gebruiksaanwijzingen verschillende bodembedekkers wie helpt?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

mulder1982

gebruiksaanwijzingen verschillende bodembedekkers wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 13:07

ik ben op zoek naar de gebruiksaanwijzingen van koolzaadstro, gehakselt stro en hemparade.
ik heb nl begrepen dat er bij sommige soorten eerst nat gemaakt moet worden voor een betere onderlaag, bij welke soort moet dat en hoeveel water op hoeveel pakken?

friesiszwart

Re: gebruiksaanwijzingen verschillende bodembedekkers wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:23

nat maken lijkt mij niet, dit gaat ten koste van een droge stalbedekking. Je wilt tenslotte dat je paard droog in zijn stal kan staan.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:26

mulder1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 17:36

er wordt juist gezegd bij hemparade dat als je de onderlaag nat maakt er een betere bodem blijft liggen en mijn paard draait nogal rond, niet wild hoor maar die staat eigenlijk niet echt stil en daardoor vertrapt ze alles doorelkaar zodat ik geen onderbodem krijg.
ik weet alleen dus niet de juiste hoeveelheid water op de hemparade voor een goede onderbodem maar idd niet te nat, en ik weet dus niet of dit bij koolzaadstro en gehakseld stro ook werkt..
er waren eerder gebruiksaanwijzingen van maar ik kan ze niet weer vinden..

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:38

Ik weet alleen dat je strokorrels een beetje moet besproeien zodat het 'uitelkaar valt'.
Maar verder, heb ik nog nooit gehoord :n

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 01:20

bij koolzaadstro en gehaksel stro moet je er even rekening meehouden dat je niet alles uit de box haalt. Het geen wat vies/nat is maar nog neit rood van kleur moet je in het midden van de box gooien en schoon erover heen. Wat ook scheelt is alles op 1 plek in de box geven: hooi, water en voer allemaal aan 1 kant en vlak bij elkaar.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 09:21

Een schone verse box met Rapsodie maak ik met de gieter wat nat, ik bespreknel het en roer het om en dan nog iets. Dit bevordert idd de opname capaciteit, staat ook op de verpakking.
Ik giet er echter een goedje bij "Cerasil" wat een vieze geur/smaak heeft om te voorkomen dat ze het opeten.
Ik doe dit echter alleen bij een compleet schone stal, daarna gooi ik een verse baal over de rest en verdeel het, het viezere komt erdoorheen en ze eten het dan niet.

Onderlaag kweken lukt mij niet, wordt te nat in het midden, ik schep elke week de natte plekken eruit, verdeel de rest en gooi er een baal bij.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:54

staat bij niks over water opgieten hoor op de verpakking.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 09:57

Het staat ook op de Aubiose pakken en niet op de rapsodie denk ik dan... Vroeger stond het er wel degelijk op, mi9sschien nu niet meer....gebruik al 15 jaar Aubiose en pas twee jaar Rapsodie maar kijk nooit meer op de pakken...

Dubbelsprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:33

@ TS: Als je Hempbed kiest i.v.m. Hemparade, dan hoef je de onderlaag niet nat te maken. Hempbed zorgt dan zelf voor een stabiele onderlaag. Je geeft aan dat jouw paard rond draait in de box; dan kun je ook kiezen voor kunststof stalmatten met daarop een klein laagje Hempbed.
Mocht je meer informatie willen over Hempbed of kunststof stalmatten, wil je me dan een PB sturen? Anders lijkt het net alsof ik hier een reclamepraatje aan het houden ben:)

mulder1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 22:17

het probleem bij mijn paard is vooral dat ze alles door elkaar heen loopt er liggen bijna nooit hele keutels in haar stal en al helemaal geen bulten, ze maalt alles doorelkaar en zo hou ik dus geen onderlaag en kan ik ook niet zien of het rood wordt..