van 24/7 wei naar stal, waar op letten?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

GoLizz

van 24/7 wei naar stal, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 21:04

Hoi,

Ik schaf een shetlander aan die nu 24/7 op de wei staat.
Ze komt bij mij meer op stal dan buiten. (zo'n 4 uurtjes paddock)

Waar moet ik nu goed op letten? ook kwa voeding?
Ze staat uiteraard niet alleen!

groetjes.

nynke55

Re: van 24/7 wei naar stal, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:13

Zorg dat ze bezig blijft met hooi eten, maak een hooibak met kleine openingen, zodat ze niet teveel krijgt.Wat wil je met de shet gaan doen? Hopelijk toch niet alleen als stalvulling en 4 uurtjes padddock?
Waarom kan ze niet langer in de paddock trouwens? Een shet is beter af dag en nacht buiten.

GoLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 21:28

meer buiten gaat haast niet ivm pension stal.
De shet staat er als gezeldschap met een leeftijds genootje.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:32

Persoonlijk vind ik dat je geen paard aan moet schaffen (in dit geval shetlander) als je ze niet voldoende buiten kunt laten lopen.

GoLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 22:11

Daar vraag ik niet om!
Ik vraag enkel waar ik goed op moet letten kwa voeding.
Zodat ze zich niet snel gaat vervelen en dat de omslag niet te groot word.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 23:58

GoLizz schreef:
Daar vraag ik niet om!

Het is idd niet leuk om te horen dat je dan geen shet moet aanschaffen. Je begint dit topic omdat je het beste wil voor je nieuwe paardje. Toch is het wel iets waar je goed over na moet denken. Het beste voor een shet is gewoon 24/7 naar buiten, daar kan geen andere oplossing tegenop. Je moet het een beetje vergelijken met jezelf, als jij dag in, dag uit in huis moet zitten, kun je nog zoveel spelletjes, boeken en tv hebben, je wilt toch een keer naar buiten. En wij zijn dan wezens die meest in een huis leven, terwijl paarden buitenwezens zijn.

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 00:02

Inderdaad voldoende ruwvoer geven, eventueel in een hooinet met kleine mazen (dan is het minder snel op en zijn ze lang bezig met het hooi eruit te pulken). En natuurlijk zien dat je hem/haar niet te veel bijvoert zodat hij/zij niet te dik word indien hij weinig beweging krijgt.
Ik ben het wel met nynke55 eens. Buiten lopen is uiteraard veel beter, al is het maar enkel overdag.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 10:41

GoLizz: goed dat je een paardje als gezelschap voor een leeftijdgenootje laat komen, beter dan alleen laten staan. Komen ze ook samen in een stal te staan?
Zoals al eerder gezegd is, zorg dat ze wat te doen heeft: hooi/stro knabbelen, naar buiten kijken (stalwanden/deur niet te hoog, als deze wel hoog zijn dan zou ik echt voor een formaat pony gaan die er wel overheen kan kijken) en regelmatig wat anders buiten de stal doen zoals poetsen of wandelen.

GoLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 12:13

Ze komt elke dag buiten ongeveer 4 uurjes
ze staan samen in een grote stal
een hooinet is een goed idee ik heb ook al een jolly bal voor ze

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 12:15

Genoeg ruwvoer, maar mijn ervaring is, dat shetten niet al te graag op stal staan. En ik zou toch proberen te regelen dat ze veel langer naar buiten kan, misschien met mede stalgenoten? Het is voor de pony nog al een hele stap terug om dan opeens 20 uur op stal te staan.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 12:19

Het zou ook zeker niet mijn voorkeur hebben, het is zeker niet in het voordeel van een paard dat je dit wilt.

Hou er rekening mee dat je shet (deels) geschoren moet worden, want die staat nu vol in de wintervacht.. Voer voldoende ruwvoer van die kwaliteit dat het niet aanzet.. En denk erom dat niet alle paarden goed met elkaar gaan vanaf het eerste moment, samen opsluiten kan maken dat er fikse ruzie ontstaat..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 16:40

LinSa schreef:
Persoonlijk vind ik dat je geen paard aan moet schaffen (in dit geval shetlander) als je ze niet voldoende buiten kunt laten lopen.

GoLizz schreef:
Daar vraag ik niet om!

Nee maar het is wél de waarheid. Dan kan je wel roepen dat je dat niet wil horen, maar dat is je kop in 't zand steken.

Zoek eerst een geschikte plek om je paard te huisvesten en koop dán pas een paard.

Je paard gaat onherroepelijk problemen krijgen met z'n gezondheid, doordat hij van veel beweging naar heel weinig beweging gaat.

4 uurtjes per dag in de paddock is 20 uur per etmaal op stal staan!!!

Zeker voor een shet moet toch wel wat makkelijker een beter plekje te vinden zijn bij een boer oid.

alesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:24

Je kan een hooinet, een bal, wilgentakken in de stal leggen en voer verspreid in de hoekjes van de stal.

En over het naar buiten gaan, misschien kan je vragen of andere pensionklanten je shet naar binnen/buiten doen zodat hij iets langer naar buiten kan.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:52

Ik vind het goed dat je de vraag stelt. Het geeft aan dat je er wel degelijk over nadenkt, ondanks dat de mogelijkheden voor je shetlander niet ideaal zijn, kun je toch wat dingen doen om te zorgen dat ze zich lekker voelt. Ik ga mee met de voeradviezen, begin met een redelijke hoeveelheid hooi waar weinig voeding in zit. Beter met weinig beginnen en dan evt. opbouwen. Wel elke dag een paar handjes krachtvoer geven (basisbrok, voor de vitaminen). Zorg dat ze, indien mogelijk, meerdere keren per dag kleine beetjes hooi krijgt zodat ze wat te kauwen heeft.
Als je de mogelijkheid hebt, zou ik haar ook regelmatig longeren zodat ze haar energie kwijt kan. Of op een andere manier beweging geven (wandelen, voor de wagen oid).

Paarden die 24 uur per dag op de wei staan bewegen wel meer, maar die staan ook wel eens een tijdje bij elkaar stil te suffen of te slapen, dus het is ook niet zo dat die alleen maar 24 uur aan het lopen zijn.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:20

TS heeft ervaring met Shetjes en ik denk dat ze het beste wil voor haar nieuwe shet ;)

Het is wel erg hard om te zeggen dat ze er niet aan moet beginnen omdat de shet niet de hele dag beweging heeft...ik denk dat er veel meer paarden zijn die het met minder moeten doen.

Het enige wat ik niet begrijp TS? waarom een Shet? je hebt toch een leuke pony waar je lekker mee kan rijden?? of is de shet niet voor jezelf??