Houdini

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

BillyDee

Houdini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 19:40

Ons mini Shetje lijkt s'winters wel een beertje.
Ze heeft ontdekt dat ze het lint rond de weide makkelijk kan aanraken en dus ontsnapt ze regelmatig.
Ze loopt samen in die wei met onze KWPN-er
Natuurlijk kunnen we haar buiten de wei in ander grasland vastleggen aan een touw.
Dat vinden we voor beide paarden geen gezellige oplossing.
Zijn er ander opties?????
Het zijn verwende paardjes ze staan s'nacht allebei binnen in hun eigen stal.
We durven de mini Shet niet aan een touw in de wei bij het rijpaard te zetten.
Laatst bijgewerkt door BillyDee op 31-01-11 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Re: Houdini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:42

Aaaah, een ontsnappingsmonster!

Misschien meer draadjes spannen op een lage hoogte en de stroom wat hoger zetten? :)

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:42

Onder het laagste lint nog een lintje spannen? :)

BillyDee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 19:47

RenWaBl schreef:

Het onderste lint zit op ong. 0,5m dat duwt ze gewoon omhoog met haar nek en glipt er dan onderdoor.
De spanning staat al super hoog. |(

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:48

Zorgen voor een goede afrastering. Onder je laatste lint nog 2 of 3 extra linten spannen en flink stroom erop. IJzerdraadje in de manen wil ook nog wel eens helpen.

tammysammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:48

steviger iets rondom spannen, touw? of.. ik weet niet hoe het eruit ziet, hoeveel ruimte ertussen zit om te kunnen ontsnappen.

Jelle, waar is dat ijzerdraad voor dan? (zelf niet zoveel ervaring mee)

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:53

IJzerdraadje in de manen zodat ze de schok beter voelen waarschijnlijk.

Inderdaad 3 of 4 lagen draad met stroom en het draad omheinen met gaas oid (wel de mazen zodanig smal dat er geen hoefjes tussen passen)?

Ik heb een aantal jaar terug een geit gehad die daadwerkelijk de naam Houdini droeg haha en die wist het gaas zelfs zo te slopen dat ze er onderdoor kon.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:53

BillyDee schreef:
RenWaBl schreef:

Het onderste lint zit op ong. 0,5m dat duwt ze gewoon omhoog met haar nek en glipt er dan onderdoor.
De spanning staat al super hoog. |(

Dan kan je nog een draadje op 25 cm bijvoorbeeld hangen.

Knappe shetlander als die er nog tussendoor komt.

Ik ken er één (5 touwtjes, laagste op 10 cm en dan elke keer een touwtje een cm of 15/20 daarboven) en die wist zichzelf er nog tussendoor te kronkelen.. :') ) maar de meesten zijn niet zó atletisch. :))

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:55

kan je de draad dan zelf aanraken (kwa stroom niveau?? omdat je zegt dat de stroom wel hoog staat is de draad nog wel goed want als hij het met zijn lip/neus omhoog duwt is hij wel een enorme bikkel als hij dat blijft doen, of de spaniing 'lekt' ergens weg.

BillyDee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 19:59

upendo schreef:
Dan kan je nog een draadje op 25 cm bijvoorbeeld hangen.

Knappe shetlander als die er nog tussendoor komt.

Ik ken er één (5 touwtjes, laagste op 10 cm en dan elke keer een touwtje een cm of 15/20 daarboven) en die wist zichzelf er nog tussendoor te kronkelen.. :') ) maar de meesten zijn niet zó atletisch. :))

:D :D Wel grappig dat er meer van die ontsnappingskunstenaars zijn.
We hebben nog van die lage prikpaaltjes.
Daar kan lint in om de 30 cm.
Kan ik die dan beter buiten of binnen de bestaande linten plaatsen??

BillyDee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 20:03

liedje89 schreef:
kan je de draad dan zelf aanraken (kwa stroom niveau?? omdat je zegt dat de stroom wel hoog staat is de draad nog wel goed want als hij het met zijn lip/neus omhoog duwt is hij wel een enorme bikkel als hij dat blijft doen, of de spaniing 'lekt' ergens weg.

Hmm, gisteren hebben we alle mogelijkheden van lekstroom nagekeken.
Toen heb ik per ongeluk het draad aangeraakt en heb toen OLH in aardig wat bewoordingen aangeroepen :j :j
Onze Houdini heeft een stokmaat van 82cm, echt het staat schattig voor een karretje, dus dat lage draadje ga ik morgen proberen.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:04

Hoe lager je het stroomdraad gaat spannen, hoe meer kans er is dat je kwpn-er er in kan stappen....
Ik zou daarom een draadje spannen met een snel breek-punt, dat als de kwpn-er of de shet over het draadje heen stapt (bijvoorbeeld door net op tijd voor het hek te stoppen OF tóch net onder het draad door willen grazen, etc)
Heel slim om de shet niet aan de ketting te doen samen met de kwpn-er. ;-)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:21

Ik zou die losse paaltjes eerst eens proberen. Dan moet hij ook door een dubbele omheining heen en dat scheelt waarschijnlijk toch al.

Dionnevdkaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:33

Je moet zorgen dat het draadje met stroom , op een manier zit dat houdini het met de neus aan moet raken om zijn/haar hoofd tussen het draad te krijgen.
Nu duwt ie het waarschijnlijk met de nek (lees manen) omhoog en voelt ie niks of een klein beetje.
Als houdini het draadje met de neus aan raakt dan heb je kans dat ie op z`n rug ligt van de schrik. dan pas heeft ie een goeie opdonder gehad en zal er waarschijnlijk de volgende keer wel over nadenken dat het niet zo`n fijn gevoel was.
voorop gesteld dat er voldoende stroom op staat.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:54

maak aan/op zijn halster een "antenne" van koperdraad. Vlecht een stuk koperdraad in zijn halster en maak er op de neusriem van het halster een soort van antenne van. Als je zorgt dat het koperdraad goed contact maakt met het hoofd en er een beste klap stroom op de omheining staat gaat het ontsnappen snel over. Veel succes. }>

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 09:49

Jelleee schreef:
Zorgen voor een goede afrastering. Onder je laatste lint nog 2 of 3 extra linten spannen en flink stroom erop. IJzerdraadje in de manen wil ook nog wel eens helpen.

een halve meter is heel hoog hoor. Dit is onze hoogste draad bij de shet.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 10:02

Ik heb ook een houdini shet. Voor hem hebben we overal schapegaas om de wei gemaakt, hij kwam door de smalste openingen heen. Nu blijft ie netjes erachter..

Ze staan langs een erg drukke weg, dan kan je geen houdinis gebruiken.

Dus niet meteen gaan roepen gaas is eng..t is nog enger alstie onder een auto ligt.

En daarbij mijn paarden hebben geen ijzers, de mazen zijn 10 bij 10, blijven hangen kan altijd natuurlijk, maar mijn ouders kijken op de wei. En er komt zoveel verkeer langs..ik heb een keer gehad dat mijn oude new forester was uitgegleden en met de helft van haar lichaam onder de draden doorlag, dan bellen ze meteen aan....(was rotklusje haar terug te trekken, en gebeurde meerdere keren ook nog es, ze viel vaak)

Jaydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 10:41

Ik weet niet hoe groot het stuk wei is natuurlijk, maar zou een dichte opstaande rand geen optie zijn?
Dus rondom een lage dichte omheining aanbrengen, ong. 30 of 40 cm.
Je hebt van die betonnen lage staanders waar je dan een plank in kunt schuiven en zo rondom doen.
Dit zelfde probleem had ik enkele jaren geleden nl. ook met een mini shet en een hele grote KWPN-er, en bij ons was het prima opgelost op die manier !
( is miss wel even een investering, maar je paardjes kunnen veilig naar buiten ! )

Succes in ieder geval !

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 10:49

ik zou voor een extra draad of misschien zelfs 2 gaan en best buitenkant van de palen zodat je grote paard er niet al te makkelijk in kan haken...

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 15:04

Wij hadden ook een shet die op reis ging.
Hij ging ook steeds onder onze richel door.
Het was afgelopen toen we op 20 cm boven de grond een stroomdraadje geplaatst hebben.
Tja wij hadden altijd grotere pony's en paarden dus denk je er niet aan om laag bij de grond nylon schrikdraad te doen.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 15:09

Wat je ook kunt doen is van dat kippengaas (heeft kleine mazen) rond de omheining spannen, als ie dáár doorheen kan, is het wel een echte Houdini :')

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:25

mijn merrie heeft ook ontdekt dat haar kuif isoleert... Daar zit nu een vlecht in, zodat het draad hetvoorhoofd raakt, en iet de kuif/. Jouw shet is ws overal behaard. Ik zou kiezen voor een halster met een ijzerdraadjes antenne, zodat de schok even aankomt. Misschien niet heel vriendelijk, maar werkt wel.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:29

Albert schreef:
maak aan/op zijn halster een "antenne" van koperdraad. Vlecht een stuk koperdraad in zijn halster en maak er op de neusriem van het halster een soort van antenne van. Als je zorgt dat het koperdraad goed contact maakt met het hoofd en er een beste klap stroom op de omheining staat gaat het ontsnappen snel over. Veel succes. }>

Yep, dat zei ik ook al. Werkt het best!

BillyDee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 22:56

Albert schreef:
Albert schreef:

Yep, dat zei ik ook al. Werkt het best!

Ik ben al aan het knutselen.
En laat nog even weten of het werkt.
Dank voor het advies.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:11

keer met zijn neus tegen het draad zetten
reken maar dat ze het voelen.
maar maak het op het land ook leuk zodat ze er graag blijven staan.
die van mij gaat er alleen onderdoor als madam zich verveeld