Hoe duidelijk maken dat mijn pony te weinig eten krijgt?!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xJustMe6

Hoe duidelijk maken dat mijn pony te weinig eten krijgt?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 21:29

Ik zit nu toch wel met een probleempje.. en ik weet even niet hoe ik het op moet lossen dus ik hoop dat iemand hier op bokt mij kan helpen :).

's morgens voer ik mijn paarden zelf. In de achtermiddag en avond ook.
Tussen 7 en 4 ben ik van huis. School of stage :).
De afspraak is dan dat mijn stiefvader mijn paarden eten geeft. Ze staan aan huis dus kleine moeite.

Mijn ene paardje heeft niet veel nodig, word dik lucht.
Mijn andere pony is 28 en word snel mager. De DA heeft als advies gegeven om hem 5 keer per dag hooi te geven. 2-3 plakken per keer.
Dit ging erg goed! Hij bleef prima op gewicht. Sinds deze week vind ik dat hij weer wat mager word. Hij valt in bij de achterhand en ook zijn buik begint dunner te worden. Echt mager is hij gelukkig nog niet maar je ziet dat hij begint in te vallen.

Ik vroeg dus aan mijn stiefvader hoe vaak hij te eten kreeg. 3 van de 5 keer voer ik dus, de andere 2 keer is de afspraak dat mijn stiefvader dat doet. Zijn antwoord was: Vaak genoeg.
Ik: Dat was de vraag niet, de vraag was hoevaak precies?
Hij: VAAK GENOEG ZEG IK TOCH?!
Ik: dan neem ik aan dat je gewoon 2 keer bedoeld, zoals de afspraak.
Geen antwoord...
Ik: hoeveel geef je hem per keer?
Hij: Genoeg.
Ik: Maar hoeveel precies? Ik zie dat hij mager word en ik vind het belangrijk dat hij genoeg krijgt.
Hij: IK ZEG TOCH GENOEG GA AAN IEMAND ANDERS ZIJN HOOFD ZEUREN.
Ik: Je hoeft niet boos te worden, ik maak me alleen zorgen en wil even weten hoeveel hij krijgt.
Hij: Hij is 28, jij wilt dat hij er altijd als een paradepaardje bij loopt. Voer dan lekker zelf!
Ik: Ik verwacht niet dat hij er als een 5 jarige uitziet, kan ook niet. Maar dat hij op gewicht blijft is wel belangrijk. En ik voer zelf als ik thuis ben maar ik heb ook school/stage.
Hij: Dan blijf je toch thuis?
Ik: Doe niet zo onredelijk.
Hij: Nou hij heeft heus geen honger, ik geef hem regelmatig wortels en brood.
Ik: dat is lekker voor tussendoor maar dat houd hem niet op gewicht. Hij heeft echt 2-3 plakken hooi per keer nodig.
Hij: Ik zie wel .. en toen liep hij weg.

Mijn pony krijgt dus te weinig te eten.. en ik krijg mijn stiefvader dat gewoon NIET aan zijn verstand. Hij denkt dat wortels/brood genoeg zijn maar dit is dus niet zo..

Hoe krijg ik hem aan zijn verstand dat mijn pony ECHT hooi nodig heeft?!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:30

Niet....

Ik zou als ik jou was 's ochtends extra hooi erbij geven.

iceicebaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:32

kan je niet iets maken zodat hij de hele tijd aan zijn hooi kan..zoals hooinetten dat hij de hele dag er mee kan doen tot dat je zelf weer tijd heb om te voeren ? je hebt van die speciale netten of ruiven oid ?

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:33

Kan je het hooi niet klaarzetten?

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:34

Kan je moeder het niet aan hem vragen?

Amalarab

Hij mag inmiddels wel onbeperkt denk ik? Dan leg je er morgenochtend een baal hooi in toch?

dancer_

Is er verder niemand die dat voor je kan doen? De buren ofzo(weetikveel) en idd hooinetten...

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 21:36

Ik voer nu indd al extra 's morgens en 's avonds.. ben ook bang dat ik hem echt niet van gedachte kan laten veranderen.

Onbeperkt hooi had hij eerst, maar dan at mijn andere paardje teveel (ze staat samen) en werd hij dik. (mijn andere paardje dus)

Het hooi staat sowieso altijd klaar.. maar het is te veel gevraagd ofzo..

2 dagen per week is mijn moeder thuis, dan voert die. Dan krijgt hij wel genoeg. Maar de andere 3 dagen van de week is ze werken.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 21:37

marjolein_el schreef:
Kan je moeder het niet aan hem vragen?

