Schrikdraad, Schriklint vraagje

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Teuntje_

Schrikdraad, Schriklint vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 21:37

Hoi allemaal!

ik heb al wat gevonden met de zoekmachine maar het zijn niet echt antwoorden waar ik naar zoek.
Ik zou graag weten wat jullie gebruiken voor de omheining van jullie weide?
Schriklint of schrikdraad? Ik wil waarschijnlijk gaan voor schrikdraad, aangezien ik het idee heb dat dit eerder
zal 'knappen' wanneer er een paard doorheen zal rennen. Als ik ga voor schrikdraad, hoe breed is dan het beste?
Hopelijk kan iemand me een beetje helpen ;)

edit; het gaat om een afzetting binnen de bestaande omheining, ivm met strookbegrazing :)

pmarena

Re: Schrikdraad, Schriklint vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:45

Draad knapt eerder , maar lint is beter zichtbaar , waardoor ze er niet zo snel "per ongeluk" doorheen zullen knallen.

Ik heb op 25 cm een dun draadje , op 50 cm een 40 mm breed bruin lint , op 75 cm weer een draadje , op 100 cm weer een lint en dan op sommige plekken op 125 cm nog een draadje. Dit werkt perfect voor kleine ontsnap-ponietjes , vandaar de vele draadjes. Anders zijn alleen de linten ook prima.

Lint vangt wel meer wind en is wat sterker , maar de zichtbaarheid vind ik erg belangrijk. En flink stroom erop, dan kijken ze wel link uit om het aan te raken ;)

Teuntje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 21:49

Ja met die zichtbaarheid... Ben vooral bang als er straks aan de andere kant van het draad, lekker gras staat, dat ze het gewoon niet meer zien :P . Zat misschien te denken aan draad en lint, boven 1 keer lint, en dan lager 2 keer draad.

Hoe breed is jouw draad? Zag op http://www.schrikdraadwinkel.nl 1000m draad van 2mm, maar is dat niet heel erg dun?

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:53

qua draad moet je niet voor de dikte gaan maar voor de weerstand, bij lint trouwens ook. Je moet een zo laag mogelijke weerstand (in ohm)
Wij hadden op 30 cm draad, 60 en 90 lint en bovenop bij 1,20 draad.
Let er goed op dat je nergens stroomverlies hebt (losse eindjes die de paal aanraken, isolatoren die los gaan en het draad ligt op de grond, te lang gras, enz), anders heb je achterin geen schrik meer :P

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:12

chikie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 11:32

mijn ervaring met schriklint is dat het met veel harde wind gaat klapperen en op den duur ook gaat raffelen.
waardoor het minder stevig is en stuk waait. ik persoonlijk vond het waardeloos!!

ik ben weer overgestapt op normaal schrikdraad, ook knapt dit eerder als ze der doorheen gaan.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 11:33

Wij hebben beide, drie rijen draad, hoogste draad schriklint, twee onderste draden schrikdraad (wit koord). Het lint hebben we vooral voor de zichtbaarheid.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 11:36

Ook draad breekt niet wanneer jij wilt dat het breekt hoor. Zo heeft bij ons een paard het rondom zijn been gehad, alles doorgescheurd, maar het draadje was nog heel.

Dus ja, eigenlijk zit er aan ieder soort draad of lint wel een nadeel. Zelf vind ik lint wel duidelijker zichtbaar, of dik draad, van dat koord, dat hebben wij nu. Breekt misschien ook niet zo snel, maar omdat het dikker is snijdt het minder erg.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 11:52

Wij hebben draad en om de zoveel meter een rood/wit lintje eraan voor het zicht!!

Zelf heb ik op een landje koord gehad en dat vond ik helemaal super!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:03

op mijn vorige pensionstal hadden ze overal schrikdraad (dus rond nylon touw van +/- 0.7cm doorsnee met enkele dunnen stroomdraadjes erdoor) speciaal omdat dit veel langer meegaat, minder snel uitrekt door wapperen in de wind. Dus "knappen" ik heb er mijn twijfels over. Hier hingen ook rood/witte plastic lintjes aan om de zoveel meter.

