ronddraaiend paard in stal met koolzaadstro, help!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

mulder1982

ronddraaiend paard in stal met koolzaadstro, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 22:34

ik heb sinds een paar weekjes een draver gekocht, en ze staat in een stal met koolzaadstro als bodembedekker, alleen staat ze zo onrustig op stal, ze loopt steeds het midden kaal, dat de koolzaadstro geen onderbodem opbouwt.
ze trapt alles radicaal doorelkaar dat na 3 dagen bijna geen mestbal meer te vinden is in de chaos die ze maakt.
ze staat overdag van 10 tot 17.00 buiten.
iemand een idee hoe ik een onderbodem op kan bouwen, de enige opties voor bodembedekking hier op stal zijn hemparade of koolzaadstro ivm mestafvoer..
ik ben eerst begonnen met 2 grote pakken koolzaadstro en dagelijks zo goed mogelijk de mest eruit halen en wekelijks een pak erbij, maar het was na 3 weken zo vies dat alles er uit moest.
nu hebben we er 4 pakken ingegooit, maar na 10 dagen ligt alles nog los en is het weer een giga chaos..
iemand tips?
ook evt om de onrust uit haar te krijgen op stal?

dank jullie wel alvast!

zodiacje

Re: ronddraaiend paard in stal met koolzaadstro, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:35

staat ze ook wel buiten?
Heeft ze hooi te eten?
Hoe zijn de paarden naast haar?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:37

staat ze alleen, of heeft ze buurpaarden?
je zou zo'n appelbal in de stal kunnen hangen tegen verveling, wilgentakken vinden ze vaak ook vermakelijk :) verder zorgen dat ze de hele nacht hooi/ander ruwvoer ter beschikking heeft, zodat ze zich bezig kan houden :)

mulder1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 22:37

ze staat van 10.00 tot 17.00 buiten, ze krijgt iets van 6 a 7 keer per dag hooi, wortelen roggebrood en biks
de rest van de paarden zijn rustig

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:41

dat klinkt allemaal wel goed,
al denk ik toch dat ze toch nog moet wennen.
Weet je of ze bij de vorige eigenaar ook onrustig was?
Ik denk dat het met de tijd wel beter zal gaan. Ze zal vanzelf rustiger worden als ze op haar gemak is
dan zal het vast beter gaan met je bodem.
Al zijn sommig paarden nu eenmaal ontzettende warboel makers, daar kan je niet
veel meer tegen doen dan je erbij neerleggen.

Veel plezier met je nieuwe paardje iig!

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:43

die van mij is een een puinhoop maakster van haar stal, wat je ook doet het helpt niets, zit in het aard van het beestje.....

mulder1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 22:46

ja kan best zijn hoor dat ze enorm moet wennen, ze zat natuurlijk vol in training op de drafbaaan, dan komt ze bij mij en is alles bevroren ze is nog niet onder het zadel dus eerst lekker vakantie, 3 weken in de wei..
nu pakken we alles langzaam op, beetje wandelen, keer longeren, dagje vrij enz, maar ze is idd nog wel wat onwennig, hopelijk komt het idd goed met haar onrust op stal..

ja zou indd ook in het aard van het beestje kunnen zitten ik weet nl niet hoe ze in haar vorige stal stond, maar ik wil graag een goede ondergrond in haar stal zodat ze niet steeds op het beton staat en haar urine ergens in kan trekken, maar het is geen ramp als dat niet lukt maar zou mooi zijn als iemand nog een idee had hoe ik dat evt nog voor elkaar kan krijgen..

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:50

mocht ze toch haar box overhoop blijven halen dan kun je misschien overwegen om rubbermatten in de box te leggen. Daarop doe je het strooisel....al maakt ze een puinhoop ze ligt in ieder geval niet op het beton. Je kunt dan ook volstaan met iedere dag een paar plakjes stro i.p.v. een baal

mulder1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 22:55

dat van de matten is idd een idee tegen de kale vloer.
ze staat niet op gewone stro hoor ze staat op koolzaadstro dat lijkt wat op een soort zaagsel

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 23:47

Strokorrels worden een mooie vaste laag en gemakkelijk schoon te maken en aangezien het gewoon geperst stro is kan het zo op de mestbult. Of nog beter: de mest op de mesthoop en de natte plekken gaan in mijn tuin, als mulch.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 23:55

Hemperade vormt seller een stevigere bodem dan koolzaad, zeker als je de stalvloer eerst wat vochtig maakt voordat je het hemperade erin gooit.
Hier werd koolzaad ook open gelopen en nu met hemeprade niet meer.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 01:05

Ik heb ook beide. Ik heb wel rubber matten in de stal en strooi voor 2/3 op, 1/3, bij de deur, blijft kaal.
Mijn merrie is soms ook erg onrustig op stal.

Met hemparade moet je met meer balen beginnen omdat de zakken en het strooivolume kleiner is, maar kan langer blijven liggen omdat het meer opneemt en minder snel stinkt. Met een rustig paard wat niet alles omploegt, is dat het schoonst en zuinigst in gebruik.

Met koolzaadstrooisel heb ik aan 2balen om te beginnen genoeg. Het wordt echter sneller nat en viezig en gaat sneller stinken. Maar met een vies paard kun je er ook voor kiezen om gewoon elke 2 weken rigoreus uit te mesten en 2 nieuwe balen er in te doen. Dan ben je per saldo minder kwijt dan met de hemparade.

