Paddock aan laten leggen.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

iklieftponys

Paddock aan laten leggen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 19:56

Hallo.

AS Maart krijgt mijn pony een nieuwe stal.
Deze komt voorin de wei te staan, in een speciaal stuk dat we af gaan zetten met een hek.
Nu dacht ik dat het misschien handig was als er een paddock voor zou liggen,
omdat die van mij nog jong is en heel veel energie heeft dus heel veel altijd aan het rond rennen is enz. dus op stal staan is niet bepaald zijn ding. (voor een nacht is het niet erg, maar geen hele dagen dat gaat fout) maar in de winter houdt dat dus ook in dat de hele wei kapot is, omdat mijn vader me nu verplicht dat hij niet de wei op mag en in de stal MOET blijven heb ik daar ( na veel ruzie) maar naar geluisterd.
Dus als er volgend jaar winter een paddock is hebben we geen ruzie meer over de wei, dan kan hij overdag in de paddock staan, en is de wei ook niet kapot.

alleen wat is de prijs daarvan ongeveer?
ik heb al op google zitten zoeken enzo maar ik kom heel veel verschillende prijzen tegen,
de paddock is dan ongeveer 10 bij 5.
hebben jullie zelf een paddock? misschien met foto? Ik zie het graag! :)

alvast bedankt!

Ik weet niet of dit hier goed staat, maar anders kan een mod het misschien verplaatsen. :o

tamary

Re: Paddock aan laten leggen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:49

Als je een paddock aanlegt kies dan meteen een maat die groot genoeg is voor pony om een sprintje te trekken en waar je in elk geval wat in kan longeren/grondwerken. Dan kom je al snel uit bij 15mx15m. Ook is het aan te raden het stukje voor de stal te verharden ivm in- en uitlopen van zand/modder en bodembedekking. Op die verharding kan je ook hooi voeren en dan bv stal gewoon dag en nacht open laten. Gras rantsoeneer je dan door de wei gewoon te sluiten als pony te dik dreigt te worden en/of de wei geen begrazing aan kan.
Prijs van het zand kan je het beste bij je dichtstbijzijnde zandwinning navragen. Prijzen varieëren nl nogal en je heb flink wat m3 nodig. Maat die ik voorstel is 225m2, bij 25cm zand (en dat is minimaal), 1m3 = 4m2 paddock, bij 30cm (zeker bij gebruik als uitloop aan te raden) 3.3m2 = 1m3
225m2 x 25cm zand = 56m3
225m2 x 25cm zand = 68m3
Loonwerker, drainage, gronddoek, omheining, etc. laat ik hier buiten, daar kan ik geen schatting van maken.

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 21:28

oké.

ik las/zag net ergens anders dat voor mij misschien gewoon een stuk met zand beter is.
dan is het niet een echte paddock, het is meer bedoeld zegmaar dat hij de stal uit kan, want hij heeft er een hekel aan om op stal te staan.
Maar toch bedankt!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:24

je kunt het wit zand wat in de grond zit naar boven laten halen door een loonwerker.
kost je zo'n 50 - 60 euro per uur, kosten zijn dan dus afhankelijk van hoe diep het wit zand zit en hoe groot het stuk is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:40

Loulou : moet je wel zand onder de grond hebben , en dat is lang niet overal in Nederland zo....dus je hebt mazzel als dat kan :)

TS : Een stukje zand van 5 x 10 meter daar hebben ze maar heel weinig aan , het is leuk als een pony even buiten een luchtje kan scheppen , maar ze kunnen er niks doen , hooguit even een bokje geven maar niet even lekker rennen of hun energie kwijtraken....

We hebben hier een paddockje van ongeveer 9 x 9 meter naast de stal gemaakt , dit stukje daar kun je verder niks mee , maar ze vinden het heerlijk om er even een dutje te doen of te rollen.

Aan de andere kant hebben we een ronde paddock van zo'n 17 meter , en hier kunnen ze wel even lekker een klein sprintje trekken. Dit is helaas nog te krap om echt even uit hun dak te gaan dus ze worden wel wat kriebelig af en toe , maar ze kunnen tenminste wat rondlopen.

Een stukje zand van 5 bij 10 dat is dus puur om even hun kont te kunnen luchten maar doet nauwelijks wat om energie kwijt te kunnen raken.

Het is het fijnst als je voor de stal een stukje verhard (bestrating) waar ze wat stevig / droog kunnen staan en wandelen , en daar achter dan weer een stuk zand maakt dat groot genoeg is om even een rondje te rennen :)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:07

pmarena schreef:
Loulou : moet je wel zand onder de grond hebben , en dat is lang niet overal in Nederland zo....dus je hebt mazzel als dat kan :)

oeps daar had ik ff geen rekening mee gehouden :o

voor zo'n klein stuk is het misschien nog enigzins betaalbaar om er zand te laten storten?
ander zit er niet veel meer op dan het laten bestraten vrees ik. gras is op zo'n stukje als snel een modderpoel in de winter.
maar als je het laat bestraten is het ook niet meer geschikt om ze even te laten rennen.....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:15

Een stukje van 5 x 10 is sowieso al niet geschikt om te rennen , je hebt het dan over een halve volte halve baan...een hele volte halve baan (volte van 10 meter) is al niet geschikt om op te rennen :P

Maar zand is dan wel fijner dan tegels , want in zand kunnen ze tenminste wel lekker rollen / graven / rommelen / slapen :)

