Eerst paard kopen of eerst stalling regelen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Yvonn85

Eerst paard kopen of eerst stalling regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 19:59

Stel: je koopt je eerste eigen paard.
Moet je dan van voor de aankoop/zoektocht een stal hebben gereserveerd of doe je dat pas daarna?
Als het al voor aankoop geregeld moet zijn: wat spreek je dan af over de tussentijd waarin je op zoek gaat naar je paard?
Als het pas na aankoop geregeld moet worden: wat doe je dan als je geen geschikte stal voor je paard kunt vinden...?
Hopelijk weten jullie hier meer over.

Tigra_

Re: Eerst paard kopen of eerst stalling regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:22

Ik zou eerst zorgen dat je een stal hebt niet zozeer gereserveerd maar dat je weet wat je krijgt en hoe het er uitziet en het aan je eisen voldoet. En bv of er nog veel plaats is. Daarna zou ik pas echt als je een paard naar je zin gevonden hebben gaan reserveren. Ik zou zeker niet voor je zoektocht een stal reserveren vaak moet je daar ook voor betalen en dat is zonde als je er verder geen gebruik van maakt.

Ik heb eerst gevraagd of mijn paard er kon staan en dat was toen al helemaal geregeld, gezien ik particulier sta hoef ik niets te betalen als ze er niet stond.

Voor aankoop van een paard vindt ik wel dat je je moet verdiepen in stallen, welke mogelijke heden hebben ze, hoeveel kosten ze end.

vlinder91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:32

ik zou eerst inderdaad zoals hiervoor al gezegt is informeren of er nog een plaats is en misschien kan je er dan een optie op krijgen (reserveren voor bijvoorbeeld een week) tot de koop definitief is.

En misschien kan je aan de verkoper vragen of het paard nog een tijdje bij hem/haar mag blijven staan, totdat de plaats waar het paard komt te staan is geregeld

Teegie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:35

Lijkt me toch wel handig dat je weet wat er in jouw omgeving aan stalling geboden word en idd wat het moet kosten.

Je moet voor jezelf ook op een rijdje hebben wat je wil qua wensen....wil je vol-pension of half? Wat zijn de mogelijkheden met buiten zetten? Wil je bij de stalling rijden in een bak....of is er een bos? Zo niet....zit er dan een verenigng in de buurt waar je je wil/kan aansluiten?

Ik heb mijn eerste paard zeer onverwachts gekocht.....ze kwam als het ware "uit de lucht" vallen _O- Gelukkig was ik via via al wel goed op de hoogte van de mogelijkheden bij mij in de buurt. En ze kon daar ook direct terecht.......de afstand naar de manege om te lessen waren prima te doen onder het zadel...toch ook wel handig als je geen trailer hebt of rijbewijs. Allemaal praktische dingen die ook om de hoek komen kijken.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:38

Denk dat het er geheel aan ligt waar je wilt dat je paard staat en in welke regio je woont.
Hier in de omgeving zijn er wel een hoop stallen, maar veel staat al vol. Nu kan je natuurlijk eerst een paard kopen en hopen dat je een stal vind, maar het lijkt mij ook niet fijn als je je droom paard gevonden hebt en je geen stal kan regelen.

Yvonn85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 20:44

Japeloup schreef:
Denk dat het er geheel aan ligt waar je wilt dat je paard staat en in welke regio je woont.
Hier in de omgeving zijn er wel een hoop stallen, maar veel staat al vol. Nu kan je natuurlijk eerst een paard kopen en hopen dat je een stal vind, maar het lijkt mij ook niet fijn als je je droom paard gevonden hebt en je geen stal kan regelen.

Nou, dat is inderdaad wat ik bedoel. Ik zie dat je uit Leusden komt. Daar kom ik ook uit de buurt. Veel stallen staan vol, daarom dit topic: want ja, stel je koopt een paard en vindt er geen plekje voor ... wat dan?

Goed, hopelijk kunnen jullie nog meer ervaringen plaatsen. Dan wordt het voor mij duidelijker hoe je dat doet: eerst paard/eerst stal?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:51

Op een manege is vaak wel plek, maar de vraag is of je daar wilt staan. Je kan natuurlijk eerst een paard zoeken en dan ergens gaan staan waar plek is en vanuit daar naar je idealen stal verhuizen als daar plek is.
Maar er zijn paarden die er niet zo goed tegen kunnen al dat verhuizen.
Toen ik vanuit de bollenstreek deze kant op verhuisde zijn we op het zelfde moment op zoek gegaan naar een huis en naar stalling voor onze 2 paarden. Kan je vertellen viel niet mee....

