Afmeting kleine baal hooi?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouka

Afmeting kleine baal hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 23:23

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar ik kon niet vinden wat ik zocht ;)

Ik vraag me af wat ongeveer de afmeting is van een kleine baal hooi? Ik heb wel gevonden dat het gemiddelde gewicht zo rond de 20 kg is, maar de afmeting wil ik graag weten. Is het vergelijkbaar met een kleine baal stro?

Ik heb alleen ervaring met grote in plastic verpakte balen kuil die gevoerd werden op mijn manege, hier werd eerst wel gewerkt met kleine baaltjes stro maar later zijn ze ook overgestapt naar grote balen stro.

Wat vinden jullie prettiger? Kleine of grote balen hooi? Waarom kies je voor de een en niet voor de ander?

Alvast bedankt :)

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 23:26

Ze zijn even groot als een kleine baal stro ;)

Wij gebruiken kleine baaltjes omdat we grote balen niet kunnen vervoeren en opslaan.

8nnemiek

Re: Afmeting kleine baal hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 23:49

Onze kleine baaltjes zijn zo'n 10 tot 15 kilo, en de maat is echt heel verschillend per partij. Iets minder dan een meter lang, en ik gok zo'n halve meter breed en diep..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 23:50

dat is enorm afhankelijk van het type pers en hoe strak degene die hem bedient zet. Dat geldt voor zowel stro als hooibalen. Welgers staan erom bekend dat ze veel verschillende maten balen persen. Heb je een nieuw holland stropers dan zijn de hooibalen een stuk groter.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 23:51

8nnemiek schreef:
Onze kleine baaltjes zijn zo'n 10 tot 15 kilo, en de maat is echt heel verschillend per partij. Iets minder dan een meter lang, en ik gok zo'n halve meter breed en diep..

even offtopic : jeejtje wat duur ? ik kan voor 3 kleine pakjes en grote baal van 250 kg halen :7

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 23:52

wopkelover schreef:
8nnemiek schreef:

even offtopic : jeejtje wat duur ? ik kan voor 3 kleine pakjes en grote baal van 250 kg halen :7

whaha lezen, ze heeft het over kilo's geen euro's. 8-)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 23:55

Kilo, euro, wat is t verschil he :')
Hahaha, neej, we betalen 2 euro per pakje.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 23:56

8nnemiek schreef:
Kilo, euro, wat is t verschil he :')
Hahaha, neej, we betalen 2 euro per pakje.

ohhhh oeps verkeerd gelezen :o

Nouka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 00:08

Caira schreef:
dat is enorm afhankelijk van het type pers en hoe strak degene die hem bedient zet. Dat geldt voor zowel stro als hooibalen. Welgers staan erom bekend dat ze veel verschillende maten balen persen. Heb je een nieuw holland stropers dan zijn de hooibalen een stuk groter.

Dat dacht ik inderdaad ook. Dus er bestaat niet zoiets als een 'standaardmaat'?

Bedankt voor de reacties!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 00:12

nope, die is er idd niet. Mensen die je dat wel willen doen geloven zijn vaak de verkopers van de kleinste balen ;)

Wij persen ze van rond de 25-30 kilo. En het gewicht verminderd ook nog als de balen langer liggen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 00:25

nee er bestaat inderdaad geen standaardmaat behalve de maximale afmetingen die de pers kan persen. Overigens kan het zelfs van 1 pers voor de hele wei ook nog verschillen qua afmeting en gewicht per baal.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 00:27

jup ligt aan de vochtigheid en hoe de wallen gemaakt zijn. En wat jij bedoelt is ws een welger pers, die geeft nml steeds een verschillend baaltje. Rare dingen zijn dat.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 00:28

Wij hebben hele grote ronde balen en ik vind het echt ondingen!
Ongeveer 1.50 doorsnede.
De ellende is dat het opgerold is, maar aangezien je het er niet onderuit kan trekken (te zwaar), valt het allemaal naar de zijkant. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Geef mij maar kleine baaltjes in plakken!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 00:34

inderdaad welger jah. Ding heeft altijd wat, haha.

@Sancha: En wat schiet de ts met dit antwoord op? Een ronde baal moet je voeren door af te rollen, op deze manier is er niks aan de hand. Een ronde baal kun je niet van plukken want uiteindelijk zit alles muurvast.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 00:37

jup gewoon binnen zetten en dan afrollen, dan is er niets aan de hand.

