Checklist / vragenlijst voor stalkeuze?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Checklist / vragenlijst voor stalkeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 11:54

Er zullen vast wel topics over zijn, maar ik kan ze niet vinden, ook niet met de zoekfunctie.

Waar letten jullie op als je gaat zoeken naar een nieuwe pensionstal? Welke vragen stel je aan de staleigenaar? Welke dingen moet je vooral niet vergeten om te vragen? Uitgegaan van volpension, hier alvast een begin: wat ontbreekt er nog?

Weidegang / vrije beweging t.o.v. stal:
- Hoeveel weidegang / vrije beweging per dag krijgt het paard in de zomer?
- Hoeveel weidegang / vrije beweging per dag krijgt het paard in de winter?
- Indien 's nachts op stal: hoeveel uur staat het paard op stal?
- Heeft slecht weer van invloed op de vrije beweging?
- Wat gebeurt er wanneer het weiland in slechte kwaliteit is (bv modderig)?
- Krijgen de paarden in groepsverband vrije beweging?
- Hoe vaak wordt de vrije bewegingsruimte uitgemest?

Stal:
- Hoe groot is de stal en is deze maat geschikt voor het paard?
- Op welke manier wordt er ruwvoer gevoerd?
- Kan het paard op stal contact maken met andere paarden?
- Wat voor bodembedekking ligt er in de stal?
- Hoe vaak wordt er uitgemest?

Voeding:
- Wat voor krachtvoer wordt er gevoerd?
- Hoeveel krachtvoer wordt er gevoerd?
- Heb ik als eigenaar de keuze welk krachtvoer er wordt gevoerd?
- Wat voor ruwvoer wordt er gevoerd?
- Heb ik als eigenaar de keuze welk ruwvoer er wordt gevoerd?
- Wordt er in de 'vrije bewegingsruimte' (weide / paddock) ruwvoer bijgevoerd?
- Hoe vaak wordt er gevoerd?
- Waarmee is de weide ingezaaid (koeienweide of paardenweide?)

Accommodatie:
- Krijg ik een afsluitbare zadelkast?
- Is er een goede poetsplaats?
- Kan het paard worden afgespoten met koud en warm water?
- Is er een binnenbak / buitenbak?
- Is het vaak (te) druk in de bak(ken)?
- Is de bak(ken) altijd begaanbaar?
- Hoe zijn de uitrijmogelijkheden?
- Is er een kantine?
- Is er een wc?
- Is er ruimte om een trailer te stallen (en wat kost dat)?
- Wat zijn de openingstijden?

EHBO:
- Is er een EHBOkist aanwezig (voor paard)?
- Heeft de staleigenaar iets van een opleiding op paarden EHBOgebied?
- Wat als het paard naar de kliniek moet (hoe ver, kan staleigenaar rijden et cetera)
- Is er een vaste dierenarts?

Hoefsmid:
- Mag je zelf je hoefsmid kiezen?

Ontwormen / inenten:
- Mag je zelf weten of je ontwormd / inent of niet?
- Wordt de hele stal tegelijk ingeent / ontwormd?
- Wordt er periodiek ontwormd of op basis van mestonderzoek?

Instructie:
- Mag je je eigen instructeur laten komen?
- Kun je de bak afhuren / reserveren?

Prijs:
- Wat kost de stalling?

Donja

Re: Checklist / vragenlijst voor stalkeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 12:20

Als ik een nieuwe stal zou zoeken, zou ik als eerste afgaan op de paarden die er reeds staan, hoe staan ze erbij (gedrag, uiterlijk, stal), daaruit kan je aak al veel over de verzorging aflezen. Daarnaast is belangrijk hoe vaak de dieren buiten komen (weiland/paddock). Ik vind het daarnaast belangrijk dat de dieren min. 5x per dag voer krijgen.
Er moet wel een bak zijn, maar dit hoeft van mij niet perse een binnenbak te zijn.
Voor mij is juist weer belangrijk dat ik kan fokken met mijn paarden, dus is er kraambegeleiding, zijn er ervaren mensen aanwezig, hoeveel schelen de kosten als je merrie een veulen heeft, ed.

Ik heb mijn paarden nu lekker thuis staan, maar hiervoor stonden ze bij een pensionstal die ook kraambegeleiding deed. Paarden kwamen dagelijks buiten (zomer weide, winter paddock), stonden in ruime stallen, paarden waren vrolijk, voer werd per paard afgepast en naast 2x krachtvoer werd er nog 5x ruwvoer gevoerd. Beschikking over een buitenbak

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 12:44

.
Laatst bijgewerkt door Dispar_Vulgo op 02-02-22 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:55

Ik zou inderdaad niet al je vragen afvuren op de staleigenaar.
Een hoop kan je meestal ook al zien als je daar bent.
Waar ik naar kijk, naast de meeste dingen die jij in je lijst hebt staan, is de sfeer en de mensen die er op stal lopen.
Je kan nog zo'n geweldig goede stal hebben, maar met een 'vervelende' sfeer kom je nergens..

