Manenkam met mesje erin

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Angietje

Manenkam met mesje erin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 14:01

Hoi!

Ik heb een vraagje, ik kwam laatst in de ruitershop een "ding" tegen waarvan ik echt benieuwd ben hoe het werk.
Het is een manenkam met een mesje erin, en dan zit er aan het handvat een knopje en als je daar op drukt komt dat mesje in werking zegmaar. Ik weet niet of ik het zo duidelijk uitleg maar goed.

Dit lijkt me dus iets om de manen mee te doen. Aangezien mijn paard een gruwelijke hekel heeft aan manen trekken is dit misschien wel iets.... als iemand mij kan uitleggen hoe het precies werkt :o

Hoor het graag!

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 14:04

vroeger had je zulk soort messen voor honden , een duplexmes heette dat
, je trok ermee de losse haren uit en de vaste werden afgesneden , mischien is dit net zoiets
Ik gebruik nu mijn Mars Coatking voor de manen , zelfde principe , niet pijnlijk en toch de meeste haren er met wortel uit .

Angietje

Re: Manenkam met mesje erin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 14:08

En hoe gebruik je het dan? Gewoon kammen en dan ook een pluk eromheen draaien en trekken of wat :)

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 14:12

Ik doe gewoon kammen dan worden er al heel veel haren uitgetrokken zonder dat de pony er last van heeft , als de manen goed zijn uitgedund knip ik ze nog op maat met de efileerschaar , dan nog ff de coatking erover heen en het staat heel natuurlijk , alsof het getrokken is , maar dan pijnloos
dit is een coatking Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 14:14

Zal wel hetzelfde princiepe zijn als een uitdunschaar.
Lijkt me niet de bedoeling dat je ze erom wikkelt en trekt, gewoon kammen en mes gebruiken.
Heb je een foto want kan me er niet echt een voorstelling bij maken.

Angietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 14:16

Nee ik kan geen foto vinden, zit al te zoeken.

Meestal knip ik gewoon, maar dan blijven zijn manen zo ontzettend dik.
Hoe kan je de manen uitdunnen met een uitdunschaar of effileerschaar? Hoe pak je dat aan?

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 14:20

uitdunnen met efileerschaar heeft als nadeel dat het haar er bij de aanzet gewoon in blijft zitten
met de coatking gaat de wortel ook mee , werkt super en heel makkelijk , dood haar eruit manen weer mooi zwart ,[ bij de mijne dan ] zo klaar :D

Angietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 14:28

En waar kan je zo een ding kopen? Zo'n coat king.

Maar kan je ook uitleggen hoe je het met een uitdunschaar kan doen? Want ik zou dat toch graag willen weten, wat de beste manier is om dat te doen.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 14:40

kan je wel online kopen , bij een honden groomshop moet je ff googelen , zijn wel duur hoor .
ik knip met de efileer alleen de punten , dus echt uitdunnen doe ik er niet mee want ik vind het resultaat niet mooi , dus deze vraag kan ik niet beantwoorden .
mocht je een coatking kopen moet je er wel 1 nemen met veel mesjes , dicht op elkaar voor het beste resultaat , je hebt ze nl in veel soorten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 15:04

Met een uitdunschaar knip je gewoon vanaf halverwege de manen naar de punt toe maar ik vind het resultaat ook niet mooi, krijgt vaak erg plukkige manen en als je gaat vlechten ofzo steken er altijd sprietjes uit. Dus ik trek het altijd maar gewoon, geeft een veel mooier resultaat.
Hoezo trekt die coatking de hele wortel er ook uit dan? Want er zitten mesjes in zeg je, dan snijd hij ze toch gewoon?

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 15:14

als ik de haren bekijk die in de coatking zitten , is het overgrote deel met wortel dus niet gesneden , ik denk dat de haren die te veel weerstand bieden, dus te vast zitten worden gesneden , kan niet precies uitleggen wat ie doet , maar hij bevalt mij enorm , heb hem gewoon een keer uitgeprobeerd , is eigenlijk van de hond , maar hij werkt op het paard dus ook heel goed.
De mesjes staan overigens niet haaks op het haar maar in de lengterichting , mischien zorgt dat voor de trekfunctie ?
Whatever , ik gebruik niks anders meer voor de manen :D

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 15:55

Ik kwam toevallig op dit topic terecht en ik heb ook zo'n hekel aan manen trekken stel het altijd veel te lang uit. Maar die coatking lijkt me wel ideaal, maar je zegt met zoveel mogelijk mesjes, maar nou ben ik aan het kijken en zie wel heel veel verschillende.. Heb je misschien een link naar het ding dat jij gebruikt?
Bedankt!

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:30

Lisette1990 schreef:
Ik kwam toevallig op dit topic terecht en ik heb ook zo'n hekel aan manen trekken stel het altijd veel te lang uit. Maar die coatking lijkt me wel ideaal, maar je zegt met zoveel mogelijk mesjes, maar nou ben ik aan het kijken en zie wel heel veel verschillende.. Heb je misschien een link naar het ding dat jij gebruikt?
Bedankt!

http://www.plaza33.com/shop/index.php?m ... anguage=nl
ik heb deze , en zie dat ze goedkoper zijn dan 10 jaar terug :D
ik zag ook dat ze een hele grote verkopen bij de paardendrogist voor de vacht , daar staat bij , 'niet voor manen "
vreemd toch , want ik doe het al jaren en er is niks mis met de manen , er staat niet bij waarom je hem niet voor de manen moet gebruiken , ik doe het toch hoor !!!!!

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:31

Daar heb ik nog nooit van gehoord!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:30

Dat ding heet een solocomb.
Voor meer info zie: http://www.paardendrogist.nl/product/so ... ii/110257/

Het is in princiepe gewoon het knippen van manen, door het indrukken van die knop snijd het ding de manen af.
Ik gebruik het bij mijn paard die niet tegen manen trekken kan. Ik pak een pluk, kam met de solocomb de bovenste laag manen omhoog en snij de onderste eraf. Zo houd hij dikke manen en ziet het er heel natuurlijk uit. Het werkt veel fijner dan knippen, want dat gaat altijd scheef.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:34

Wat handig, heb ook een stokharige herder met gigantische verharende ondervacht en een paard met gigantische dikke manen die hij niet wil laten trekken, ga meteen bestellen

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:40

Ik ben trimster en raad de coat zelf niet een mn klanten aan. De mesjes zijn verradelijk scherp waardoor je gemakkelijk toch een stuk vel mee neemt als je 'm niet juist gebruikt of even niet op let. Daarbij doordat ze in het begin vooral erg scherp zijn snijd je inderdaad vaak ook goede haren uit de vacht dus dat zal ook denk ik bij de manen zo zijn.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 20:31

moonsparkle schreef:
Ik ben trimster en raad de coat zelf niet een mn klanten aan. De mesjes zijn verradelijk scherp waardoor je gemakkelijk toch een stuk vel mee neemt als je 'm niet juist gebruikt of even niet op let. Daarbij doordat ze in het begin vooral erg scherp zijn snijd je inderdaad vaak ook goede haren uit de vacht dus dat zal ook denk ik bij de manen zo zijn.

hoe wil je in godsnaam vel meesnijden met een coatking ?, volgens mij is dat net zo moeilijk als aardappels schillen met een theelepel .
maar zal wel waar zijn als jij het zegt , maar ben er zelf heel content mee ,