in de winter in de weide en toch rijden?????

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mayasfrenk

in de winter in de weide en toch rijden?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 12:49

ik ben totaal niet blij met hoe het nu gaat. doordat de bak nu bevroren is kan ik dus niet rijden of longeren,
ook staat ze normaal lekker een aantal uurtjes in de bak savonds met de anderen om te spelen en te bewegen.
doordat de bak op dit moment heel oneven is ( hadden vlak voor het vriezen willen slepen maar is niet gelukt).
normaal gaan we naar de binnenbak als de buitenbak bevroren is. mijn merrie is 4.5 jaar nu. nog erg groen onder het
zadel maar niks extreems. maar door familiäre problemen van degene die met mij naar de binnen bak gaat
heb ik nu dus geen vervoer en kan dus helemaal niks doen kwa werken met het paard.

nu borstel ik wel lang en veel. ik wandel in de avond met haar langs de straat... maar dan is het donker
en een boel vrachtverkeer dus dit is gewoon niet echt prettig.. ik vind het gewoon sneu dat ze nu uit
nood heel de dag binnen staat. ik ben savonds laat thuis en de mensen waar zij op stal staat zijn er
overdag ook neit dus overdag in de wei kan niet. ik vind het gewoon een oliebol situatie zo.

nou had ik bedacht dat ik haar volgende winter gewoon in de weide laat en voor het rijden en dergelijke
gewoon binnen haal dan train en dan miss een nachtje binnen om op de drogen enzo en dan de volgende dag weer
naar buiten??? maar hoe doe ik dat met dekens? kun je haar wel één of twee dagen binnen zetten in de winter
en vervolgens weer naar buiten?? moet ik haar dan wel of niet in de dekens doen ( ivm zweten maar ook met
weer naar buiten gaan). of is het gewoon een stom idee??

reaccties van de hele dag binnen staan is dierenmishandeling hoef je niet te plaatsen. ik kom juist met
dit idee omdat ik het zelf ook helemaal niks vind zoals het nu is en ik zou niet in de avond laat nog met
haar gaan lopen met -6 graden als ik niet echt graag haar de beweging zou willen geven die ze
nodig heeft en verdiend. ik ben gewoon op zoek naar een betere oplossing ( andere stal = geen optie)
voor volgende winter. want het is of stal of weide. en ik zou graag weide kiezen maar weet niet hoe ik dit
het beste kan doen ivm trainen.

ik hoop dat hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben en die mij over hun ervaringen kunnen vertellen
en eventueel tips hebben.

mvg

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:57

Mijn kwpn merrie staat 24/7 op de weide, weliswaar met een kleine schuilstal, maar daar wordt het niet warmer van en meestal staat ze er toch niet in.
Ik heb haar onder een flink pak dekens staan zodat ze weinig wintervacht krijgt en dus ook niet lang hoeft op te drogen. Maar je zou ze ook onder een dunnere deken zetten(Zonder deken kan ook, maar dan zijn ze langer nat). Na het rijden gewoon goed uitstappen, en eventueel tijdens het afzadelen en spulletjes wegbrengen binnen laten opdrogen onder een zweetdeken. Daarna gewoon weer buiten zetten. Een nacht op stal kan ook, ze kunnen daarna rustig weer naar buiten, kunnen ze prima tegen.
Voor mij is dit de meest ideale oplossing en mijn paard is er bijzonder blij mee. Verder geen rijproblemen hoor, rijdt soms iedere dag, soms een week niet, en gaat allemaal prima.

belle_boef

Re: in de winter in de weide en toch rijden?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:59

BIj mij op het werk stonden de paarden 24/7 buiten (fjorden) ook de les paarden, die kwamen op stal de dag dat er les was en de volgende dag weer naar buiten, ze hebben geen deken en een dikke vacht. (na het rijden wel een zweetdeken)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:01

Is er geen andere stalling beschikbaar in je buurt waar ze wel overdag buiten komen? Dat zou mijn eerste ingeving zijn. Is het mogelijk om met de andere pension gasten een roulatie systeem te bedenken waardoor de paarden dagelijks naar buiten kunnen en jullie als eigenaren hebben het zo ook veel makkelijker. Dus jij zet ze op maandag buiten bv, en eigenaar 2 haalt ze binnen dinsdag zet eigenaar 3 ze buiten en haalt eigenaar 4 ze binnen enzovoorts.......

