manen aan verschillende kanten

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Knoesje

manen aan verschillende kanten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 15:28

Ik heb een paardje op het oog.
Mooi beestje, maar het viel me op dat het bovenste deel van de manen aan de andere kant dan het onderste deel hangen.
Kun je dit zo beïnvloeden, dat ze netjes aan één kant komen te hangen en hoe dan?

Alvast bedankt voor het antwoord.

Marchador

Re: manen aan verschillende kanten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:30

Wilde je hier een paard op laten staan dan? :+

Maar of het kan weet ik eigenlijk niet, ik heb me er nooit zo aan gestoord.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:34

Heeft de mijne ook, daar laat je de koop vanaf hangen?

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:38

Heeft de mijne ook. Na het trekken van de manen invlechten helpt een beetje.
Maar om daar nu de koop vanaf te laten hangen 8)7

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:39

Mijn pony heeft het ook, doe er niks aan. Het maakt wat mij betreft echt niet uit, en als ik wedstrijden zou rijden, zou ik ze wel zo vlechten dat het niet alle kanten opspringt :)

DorusJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:40

Waarom zouden die manen aan een kant moeten hangen? Ik vind het heerlijk dat die van mij ze zo lekker overal heeft hangen :D

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:41

Opzich kan je het redelijk bijtrekken door ze een tijd naar één kant in te vlechten. Maar als je ze dan te lang uit de vlecht laat gaan ze toch weer naar beide kanten hangen.

Ik laat ze nu aan beide kanten hangen, is wel lekker warm aangezien ze geschoren is.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:42

Non-stop in een vlecht houden en haarlak erin.. Dan gaat het na een tijdje vast wel aan dezelfde kant hangen..

Vraag is wel of je dat moet willen natuurlijk...

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:46

Als je hier een koop vanaf laat hangen... Dan kun je nog flink teleurgesteld raken! ;)

Mijn ruin had zijn manen bij de koop allemaal links hangen, na een jaar hingen ze allemaal rechts en nu hangt de voorste helft naar rechts en de achterste helft naar links. Zo houd je tenminste wat afwisseling bij je paard :D

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:46

Niet gaan klooien met lakjes e.d.

Die van mij heeft ook zo´n coupe ´d ravage...

Als ik de manen trek en voor concours een keertje nat invlecht en dit een dagje laat zitten, blijft het zeker een paar weken op de goede wijze hangen. Om de paar weken een concoursje plannen dus :)

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 15:55

Wie heeft gezegd, dat ik de koop daar vanaf ga laten hangen?
Ik vroeg het me alleen af, of er wat aan te doen is, ik vind het niet mooi namelijk.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:58

mariettek; hier ook! Eerst hingen ze allemaal links met een plukje rechts, nu hangt het meeste rechts en een gedeelte links. Benieuwd hoe ze volgend jaar hangen :+
Vond allemaal links wel het beste bij haar passen eigenlijk := Weet niet waarom eigenlijk.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 16:01

Lorna heeft zoveel manen dat het ook aan 2 kanten hangt.. Met inknotten enz. maak je het gewoon nat en vlecht je het 1 kant op, niets aan het handje :n

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 16:05

hier vallen de manen ook alle richtingen uit. het stuk voor de schoft valt resoluut naar links terxwijl het grootste deel van de manen naar rechts valt. Alleen wanneer ze net bijgetrokken zijn valt het bovenste gedeelte naar voren en dus naar 2 kanten...

en nee je kan het niet echt beïnvloeden, want het hangt van de inplanting van haarwortels af. Maar als de manen voldoende lang zijn kan je wel "beïnvloeden door te vlechten. door het gewicht gaan ze niet snel terug alle richtingen op. Maar als je ze dan kort zou knippen, dan steken ze weer de oorspronkelijke kant op.

MuchiMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:22

bij mijn oude paardje die ik niet meer heb (was een quarterhorse met van die zachte manen dus weet neit of dat ook meespeelde!)
had ik een lange tijd elkedag de manen goed 1 kant op gekamt en een hengste vlecht gemaakt. dat langetijd en op den duur bleef het vanzelf aan die kant hangen. maar zou je serieus een paarde niet nemen als eht neit mogenlijk blijkt tezijn?

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 16:07

ik vlocht het gewoon altijd naar 1 kant in.
en dat een heel aantal weken achter lekaar doen, maar wel even dagelijks uithalen en opnieuw vlechten en niet te strak!

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:33

volgens mij als je de manen nat maakt, dan invlecht. paar dagen laten zitten zijn alle manen aan 1 kant. Maar ik weet dit niet zeker. Iemand heeft mij dit een keer verteld

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 00:56

Denk dat je er weinig aan kunt doen.
Toen ik die van mij kocht als veulen hingen ze ook beide kanten op, toen heb ik er 1x vlechten ingemaakt en een week laten zitten en toen blijven ze altijd naar 1 kant hangen. Laatst had ik een hengstenvlecht gemaakt en toen ik die uithaalde viel de helft weer de verkeerde kant op, aantal weken steeds de zelfde kant op borstelen en alles hangt nu weer aan 1 kant.
Maar heb ook een aantal verzorgpaarden waarbij ik ook geprobeerd heb om alles een kant op te langen hangen met vlechten maar zodra je de vlechten er dan uithaalt en uitborstel en ze schudde een keer is het weer zoals het was.
Dat het bij de ene wel lukt en bij de andere niet weet ik eigelijk niet hoe het komt maar over het algemeen kun je niets veranderen aan de haargroei van het paard en welke kant het dus opvalt.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 12:00

Mijn paard zijn manen hangen ook naar 2 kanten. De eerste helft hangt naar links, de 2e helft naar rechts.
Mijn paard heeft net in de overgang een 'weerborstel' (weet niet of dit het juiste woord is)
Ik maak ze nat voor ik ze invlecht, dan zie je er helemaal niets meer van.
als ik de knotjes uitdoe, vallen ze wel terug naar 2 kanten. Ik stoor me er totaal niet aan!
Ik zou er zeker de koop niet van laten afhangen!

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 12:09

Die van mij had dat ook, maar na 2x invlechten hingen ze ineens naar één kant.
Die laatste keer invlechten is al weer een half jaar geleden geloof ik, en ze hangen nog steeds goed.
Ik denk dat het wel van de manen afhangt of ze zo blijven hangen.

Ziva01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:30

wat maakt het nou uit of de manen aan 2 kanten hangen!
het paard word er toch niet minder leuk van!
mijn paard heeft da ook en ik vind het super leuk staan!
die manen horen gewoon bij dat paard! en haarlak erin doen lijkt me niet echt goed voor de manen....

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:36

Wat helpen kan is ze steeds naar dezelfde kant te borstelen/vlechten.