paard alleen in de bak

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

DearLove

paard alleen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 10:32

ik heb een vraagje, wat vinden jullie er van als een paard alleen in de bak komt en nooit in een weiland kan. Dit heb ik namelijk met mij paardje, er zit ook een reden bij: het maakt niet uit hoeveel gras er op het land staat binnen de kortste keren zie je het verschil niet tussen haar en een wijnvat. nou graag meningen en misschien tips enz. het is namelijk een haflinger met erg veel pit die er graag buiten de bak aan het halstertouw er vandoor schiet.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:47

Misschien een korf om de mond doen? Ik weet ff niet hoe zo'n ding heet.
Dan kunnen ze niet of teveel eten.
Kan ie toch mooi de wei op!

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 10:48

byjou1983 schreef:
Misschien een korf om de mond doen? Ik weet ff niet hoe zo'n ding heet.
Dan kunnen ze niet of teveel eten.
Kan ie toch mooi de wei op!

al geprobeerd maar het lijkt wel of ze dan nogsteeds 10 kilo biks eet plaats van gras extra kort(was al afgegeten

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:51

:(:) arm dier.

Doe haar lekker een grasmasker om :j
Mijn merrie was snel bevangen, had 4 gekantelde hoefbenen en kon dus ook niet zo maar het land op.
Met het grasmasker ging het prima *\o/*
Het is best belangrijk voor je paard lekker op het land te staan en zichzelf een beetje te kunnen uiten.
Wellicht word ze in de hand dan ook wat rustiger?

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:52

aaah en minder biks geven? En bijvoorbeeld zemelen? Voor paarden is het wel belangrijk dat ze op de wei komen...vind ik althans(voor ik heel bokt over me heen krijg, wat ze wel en niet vinden;-)
Mijne is erg happy als ie dagelijks met soortgenoten de wei op mag, hij wordt echt lastig als hij niet naar buiten mag....

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:52

Kijk uit dat ze geen zand gaat eten. Het zou de eerste keer niet zijn dat er bij "hongerige" (zo ziet ze dat zelf waarschijnlijk) een gigantische zandkoliek ontstaat. Ze heeft er namelijk niets te knabbelen/doen. Ik zou haar elke dag even kort op het korte gras zetten evt. met graaskorf, misschien even in de bak en dan toch weer naar binnen (wel op stro hoop ik).

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 10:54

dat werkte allemaal niet rijd haar elke dag een uur en af en toe wat biks nee ze kan nu altijd bij hooi! ze staat 24/7 en ze is een haflinger voor verdere info

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 10:56

byjou1983 schreef:
aaah en minder biks geven? En bijvoorbeeld zemelen? Voor paarden is het wel belangrijk dat ze op de wei komen...vind ik althans(voor ik heel bokt over me heen krijg, wat ze wel en niet vinden;-)
Mijne is erg happy als ie dagelijks met soortgenoten de wei op mag, hij wordt echt lastig als hij niet naar buiten mag....

ze heeft een shetlandeer en shetlandveulen erbij, ze doet of ze van bijde de moeder is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:58

Je kan een stukje land afzetten met prikpaaltjes + graskorf. Kan ze dus in het land, ze kan bewegen maar doet door de graskorf al iets langer over hetzelfde hoopje gras + de oppervlakte is kleiner dan een weide van 1ha ofzo. Er wordt voorzien in de kauwbehofte en bewegingsbehoefte zonder dat ze last kan hebben van overdaad van voedselopname.

Je kan ook in de bak, als het mag, een hooinet ophangen in een hoek die je dan naderhand netjes opruimt als je ze eruit haalt, zodat de bak ook wel netjes blijft. Wordt ook in de kauwbehoefte voorzien, maar alweer niet meer dan ze mag hebben.

Kan natuurlijk ook dat je paard niet gelijk moddervet wordt, maar gewoon lekker makkelijk opzwelt van hooi en grasjes. heb ik hier ook, die ziet er steeds hoogdrachtig uit tijdens de zomer, maar mits genoeg beweging en rijden totaal niet moddervet. Als het dus enkel een fikse grasbuik is zou ik me niet zo'n zorgen maken....

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:00

apart?
ik heb met een masker om al meer paarden op de wei slanker zien worden.
staat ze 24/7 in een bak? onbeperkt hooi kan ook wat veel zijn?
Anders even in overleg met je DA?

er is natuurlijk wel een verschil tussen hooi/grasbuik of te dik

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 11:02

alison_belle schreef:
apart?
ik heb met een masker om al meer paarden op de wei slanker zien worden.
staat ze 24/7 in een bak? onbeperkt hooi kan ook wat veel zijn?
Anders even in overleg met je DA?

er is natuurlijk wel een verschil tussen hooi/grasbuik of te dik

ik vind het zelf ook raar maar zo ligt het wel ze word niet dik van hooi maar van gras wel.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:03

maar, met een masker op kunnen ze niet meer dan de helft van gewoonlijk binnen krijgen.
Als doe je dat maar voor een paar uurtjes per dag toch?
Ik geloof wel dat ze dan qua gedrag wel wat op gaat knappen.
Paarden zijn van nature grazers.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:06

Ik zou zeker eens kijken of ze dan echt te dik wordt of dat het eerder een grasbuik is, want dat kan op zich niet meteen kwaad. Ik zou een graasmasker proberen en zien dat ze dan op het land geen hooi meer krijgt als er genoeg gras staat.

