uitloop stal ophogen met zand, dan houtsnippers, goed idee?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

uitloop stal ophogen met zand, dan houtsnippers, goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 23:34

Ik huur een weide met schuilstal (niet zo'n open geval, maar gewoon met 4 wanden en een staldeurtje wat open en dicht kan) en naar de schuilstal toe loopt een 'uitloopje', afgescheiden dmv. hekwerk van de rest van de wei.

Omdat de wei nu erg nat is en ze het anders alleen maar kapot lopen, staan mijn pony's (Welsh a-tje en shetruintje) nu al enkele weken op alleen het uitloopje + de schuilstal, 's middags gooi ik ze een paar uurtjes op het land.
Nu is de wei al een modderbende en erg nat, maar het uitloopje is echt verschrikkelijk; 1 grote diepe baggerbende waar je gewoon in vastzuigt.

Nu gaat 'de buurman' (de eigenaar van de wei naast 'die van mij') een pad maken vanaf de ingang van de wei naar zijn gedeelte van de stal, waar een zadelkamer is. Dit pad zal enkel bedoeld zijn om zelf over heen te lopen, daar komen dus geen pony's te lopen.
Hij heeft met mij en met de eigenaar van mijn weide overlegt, of wij mee wilden doen. De verhuurder van mij wei stemde daar wel mee in.
We kunnen geel/schraalzand krijgen van een bouwbedrijf dat hier om de hoek aan het bouwen is. Het plan is dat zowel zijn pad als mijn uitloopje met ong. 30 cm. worden opgehoogd met dat zand, aan weerskanten komen dan bielzen, het zand zal afgedekt worden met worteldoek, en daar overheen zal een laag houtsnippers of schelpen komen.

Alleen..... zijn pad is enkel bedoeld voor mensen.... terwijl mijn uitloopje echt voor de pony's is bedoeld, als een soort paddock/straatje waar ik ze kan zetten als de wei te nat is
Daarom leek schelpen mij ook geen goed idee; dat gaat alleen maar in de hoeven zitten, maakt gaatjes in de hoeven e.d. (lijkt mij).

Verder vraag ik mij af in hoeverre dit zal helpen..... op deze uitloop heeft eerder een grote hoeveelheid houtsnippers gelegen, maar dat werd heel snel de grond in getrapt en daar was uiteindelijk niets meer van terug te vinden, en toen was het alsnog een hele grote baggerbende.
Ik vraag mij af of het ophogen met zand, afdekken met worteldoek en vervolgens houtsnippers er over heen wél zou werken... Dat lopen ze toch ook helemaal kapot, waardoor het uiteindelijk nog een baggerbende wordt?

En, waar mijn vader nog mee kwam; het uitloopje is al wat hoger dan het stuk wei wat er naast ligt, en is nu ongeveer even hoog als de bodem van de schuilstal. Als we het uitloopje met 30 cm. gaan verhogen, is de uitloop veel hoger dan de bodem van de stal; dan zal alle nattigheid toch zo de stal in stromen?

Aangezien het mijn wei niet is, kan en wil ik ook geen grote investering doen, want de weide-eigenaar heeft er verder geen belang bij, hij zou het land liever verhuren als landbouwgrond, dus voor hemzelf maakt het niet uit of het wel of niet betegeld/bestraat wordt.
Heb ook al zitten denken aan betonnen koeplaten/roosters, maar die zijn volgens mij erg duur en bovendien heel onhandig te plaatsen ivm. gewicht e.d.
Ook bestraten d.m.v. grindtegels of stoeptegels, die je vaak gratis ergens kan ophalen, hebben we overwogen. Maar beide opties heb ik zo mijn bedenkingen bij, omdat dat volgens mijn vader heel snel zal gaan verzakken. :=

Wat vinden jullie van het plan van 'mijn buurman', zou dat wat helpen?
En de andere opties, hebben jullie daar nog tips over, zou dat wel wat zijn? En hoe voorkomen we dat de boel gaat verzakken en het alsnog een grote modderbende wordt?

Ik zal morgen wel even een foto maken van het geheel, dat is wat makkelijker.

Christiene

Re: uitloop stal ophogen met zand, dan houtsnippers, goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:37

wij hebben houtsnippers in deel padocks.. . maar het blijft een modderbende.. in het begin lijkt het goed.. maar nu is het een stinkende modderbende.
was eigenlijk zonde van het geld..