Moet het natuurlijk wel zand zijn dat "droog" blijft , niet dat het de halve winter een grote modderplas is :P

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:23

mijn paard weet zich anders ook goed uit te leven op enkele vierkante meters bij de inloop van de stal, terwijl hij een hele bak ter beschikking heeft als paddock. je wilt niet weten wat voor bokkensprongen je kunt maken op zo'n klein stukje :+

als ze lang op stal staan en dan op zo'n paddock mogen zou ik toch bang zijn dat ze gek gaan doen en dan uitglijden op de tegels.
daarnaast is zand inderdaad ook lekker om even te rollen enz.

mijn voorkeur zou in ieder geval ook uit gaan zand. en dan is het een kwestie van informeren wat het meest geschikt is op die plek.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:26

Tja , ze kunnen wel even bokken en draaien op de plek , maar een stukje rennen is gewoon uitgesloten op 5 x 10 meter , dat is voor een mini-Shet al lastig , laat staan voor wat groters :)

Maar beter een stukje zand + stal , dan alleen maar stal , want met een stukje zand erbij gaan ze er dan al 100% op vooruit :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:33

Ik heb vorig jaar een paddock laten aanleggen dat was met oude grond afgraven en afvoeren, drainage buizen leggen, nieuw zand en vlakken rond de 5000 euro.
Dit is een paddock van 18x18 met gewoon grof zand, mul maar altijd droog.
Omheining stond er al en heb ik er niet bij gerekend.

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 21:21

Bedankt allemaal!!

ik heb me alleen vergist....
de stal is namelijk 5 bij 10. de box is 5 bij 3.
maar de paddock zal ongeveer 10 bij 20 worden.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 11:50

dat is al een wat mooiere afmeting.
ik denk dat je gewoon bij een loonwerker uit de buurt moet informeren. zij weten waarschijnlijk meer over de grondsoort en wat er dan mogelijk is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 12:52

En houdt ook rekening met het bestemmingsplan, je mag niet zomaar overal de grond laten keren. Bij ons bega je dan een misdrijf.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:11

Ik heb ook het zand van onder naar boven laten halen door een loonwerker. We hebben ook niet zo veel wei. De afmeting is 20 bij 40 dus meteen rijbak ;) maar gebruiken het ook als paddock.
Twee van de vier zijn ook jonge paarden, een van anderhalf en een van bijna twee. Ze moeten toch best wel ruimte hebben en ik denk dat jou idee best klein is. Maar iets is beter als niks natuurlijk. Als ze veel op stal staan kunnen ze zich gaan vervelen en krijg je misschien weer stalondeugden. Maar ze moeten wel kunnen rennen,contact kunnen hebben met soortgenoten en vooral opgevoed worden door oudere paarden, die kunnen dat beter dan wijzelf als mens. Een jong paard in zijn uppie alleen maar op stal dat gaat vervelen.
Een afmeting van een rijbak is ook best klein voor vier paarden maar ze kunnen zich wel bewegen en rennen als ze willen en dat doen ze ook vaak. Overdag voeren we ze daar hooi of kuil bij. De twee jongste gaan bij ons savonds ook gewoon naar stal. Zijn ze toch elke dag even in de hand, verder poets ik ze heel af en toe, de hoefsmid komt om de acht weken a negen weken en verder laat ik ze lekker met rust. Overdag lekker naar buiten samen met de rest. Of het moet vies weer zijn of de bak bevroren, dan blijven ze wel binnen. Pas hebben ze een week binnen moeten staan omdat het een ijsbaan was na het smelten van al het sneeuw.
Als de grond van de wei in de winter hard is kunnen ze erop of in de zomer als het droog is. Ze kunnen hier dus ook niet altijd de wei op, gewoon omdat het te drassig is, alles dan omploegen en het spekglad is, kleigrond. Met de paddock/rijbak erbij kunnen we zo de wei best goed houden.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:18

Ik ga dit binnenkort aanleggen.
Ik heb maar eenstukje weiland van 20 breed en 85 lang. voor een shet en haflinger.
Ik ga binnenkort het eerste gedeelte van de weide waar ik binnenkom links van het hek bestraten daarop komt de schuilstal te staan.
reachts blijft gras.
Achter de bestrating komt een zandbak van 10 breed en 20 lang. (dit ga ik zo maken dat ik het met prikpaaltjes zou kunnen verbreden voor als ik wat in de zanbak wil doen.)

daarachter de "grote" wei deze is dan bijna 60 m lang en 23 breed.
een sprintje trekken kunnen ze omdat we de zandbak overdag los houden dus dan minimaal 80 meter kunnen rennen.

snachts kunnen we ze opsluiten op het straat en/of zandbak.
Ook kunnen we ze in de zomer een nachtweide geven door het stukje wei aan de rechterkant van de straat bij te geven.dit is dan 10 m breed en 26 m lang.
Hier komt dan ook nog de bestrating ruimte bij en zandbak.

Dus sowieso genoeg ruimte op de benen zomer en winter door te strekken.

Ook voor de stal is nog een afdak, om droog te staan en droog hooi te geven.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:14

als ik je een tip mag geven; maak de paddock rond. ze kunnen de paarden zich niet insluiten.

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 18:09

Bedankt allemaal!

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:03

Hier komt ook een ronde paddock/longeerbak van 15m doornsee.
Mijn vriend is zelf loonwerker, dus wij hebben geen extra kosten.
Alleen het zand, maar dat ligt er aan en palen en lint.