Asbest schadelijk voor paarden?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Amaretto27

Asbest schadelijk voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 20:10

Volgende week worden bij ons op stal asbestplaten verwijderd van het huis.
Deze staat vrij dicht bij de stal. Als er wel asbest vrij komt, is het dan mogelijk dat de paarden
daar schade van op lopen? Ze staan die dag de hele dag binnen. Er mogen ook geen mensen komen.

denice

Re: Asbest schadelijk voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:11

Ja ik ziu zeggen van wel, maar asbest komt vaak pas na 30 jaar of later naar boven in de vorm van een ziekte, en tegen die tijd zijn jou paarden al overleden..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:13

Zeker, de kleine deeltjes komen in de longen en veroorzaken daar ellende. Bij mens en paard is het risico hetzelfde..
Maar als ze de stallen goed dichthouden (en desnoods iets tussen de kieren) zou het risico wel beperkt moeten blijven volgens mij. Bovendien zullen die platen goed verpakt worden anders mogen ze niet eens weggebracht. Dus op zich valt het risico denk ik wel wat mee.

Kentaro

Worden ze 'heel' verwijderd of wordt er aan gezaagd??
Alleen bij het verwerken van de platen komt de stof vrij, anders zou ik me er zeker geen zorgen om maken!

Tinky12

Ik zou geen risico nemen en mijn paarden tijdelijk elders onderbrengen.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 20:18

De platen worden door zo'n officieel bedrijf verwijderd, dus neem aan dat die mensen weten wat ze doen.

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:24

Ik zette ze lekker buiten hoe dan ook. dan maar in de bak ofzo...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:31

Longen van een paard zijn gevoeliger dan die van een mens. Ik zou de paarden voor de zekerheid een dagje op een andere lokatie parkeren.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 20:51

Nou het zijn 20 paarden, dus verhuizen zit er niet in denk ik.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:56

Ook geen wei verderop waar ze een dagje heen kunnen?

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 20:58

Nou ze kunnen niet allemaal bij elkaar gezet worden, zit ook een hengst bij, merrie's en ruinen. Sommige mogen niet bij elkaar..
Zou het beter zijn als ze buiten staan of binnen?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:00

Zal maar kijken welke kant de wind opwaait.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:01

Mocht te wind andere kan op waaien, dan binnen met alle luiken en deuren dicht?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:01

Als het door een bedrijf gedaan wordt kun je er vanuit gaan dat ze de spullen voorzichtig hanteren en goed verpakken. Desondanks zou ik ze een dagje binnenhouden en de kieren wat afdichten. Voor alle zekerheid. Niet buiten zetten in de buurt van de werklui, daar vliegt het meeste rond! Dan beter alles dichtdoen en een paar uurtjes binnen laten staan.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:07

zet de paarden gewoon even op een plek waar de wind vandaan komt, op die manier waait de asbest van de paarden af en gebeurt er niks. Het is ook voor de paarden longen schadelijk, afhankelijk hoe droog de platen zijn komt er meer asbest vrij, als de platen nat zijn komt er nagenoeg bijna tot geen asbest vrij.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 21:23

Het is de bedoeling dat ze die dag binnen blijven.
Ik neem ook wel aan dat die werklui weten wat ze doen en het moet precies volgens bepaalde regels gedaan worden, anders kan je een boete krijgen las ik op internet.
Maar vroeg het me af, omdat er geen mensen op het erf mogen komen zolang de mensen bezig zijn.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:29

vergis je er niet in dat er ook genoeg van die regels niet nageleefd worden. Toen ze bij ons de oude varkenshokken gingen slopen werd de kraan erin gezet waarop er gezegd werd:"Zo, nu hebben we een verbinding met buiten." Ze hadden wel allemaal pakken en mondkapjes voor hoor, maar de wind stond toch richting het land. Laatst iemand gehad die beweerde bij hoog en laag dat er stukjes asbest op het pad liggen.

Als de wind naar de stal toe waait zou ik toch aanraden om ze even op een plek te zetten waar de wind vandaan komt.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 08:33

Amaretto27 schreef:
Nou het zijn 20 paarden, dus verhuizen zit er niet in denk ik.

Toch zou ik mijn paard daar niet laten staan,ze kunnen mij wat.Ze lopen zelf in maanmanpakken en maskers op,mensen mogen niet op het terrein dus mijn paard blijft daar echt niet.Zou zelf wat regelen,met 1 á 2 uur in de trailer kun je het hele land bereiken dus dat is geen punt.
Maar dat moet je dus zelf weten,vertel alleen wat ik zou doen :o

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 08:46

Amaretto27 schreef:
Het is de bedoeling dat ze die dag binnen blijven.
Ik neem ook wel aan dat die werklui weten wat ze doen en het moet precies volgens bepaalde regels gedaan worden, anders kan je een boete krijgen las ik op internet.
Maar vroeg het me af, omdat er geen mensen op het erf mogen komen zolang de mensen bezig zijn.

officieel krijgen ze een boete als ze t fout doen, maar in de praktijk gebeurd dat niet vaak, er zijn nl maar een paar (lees onder de 10) asbesthandhavers in nederland.

Ze horen teneerste de betreffende plek volledig af te zetten, dieren horen niet in die afgezette ruimte te verblijven, anders raken ook zij asbestbesmet. Ook horen ze tijdens de werkzaamheden de platen nat te houden, zodat de asbestverspreiding zo minimaal mogelijk is. Er is ook verschil in of de platen geschroeft zijn of gespijkert. Bij schroeven kunnen ze t makkelijker verwijderen, gespijkerde asbest is een risicoklasse 2 en dan zijn de eisen ook veel strenger.

Er is idd een incubatietijd van 10-20 jaar, maar je kunt van de asbestvezels die in je huid terecht komen ook wratten krijgen, deze gaan niet eerder weg totdat de vezels uit de huid gehaald zijn.

Mijn advies is (als bijna afgestudeerd asbestdeskundige ;) ) hou alle paarden zo ver mogelijk uit de buurt van de werkzaamheden en blijf zelf ook zo veel mogelijk weg, ze lopen niet voor niets als maanmannetjes rond ;)