Is dit haalbaar?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

willemlover

Is dit haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 14:03

Hoi Bokkers!

Doordat ik telkens paarden aangeboden zie worden welke zijn afgekeurd voor de sport ect. ben ik gaan nadenken.
Ik heb thuis 2 pony's staan op ong. 5000m2. Een shetlander en een welshpony. Ook rijd ik een paard bij hier in de buurt. Maar aangezien ik eigenlijk toch wel iets van mezelf wil, niet voor de sport ofzo maar gewoon voor lekker recreatief rijden ben ik gaan rondkijken. Het lijkt me super om een paardje wat niet meer alles kan toch nog een plekje te bieden waar hij/zij 24/7 op het land kan staan. En dan zo'n 1 á 2 keer in de week bereden wordt.

We hebben geen rijbak, dus dan is het vooral in het weiland of op buitenrit. We hebben dus zo'n 5000m2 grond. En een schuilstal. Ook lijkt het me fijn als het een paard is die je gerust een maand gewoon stil kan zetten, wel op de wei uiteraard.

Maar mijn vraag is, is dit haalbaar? En dan vooral wat betreft het weiland wat we hebben en mijn wensen?
De financiele kant is het probleem niet. We (mijn vader en ik) weten wat er bij het houden van een paard komt kijken aangezien we dus al 2 pony's hebben.

Groetjes Jasmijn

original_

Re: Is dit haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 10:33

Ik denk dat het wel haal baar is, mists je een paardje vind wat niet perse elkedag moet lopen, maar voor een paardje wat juist afgekeurd is voor de sport is dit mischien wel de ideale oplossing :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:13

@TS: ik denk dat je goed zichtbaar moet hebben wáárom een paard niet meer voor de sport inzetbaar is.
Een hoop mensen verkijken zich op de bodem als ze buiten rijden (in de natuur dus niet in een bak). Deze is veelal ongelijk, er kunnen stenen liggen etc. Een paard wat dus iets aan de voeten/pezen of schouders mankeert kan hier behoorlijk pijnlijk/beroerd op lopen, terwijl ditzelfde paard in een mooie egale (binnen)bak nog heel netjes kan meedraaien.
Een paard geschikt voor recrea-rijden is dus niet een afdankertje, maar heeft juist goede benen/hoeven nodig.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:57

Dit kan zeker haalbaar zijn ik zag laatst nog een hele leuke pony voor buitenritten te koop staan... Weet alleen niet of die er nog is ik zou zo ff opzoek gaan! :)

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:58

DubbelDun schreef:
@TS: ik denk dat je goed zichtbaar moet hebben wáárom een paard niet meer voor de sport inzetbaar is.
Een hoop mensen verkijken zich op de bodem als ze buiten rijden (in de natuur dus niet in een bak). Deze is veelal ongelijk, er kunnen stenen liggen etc. Een paard wat dus iets aan de voeten/pezen of schouders mankeert kan hier behoorlijk pijnlijk/beroerd op lopen, terwijl ditzelfde paard in een mooie egale (binnen)bak nog heel netjes kan meedraaien.
Een paard geschikt voor recrea-rijden is dus niet een afdankertje, maar heeft juist goede benen/hoeven nodig.

Ben het hier meeeens. Maar denk wel dat het haalbaar is hoor!

siqojaskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:01

Ja, dit is zeker wel haalbaar :D

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:03

DubbelDun schreef:

Hier ben ik het mee eens, maar ik ben wel van mening dat er paarden zijn die het wel aankunnen. Een paard met redelijk sterke benen die het hogere werk niet af kan, kan een goed paard voor jou zijn.
Ik ben van mening dat het puur afhankelijk is van het paard maar dat het wel haalbaar is.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 22:16

Persoonlijk zou ik niet naar "afdankertjes" op zoek gaan. Wat al gezegd is "waarom" is het paard niet meer voor de sport geschikt? Wat zijn de gevolgen op lange termijn (is er verbetering, gaat het alleen slechter, extra kosten die bij bepaalde "probleempjes" komen kijken etc?