Mijn weide was afgemaakt met schriklint van 2 cm breed, omwille van de zichtbaarheid, maar dit moest ik geregeld bij gaan aanspannen.

op mijn huidige stalling hebben houten omheiningen met bovenaan een extra schriklint van 4cm breed en onderaan een dunne schrikdraad (nylon van +/- 0.3cm doorsnee) en hier gebruiken we 2cm lint om de weides in 2 te doen. 2 linten boven elkaar is voldoende...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:50

Als je lint wappert in de wind heb je niet genoeg palen staan of het niet strak genoeg opgespannen :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:51

Dun draad breekt het snelst, net als dun lint. Breed lint breekt niet snel, maar geeft ook minder wonden.
Dik draad breekt niet en geeft lelijke wonden.
De hoeveelheid stroom is afhankelijk van het apparaat (sterkte) en van de kwaliteit en lengte van het draad/lint (weerstand).

chikie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:01

pmarena schreef:
Als je lint wappert in de wind heb je niet genoeg palen staan of het niet strak genoeg opgespannen :)

ik heb het schrik lint vooral gebruikt om de bak heen. op de korte zijde (20m) staan 4 palen.
op de lange zijde (40m) staan 6 palen. op bijde zijden wapperde het lint stuk. ook kon ik het steeds aan blijven spannen.

mag toch wel verwachten dat als je een overspanning van 5m hebt het lint dit moet houden?!

het maakt niet uit wel lint/draad je gebruikt. het is en blijft een scherp iets als ze er door heen gaan.
ga dan voor een houten omheining, dan heb je het minste kans dat ze er door heen gaan. ook nog eens goed voor het zicht

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:06

@chikie1989 : jij hebt zeker nog nooit de scherpe punten van een gebroken stuk hout gezien :)

@TS: geen enkele omheining is 100% veilig. Welke je kiest is heel erg afhankelijk van het soort paard (grootte, karakter) en in welke omgeving je zit (landelijk/stil of drukke weg).

chikie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:59

die heb ik wel gezien maar door een houten omheining zullen ze minder snel doorheen gaan.
je hoort mij ook niet zeggen dat ze er NIET door heen gaan!
we kunnen ze natuurlijk ook opsluiten in een bunker!

kijk er is geen enkele omheining veilig genoeg. voor ons mensen is er ook geen huis, auto of wat dan ook veilig genoeg.

het leven is iets onzekers en dat kun je niet veranderen.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:04

Schrikdraad is veel steviger. Wij hebben ook schriklint gehad, maar dat hard en weer met de wind en veel sneller stuk, waardoor je het risico hebt dat je paard ontsnapt. Draad is veel steviger.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:17

Palen op een afstand van 5 meter is inderdaad te veel om lint wapper-vrij op te kunnen spannen , als er veel wind op staat. Een meter of 4 ertussen is wel zo'n beetje het maximum.

Maar ik geloof dat het in principe bij afrasteringen (langs de weg bijvoorbeeld , een binnen-omheining is natuurlijk wat anders) standaard is om om de 2,5 à 3 meter een paal te zetten , dus 5 meter is echt wel veel. Met zulke afstanden heb je ook sneller dat ponies er tussendoor kruipen trouwens , omdat de draden veel meer ruimte hebben om te bewegen :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:19

Voordelen lint;
Staat mooier als het net geplaatst is en nog niet uitgerekt.
Beter zichtbaar voor mensen.
Nadelen lint;
Veel duurder in aanschaf.
Aanleg moet nauwkeurig gebeuren.
Bij oprekken veel slijtschade door de wind.
Spanners zijn vrij duur.
Ook lint kan lelijke schuurwonden veroorzaken.
Reparaties kosten meer tijd. aan elkaar knopen gaat niet. staat erg slordig.
Voordelen koord;
Iets goedkoper in aanschaf.
Makkelijker aan te leggen.
Reparaties kunnen snel gebeuren. draad kan gewoon aanelkaar geknoopt worden.
Naspannen kan gedaan worden door een extra slag om de isolator te doen
Nadelen;
Ook koord kan lelijke wonden veroorzaken.

