Amaretto27 schreef:Het is de bedoeling dat ze die dag binnen blijven.
Ik neem ook wel aan dat die werklui weten wat ze doen en het moet precies volgens bepaalde regels gedaan worden, anders kan je een boete krijgen las ik op internet.
Maar vroeg het me af, omdat er geen mensen op het erf mogen komen zolang de mensen bezig zijn.
officieel krijgen ze een boete als ze t fout doen, maar in de praktijk gebeurd dat niet vaak, er zijn nl maar een paar (lees onder de 10) asbesthandhavers in nederland.
Ze horen teneerste de betreffende plek volledig af te zetten, dieren horen niet in die afgezette ruimte te verblijven, anders raken ook zij asbestbesmet. Ook horen ze tijdens de werkzaamheden de platen nat te houden, zodat de asbestverspreiding zo minimaal mogelijk is. Er is ook verschil in of de platen geschroeft zijn of gespijkert. Bij schroeven kunnen ze t makkelijker verwijderen, gespijkerde asbest is een risicoklasse 2 en dan zijn de eisen ook veel strenger.
Er is idd een incubatietijd van 10-20 jaar, maar je kunt van de asbestvezels die in je huid terecht komen ook wratten krijgen, deze gaan niet eerder weg totdat de vezels uit de huid gehaald zijn.
Mijn advies is (als bijna afgestudeerd asbestdeskundige
) hou alle paarden zo ver mogelijk uit de buurt van de werkzaamheden en blijf zelf ook zo veel mogelijk weg, ze lopen niet voor niets als maanmannetjes rond