Misschien een beetje doemdenkerig, maar ik zou wel heel erg uitkijken.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 23:02

Zeker haalbaar, maar bedenk wel dat je niet zomaar een maand niet kunt rijden en dan plots een rit van 3 uur gaat maken, ivm conditie en spierpijn.
En je kunt naar mijn idee zomaar tegen een leuk afdankertje aanlopen dat bij een goed leven nog jaren mee kan.

Zou idd wel opletten wat de reden is van weg doen, dat je niet alleen maar bij de veearts beland.

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 15:50

Tuurlijk is dat haalbaar. Lijkt me ook fijn voor het paardje wat je een blijvend huis kan geven.
Bekijk goed wat de rede van "afdanken"is. Het is voor een paard natuurlijk anders om 2-3 keer per week recreatief gereden te worden dan een trainingsschema.
Om even een klein voorbeeld te noemen. Mijn paard is ook een afdanker. Hij heeft iets aan zijn pezen en kan daardoor niet veel in de bak lopen en springen (korte wendingen) De vorige eigenaar kon daar niets meer mee (wedstrijdambities). Ik heb hem gratis en voorniets gekregen. Heb hem inmiddels 4 jaar en hij heeft geen dag kreupel gelopen. Hij staat bij mij dag en nacht buiten en we doen 3-4 keer per week een buitenritje. Persoonlijk geloof ik dat ik mijn paard geen beter leven had kunnen geven.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 16:04

Hoe had je het zelf gedacht te gaan doen met het weiland en met bijvoeren?
Daar valt of staat het mee.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 16:33

Dit is goed haalbaar in combinatie met bijvoeren :j

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:57

Dat lijkt me wel haalbaar hoor :)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 23:16

qua ruimte moet het wel haalbaar zijn, maar neem inderdaad wel de opmerking van dubbeldun mee.

bedenk goed wat je met het paard wil gaan doen en of je dat wel van het paard kan vragen.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 00:52

Het is wel haalbaar denk ik, maar kijk inderdaad echt goed naar wat het dier mankeerd.
Ik heb mijn eigen oude fjordenmerrie in bruikleen staan. Ze is 21, maar eigenlijk nog te fit om te niksen. Ik heb er zelf te weinig tijd voor en nu staat ze op een dagbesteding voor authistische kinderen. Ze loopt een paar keer in de week rondjes met kinderen op haar rug en ze wordt gepoetst e.d. Wat wil je nog meer!!
Maar ik heb haar niet afgedankt, ik wilde haar juist niet verkopen omdat ik haar een goede oude dag gun, ze betekent zoveel voor me. Als ze dan te oud wordt voor de kindjes om het niet leuk meer vindt mag ze hier gaan staan luieren. Maar ik denk dat er wel aardig wat van zulke pony's te koop staan.
Oudje van mij heeft licht artrose, geen last van. Ze heeft gekantelde hoefbeentjes en daarom moet ze altijd op ijzers, maar ze kan er dan prima mee uit de voeten.

Maar bij de oudjes krijg je wel snel allerlei kwaaltjes die behoorlijk in de papieren kunnen gaan lopen, dat is wel iets om te onthouden..

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 12:04

kamsel schreef:
Hoe had je het zelf gedacht te gaan doen met het weiland en met bijvoeren?
Daar valt of staat het mee.

Ten eerste bedankt voor jullie reacties en tips! :) Deze zou ik zeker meenemen :).
Weiland zit bij ons aan huis, wij voeren de pony's zelf, vooral nu met weinig gras een beetje biks en een worteltje. Dat is dus geen probleem..
Ook krijgen ze onbeperkt hooi, dus alle voorzieningen wat betreft voeren e.d. hebben we :)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:49

Maar in hoeveel stukken heb je het verdeeld, is er een apart winterstukje zodat de rest bij kan trekken en niet alles vertrapt wordt?
Heb je de mogelijkheid om ze evt apart (bij) te voeren?
Als ik bijvoorbeeld een shet bij mijn paarden zou doen, dan denk ik dat die shet zich bevangen eet.
Maar dat hangt ook gewoon van het type paard af, het ene paard heeft meer nodig dan het andere.

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:51

original_ schreef:
Ik denk dat het wel haal baar is, mists je een paardje vind wat niet perse elkedag moet lopen, maar voor een paardje wat juist afgekeurd is voor de sport is dit mischien wel de ideale oplossing :)

dat denk ik ook ja :j