wat te doen met een jaarling bijna 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

danaderese

wat te doen met een jaarling bijna 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 15:24

hoi

misschien een niet al te duidelijke titel.
maar mijn vraag is de volgende:
ik heb een jaarling PRE hengstje nu ja jaarling binnen anderhalve maand een twenter. Deze staat op een opfok weide met 2 andere hengstjes. Nu moeten donderedag as (27/01) de 2 andere hengsten op stal omdat ze erge mok hebben ontwikkeld door op een te natte weide te staan. En omdat de weide moet rusten tot het voorjaar. Mijn jaarling heeft geen mok en hoeft daarom niet verzorgd te worden of opgestald te worden. Nu heb ik mijn twijfels bij de oplossing voor mijn hengst namelijk hij moet op een paddock van 10 op 5 meter met 2 andere hengsten die hij niet kent deze hengsten gaan 3 worden dit jaar dus niet tegen staande dat mijn paardje een "vroege" is toch een jaar verschil. Mijn angst is dat door dat het een kleine paddock is dat er bij problemen rake klappen worden uitgedeeld.
Is mijn angst gegrond of gewoon bemoedering van mijn hengstje.
de andere oplossing is op stal wat ik al helemaal niet de ideale oplossing vind voor een jong dier.

Jenni_boy

Re: wat te doen met een jaarling bijna 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:02

ik zou het er niet op wagen hoor.
Je geeft zelf al aan, hengsten zijn ouder dan je jouwe, en kennen elkaar al.
Risico is dat ze met ze tweeën op jouw hengstje gaan en dan kom je er zelf ook niet meer tussen.
Het is wel doodzonde om je hengst binnen te zetten.
Wat je zou kunnen proberen is 1 op 1 laten kennismaken.
Gaat dit na een tijdje goed kan je het proberen met ze drietjes, maar dan in een grote ruime en het liefst zonder hoeken!
Blijf er zelf ten alle bij en als je ze met ze drietjes bij elkaar hebt zet ze niet meteen dag en nacht samen maar hij het een paar dagen in de gaten, ook tijdens voertijd:)
Je hebt hier dan nog een week voor dus het zou precies kunnen :)
succes!

danaderese

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 20:22

Jenni_boy schreef:
ik zou het er niet op wagen hoor.
Je geeft zelf al aan, hengsten zijn ouder dan je jouwe, en kennen elkaar al.
Risico is dat ze met ze tweeën op jouw hengstje gaan en dan kom je er zelf ook niet meer tussen.
Het is wel doodzonde om je hengst binnen te zetten.
Wat je zou kunnen proberen is 1 op 1 laten kennismaken.
Gaat dit na een tijdje goed kan je het proberen met ze drietjes, maar dan in een grote ruime en het liefst zonder hoeken!
Blijf er zelf ten alle bij en als je ze met ze drietjes bij elkaar hebt zet ze niet meteen dag en nacht samen maar hij het een paar dagen in de gaten, ook tijdens voertijd:)
Je hebt hier dan nog een week voor dus het zou precies kunnen :)
succes!

bedankt voor je reactie helaas gaat jouw oplossing niet gaan de stal houder wil niet weten van overdag buiten en s nachts binnen. denk er aan om de stalhouder te vragen om 2 stallen bij elkaar te zetten en ze alle 3 daar in te zetten met de voorwaarde dat ik dan wel de mok van de 2 andere verzorg gaat hij waarschijnlijk geen nee tegen kunnen zeggen.staat de mijne dan ook wel binnen maar liever een paard dat binnen staat dan geen paard. of mijn hengst alleen op een paddock (met naast hem wel paarden maar de paddock zelf alleen voor hem)

