Bollenland omtoveren in weide

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

cybrdynk

Bollenland omtoveren in weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 22:42

Onze pensionboer wil een hectare extra (bollen)land inzaaien voor extra weidegang.
Nu vraag ik me af, met alle gewasbestrijdingsmiddelen en schimmeldodende middelen dit niet eerst gesaneerd moet worden.
Iemand vertelde mij eens dat je eerst 2 jaar zonnebloemen erop moet zetten voordat je het inzaait.
Het lijkt mij sterk dat je het zomaar in kunt zaaien en dat je er na een jaartje op kan met je paarden.
En zelfs het 1e hooi zou ik liever niet aan de paarden voeren.
Wie heeft hier ervaring mee? Moet er een bodem sample genomen worden, of kun je inderdaad eerst een ander gewas er op zetten om het schoon te krijgen.
Zijn er andere methodes om het schoon te krijgen?
Ben benieuwd. Met zoeken op internet ben ik niet veel wijzer geworden, behalve dat 'gif in de bollenteelt' even een hot item is op het moment.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Bollenland omtoveren in weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:19

volgens mijn vriendje die boer is geweest en dus echt wel uit moest kijken met bestrijdingsmiddelen en koeien (melk) kan het geen kwaad.
Het gebeurde hier overigens ook altijd alleen dan met koeien, is het bollenland geweest en het jaar erop lopen er koeien..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:44

Bestrijdingsmiddelen die residu in de bodem achterlaten zijn al sinds enige jaren verboden. Maw, je kunt gewoon inzaaien, hooien en beweiden.

cybrdynk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 15:36

Ik wil jullie natuurlijk heel graag geloven :o . Maar zou dat ook gelden als dit al 50 jaar bollenland is zeg maar?
Toen die stoffen nog niet verboden waren is het er natuurlijk wel al jaren op gegooid.
Of is dat al weer verdwenen dan...

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 15:39

normaal zal de concentratie fel gedaald zijn. Na een paar regenbuien trekt het toch diep genoeg de grond in om niet opgegooid te worden. Mag ik vragen welke producten er vroeger daarvoor gebruikt werden? Want als het planthormonen waren kan het absoluut geen kwaad.

cybrdynk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 15:52

Dat zal ik eens navragen. Ik heb de boer mijn bedenkingen nog niet laten horen. Wilde eerst even onderzoek doen voordat ik hem daar mee ging plagen...