welke bomen/hout kan een paard gerust eten

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

welke bomen/hout kan een paard gerust eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 19:16

Mijn vader krijgt zaterdag een lading haardhout. Nu wilde ik hem vragen een stuk boom af te staan voor in de wei, om verveling tegen te gaan. De paarden staan op een kaal stuk winterwei, waar geen gras te vinden is. Dus ze vervelen zich, gaan graven, is op zich niet erg, maar daardoor krijgen ze weer onnodig zand binnen.

Ze krijgen buiten tussen half 9 en 6 2x hooi, en meer kan echt niet, omdat ze dan ontploffen, en vaker wat minder lukt ook niet, ivm werk. Helaas hebben we die positie niet. Ze knagen binnen aan hout, en ook de weidepalen ontgelden het. Dus ik dacht, een boomstronk is misschien een leuek afleiding.(even verantwoording afleggen tegenover bokt :D )

Nu krijgt mijn vader zaterdag Eiken. De eikels en het blad zijn giftig, weet ik. Maar dat zal er niet meer aan zitten, of word verwijderd.

Maar is het hout, en daarmee de bast van een eik ook kwalijk?

CCCCC

Re: welke bomen/hout kan een paard gerust eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:24

Wilgenhout is het beste hout voor je paard.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 19:27

dat wist ik inmiddels. Weet je ook of eik kwaad kan?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 01:15

kijk hier eens, kun je heel veel info vinden:

http://www.paddockparadijs.nl/ kijk even rechts in beeld onder "zoektermen"en klik dan op gewichtsbeheersing. Ook kun je kijken welke bomen en planten geschikt zijn voor paarden.

Ik heb zelf een bak met gaas om te zorgen dat ze minder snel eten en dus over de dag heen ook minder hooi eten.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 19:47

gewichtsbeheersing is onder controle nu we met netten voeren. Kan gewoon niet meer gaan voeren helaas.

Weten jullie ook of fruitbomen als appel mogen?

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:58

Vorig jaar hebben mijn paarden zichzelf toegang gegeven tot onze houtvoorraad met voornamelijk eikenhout.Ze hebben overal de bast afgeprutst en hebben lekker geknaagd,niets aan de hand, dus het kan vast weinig kwaad als je een stam in het land legt.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:10

volgens mij kunnen nagenoeg alle fruitbomen en wilgentakken zijn ook erg geliefd :j