Jenni_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:49

oow dat is jammer;)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:53

Kan je geen kleine hengstengroep in een opfokbedrijf zoeken die dezelfde leeftijd heeft als jouw paard? Laat hem nog lekker profiteren van opgroeien in een hengstengroep, daar heb je later alleen maar profijt van

danaderese

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 20:57

Colway schreef:
Kan je geen kleine hengstengroep in een opfokbedrijf zoeken die dezelfde leeftijd heeft als jouw paard? Laat hem nog lekker profiteren van opgroeien in een hengstengroep, daar heb je later alleen maar profijt van

weet zo gauw geen andere opfok in ge buurt zijn en vermits PRE's zich nogal aan hun mens hechten hou ik hem liever kort bij huis dat ik hem elke dag kan gaan op zoeken (ben namelijk diegen die eten geeft aan de hengsten in opfok) begin er voor te voelen om hem óf alleen op een paddock met buren in een andere paddock óf met zijn huidige vriendjes in een grote stal te zetten

danaderese

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 20:59

Jenni_boy schreef:
oow dat is jammer;)

ja nogal kan hem misschien tijdelijk bij zijn vriendjes op stal zetten en elke dag eens met mijn jaarling tot aan die andere 2 gaan als wijze van oefening aan het halster en om de andere 2 te leren kennen

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:00

Alleen zou ik echt nooit doen, dit is juist de tijd dat hij moet leren van sootgenootjes en niet zozeer van de mens, daar heb je straks alleen maar last van (en hij ook)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:00

Inderdaad geleidelijk aan wennen kan natuurlijk ook :)

danaderese

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 21:05

Colway schreef:
Inderdaad geleidelijk aan wennen kan natuurlijk ook :)

ja denk dat ik dat eens ga voorstellen.
mee opstallen en dan steeds meer buiten

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 09:45

zo wie zo niet met oudere hengsten zetten. Dit kan levensgevaarlijk zijn. Zelfs in een groep met leeftijdsgenoten zou ik op deze leeftijd al niet meer aanraden.
Mijn idee nu laten ruinen en in het voorjaar met een koppel ruinen / merries op het land.

danaderese

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 10:20

friesiszwart schreef:
zo wie zo niet met oudere hengsten zetten. Dit kan levensgevaarlijk zijn. Zelfs in een groep met leeftijdsgenoten zou ik op deze leeftijd al niet meer aanraden.
Mijn idee nu laten ruinen en in het voorjaar met een koppel ruinen / merries op het land.

het was het idee hem hengst te laten zou zonde zijn, zijn papieren en kleur (een valk PRE)

danaderese

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 10:21

wat ik misschien ook nog kan doen is mijn jaarling in de weide naast de oudere hengsten zetten zo kunnen ze door de draad kennis maken en kan er niets gebeuren en na enkele dag dan bij elkaar

danaderese

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 13:50

even een update
hij is nog niet verhuisd we hebben hem op de trailer gezet en wouden wegrijden de jeep van de stal vast in de modder met man en macht geprobeerd om jeep met trailer met veulen eruit te krijgen. niet gelukt dus jaarling eraf nog eens geprobeerd ging nog niet op de jeep eruit te krijgen dus trailer afgepikt en planken onder de voorwielen en dan is de jeep er langzaam uit gereden. het was ondertussen al anderhalf uur verder dus dan maar gezegd te wachten tot dit weekend als het wat gevroren heeft en een 2de poging jaarling was wat geschrokken maar kwam snel op zijn positieven toen hij terug tussen zijn vriendjes stond.
als het deze keer niet lukt worden de 2 andere hengsten verdoofd en wordt er te voet met 2 personen per veulen naar de stal gegaan (1 met kort touw en 1 met een longe)

danaderese

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 18:10

Hoi

terug even een update nu komt de zakenpartner de 2hengste waar mijn jaarling nu mee op de weide staat ophalen dinsdag dus moet mijn jaarling wel bij de 2andere oudere hengsten. Omdat ik het niet zie zitten om hem nu al alleen te zetten. We gaan mijn jaarling op de weide zetten en dan de paddock waar de 2 oudere hensgten in zijn open doen zo heeft mijn jaarling de plek om uit de weg te gaan moest er een andere hengst hem niet willen. Dan na een paar dagen terug iedereen op de paddock. ik weet dat iedereen het mij afraad maar ik moet echt kiezen tussen 2 slechte dingen en in mijn ogen is een jaarling alleen zetten het meest slechte. mijn jaarling mee bij die zakenpartner zetten is ook geen oplossing want zij staat op een andere stal 100 km verder. catsreren en bij merries is al heelmaal uit ten boze het is namelijk een PRE valk en ik zou hem om die reden graag hengst laten