Dan gaat het waarschijnlijk wel een paar dagen goed :j maar daarna weer niet.. zijn al heel veel discussies over geweest..

tamary

Re: Hoe duidelijk maken dat mijn pony te weinig eten krijgt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:43

Voeren voor hem zo simpel mogelijk maken. Is er geen mogelijkheid om bv alles voor de hele dag te vullen, maar delen achter een stroomdraadje te zetten? Dan hoeft hij alleen maar de draadjes weg te halen en weet jij zeker dat ze genoeg krijgen. Of hooinetten die hij alleen in een ander net hoeft te doen?
(Bij die stroomdraadjes kan je ook kijken of er wat mogelijk is met een timer, dan hoeft hij helemaal niks meer te doen)

Lis_Jolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:43

Ik zou kijken of je misschien een plek kunt maken waar ze onbeperkt hooi krijgen. Dus bijvoorbeeld een groot net(zo'n net voor over een aanhanger van een auto dubbelvouwen bijvoorbeeld) vullen met bijna een baal hooi. Dan weet je zeker dat ze genoeg hebben voor de rest van de dag.
Ik ben overdag ook op school/stage. Mijn paarden hebben een grote ronde hooiruif met een ronde baal er in. dus onbeperkt eten. Ze zijn overigens niet te dik en niet te dun. Mijn shetlanders worden ongeveer 2 a 3x per week gereden en blijven goed op gewicht. Ze krijgen 's avonds een handje biks. Mijn fries krijgt 2x per dag biks en haver.

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:54

En zou je iets kunnen verzinnen waar dan je oude paardje wel bij kan komen en je andere paardje niet?
Misschien is de ene wel groot, zodat je het hooinet hoger kan hangen. En anders is de enige oplossing om te kijken of iemand anders ze 's middags kan voeren, vriendin, buren..?

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 22:11

Iemand anders laten voeren gaat helaas niet lukken... buren werken. Andere buren hebben we geen goed contact mee.
Vriendinnen hebben ook allemaal school..

Voeren is echt doodsimpel voor hem. Ligt voor de staldeur klaar! Is er niet overheen gooien.. maar te veel moeite denk ik.

Onbeperkt voeren lukt helaas echt niet.. mijn andere paardje word dan gewoon echt te dik. De andere is ook groter dan mijn pony dus hooinet voor pony hoger hangen word hem helaas ook niet..

Ik ga het er morgen nog een keer over proberen hebben.. Gelukkig kan hij over 2 maanden weer de wei in! :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 23:07

als ze samen eten maakt het toch niet veel uit of ze de portie in 1 maal of in 3 maal krijgen?
ik zou dan ook opteren om de paarden snachts te scheiden, en de pony snachts onbeperkt te voeren.overdag hooi in netten aanbieden zodat ze minder binnenkrijgen maar wel constant kunnen eten.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 11:00

Opzich kan ik ze dus ook de portie in 1 keer geven, dat klopt. Dat ga ik ook doen als er gewoon echt niet over te praten valt maar het is beter om hem kleine porties verdeeld over de dag te geven. Dat was het advies van de DA en dat werkte erg goed.

' s nachts apart zetten zou ook een optie zijn maar liever alleen als het echt niet anders gaat. Ik ga vanavond nog 1 keer er over beginnen. Werkt het niet dan ga ik inderdaad met hooinetten werken en ze 's nachts apart zetten. Iedereen bedankt voor het meedenken!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:04

tessa_brian schreef:
' s nachts apart zetten zou ook een optie zijn maar liever alleen als het echt niet anders gaat.

Ik denk dat je jammer genoeg ondertussen al tot dat punt gekomen bent.

Ik zou nog eens het gesprek aangaan met je stiefvader en vragen naar het waarom. Wat is de reden dat hij die twee keer niet wil voeren? Vindt hij dat te veel werk, vindt hij dat het te veel geld kost,...?
Heb je hierover duidelijke afspraken gemaakt op voorhand? En daarmee bedoel ik niet a la: paps, wil jij voeren als ik naar school ben? Ja ja, grommel grommel. Maar echt duidelijke afpspraken op dat en dat uur moet die pony dat en dat krijgen.

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:19

Je verteld dat je het hooi klaar zet voor je stiefvader, dan valt het toch al na de 1e dag op dat het er nog staat als jij thuis komt?
Waarom heb je dan niet eerder aan de bel getrokken tegen over je stiefvader, met de vraag waarom het hooi er nog staat?

En als je stiefvader echt niet wilt voeren? Dan zou ik toch overwegen om ze overdag apart te zetten, dat is korter dan snachts en je hebt de mogelijkheid om veel extra te voeren.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:25

het is toch van de andere kant zijn plicht niet om voor jouw dieren te zorgen?? voor mij heeft er nooit iemand tussendoor komen voeren hoor... ik moest ook maar zien dat ik het regelde...

persoonlijk vind ik ook dat 3 voerbeurten op een dag al meer is dan wat veel paarden krijgen (bij mensen thuis bedoel ik dan). je kan ook makkelijk in 3 voerbeurten voldoende hooi geven denk ik (desnoods met een hooinet).
ook bestaan er andere aanvullende dingen voor oudere paarden...misschien helpt een emmertje slobber elke dag ook al goed tegen het magerder worden van je oude paard

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:50

Het eerste wat mij te binnen schiet:

Wie in dit verhaal is de volwassene en wie het kind.
De gedrag van je stiefpa vindt ik heel erg kindelijk.

