komt mij halen?" Die wil zelf erg graag naar binnen en hij heeft het ook nodig om even flink hooi te eten en waardeert de avond in de stal.

Het hangt er ook van af wat voor grond je hebt. Klei is niet wijs om je paard in de winter op te laten lopen. Dan is je bak of een paddock verstandiger. Zand kunnen ze zomer en winter meestal wel op.
Ga anders eens in de buurt bij iemand op de koffie die al lang paarden houdt? En loop een poosje met zo iemand mee? Dan kom je vanzelf allerlei gewoontes tegen. Kun je vragen over het hoe en waarom.

Gefeliciteerd met de aankoop van je woning hè? En dat je maar met heel veel plezier een paardenbezitter mag worden! 5 stallen is wel riskant! Gaan ze alle 5 ook vol? Dat zeg ik, omdat wij ook met één begonnen. Inmiddels zijn het er 3.

Groetjes,
Anouk
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 07-02-11 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Beauty94love

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:02

Hallo Daniëlle,

Iedereen zit aan het begin natuurlijk een beetje te kijken van hou je dingen nou het beste kunt doen. Dat heb ik ook gehad en nu ook nog wel eens. Ik heb sinds drie jaar ook mijn eigen paard. Ze staat altijd buiten, heeft ze bij de vorige eigenaar ook gedaan en de stal daar vindt ze eigenlijk ook maar niets, tenminste, als ze er alleen in staat niet. Verder voer ik ze ook niet bij, alleen in de winter hooi, anders heeft ze ook helemaal niets om te eten. Ook zielig en stel dat ze aan de diaree is krijgt ze ook hooi. Verder in de zomer eigenlijk niets. Ja, als beloning eens een keertje 1 à 2 handjes gewone basisbrok of een andere lekkernij. Stel, je merkt in de winter dat ze te veel afvallen kun je ze natuurlijk altijd bijvoeren, natuurlijk niet een hele schep, maar dat kun je gewoon rustig opbouwen en het ligt er natuurlijk ook aan wat voor een discipline je rijdt. Kijk dan ook naar wat je hem/haar voert. Is ze al erg energiek maar heeft ze toch wat nodig. Kies dan voor gewoon basisbrok. Verder in de winter staat die van mij ook buiten, wel met deken op en ze kan de stal in en uit wanneer ze wil. Inderdaad als het erg modderig is doe ik haar ook een paar uur in de bak of in een andere wei. (Helaas liggen bij ons de weilanden een beetje laag, dus als het hoogst gelegen weiland al nat is is de rest dat helemaal). Maar je kan het ook gewoon een beetje afwisselen.

Ik hoop dat je een beetje wijzer bent geworden, en per paard is het ook altijd weer verschillend. Succes!!

Beauty94love

Re: wat beginnersvraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:03

Je moet trouwens wel oppassen, als je paard bij de vorige eigenaar altijd 's nachts binnen heeft gestaan. Moet je hem/haar niet gelijk 's nachts ook naar buiten doen. Het kan namelijk zijn dat ze verkouden wordt en daar kunnen ze lang last van hebben. Ik spreek uit ervaring:S

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:09

Bij mij gaan ze in de zomer idd 24/7 op de wei. vinden ze heerlijk! maar in de winter zet ik ze wel 's nachts op stal, omdat dan 's nachts de wei eventjes (heel eventjes dus) tot rust kan komen en niet verder kapot wordt gelopen. als je 3 weilanden hebt zou ik 1 weiland voor de winter gebruiken; en de andere alleen in de zomer/lente/(stuk)herfst.
als hij 24/7 op de wei loopt, dan kun je het beste een hooiruif in de wei zetten.
in de winter voer ik wel (een klein beetje) bij. (muesli)

Ja, hoor dat kan prima. gebeurt hier ook, ze kunnen hun energie dan ook wat beter kwijt.
Let wel op met een bevroren bak, als ze téveel energie hebben kun je ze beter eerst even iets laten doen (buitenritje als dat kan, stuk wandelen ofzo).