veel mesten in trailer, hoe staart schoonkrijgen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

liesJ

veel mesten in trailer, hoe staart schoonkrijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 18:27

hoihoi,

mijn haflinger mest heel veel in de trailer,en vaak spuit het er ook beetje uit..
als ik haar uitlaad op wedstrijd is haar witte staart helemaal bruin.

ze heeft een staartbeschermer om, omdat ze op de achterstang hangt, en dit al tot bloeden toe heeft gedaan, deze zit ook helemaal onder, en het gaat ook eronder.

nu is mijn vraag, hoe houden jullie in zo een situatie je staart mooi schoon, en als het toch gebeurd hoe lossen jullie dit op wedstrijd op...

alvast bedankt,

Wildgirl

Re: veel mesten in trailer, hoe staart schoonkrijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:29

Ik heb ook zo'n pony gereden....staart invlechten met een grove invlecht van boven en dan helemaal door tot onderen, vlecht dubbelklappen, inbandageren met een fleece bandage, vuilniszak eromheen en elastiek eromheen(bovenkant) succes gegarandeerd.

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 18:31

ja ik maak nu altijd 3 vlechten en die vlecht ik weer tot 1 ( snap je hem nog:P)
vuilniszak kunnen we ook wel proberen

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:41

liesJ schreef:
ja ik maak nu altijd 3 vlechten en die vlecht ik weer tot 1 ( snap je hem nog:P)
vuilniszak kunnen we ook wel proberen

Als je die vlechten dubbelklapt naar boven en dan vanaf begin staartwortel(dus vlak bij billen)in bandageert dan zou het waarschijnlijk al goed gaan; vuilniszak is extra ;)

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 18:47

ik heb die staartbeschermer wel echt nodig ( hele dikke) dus dan zou ik daar omheen moeten bandageren:P

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:04

liesJ schreef:
ik heb die staartbeschermer wel echt nodig ( hele dikke) dus dan zou ik daar omheen moeten bandageren:P

Nee, eerst de bandage, daarna de staartbeschermer.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:46

Gewoon een staartzak kopen !!! Bij de meeste western winkels kun je die kopen, hier kan de vlecht helemaal in. Daarna een staartbandage over het bovenste deel en je hebt een compleet ingepakte staart.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:50

ElCamino schreef:
Gewoon een staartzak kopen !!! Bij de meeste western winkels kun je die kopen, hier kan de vlecht helemaal in. Daarna een staartbandage over het bovenste deel en je hebt een compleet ingepakte staart.

Bij een echte viespeuk krijg je dan nog steeds natte plekken op de onderkant van de staart aangezien die staartzakken niet waterdicht zijn, been there done that haha

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:52

idd vlechten in een staartzak steken en het bovenste gedeeelte of in een staartbeschermer of bandageren. Ik hang wel altijd mijn staart over de achterstang omdat deze ingevlochten is voor op wedstrijden en deze anders toch losgeschuurd wordt ondanks de staartbandage.
ik heb wel een kleine paard dus er is meer dan 20cm tussen achterstang en laadklep.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:55

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:59

Die laatste heb ik,maar dat is ook niet afdoende.
Ik doe dus ook eerst vlechten,dan in een staartzak,dan bandage er over en dan die lange beschermer er nog over.
Gaat goed,benen zijn moeilijker:hij schijt zelfs in de hoge transportbeschermers!
En voor de billen:klein beetje babyolie er op en je hebt ze sneller schoon!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:59

Wij hebben ook zo'n smeerlap, staart zit altijd compleet onder de dunne drek. Ik vlecht hier altijd de staartwortel helemaal in, en als ik de staartwortel helemaal ingevlochten heb vlecht ik door tot onderaan de staart. Daarna vouw ik de staart in 3 delen op, en daaroverheen gaat een fleece bandage. En daar overheen weer een staartbeschermer, maar meer omdat ze met zwiepen anders die bandage eruit zwiept. En de staartbeschermer is met een sponsje en water al redelijk zuiver te krijgen, zit je niet helemaal onder de drek.
De staartwortel helemaal invlechten is niet nodig, maar het bandageert net wat makkelijker in en mocht het toch mis gaan is het er nog iets makkelijker uit te krijgen dan.
Elastiek zoals Wildwings zegt zou ik persoonlijk niet doen wegens afknellen, zeker niet bij een dikke staart van een haflinger.

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 20:04

bedankt voor de tips so far

Nouskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:29

Gelukkig doet mijn schimmel dit niet zo ernstig op de trailer.. Good luck met alle tips

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:16

Neonlight schreef:
Wij hebben ook zo'n smeerlap, staart zit altijd compleet onder de dunne drek. Ik vlecht hier altijd de staartwortel helemaal in, en als ik de staartwortel helemaal ingevlochten heb vlecht ik door tot onderaan de staart. Daarna vouw ik de staart in 3 delen op, en daaroverheen gaat een fleece bandage. En daar overheen weer een staartbeschermer, maar meer omdat ze met zwiepen anders die bandage eruit zwiept. En de staartbeschermer is met een sponsje en water al redelijk zuiver te krijgen, zit je niet helemaal onder de drek.
De staartwortel helemaal invlechten is niet nodig, maar het bandageert net wat makkelijker in en mocht het toch mis gaan is het er nog iets makkelijker uit te krijgen dan.
Elastiek zoals Wildwings zegt zou ik persoonlijk niet doen wegens afknellen, zeker niet bij een dikke staart van een haflinger.

Ik gebruik altijd zo'n groot ''mensen'' elastiek wat niet knelt

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 12:51

bedankt iedereen, ik ga het eerst even met bandage en staartbeschermer proberen ( ligt allemaal hier namelijk) en anders staartzak of vuilniszak