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 18:13

Ja ik bedoel ook niet dat je alle vragen aan de staleigenaar moet stellen, maar is meer een checklist voor jezelf.

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:15

Ah, op die manier. Ik vind dat je een hele goede lijst hebt.
Ik zou ook kijken naar de samenstelling van de kudde(s). Staan ruinen/merries door elkaar of apart, hoe groot is de kudde en hoe zijn de verhoudingen in de groep.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:34

dorientjuh schreef:
Er zullen vast wel topics over zijn, maar ik kan ze niet vinden, ook niet met de zoekfunctie.

Waar letten jullie op als je gaat zoeken naar een nieuwe pensionstal? Welke vragen stel je aan de staleigenaar? Welke dingen moet je vooral niet vergeten om te vragen? Uitgegaan van volpension, hier alvast een begin: wat ontbreekt er nog?

Weidegang / vrije beweging t.o.v. stal:
Zomer 24/7 weidegang in groepsverband moet mogelijk zijn. In de winter de hele dag (uiterlijk van 10 tot 5 ong). Bij nat weer is paddock oke, maar bij vorst moet wei ook kunnen. Weer of geen weer = naar buiten. (met uitzondering van echt noodweer dan en extreme gladheid).
En in de winter moet ruwvoer bijgevoerd worden buiten!

Stal:
Stal moet minimaal 3x3 zijn, groter heeft natuurlijk voorkeur. Manier van ruwvoer voeren maakt opzich niet erg uit, in een hooiruif of voor de stal is wel handiger. Stal moet iig een luik hebben en tralies zodat de paarden elkaar wel kunnen ruiken en zien. Kwa bodembedekking heeft vlas (of evt zaagsel of strokorrels) zeer grote voorkeur (heb echt een hekel aan stro). Elke dag drollen eruit, en elke week pak vlas erbij. Echt uitmesten doen wij thuis ook maar 4 keer per jaar.

Voeding:
Als er op een stal gewoon kriskras elk paard 1 schep brokken wordt gevoerd, zou dat voor mij wel een reden zijn om er niet te gaan staan als er geen andere mogelijkheid is. Keuze uit wat voor soort krachtvoer heeft heel erg de voorkeur. Ruwvoer kuil heeft voorkeur, maar goede kwaliteit hooi i s ook prima, moet wel (zo goed als) onbeperkt. Minimaal 2x pd krachtvoer. In de winter moet er in wei/paddock zeker bijgevoerd worden.
Ingezaaid als paardeweide natuurlijk.

Accommodatie:
Zadelkamer/kast maakt me niet zoveel uit, zolang het opslot kan en ik mijn twee zadels + enorme hoeveelheid dekens kwijt kan :=
Goede poetsplaats is wel handig, maar niet noodzakelijk. Warm en koud water spuit wel. Goede buitenbak met verlichting die altijd begaanbaar is is een must. Binnenbak ik handig, maar niet noodzakelijk. Wc is wel handig, kantine ook maar hoeft niet perse. Uitrijmogelijkheden zijn ook wel belangrijk (zolang ik geen trailer + auto heb om ergens heen te rijden). Trailerstalling is ook erg handig, wil ik best extra voor betalen. Openingstijden hoeven er van mij niet te zijn. Al lijkt het me logisch als je niet voor 7 en na 10/11 uur komt.

EHBO:
Ehbokist is zeer handig, eigenaar hoeft er niet perse verstand van te hebben. Paard naar kliniek is eigen verantwoordelijkheid. Eigen dierenarts laten komen is een pre.

Hoefsmid:
Eigen hoefsmid is ook zeer belangrijk. Behalve als de vaste een zeer goede is dan.

Ontwormen / inenten:
Inenten/ ontwormen op schema is wel handig, maar hoeft niet perse. Periodiek ontwormen heeft mij de voorkeur.

Instructie:
Eigen instructie is een heel belangrijke pre, bak afhuren lijkt me niet handig

Prijs:
Tja wat kost het, hangt van de accomodatie af natuurlijk. Zelf zou ik niet meer dan 200 willen betalen.

Ik denk dat je al deze dingen wel moet overleggen/vragen aan de pensionstalhouder, anders weet je toch niet of je er uberhaupt wil gaan staan?

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:31

Ik vind zelf de grootte van een pensionstal ook belangrijk. Mij zul je namelijk niet snel tegenkomen op een stal met 80 paarden.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 13:56

Ja inderdaad, de grootte is ook belangrijk.