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 13:07

nou het is alleen ons paard en de twee rijpaarden van die mensen. ( ze hebben meer maar die staan dus in de wei) vandaar dat dat niet kan. en we hebben bepaalde afspraken over de paarden en de stalling en dit werkt zo ontzettend fijn dat ik hier beslist niet weg ga. ( ik rijd een fries voor hun, in ruil daarvoor ga ik mee naar les die we samen betalen en heb ik vervoer naar de binnenbak). als ik alle dingen zelf zou moeten regelen en betalen enzo kan ik mijn eigen beter verkopen. in ruil voor dit alles pas ik op de paarden in vakanties, help keurings klaar maken van jonge eigen fokproducten en het onderlinge contact is gewoon helemaal super en we staan altijd voor elkaar klaar. het is gewoon puur om die familiäre omstandigheden van hen dat het nu spaak loopt met de beweging van de paarden en ik denk dat mijn merrie het buiten veel leuker vind voor volgend jaar om te voorkomen dat dit weer gebeurd

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 05:27

iemand verder nog surgesties of tips?? of eigen ervaringen? ik ben erg benieuwd naar wat jullie pro en contra's vinden van mijn idee. en wat ik eventueel verder nog zou kunnen aanpassen.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 17:31

Mijn paard stond met vorst ook gewoon in het land, ik had een deken die aan de binnenkant van fleece was, maar wel waterdicht zodat, wanneer hij zweette, toch gewoon het land weer in kon.
Zou niet teveel wisselen met binnen / buiten, maar voor buiten gaan.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:59

waarom kan ze overdag niet buiten ook al zijn die mensen weg? Als ze normaal niks geks doet dan lijkt het me geen probleem, al die paarden die ergens op een weitje staan, daar staat ook niet de hele dag iemand naar te kijken en sochtends en savonds zijn ze of jij er sowieso lijkt me.

gewoon in de wei evt met deken en goede waterdichte deken erover, desnoods werk dan wat aanpassen. Ik zou dan idd of iedere avond op stal of altijd op de wei, niet teveel wisselen daarin. Maar t zou denk ik wel kunnen, ook met nachtje op stal.

James2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:55

gewoon genieten van het landschap.
mijn tinker ---staat op de wei in de nacht naar binnen en rijden in de polder. Grasland met sneeuw is goed te doen, maar wel rijden met je verstand.
Kijk niet op asvalt dat glimt dat is vragen om moeilijkheden, nee gewoon in de berm is goed te doen
maak er een mooie dag van

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 00:02

In de wei en dan ook nog rijden kan prima hoor, met of zonder dekens (en dan met wat aanpassingen, zoals hierboven al beschreven).

Hoe staat je paard er nu bij? Geschoren/niet, deken op of niet? Als je haar goed in de gaten houdt kun je haar nu nog steeds op de wei zetten hoor, waarschijnlijk heb je wel een (extra) deken nodig. Gewoon kijken of haar vacht afdoende is en anders (extra) deken erop. Eventueel wacht je even tot volgende week ofzo (zou weer wat warmer worden geloof ik?). Als je er in een weekend mee begint dan kun je haar die dagen meerdere keren controleren, om te beoordelen of ze het te koud heeft en of je eventuele dekens afdoende zijn en het zonodig aanpassen.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 01:47

Onze paarden staan dekenloos buiten en gaan voor de nacht naar binnen. Als ik s'avonds heb gelesd en mijn paard nat is, zet ik hem met deken op stal. Als het de dag erna erg koud is, laat ik die deken wel eens op en gooi deze de volgende avond voor het op stal gaan pas weer af. is nooit geen probleem geweest. Dus soms even 1 dag of nacht een deken op, en daar buiten niet, is geen probleem met onze paarden.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 01:42

Als je een regendeken van gortec materiaal neemt kan ze zelfs bezweet eronder naar buiten en hoef je haar niet weer een paar dagen binnen te houden. En ze is dan ook droog voor het rijden.

Weet niet of je dit bedoelde, want snap het probleem niet helemaal.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 15:24

Mijn pony's staan 's nachts op stal en overdag in de wei. Ik rij meestal om een uur of 4 zodat ze daarna op stal kunnen blijven. Ze zijn dan doornat (shetlanders in wintervacht, uur rijden circa 10 km voor de wagen) Als ik overdag rij dan rij ik rustiger en stap ik lang uit zodat de huid droog is (droge vacht stappen is een illusie, als de huid en ondervacht maar droog voelen) Ze gaan daarna nog even een half uurtje op stal en dan met extra ruwvoer de wei op.