Nouka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 11:32

Sancha geeft antwoord op mijn andere vraag, waarom ze dus liever kleine baaltjes heeft :P Heb ik wel wat aan, ik ben gewoon benieuwd waarom mensen voor het 1 of voor het ander kiezen :)

Een welger geeft dus altijd verschillende maten? Dat lijkt me heel onhandig! Eigenlijk vreemd dat de balen dan dus per gewicht verkocht worden want qua opslag kun je dan dus niet berekenen hoeveel ruimte je nodig hebt. Qua voeren kan het weer wel, want mensen berekenen vaak hoeveel kilo hooi ze hun paard voeren toch? Bij ons ging het altijd per plak, maar blijkbaar verschilt het gewicht van plakken weer per baal dus het is nooit hetzelfde als je daar van uit gaat :+

Bedankt voor de reacties :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 11:38

hooibaaltjes worden per stuk verkocht. Terwijl per kilo dus veel eerlijker zou zijn. Want niet iedere baal is immers even groot. Ronde balen zijn handig als je een droge ruimte hebt waar je hem af kunt rollen. EN dat je de mankrachten hebt om hem daar te krijgen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 12:56

Een baaltje hooi ligt tussen de 90/125 cm x 50 breed/40 hoog. Afhankelijk van de instelling/gevraagde gewicht.
Je kunt het vast en losser laten balen. Het gewicht is dus heel erg afhankelijk van de manier van balen.
Bij kleine partijen koop je ze per baal, bij grote partijen per ton.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:27

daffie1986 schreef:
inderdaad welger jah. Ding heeft altijd wat, haha.

@Sancha: En wat schiet de ts met dit antwoord op? Een ronde baal moet je voeren door af te rollen, op deze manier is er niks aan de hand. Een ronde baal kun je niet van plukken want uiteindelijk zit alles muurvast.

na ja zeg, slecht geslapen?

Wij hebben geen ruimte om ze af te rollen. En dan nog, zo'n grote baal rol jij niet in je uppie :D
Plukken gaat best hoor. Maar plakken zijn veel handiger.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:38

nee niet de hele baal afrollen. Je moet een ronde baal laag voor laag afrollen. Een ronde baal is geperst door rollen, je moet hem dus tijdens het voeren gewoon rond lopen(pellen) op diemanier krijg je van die grote platte plukken en kun je de baal makkelijk opmaken. Hoop dat je m'n uitleg nu snapt.

Of ik slecht geslapen heb, heeft er niks mee te maken. TS vraagt om afmetingen kleine balen, dus zoedoende heeft jou antwoord niks met het topic te maken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:51

zoals anderen voor mij al gezegd hebben, er zijn geen standaard lengte en het gewicht is afhankelijk van de droogte, de grassoort en hoe hard de pakken geperst zijn...

voor stro maakt het mij niet zoveel, maar voor hooi vind ik kleine baaltjes makkelijker om te doseren. je neemt per plakje en "schat" het gewicht een beetje, bij grote (rechthoekige balen) is het ongeveer een halve tot hele plak per paard afhankelijk hoe hard geperst, maar als je veel voerbeurten hebt, moet je altijd stukken lostrekken en naar het gewicht schatten en dat maakt altijd zo'n knoeiboel. Maar voor een groter aantal paarden is dit wel handiger...

ronde balen voordroog vind ik ook maar niks, die rollen zichzelf wel af...

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 00:48

daffie1986 schreef:
nee niet de hele baal afrollen. Je moet een ronde baal laag voor laag afrollen. Een ronde baal is geperst door rollen, je moet hem dus tijdens het voeren gewoon rond lopen(pellen) op diemanier krijg je van die grote platte plukken en kun je de baal makkelijk opmaken. Hoop dat je m'n uitleg nu snapt.

Of ik slecht geslapen heb, heeft er niks mee te maken. TS vraagt om afmetingen kleine balen, dus zoedoende heeft jou antwoord niks met het topic te maken.

lieve schat. een baal van 100 kilo loop jij niet ff rond :')

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 00:57

Ik had eerst kleine pakjes 3,50 perstuk rond de 20 kilo soms iets minder soms iets meer

Nu heb ik pakken van 250 kilo voor 35 euro en pakken van 350 kilo voor 50 euro licht er net aan wat ze hebben
Kleine pakjes zijn voor een paar paarden handig
Maar heb je veel paarden +10 dan vind ik grotere pakken handiger en bovendien goedkoper

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:22

Sancha schreef:
daffie1986 schreef:

lieve schat. een baal van 100 kilo loop jij niet ff rond :')

Volgens mij snap je me nog steeds niet. De baal laat je gewoon staan op de vlakke kant en dan loop je zelf om de baal heen, op die manier rol je de baal dus af en gaat het heel gemakkelijk.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 19:14

daffie1986 schreef:
Volgens mij snap je me nog steeds niet. De baal laat je gewoon staan op de vlakke kant en dan loop je zelf om de baal heen, op die manier rol je de baal dus af en gaat het heel gemakkelijk.

Aha!! *\o/* _/-\o_
je hebt mijn leven ineens een heul stuk makkelijker gemaakt.