Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Kescali schreef:Maar ik heb wat vragen voor de ervaren mensen hier:
1) de grond is verdeeld in drie weilanden, die mooi zijn afgezet. En een aparte rijbak. Hoe lang kan ik mijn paard (en) straks het beste op de wei zetten en hoe lang op stal. Ik lees zo her en der dat er veel mensen zijn die hun paarden 24/7 buiten laten lopen, maar gevoelsmatig zet ik ze 's nachts liever op stal. Of is dat onzin ?
Een gezond paard kan in principe gewoon buiten blijven 's nachts, mits er genoeg droge grond is om te liggen en beschutting. Zelf heb ik mijn stallen altijd open staan, dan kunnen ze zelf kiezen. Daar voel ik me goed bij. In de winter slapen ze trouwens vaak in hun stalletje, in de zomer kiezen ze ervoor om buiten in de wei te gaan liggen.
2) Als je paard op de wei loopt, wat voer je dan bij en wanneer ?
Die van mij zijn gevoelig voor hoefbevangeheid, dus die krijgen niet veel gras. Ze krijgen hier voornamelijk (graszaad)hooi en een vitaminekorrel. Maar het hangt er net aan wat voor een paard het is, hoe intensief het dier moet werken enz.
3) Als je de weilanden in de winter niet meer mooi zijn, maar te modderig, is het dan verstandig om ze een paar uur in de rijbak te laten lopen ?
Je bak zal daar wel mee leiden, paarden graven, knoeien met hooi en poepen, hier slipt je bodem sneller door dicht en zal je bak wellicht minder waterdoorlatend worden. Zelf laat ik ze een stuk wei kapot lopen, dan trekt heel snel weer bij. Zolang ze maar een plek hebben om droog te staan dan kan het niet zoveel kwaad.
fjordnina schreef:Ik heb ze ook graag 24/7 in de wei, maar wel met schuilmogelijkheid. Als de stallen zodanig liggen dat ze deze als inloopstallen kunnen gebruiken zou ik het ideaal vinden. Zo niet, dan zou ik kiezen voor in de zomer 24/7 buiten (op echt slecht weer na) en in de winter naar buiten tussen 7/8 uur tot een uur of 5.
Om ze voor je gevoel op stal te zetten is in principe onzin, dan ga je het teveel vermenselijken. Ja dat gevoel had ik ook al. Ik lees het wel vaker dat het niet nodig is.
In de zomer voer ik mijn paarden niets bij, er hangt wel altijd een liksteen er is vers water. In de winter krijgen ze hooi (kleine baaltjes, deze bevallen het best en ondanks 6 pony's is de omloopsnelheid hier niet hoog genoeg voor kuil) en wortels. De 2 oudere shetten krijgen vanwege artrose een supplement vermengd met slobber. Duidelijk
Ik zou 1 deel van het weiland in de winter gewoon kapot laten lopen. Het is zonde om je rijbak daarvoor te gebruiken. Dat kan natuurlijk ook. Is wel beter plan inderdaad
Een en ander is ook afhankelijk van het type paarden dat je wil gaan houden. Een recreatiepaard wordt over het algemeen anders gehouden dan een sportpaard. Zorg wel altijd dat je (zoals je zelf ook zegt) 2 paarden hebt, maar ik zou aan de andere kant op het beschikbare stuk ook niet meer dan 3 paarden willen houden. In principe komen er eerst twee pony's. Ik heb twee dochters , waarvan er eentje bijna net zo groot is als ikzelf en de ander nog niet. De oudste is niet bang en voelt paarden supergoed aan, zij zal een e-pony of een klein paardje gaan "delen" met mij. de jongste krijgt een kleinere een d of c. Als ze te groot worden, ga ik verder kijken. Maar in eerste instantie zullen het recreatiepaarden zijn. Pas als ik merk dat ze echt zin hebben om wedstrijden te gaan zullen de paarden meer intensief worden bereden, denk ik, maar dat vind ik moeilijk te voorspellen nu. Kinderen veranderen nogal eens. En zelf hoef ik niet zonodig op wedstrijdniveau te rijden, ik wil wel graag dat mijn paard een beetje leuk kan lopen en zacht in de mond is, voorwaarts etc. maar ik hoef geen m-niveau er mee te kunnen rijden.
Verder moet je ook goed rekening houden met je materiaal, hoe ga je de boel onderhouden. Bak en weide moeten regelmatig worden gesleept, mest moet er regelmatig uitgehaald worden, draden en hekken moeten bijgehouden worden en de afrastering moet vrij blijven van onkruid ivm je stroomtoevoer. Ja , daar ging ik ook vanuit. Mijn man gaat zich daar mee bezig houden . Mest weghalen doe ik zelf wel, maar het bijhouden van de afrastering wordt zijn ding.
Verder moet je zorgen voor een goed ontwormingsschema. [i]Dit heb ik al bekeken inderdaad.
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord