Pony in garage in woonwijk

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

KayC

Pony in garage in woonwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 17:27

Ongeveer een week geleden zag ik dat er een shetlandpony uitgeladen werd, hier een straat verderop.
Ik dacht nog dat de pony misschien voor een verjaardagsfeestje was opgehaald voor de kinderen.
Maar mijn vriend zei gister dat de pony daar nog steeds stond.
Hij staat dus in een garage/hok, in een woonwijk. Alleen, zonder weidegang. Met alleen een stel kinderen om hem te vermaken.

Het lijkt me niet logisch dat dit mag. Maar wat valt er aan te doen?

manolito10

Re: Pony in garage in woonwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:49

de dierenbescherming bellen, die kunnen de pony weg laten halen.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:50

Even bij de gemeente informeren of dit toegestaan is binnen de gemeente, anders kunnen zij er werk van maken.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:50

Jup, de AID of DB bellen.
Dit is een situatie waar ze echt wel wat aan doen.

Staat hij er dag en nacht of overdag wel ergens op een weide?

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:52

Waarom ga je het niet eerst zelf vragen? Voordat je de dierenbescherming erbij haalt?
Wie weet is er wel een goede rede. Ik weet dat een andere bokker haar shetje aan huis had toen ze hoog drachtig was om haar goed in de gaten te kunnen houden ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:53

zou inderdaad zelf gaan vragen.
kennissen van me hadden een shet van de markt gehaald en het dier was flink ziek en heeft daarom dus ook tijdelijk in hun garage gestaan..
zou er dus gewoon heen gaan en belangstllend vragen wat verder de bedoeling is,misschien kun je ze juist wel helpen met goede adviezen?

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:54

Helaas als het nog niet veranderd is valt een paard en pony onder de categorie huisdier.
Voor een aantal jaren terug had een buurman van mijn ouders 2 haflinger in de achtertuin staan.
Eerst op modder, later op beton. Die beestjes hebben er ongeveer 2 jaar gestaan ondanks de klachten van de buurt.
Hij kwam ook geregeld met een paard aan de lange lijnen voor het huis langs.
De wetgeving kan inmiddels veranderd zijn maar een aantal jaren trerug konden we er niets aan doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:05

@ hierboven.
Wat heeft dit te maken met dit topic?

OT:
Hm raar joh! Wat zielig als zo'n shet geen weidegang heeft...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:17

Ehmm OT, ja ondanks dat je buren je misschien een wijsneus zullen vinden. Eerst zelf vragen, staat de pony nog steeds in de garage? Dan niet dreigen met de DB of gemeente maar het 'apart' noemen, misschien mag je het diertje even zien. En dan thuis DB of gemeente bellen.
Ondanks dat het een garage is, kan het toch ook dienen als stal? Misschien gaat het shetje van het voorjaar op een weide? Het is niet ideaal nee, wie zet zijn shetlander nou op stal?! Maar goed, als het diertje goed verzorgd wordt?
Laatst bijgewerkt door Revanches op 20-01-11 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Gedeelte uit de tekst verwijderd.

_biondaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:19

Kan je het niet gewoon beter zelf even vragen?
je weet immers niet wat er allemaal gebeurd.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:23

eerst eens gaan vragen, want misschien is er een goede reden waarom die shet (tijdelijk) nu inde garagebox staat.

En ik dacht dat het per gemeente kan verschillen of je een "boerderij"dier in de tuin mag houden of niet en/of je in een woonwijk of gewoon bebouwde kom woont...

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:26

Ja ik dacht ook direct: misschien is de weide van het beestje een zwembad geworden, en was dit een noodoplossing omdat ze voorlopig niks anders vonden,
of is hij erg ziek of hoefbevangen (zal je dan wel opgemerkt hebben), en mag hij niet meer op weide ofzo...
Je weet nooit, misschien kan je even langsgaan en zeggen dat je een verzorgpony zoekt, en dat je in de week deze pony had gezien??
Mss kom je dan wel iets te weten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:28

Oh ter aanvulling; ik geloof dat je niet 'zomaar' een pony of paard aan huis mag hebben. Ook niet zomaar in je achtertuin. Ligt er ook aan of het een huurhuis of koophuis is trouwens.
En ookal is het een koophuis, een pony permanent in een garage in een woonwijk houden?! Ik meende dat dat niet mag.

kappa2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:51

Zinia schreef:
Oh ter aanvulling; ik geloof dat je niet 'zomaar' een pony of paard aan huis mag hebben. Ook niet zomaar in je achtertuin. Ligt er ook aan of het een huurhuis of koophuis is trouwens.
En ookal is het een koophuis, een pony permanent in een garage in een woonwijk houden?! Ik meende dat dat niet mag.

Het mag wel als je in een landelijk gebied woont. Dan hebben mensen vaak "vee" in de tuin zoals een stel geitjes etc. Maar op andere plekken mag het weer niet. Ligt dus aan de gemeente en of het een landelijk gebied is.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:53

In een reguliere woonwijk mag je voor zover ik weet geen pony houden in de tuin/schuur, eerst navragen bij die mensen, dan gemeente inlichten indien nodig anders alsnog DB bellen

monikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:56

@ colway
dat dacht ik ook. Ik wilde vroeger ook een pony in de garage maar me moeder zei ook altijd dat dat niet mag en kan. ( was toen ik zeven was he xD ).

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:01

Dierenbescherming en AID is wel heel kort door de bocht!!

Eerst maar eens kijken hoe hij daar staat en wat ze er mee van plan zijn....

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:06

Ik zou even vragen wat er aan de hand is... Misschien wel droes en dat het dier tijdelijk geisoleerd moet worden, zie die maar eens kwijt te raken op een manege of pensionstal. Dus ik zou wel eerst even varagen hoe of wat. Maar als dit geen tijdelijke situatie is zou ik zeker de dierenbescherming bellen. Daarnaast mag je geen vee houden in een woonwijk, dus is ze daarin al strafbaar.

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:12

Het niet mogen is een heel ander verhaal, als het een dorp met landelijk karakter betreft en het ligt dan ook nog eens toevallig friesland dan is toch heel goed mogelijk. Koophuis ben je vrij om te doen wat je wil, en de meeste woningcoorporaties zijn in gebreke gebleven met het opstellen van richtlijnen m.b.t huisdieren en kleinvee.

Er bestaat een mogelijkheid dat het wel wordt toegestaan! Zou zeggen eerst maar eens vragen en je wat verder verdiepen en dan kan je alsnog eens een belletje doen om te melden dat dit niet wenselijk is.

inoxke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:53

ja dat kan idd niet, charme die pony. dierenbescherming bellen? xx

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:56

Als mijn pony flink ziek is en 6x per dag medicijn/oogdruppels/oordruppels/verbandwisseling moet hebben dan gaat hij/zij of bij ons achter huis hoor! (of naar de kliniek) En dan hoop wel ik dat de buurt er begrip voor heeft.
Maar standaard lijkt me geen goed idee.
Ik zou het eerst maar eens vragen!

Jess_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 20:02

Persoonlijk zou ik eerst heen gaan om te vragen wat de bedoelingen zijn, en inderdaad zou het kunnen zijn dat je kan helpen. Is dit niet het geval of krijg je helemaal geen reactie zou het voor mij duidelijk genoeg zijn en zou ik toch echt de dierenbescherming bellen. Ik zou ook even checken of hij verder wel frisse lucht heeft en drink water..

Agnes55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 20:14

Ik zou eerst eens aanbellen bij deze mensen. Mogelijk heeft het een medische reden dat het dier aan huis gestald is. Indien er geen reden is en de pony juist is aangeschaft voor de kinderen kan je altijd bij andere instanties gaan informeren. Stap ook eens naar de gemeente, misschien hebben die mensen wel toestemming om de pony in de garage te zetten.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 20:21

nou een garage dan heeft hij best wel een grote box,groter als sommige grote paarden die ook nooit of weinig buiten komen.ik zelf vind dit niet zo een probleem.mits er genoeg gedaan word met de pony,ook zal de pony nu veel minder snel kans hebben om bevangen te worden(mits ze goede voeding krijgt en niet te veel).ga er eens langs misschien kom je meer er over te weten,en ben je daarna wat gerust gestelder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 20:28

In België mag je in woongebied tot 4 paarden houden zonder vergunning, mits je kan voldoen aan correcte huisvesting. Kenb bijvoorbeeld mensen die in een halfopen bebeouwing wonen, koophuis. Ipv tuin hebben ze een kleine schuur met 4 stallen in en stukje weide iets verderop. Het woonhuis ligt in gewoon woongebied, niks landelijk karakter... En toch zijn die stallen en het houden van paarden daar toegestaan omdat ze onder het max. toegelaten aantal zitten alvorens ze een vrgunning moeten aanvragen.

Kan het ook iets soortgelijks zijn, dus dat het eigenlijk wel gewoon mag, mits bepaalade voorwaarden?