Omdat de wei nu erg nat is en ze het anders alleen maar kapot lopen, staan mijn pony's (Welsh a-tje en shetruintje) nu al enkele weken op alleen het uitloopje + de schuilstal, 's middags gooi ik ze een paar uurtjes op het land.
Nu is de wei al een modderbende en erg nat, maar het uitloopje is echt verschrikkelijk; 1 grote diepe baggerbende waar je gewoon in vastzuigt.
Nu gaat 'de buurman' (de eigenaar van de wei naast 'die van mij') een pad maken vanaf de ingang van de wei naar zijn gedeelte van de stal, waar een zadelkamer is. Dit pad zal enkel bedoeld zijn om zelf over heen te lopen, daar komen dus geen pony's te lopen.
Hij heeft met mij en met de eigenaar van mijn weide overlegt, of wij mee wilden doen. De verhuurder van mij wei stemde daar wel mee in.
We kunnen geel/schraalzand krijgen van een bouwbedrijf dat hier om de hoek aan het bouwen is. Het plan is dat zowel zijn pad als mijn uitloopje met ong. 30 cm. worden opgehoogd met dat zand, aan weerskanten komen dan bielzen, het zand zal afgedekt worden met worteldoek, en daar overheen zal een laag houtsnippers of schelpen komen.
Alleen..... zijn pad is enkel bedoeld voor mensen.... terwijl mijn uitloopje echt voor de pony's is bedoeld, als een soort paddock/straatje waar ik ze kan zetten als de wei te nat is
Daarom leek schelpen mij ook geen goed idee; dat gaat alleen maar in de hoeven zitten, maakt gaatjes in de hoeven e.d. (lijkt mij).
Verder vraag ik mij af in hoeverre dit zal helpen..... op deze uitloop heeft eerder een grote hoeveelheid houtsnippers gelegen, maar dat werd heel snel de grond in getrapt en daar was uiteindelijk niets meer van terug te vinden, en toen was het alsnog een hele grote baggerbende.
Ik vraag mij af of het ophogen met zand, afdekken met worteldoek en vervolgens houtsnippers er over heen wél zou werken... Dat lopen ze toch ook helemaal kapot, waardoor het uiteindelijk nog een baggerbende wordt?
En, waar mijn vader nog mee kwam; het uitloopje is al wat hoger dan het stuk wei wat er naast ligt, en is nu ongeveer even hoog als de bodem van de schuilstal. Als we het uitloopje met 30 cm. gaan verhogen, is de uitloop veel hoger dan de bodem van de stal; dan zal alle nattigheid toch zo de stal in stromen?
Aangezien het mijn wei niet is, kan en wil ik ook geen grote investering doen, want de weide-eigenaar heeft er verder geen belang bij, hij zou het land liever verhuren als landbouwgrond, dus voor hemzelf maakt het niet uit of het wel of niet betegeld/bestraat wordt.
Heb ook al zitten denken aan betonnen koeplaten/roosters, maar die zijn volgens mij erg duur en bovendien heel onhandig te plaatsen ivm. gewicht e.d.
Ook bestraten d.m.v. grindtegels of stoeptegels, die je vaak gratis ergens kan ophalen, hebben we overwogen. Maar beide opties heb ik zo mijn bedenkingen bij, omdat dat volgens mijn vader heel snel zal gaan verzakken.

Wat vinden jullie van het plan van 'mijn buurman', zou dat wat helpen?
En de andere opties, hebben jullie daar nog tips over, zou dat wel wat zijn? En hoe voorkomen we dat de boel gaat verzakken en het alsnog een grote modderbende wordt?
Ik zal morgen wel even een foto maken van het geheel, dat is wat makkelijker.