Dat ze pittig is en er buiten de bak ah halster vandoor wil gaan is een totaal andere kwestie, want dat heeft, sorry, met opvoeding te maken. Haflingers zijn nogal snel tanks, zeker merries, en daar moet je consequent in zijn.

En hoe intensoef rijdt je ze in dat uur? Staat ze in het zweet en moet je heel lang uitstappen, of is het meer een rustig uurtje recreatief?

Ik denk dat al die dingen samen bepalen hoe dik ze wordt, want haflingers hebben inderdaad nogal snel de neiging dik te worden, maar om ze daarom enkel op zand te zetten? Ik zou ook bang zijn voor zandkoliek (mijn haf is niet zo'n zandeter, maar mijn jaarling heeft nogal een knabbelziekte :) , als die even niets te eten heeft gaat ze in het zand lekkers zoeken...).

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:07

Als ze zo vlug dik wordt, kan je haar best niet op jong groen gras zetten. Wacht dan een paar maand tot je lang uitgebloeid gras hebt.

xNaNcYx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:48

alison_belle schreef:
:(:) arm dier.

Doe haar lekker een grasmasker om :j
Mijn merrie was snel bevangen, had 4 gekantelde hoefbenen en kon dus ook niet zo maar het land op.
Met het grasmasker ging het prima *\o/*
Het is best belangrijk voor je paard lekker op het land te staan en zichzelf een beetje te kunnen uiten.
Wellicht word ze in de hand dan ook wat rustiger?

jaa misschien moet je een grasmasker kopen

DearLove

Re: paard alleen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 21:01

heb dat al een keer gekocht werkt niet en iemand die zelf ook haflingers heeft en er verstand van heeft zij ook dat ze echt te dik was :)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:52

En heb je mijn post gelezen? Wat voor rijden doe je elke dag? Moet ze hard werken?
Is er een mogelijkheid de weides kleiner te maken? Dat doen wij hier ook, meer paarden op kleiner stuk zorgt voor minder teveel aan gras :)

chikie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:28

het weiland is duc eigenlijk op geen enkele manier een oplossing?
en als je voor de kauw behoefte wilgen takken in de bak gooit?
zijn ze effe mee zoet mee

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 14:03

rijden elke dag zeer fanatiek. en hoe kleiner de weide bij haar hoe sneller het een modderbad voor varkens is.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 15:10

Van bakgang worden ze ook niet slecht volgens mij, mits ze gewoon voer hebben en maatjes :) Het weitje waar mijn dames in staan is ongeveer evengroot als een bak (iets groter maar scheelt niet veel) dus wat dat betreft maakt het niet uit. Sommige paarden kunnen nu eenmaal niet echt tegen gras... Eventueel kan je er voor kiezen je paarden slechts een paar uurtjes per dag op het land te laten met een graaskorf.

Mijn shet was tegen hoefbevangen aan en echt VEELTE vet, maar de graaskorf heeft enorm geholpen. Ze stonden op een heel kaal weitje, dus was het extra moeilijk met een korfje grasjes te plukken, maar ze had nog wel die mogleijkheid (kregen er ook hooi bij gevoerd overigens).

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 15:17

mijn haflingers staan eigenlijk bijna nooit in het land, want zodra ze het land in gaan is de mond aan de grond en komt er niet meer af. mijn oudje gaat 's winters als het gevroren heeft nog wel eens het land in.
zolang je ze regelmatig wat te doen hebben / krijgen is het naar mijn mening niet slecht. mijn oudje staat al minimaal 18 jaar op zand en het bevalt mij goed. in het begin dat ik haar kreeg stond ze wel in het land, ze was ondanks met kleine stukjes en verweiden moddervet. toen besloten om haar op zand te zetten en sindsdien nooit geen problemen meer gehad.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 15:27

De mijne mag ook niet meer op het gras... zolang ze maar kunnen bewegen en eten (hooi) en gezelschap hebben geeft het niets.

Graasmasker werkt bij de mijne ook niet (zij werkt hem binnen 30 minuten af) en ze mag nu heel beperkt (en dat ligt aan het weer) af en toe een uurtje op het gras.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 16:04

fijn dat ik weet dat sommige andere mensen het wel snappen en zelf hebben. p.s. ze heeft als bewegings ruimte een bak met nog 3bij 7 extra zand. :)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 16:11

LouLouB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 16:20

Natuurlijk is een weiland beter.
Maar als je alles geprobeerd hebt en dat niet wil helpen, denk ik dat het geen verkeerde keuze is om haar in een bak te houden 24/7 met voldoende ruwvoer.