elsa20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:40

Wat ik eerst heb gedaan is kijken voor een stal, vooral ook omdat ik qua geld niet al te veel had moest ik eerst een goedkope stal vinden voordat ik verder kon zoeken naar een paard. En ik wou ook zeker weten dat ze goed terecht kwam..
Ik had het geluk dat ik via via goedkoop terecht kon en waar ze heel flexibel zijn. Als je voor een stal gaat kijken raad ik je in elk geval aan om eerst een aantal dingen op een rijtje te hebben wat je wilt en juist niet wilt. Dan kun je ook direct kritisch zijn ;)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:58

Ik ben tijdens mijn zoektocht naar een paard ook stallen gaan bezoeken. Ik ben er toen een tegengekomen die me wel beviel en die heb ik gereserveerd. Ik heb toen nog niet hoeven te betalen. 2 weken later vond ik mijn droompaard en nog eens 2 weken later stond hij daar op stal. Vanaf toen ben ik ook gaan betalen.
Toen ik ging kijken naar stallen heb ik ook aangegeven dat ik nog op zoek was naar een paard en besproken met de stalhouders hoe we dat konden doen. Ze vonden het geen probleem om de stal eventjes vast te houden zonder aanbetaling. Maar ja, dat zal overal wel anders zijn.
Succes met beide zoektochten!

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:00

Toen ik 16 jaar geleden mijn 1e paardje kocht, ben ik gelijk voor ene stal gaan kijken nadat ikde 1e x was gaan kijken bij paardje.
Ik hafd al idee, waar ik wilde gaan staan en ze hadden stallen vrij. Paardje zou 2 maanden later komen, dus stal vastgelegd.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 00:30

ik heb in een opwelling een paard gekocht (geef het maar even toe) en kon gelukkig in de buurt een klein stalletje huren, verder niets en alles zelf doen. Nou is meneer met zijn 176 (groeiende) een flinke jongen, dus binnen 2 weken op pension gekregen. Ik had heel veel geluk dat ik begin november nog een stal vond, de wintermaanden zijn vaak drukker..
Verder had ik een halster en een deken, van daaruit heb ik alles keer bij keer aangeschaft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 00:32

Ik heb ook eerst een paard gekocht en toen de stal geregeld.
Want stel, je gaat een stal reserveren (en moet reserveringskosten betalen) en bent vervolgens een jaar aan het zoeken voordat je wat leuks tegenkomt...niet handig zo.
Als je een paard koopt is er altijd wel een plek waar je kunt staan. Of dat uiteindelijk de stal van je keuze is, en of je daar lang blijft is een tweede, maar plek is er altijd...desnoods blijft hij maar wat langer in de oude stal staan...ik zou een paard van mijn keuze niet laten staan omdat ik op korte termijn geen stal kan vinden....

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 00:37

Maar Cassidy, ik neem aan dat je je vantevoren al wel hebt georienteerd op stallen in de buurt? Dat zou ik namelijk toch wel op z'n minst doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 00:42

Nee, want voor mijn gevoel was de plek waar ik toen reed het beste wat er in de omgeving te vinden was. Ik reed op een grote manege, en met behulp van de instructrice wilde ik me gaan orienteren was op dat moment nog niet van plan om te kopen, maar dan loop je tegen een paard aan en daar kun je geen nee tegen zeggen. Op het eerste adres waar ik ging kijken stond "the match of a lifetime", zelfde avond telefonisch gekocht, twee dagen later gebracht. Ze heeft een half jaar op de manege gestaan, toen is mijn instructrice voor zichzelf een trainingsstal begonnen en ben ik achter haar aangegaan. Ik sta nog steeds bij haar. Het paard heb ik ook nog steeds, inmiddels zijn we 12 jaar verder.
Dus ik mocht blij zijn dat er op zo korte termijn een stal vrij was/kwam. En de beslissing om te gaan kijken bij die desbetreffende stal was eigenlijk ook met een dag genomen.

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:47

Ik heb eerst een stal gereserveerd.
Wilde perse daar staan,op een hele kleine prive stal.
Uiteindelijk heb ik er 6 maanden over gedaan voor ik een paard kocht, en in de tussentijd
wel de stal blijven betalen.
Maar het is het wel waard geweest,zo'n geweldige plek zal ik niet snel weer vinden.
Zou ik echter op een manege willen staan,dan had ik niet de stal laten reserveren,daar is vaak wel een plekje te vinden als de nood aan de man is.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:52

Cassidy schreef:
Ik heb ook eerst een paard gekocht en toen de stal geregeld.
Want stel, je gaat een stal reserveren (en moet reserveringskosten betalen) en bent vervolgens een jaar aan het zoeken voordat je wat leuks tegenkomt...niet handig zo.
Als je een paard koopt is er altijd wel een plek waar je kunt staan. Of dat uiteindelijk de stal van je keuze is, en of je daar lang blijft is een tweede, maar plek is er altijd...desnoods blijft hij maar wat langer in de oude stal staan...ik zou een paard van mijn keuze niet laten staan omdat ik op korte termijn geen stal kan vinden....