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:49

Houtsnippers gaan ook rotten, dus uiteindelijk op lange termijn heb je er weinig aan.
Wij hebben zelf eerst een tijd geel zand gehad en dat nu ook betegeld (pas vorige week gedaan) dus weet nog niet hoe dat houdt, maar alleen het gele zand hielp al een stuk, wordt nog wel wat nat maar water was veel sneller weer weg. je moet wel zorgen dat de drab je stal niet in kan lopen, vocht gaat altijd naar het laagste punt, dus zorg dat je stal dat niet is.
De tegels hebben wij overigens neergelegd, omdat we ook de trailer er moeten draaien en we dan wel eens vast zaten... Als je de tegels goed aantrilt verzakt het niet zo snel hoor, en bovendien is het dan altijd nog droger dan nu.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 00:00

Hmm.... dat houtsnippers gaan rotten heb ik inderdaad niet aan gedacht.
Natuurlijk bepaald de 'buurman' niet wat er wel en niet in 'mijn' wei gedaan wordt, maar hij heeft wel een duidelijke voorkeur voor natuurlijk materiaal, hij zou zelf nóoit tegels leggen, hij is nogal een natuur'freak', maar weet eigenlijk weinig van pony's.
Zijn pad is ook een heel ander verhaal, omdat daar geen pony's op zullen komen. Maar dat mijn uitloop wel iets anders is, omdat daar dus juist wel pony's op komen, had hij volgens mij zelf niet aan gedacht...

Maar als ik alleen dat gele zand zou laten storten (een flinke laag) zonder deze baggerzooi uit te graven, gaat het gele zand zich dan niet alsnog heel snel vermengen met de bagger?

Ik wordt er moedeloos van, ik kom er met de beste wil van de wereld niet eens doorheen met een kruiwagen... De mesthoop is helemaal achter in het land, en dus ook onbereikbaar. Heb van lieverlee maar een mini-mesthoop direct naast de uitloop gemaakt, wat straks weer verplaatst moet worden.

Ook hooi voeren is een ramp; heb van die héle grote hooi/voordroogbalen van 500-600 kg. die mijn vader vanuit zijn vrachtwagen aan de rand van de wei over de omheining 'wipt', aan de straatkant. En dat is nog best een stukje met de kruiwagen. Daar kan ik nu dus niet doorheen. Ik heb van die 70 liter cementbakken als waterbakken, heb er maar 1 leeggegooid, gooi daar het hooi in en die til ik dan door de modder heen naar de stal, waar ik de hooiruif kan vullen.

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 00:03

houtsnippers gaan idd rotten en buiten dat zijn ze met regen glad.
op de stal waar ik sta hebben we beton tegels en daar overheen een laag zand. Ideaal de paddocks staan nooit onder water. Als het regent staan er wel een paar plassen in maar deze zijn door de tegels niet diep. De volgende dag is het ook helemaal weer droog.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 00:05

wij hebben een dikke laag steenpuin gekapt. Dus geen beton oid, gewoon steenpuin. En daar ligt nu met dit irritante weer een laag modder op, maar ik kan er prima door met de kruiwagen en de modder kan je wegscheppen. Ik heb vroeger vaak vastgestoken met mijn laarzen/kruiwagen. Vraag me al af waarom ik niet eerder steen gekapt heb :) kan prima voor de hoeven, ik heb navraag gedaan aan de smid. En eventueel kap je er een laag zand op, dan loopt het water nog altijd door de stenen naar de grond maar dan heb je geen direct steen-hoef contact

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:22

Als je er nu direct wat aan wil doen zal je de modderlaag moeten laten afgraven. Wat je er ook op wil doen kan nooit functioneren op die modderlaag. Beste optie : modder afgraven, (wegendoek), zand erop, en eerste 3-5m voor je stal verharden met bv grindtegels. Houtsnippers verteren, worden een drekzooi, is qua uitmesten niet schoon te houden en al snel niet stevig genoeg meer om met een kruiwagen overheen te kunnen.
Als je goed tegelt heb je er heel wat jaren zorgeloos plezier van, rest van je uitloopje zal je af en toe wat zand bij moeten gooien, maar die kleinere hoeveelheden zijn nogwel eens via marktplaats gratis af te halen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:28

En als je eerst het worteldoek legt, dan pas zand erop en daarop tegels? Dan kan de modder en het zand niet gaan mengen.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:41

niet aan houtsnippers gaan beginnen. Die geven juist de ergste modder.

De beste optie is.
* nu hellaas wachten tot de wei goed begaanbaar is.
* de echte prutmodder (+/- 50 cm als je alleen zand wilt 20 is voldoende als je achteraf wil gaan straten)af laten graven (kan je laten verspreiden over de wei heel dun heb je geen afvoerkosten)
* dan als je alleen zand wilt leg een drainage aan.
* voor bestraten. probeer goedkope tegels te vinden niet te groot deze kunnen ze schuin trappen en dan gaat hjet kieperen.

Dan heb je dadelijk een mooi stukje waar ze droog op kunnen staan en jij met de kruiwage ook nog kan komen zonder dat je nu heel je weide kapot gaat rijden

Solleke -> daar kunnen ze makkelijk doorheengraven en heeft geen meerwaarde. Het zand zal door de kieren gaan zich toch mengen met de bodem.