longeerbak / paddock aanleggen, wat zijn de kosten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SantaCruz

longeerbak / paddock aanleggen, wat zijn de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 22:35

Wij willen een longeerbak laten aanleggen 10 x 30 op (50 cm klei daaronder 6 meter veen klei).
Moet geschikt zijn om paarden in te longeren, zadelmak maken en losgooien.
We willen ook houten omheining (palen v. 3 meter) met 2 verschillende poorten/ingangen

Wie heeft goede ervaring met het (laten) aanleggen en wat waren de kosten?

tamary

Re: longeerbak / paddock aanleggen, wat zijn de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 23:05

10x30 is in elk geval een waardeloze afmeting om te longeren. Ruimte om te wenden is veel te kort.
Wil je er in rijden zit je aan een maat 15x15 / 20x20 (voornamelijk longeren/losgooien) of 15x30 als je geen standaard 20x40 maat wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 23:12

Wat betreft aanleggen heb ik geen ervaring, voor de afmetingen wel. Zou er niet voor kiezen om 10 x 30 m te nemen. De 10 m is echt te krap, ook voor longeren is dat niet ideaal. 20 x 20 vind ik voor longeren en los gooien heel fijn. Deze afmetingen hebben we nu zelf en ook los werken onder het zadel is goed te doen. Deze 'bak' is handiger dan de afmeting 10 x 30 m ook die heb ik twee jaar lang tot mijn beschikking gehad. De verhoudingen zijn niet fijn, voor rijden niet, voor longeren niet alleen losgooien wil prima.

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 23:56

Kijk eens op www.huzen.com hebben wij goede ervaringen mee.
Niet qua longeerring maar wij hebben onze bodem door hun laten leggen.
Houten longeercirkels hebben ze ook

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 00:21

helaas zit ik aan die afmeting vast. We hebben ook een bak van 20x60 maar daar wordt alleen in gereden. Moonshine: weet je wat ze rekenen voor hout ex of incl. aanleg? Ik heb hen in het verleden benaderd en was me echt een sloot geld kwijt!

Heeft iemand ervaring met wat de kosten zijn (drainage, doek, zand, omheining) voor de losgooi/longeerbak 10x30m?

Dubbelsprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:40

moonshine88 schreef:
Kijk eens op http://www.huzen.com hebben wij goede ervaringen mee.
Niet qua longeerring maar wij hebben onze bodem door hun laten leggen.
Houten longeercirkels hebben ze ook

Wij hebben ook goede ervaringen met Huzen! Wij hebben onze rijbak door Huzen laten aanleggen (en de afrastering van het weiland, de verlichting en een landhek). Ze maken alles ter plekke op maat, dus afwijkende maten / wensen zijn geen probleem. Je kunt Huzen gewoon bellen voor een vrijblijvende prijsopgave. Op zich is het wel goed om verschillende offertes op te vragen bij verschillende bakbouwers, dan kun je een beter beeld krijgen wat er te krijgen is voor je geld.

Dubbelsprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:50

SantaCruz schreef:
Heeft iemand ervaring met wat de kosten zijn (drainage, doek, zand, omheining) voor de losgooi/longeerbak 10x30m?

Voor zand (woudzand) kun je het beste zo dicht mogelijk bij huis iemand zoeken (bijvoorbeeld een loonwerker), dat scheelt enorm in de kosten.
Begrijp ik het goed dat je zelf op zandgrond zit? Wij zitten ook op zandgrond en daarom is ons afgeraden om drainage aan te leggen (schijnt dan niet goed te werken). We hadden toen al wel een offerte liggen voor drainage voor een 20X40 bak met wat extra woudzand á 6000 euro.

Mocht je veel zand nodig hebben, dan kun je ook kiezen voor rijbakmatten, daar hoeft maar een laagje van 15 cm zand op. Een rijbakmat kost €24,95.

Dubbelsprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:51

Sorry, je zit op klei! Van de zandgrond had ik dus zelf bedacht:)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:29

Dubbelsprong schreef:
SantaCruz schreef:

Voor zand (woudzand) kun je het beste zo dicht mogelijk bij huis iemand zoeken (bijvoorbeeld een loonwerker), dat scheelt enorm in de kosten.
Begrijp ik het goed dat je zelf op zandgrond zit? Wij zitten ook op zandgrond en daarom is ons afgeraden om drainage aan te leggen (schijnt dan niet goed te werken). We hadden toen al wel een offerte liggen voor drainage voor een 20X40 bak met wat extra woudzand á 6000 euro.

Mocht je veel zand nodig hebben, dan kun je ook kiezen voor rijbakmatten, daar hoeft maar een laagje van 15 cm zand op. Een rijbakmat kost €24,95.

Die rijbakmatten heb je ook onder de naam paddockroosters, en dan heb je ook goedkopere van tussen de 10 en 15 euro per m2... Scheelt nogal wat in de toch al niet lage kosten...

Als je zoveel klei en veen hebt, is opbouwen denk ik ook het beste...
Voorbeeld (rekening houdend met aanleg adviezen op websites met die roosters) Bodem vlakken (schuin/op afschot leggen ivm afwatering drainage), bodemdoek, drainage (liefst dicht op elkaar ivm gering diepte zandlaag), gevlakte laag drainagezand of ander grof waterdoorlatend materiaal, roosters, ook opvullen met grof zand of fijn grind, en dan toplaagje zand van 10/15 cm.

10 meter breed longeert echt niet fijn met een paard... Ik heb gereden in een bak van 12 bij 26, maar zou echt niet smaller gaan dan die 12 meter. Liever 15 meter of breder.

Doek onderop zorgt dat je klei niet kan gaan vermengen met je zand.
Drainagebuizen dicht op elkaar omdat de laag zand niet te dik is en hoe ondieper je drainage hoe dichter op elkaar (zou elke meter doen, hier liggen ze op 60 cm en is om de 2,5 meter net wat te ver uit elkaar)
grof zand zodat het water goed weg kan zakken, geen doek tussen zand en roosters vanwege risico dat je doek dichtslibt)
roosters voor stabiliteit en draagkracht ivm losse grove zandlaag er onder en om te voorkomen dat dat zand vermengt met het zand van je toplaag, die weer wat stabieler mag zijn, of eventueel ook vrij los, maar dan niet te zwaar wordt omdat de laag boven op de roosters niet zo dik is.

als er denkfouten in zitten hoor ik het graag ;)

Er zijn ook mensen die het goedkoper oplossen door gewoon doek te leggen en daar zand op te storten evt. met klein walletje tegen het wegspoelen. Daar durf ik niets over te zeggen...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 03-02-11 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Dubbelsprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:39

De paddockroosters zijn net iets anders dan de rijbakmatten. De paddockroosters zijn vooral geschikt voor paddocks om paarden in los te gooien (en voor stapmolens), maar longeren en zadelmak maken (wat TS wil doen) vraagt een andere belasting voor de pezen en gewrichten. Daar is de rijbakmat dus geschikter voor.
Een paddockrooster is inderdaad goedkoper (€10 per mat).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:42

zijn die rijbakmatten meer rubberachtig? Van flexibelere kunststof?

Dubbelsprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 13:21

Ja, dat klopt!

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 01:25

Nu weet ik niet of ik die matten zou gebruiken voor de paddock om in te rijden en te longeren. Maar...ik heb ook geen ervaring met de matten.

siqojaskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:28

20x20 hebben wij nu op stal, dat bevalt goed :j