Tja, een oplossing weet ik niet, behalve dat je stiefpa het advies van de (deskundige) DA opvolgt als hij het van jouw niet wil aannemen..
Als hij dat niet wil of kan, zou hij dit op een volwassen manier met je kunnen bespreken zodat je iets anders kan verzinnen.

De stal rondom volhangen met hooinetten geen idee?

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:59

Geef dan smorgens zoveel dat ze daar tot savonds mee uit komen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:06

Ik ben ook wel benieuwd: als je het hooi voor de stal klaarlegt, dan zie je toch de eerste avond al dat het er nog ligt?

Ik snap het verschil ook niet zo tussen 3x een paar plakken voeren en in 1x voor de hele dag neerleggen (netten, een baal of whatever). De andere eet die 3x een paar plakken toch ook gewoon mee als ze samen staan? De hoeveelheid blijft hetzelfde.

Mocht je het niet voor elkaar krijgen, begin dan met Subli Seniores Priores bijvoorbeeld. Voer je oudje 's avonds een emmer bij, dat is ruwvoer en nat, eten ze graag en ik heb er alleen maar goede resultaten mee gezien! Mijn pony van 28 die toch echt magertjes was is zelfs een tikkie aan de dikke kant geworden... dan komt je oudje in ieder geval niets tekort.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:09

Of als ze overdag samen staan, dan inderdaad gereduceerd voeren, maar dan wel op stal onbeperkt hooi voor het oudje.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 16:03

Gini schreef:
tessa_brian schreef:
' s nachts apart zetten zou ook een optie zijn maar liever alleen als het echt niet anders gaat.

Ik denk dat je jammer genoeg ondertussen al tot dat punt gekomen bent.

Ik zou nog eens het gesprek aangaan met je stiefvader en vragen naar het waarom. Wat is de reden dat hij die twee keer niet wil voeren? Vindt hij dat te veel werk, vindt hij dat het te veel geld kost,...?
Heb je hierover duidelijke afspraken gemaakt op voorhand? En daarmee bedoel ik niet a la: paps, wil jij voeren als ik naar school ben? Ja ja, grommel grommel. Maar echt duidelijke afpspraken op dat en dat uur moet die pony dat en dat krijgen.

De afspraken zijn heel duidelijk gemaakt :j
Ik geef ze om half 7.
Dan is er afgesproken dat hij tussen 10 en 11 nog een keer voert. En dan tussen 12 en 1 nog een keer.
Dan voer ik zodra ik thuis ben weer (tussen 4 en 5) En dan rond een uur of 9 nog een keer.
Er zijn dus heel duidelijk tijden afgesproken :j.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 16:05

kynshiri schreef:
het is toch van de andere kant zijn plicht niet om voor jouw dieren te zorgen?? voor mij heeft er nooit iemand tussendoor komen voeren hoor... ik moest ook maar zien dat ik het regelde...persoonlijk vind ik ook dat 3 voerbeurten op een dag al meer is dan wat veel paarden krijgen (bij mensen thuis bedoel ik dan). je kan ook makkelijk in 3 voerbeurten voldoende hooi geven denk ik (desnoods met een hooinet).
ook bestaan er andere aanvullende dingen voor oudere paarden...misschien helpt een emmertje slobber elke dag ook al goed tegen het magerder worden van je oude paard

Dit is inderdaad mijn plicht. Ben ik helemaal met je eens. Maar ik zal toch ook mijn diploma moeten halen. En geld moeten verdienen.
Dus bestaat er ook zoiets als school, stage en werk. Verder doe ik bijna alles zelf voor mijn paarden. Ik doe mijn best en ik doe wat ik kan! Maar dingen als school en werk en stage dat moet ook gewoon.
Laatst bijgewerkt door xJustMe6 op 25-01-11 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 16:06

jes_sira schreef:
Het eerste wat mij te binnen schiet:

Wie in dit verhaal is de volwassene en wie het kind.
De gedrag van je stiefpa vindt ik heel erg kindelijk.

Tja, een oplossing weet ik niet, behalve dat je stiefpa het advies van de (deskundige) DA opvolgt als hij het van jouw niet wil aannemen..
Als hij dat niet wil of kan, zou hij dit op een volwassen manier met je kunnen bespreken zodat je iets anders kan verzinnen.

De stal rondom volhangen met hooinetten geen idee?

Hij bedoeld het niet zo. Maar zulk soort dingen gebeuren helaas best vaak.. en hij is ook te eigenwijs om het van een DA aan te nemen.
Eten is in zijn ogen gewoon eten, hooi of wortels ziet hij geen verschil tussen...

Ik ga nog 1 keer proberen er over te praten, ben alleen bang dat het weinig zin gaat hebben. Maar proberen kan altijd :)