Hier ben ik het mee eens. Ik zou het zo doen als wat hierboven staat. ER is altijd plek. desnoods voor tijdelijk ff op een ander stal tot je een definitieve stal hebt naar je keuze.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:55

ik heb voor ik de beslissing maakte om een paard te kopen eerst geinformeerd bij enkele pensionstallen in de buurt of er een plekje ging vrijkomen en zo ja of dit regelmatig gebeurd of echt uitzonderlijk

gelukkig stond mijn paard op een pensionstal en reed ik voor de eigenaresse andere paarden en kon mijn paard daar nog tot het einde van de maand blijven. zo had ik tijd om een ander pensionstal te regelen...
Maar mijn keuze van pensionstal beviel achteraf bekeken niet echt, dus ben ik waar ik nog reed gaan vragen of er terug een stal vrij ging komen of niet en welke tijdspanne... Toen 1 van de trainers enkele maanden later ermee stopte kwamen er enkele stallen vrij, dus ben ik de eerste van de volgende maand weer verhuisd... (opzeg etc)
Maar bij ons staat ook altijd alles vol (50 stallen) maar er komen er regelmatig enkele (1 of 2 vrij). dit is wel deels omdat de uitbater zelf ook vaak z'n paarden verhandeld en dan gewoon enkele weken/maanden geen paarden houdt...

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:58

ik zou eerst maar eens bij verschillende stallen gaan kijken bij ons ging het andersom wij krgen een pony aangeboden die ik al kende en besloot haar te kopen alleen oen was het sress wa er was nog geen stal en je wilt je nieuwe vriendje toch zo snel mogelijk ophalen. dat was dan toch ook wel handig want dan hoef je idd geen kosten te betalen voor en plek.

elstro01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 14:01

Wij hadden eerst ook rondgegekeken, maar nog niets geregeld of iets dergelijks. Toen paard gekocht, en bij een soort manege/pension stal gezet. Dat bleek achteraf niet de beste plek, ze kon heel weinig tot niet naar buiten. Later reden we langs een boerderij en daar stond een bord in de tuin. Volgende dag stonden we daar! Beste beslissing ooit.

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 14:04

ik zal eerst een optie op een stal nemen en rond kijken in de buurt.
en dan pas gaan kijken naar een paard

Chrizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 00:03

eerst stalling regelen en dan kopen. en als je eerst koopt dan kan je tijdelijk ergens gaan staan voor je bij de stal gaat staan waar je eigenlijk wilde gaan staan.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 16:58

Ik heb het tegelijk gedaan. Ik ben rond gaan kijken naar een paard maar tegelijkertijd ook gekeken welke stallen bij mij in de omgeving zijn en of ze een stal vrij hadden of niet.
Daarna ben ik een lijst gaan maken met wat ik wil op de accomodatie, wat ik belangrijk vind qua weidegang, stallen, sfeer, les geven enz en toen heb ik gekeken of er stallen zijn die daarmee op dezelfde lijn liggen en wat ze aanbieden.
Daar ben ik toen gaan kijken en vandaaruit de beslissing genomen op welke stal ik mijn paard ging zetten. Mijn paard kocht ik er vlak daarna.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:10

ik zou wel eerst gaan kijken bij een paar stallen zodat je ook goed weet wat je wilt en zoekt voor je paard. het is altijd fijn om die informatie alvast bij jezelf te hebben. ook informeren of de stallen in jou omgeving genoeg plaats hebben. dan kun je daarna rustig op zoek gaan. en als je dan wat gevonden hebt kun je weer bellen naar de stal van jou keuze. dan kom je niet voor nare verassingen te staan. reserveren zou ik niet doen tenzij je al echt een paard op het oog hebt. je weet natuurlijk nooit wanneer je het ideale paard tegen komt.

Adami

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:41

Eerst stalling regelen .

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:24

Ik heb lang over de koop van mijn pony gedaan. Ze is een tijdje bij haar oude eigenaar blijven staan, toen heb ik geloof ik eerst de helft betaald en toen een keer de rest en toen zijn ze haar uiteindelijk komen brengen. Ik heb in die tussentijd een stal gezocht.
Dus je kunt altijd vragen of je paard een poosje bij de vorige eigenaar mag blijven staan terwijl jij een plekje zoekt. Zelf heb ik dus eerst mijn paard gekocht en die is later pas 'geleverd' toen ik een plekje voor haar had.
Ik denk dat je het het beste een beetje tegelijk kunt doen, dus terwijl de onderhandelingen voor de verkoop lopen ook een stal zoeken.