paddock/buitenbak shetlander

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

roxy_ZharaX

paddock/buitenbak shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 17:38

hallo ik weet niet of er hier al onderwerpen over zijn maar ik kan maar geen vinden
hallo
mijn shetten komen in april 2jaar en ik zou graag vande winter graag licht beginnen om in de zomer als ze 3jaaar zijn aan het werk te kunnen.
Ze staan nu op een huurweide met stal maar we zouden ze binnenkort kopen. Ik wil dan graag de weide in 3verdelen:
een weide als winterweide waar nu al een stal van 3x4 m staat. De weide niet zo groot maar ruim genoeg voor in de winter als lopen ze het hele stuk kapot
een grote weide met toegang tot stal dat ik nog moet zetten en ik zou ook graag een stal bijzetten voor opslag van hooi en stro + het materiaal
en ook een paddock omdat ik ze graag zou opleren. Wat zou ik er mee doen: longeren, vrijspringen, onder het zadel ik zou er graag mee rijden ik ben maar 1m60 groot en weeg een kleine 45kilo en de ponys zullen rond 90-95cm komen maar ik zou er veel wandelingen mee maken vooral stap en een klein gallopje als het lukt. Als ze 4jaar zijn wil ook ze ook beleren voor de koets. Maar nu weet ik niet hoe groot de paddock voor shetten moeten zijn. Ze komen beiden tussen 90-95cm maar ze moet ook groot genoeg zijn voor grote shet/welsh van 1m10.

zelf dacht ik aan 15mx20 maar is dat te groot of te klein en ik vindt maar niets voor shetlanders
wie kan mij helpen?

fotos zijn ook altijd welkom

groetjes astrid en hoefjes van zhara en roxy

nynke55

Re: paddock/buitenbak shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:08

Ik heb een paddock van 18 x 22, daar lopen een paard en een shet in. Voor het paard is het een mooie grootte, voor de shet zou een kleinere ook voldoen. 15 x 20 lijkt mij voldoende.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:59

Als je een paddock wil die groot genoeg is om in te rijden/mennen kom je snel rond de 15x30 uit. Wil je er alleen in grondwerken, longeren, vrijspringen heb je aan 15x15 genoeg. 15x20 is voor grondwerk en longeren een onhandige maat. Houd er ook rekening mee dat zand een flinke kostenpost is als je de pech hebt het te moeten aanvoeren.

(Over leeftijden voor inrijden en betuigen zal ik maar zoveel mogelijk zwijgen, al zou ik zelf alles een jaar opschuiven en eerst betuigen, omdat trekken minder zwaar is dan dragen met dieren die aan het maximale zitten van wat ze kunnen dragen.)

Lis_Jolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:54

Mijn shetlanders zijn 1.05m en 1.07m hoog en er mogen bij mij geen meiden op die groter zijn dan 1.60m of zwaarder dan 45kg... Vooral voor een jonge pony moet je oppassen omdat zijn rug(en de rest van zijn lijf) nog niet volgroeid zijn!

Nu even 'on-topic'. Ik denk dat je met 15x30 misschien beter uitkomt omdat je dan 2 gelijke voltes kan maken. Dus 2 voltes naast elkaar met een diameter van 15m...

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 08:51

Lis_Jolien schreef:
Mijn shetlanders zijn 1.05m en 1.07m hoog en er mogen bij mij geen meiden op die groter zijn dan 1.60m of zwaarder dan 45kg... Vooral voor een jonge pony moet je oppassen omdat zijn rug(en de rest van zijn lijf) nog niet volgroeid zijn!

Nu even 'on-topic'. Ik denk dat je met 15x30 misschien beter uitkomt omdat je dan 2 gelijke voltes kan maken. Dus 2 voltes naast elkaar met een diameter van 15m...

eigelijk vindt ik ook dat ik wat te veel weeg voor in het begin zeker maar ik ken wel een paar kleine kinderen die er messchien mee willen rijden maar dat is voor later eerst
ga ik ze beginnen met licht longeerwerk en grondwerk nu ben ik al veel gaan wandelen en ze zijn al super verkeersmak :)

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:18

let wel op, pony's kunnen aan de hand langs alle grote enge voertuigen een weet ik het wat
maar aan ohz kunnen ze heel erg schrikken van, van alles omdat ze ineens 'voorop' moeten

on: 15 x 20 of 20 x 20 lijkt me goed, dan kan er ook gelongeert en gespeelt worden

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:46

15x30 lijkt me minimaal nodig voor shetjes als je er ook in wilt rijden :) Maar als je ooit een groter paard neemt, omdat je erachter komt dat je toch graag wilt rijden en shetjes van 90 cm wel erg klein zijn, is 15x30 wel erg klein en krap.. Dan kan je misschien beter als je toch bezig bent meteen een 20x40 bak aanleggen, die je altijd nog met tijdelijke paaltjes/lintje kleiner kunt maken..

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:13

Ik zou volgend jaar ook in mijn wei een paddockje aanmaken voor mijn shet,
maar omdat mijn weide niet zo heel groot is, zou ik graag een 'iets kleiner' paddock willen.

Had gedacht aan 10 x 20m ofwel 15 x 15 m, wat vinden jullie?
Het is niet echt de bedoeling om in te gaan rijden, gewoon: losgooien,logeren, grondwerk, vrijheidsdressuur, wat spelen, vrijspringen en eventueel langelijnen (maar dat laatste kunnen we net zo goed langs de weg doen)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:17

lottex schreef:
Ik zou volgend jaar ook in mijn wei een paddockje aanmaken voor mijn shet,
maar omdat mijn weide niet zo heel groot is, zou ik graag een 'iets kleiner' paddock willen.

Had gedacht aan 10 x 20m ofwel 15 x 15 m, wat vinden jullie?
Het is niet echt de bedoeling om in te gaan rijden, gewoon: losgooien,logeren, grondwerk, vrijheidsdressuur, wat spelen, vrijspringen en eventueel langelijnen (maar dat laatste kunnen we net zo goed langs de weg doen)

15 x 15 m.
10 x 20m is voor gebruik als "bak" waardeloos.

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 14:32

_suus19_ schreef:
15x30 lijkt me minimaal nodig voor shetjes als je er ook in wilt rijden :) Maar als je ooit een groter paard neemt, omdat je erachter komt dat je toch graag wilt rijden en shetjes van 90 cm wel erg klein zijn, is 15x30 wel erg klein en krap.. Dan kan je misschien beter als je toch bezig bent meteen een 20x40 bak aanleggen, die je altijd nog met tijdelijke paaltjes/lintje kleiner kunt maken..

een paard zal er niet komen omdat ikk al een d-pony heb en die staat in manege. maar misschien komt er wel een shet/welsh van 1m10 bij