TS: Hoeveel balen mag je gebruiken per maand? als je aan rubber matten kunt komen voor je stalzou ik slechts een deel instrooien. Als je 1 baal per week mag gebruiken zou je kunnen overwegen te beginnen met 1,5 baal en de 2e halve baal te gebruiken in de 2e week om wat schoon te strooien over het viezige, en dan na de 2e week gewoon al het natte en vieze strooisel er uit en opnieuw 1,5 baal schoon er bij in. Is die 1,5baal te weinig zou je kunnen overwegen een extra baal te vragen/bij te kopen.

Bij mij blijft de stal schoner als ik elke 2weken alles ververs, dan wanneer ik alleen de natte plek er uit haal en 1 schone baal bij strooi. Door het husselen is die schone baal dan gelijk alweer vermengd met de vieze en lijkt de stal gelijk weer vies en nattig.

mulder1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 01:18

ik mag 5 pakken per maand gebruiken, de rest moet ik bij betalen..
ik heb er nu 4 pakken koolzaadstro in en daar doet ze een dikke week mee dan is het zo goor, dus 2 pakken per 2 weken ga ik ook niet redden helaas, ik heb idd ook het probleem als ik er nu een nieuw pak bij gooi alles direct weer vermengt is..
rubber matten is op zich een goed idee, maar waar gaat het vocht dan heen?
dat blijft dan toch onder de matten liggen?
ik denk idd dat ik dan toch de hemparade maar eens moet gaan proberen voor de eerste ondergrond, ik had ook gehoord dat je daar een aantal liters water per zoveel zakken overheen moest doen, maar weet de verhouding niet helemaal..
iig iedereen tot nu toe al bedankt voor het meedenken!
mochten er nog mensen zijn met andere tips, graag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 01:21

mijn pony moest er ook heel erg aan wennen, de eerste paar weken was de stal een puin hoop.
nu doet ie alles keurig in een hoek en slaap lekker elke dag op zn schone bedje! :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 01:24

Mss is er behoefte aan gewoon stro om te knabbelen? Wij hebben een paard die af en toe stro prefereert boven hooi. Blijkbaar zitten daar ook voedingsstoffen in.

mulder1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 01:25

ik heb geen idee maar de stalhoudster wil absoluut geen stro

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 03:23

ik heb waterdichte matten. Dus het strooisel moet het vocht opnemen. die doorlatende matten gaan vaak toch stinken.
Afbeelding
Scheelt wel dat ik mijn paard pas 's avonds na 22 uur op stal zet en voor 9 uur buiten zet.

Meer is niet altijd beter bij een "husselaar"
Misschien dikkere matten en dan minder strooien, vooral in een hoek of strook om te plassen (Toilet) en dat weghalen als het vies is en gewoon schoon opstrooien?

Dit idee:
Afbeelding

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 04:38

mulder1982 schreef:
ik heb geen idee maar de stalhoudster wil absoluut geen stro

Hoezo geen stro? Is ze allergisch of zo?
Veel paarden vinden koolzaadstro absoluut niet fijn (maakt te veel herrie, reuk of te stekelig, Ik weet het niet).

Ohh en rubber matten: De goede zijn waterdoorlatend, zodat urine weg kan lopen. Kijk wel uit naar het type. Er zijn er bij die in plaats van doorlaten ook absorberen. Die moet je dus niet hebben.

Als je paard het grootste deel van de dag op de weide staat, dan hoef je geen bodembedekker te hebben. Betonnen vloer en bestrooien met kalkhydraad is dan het beste voor de hoeven.

mulder1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 12:00

zowiezo ivm de mestbult/afvoer en omdat het hun perfect bevalt en de andere pensionklanten ook, alleen die van mij loopt de boel kaal..

wat betreft de rubber matten bedoel ik waar de urine heengaat als het door de mat heen is gegaan, dan blijft het toch onderr de mat liggen?

en bedankt voor het idee met de foto's!

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 12:07

Hoe stond ze op de vorige stal? Was ze daar ook zo onrustig? Zou ik even navragen.

En anders: toch aftrainen, ga maar na: als je gewend bent om dagelijks fanatiek te sporten word je erg onrustig als je je energie niet kwijt kunt. Dus elke dag longeren ipv om de dag, zorg dat ze haar energie kwijt kan. Je kan beter proberen de oorzaak te achterhalen dan aan symptoombestrijding te doen.

En laat voorlopig de brok weg, als ze niet werkt kan ze best zonder. Is alleen maar meer energie toevoegen terwijl ze waarschijnlijk al een teveel heeft. Onbeperkt hooi is dan voldoende.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:15

de urine loopt tussen de kleine kiertjes tussen de matten weg en komt op de ondervloer. Zonder matten komt het ook op de ondervloer, dus dat is weinig verschil. Wel is het aan te raden om eens in de zoveel tijd de matten er uit te halen en schoon te spuiten. Mijn ervaring is dat de meeste urine toch geabsorbeerd wordt door het strooisel.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 16:31

zonder matten komt het op de vloer en trekt het in het strooisel en wanneer je uitmest, maak je de bodem weer goed veeg schoon en hij kan opdrogen. Bij vochtdoorlatende matten zonder goede afvoerput onder de stal blijft de urine met kleine deeltjes mest onder de matten hangen, dat blijft vochtig/nat en met uitmesten haal je het niet makkelijk elke keer weg. Doordat het niet goed op kan drogen en je het niet goed schoon kan houden gaat het stinken.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 01:27

Ja, je moet wel de goede matten gebruiken. En de stal moet iets aflopen (maar dat doet ie al als je een goede stal hebt. In mijn stallen zit ook een afvoer om spoelwater af te voeren. Dus matten zouden geen probleem moeten geven.