Om wonden te voorkomen zijn er breukbeveiligingen te koop voor zowel lint als koord.

Er is ook nog een soort staaldraad in de handel, hier heb ik geen ervaring mee.

Maar het allerbelangrijkste bij aanleg van een raster is de aarding van de schrikdraad / spannings gever.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:31

pmarena schreef:
Palen op een afstand van 5 meter is inderdaad te veel om lint wapper-vrij op te kunnen spannen , als er veel wind op staat. Een meter of 4 ertussen is wel zo'n beetje het maximum.

Maar ik geloof dat het in principe bij afrasteringen (langs de weg bijvoorbeeld , een binnen-omheining is natuurlijk wat anders) standaard is om om de 2,5 à 3 meter een paal te zetten , dus 5 meter is echt wel veel. Met zulke afstanden heb je ook sneller dat ponies er tussendoor kruipen trouwens , omdat de draden veel meer ruimte hebben om te bewegen :)

mijn palen staan om de 6 meter en mijn lint klappert echt niet. volgens gallagher mogen de palen zelfs nog verder uit elkaar staan (geloof 8 meter) mijn lint zit wel op elke paal strak tussen rubbers geklemt, het kan hierdoor dus niet schuiven.

Teuntje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 18:31

Het is voor een afzetting binnen het weiland zelf, dus ontsnappen zullen ze niet hahah ;)
Ik denk dat ik ga voor lint en draad, ben bang dat m'n Shetlander niet genoeg voelt van het draad met z'n dikke vacht, lint heeft toch net iets meer oppervlakte. Of maakt dat niks uit ?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:35

loulou schreef:
pmarena schreef:

mijn palen staan om de 6 meter en mijn lint klappert echt niet. volgens gallagher mogen de palen zelfs nog verder uit elkaar staan (geloof 8 meter) mijn lint zit wel op elke paal strak tussen rubbers geklemt, het kan hierdoor dus niet schuiven.

Is dat dan 40mm lint ? Misschien ligt je land ook een beetje beschut ? :) Ik heb bij weilanden op open vlaktes (tussen de akkers) altijd gemerkt dat 4 meter en ZEER strak spannen , echt wel zo'n beetje het maximum was om geen lint te zien bewegen tijdens storm :)

Maar het zal ook per lint-soort verschillen natuurlijk , lint waar de wind beter doorheen waait bijvoorbeeld , daar krijgt de wind ook minder grip op :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:37

nee denk dat of ze het voelen meer te maken heeft met het amperage en het aantal stroomdraadjes door het lint of draad

bij ons stonden de palen ook om de 5m maar mijn lint "pakte" echt de wind. Ik had wel geen isolatoren waar tussenj e het lint kon fixeren, dus dat speelde ook wel natuurlijk...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:41

ja 40 mm lint :j

aan de kant van de weg staat de wind er gewoon vol op als het waait. ik was verbaasd dat mij 8 meter aan werd geraden. dat leek mij erg veel dus ik heb 6 meter aangehouden en dat is echt geen probleem. zonder deze isolatoteren was het waarschijnlijk een minder succes geweest. ben ook erg blij met die dingen moet ik zeggen. (ze zijn alleen erg duur := )

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 19:02

Typisch joh ! Mij lukt dat echt niet hoor , heb vroeger wel die klemmen gehad met dat rubbertje (waardeloze rotdingen zijn na een tijdje amper meer open te krijgen) , en nu gebruik ik om de zoveel meter echt van die vastschroef-isolatoren en span het belachelijk strak :)

Maar de stukken van 5 meter klapperen toch als het echt stormt. Bij de palen op 3 en 4 meter is er niks aan de hand :)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 00:37