Paard al tijd niet gevoerd

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Laurahh

Paard al tijd niet gevoerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 16:25

Hoi!

Ik weet niet of het hier goed staat, maar kon even geen beter topic bedenken om het in te zetten.
Het zit zo, wij wonen aan het rand van de dorp en achter onze tuin is een weiland.
Dit weiland wordt gehuurd en er stonden altijd een Haflinger en een Shetlander in.
Nu zijn deze paarden met de sneeuw weg gegaan en kwam 2 weken geleden alleen de Haflinger terug.

Deze heeft een paar dagen staan ijsberen en hinniken omdat ie alleen was.
Het punt is alleen dat wij in deze 2 weken nog niet gezien hebben dat het dier gevoerd is. En er is bijna altijd iemand thuis en je zou het echt wel merken als het dier eten krijgt.

Nou ga ik er soms heen om het dier een wortel/appel te voeren en die neemt ie dan ook gretig aan (zoals ieder paard doet).
Meer mensen doen dit ook niet, want het weiland ligt aan een doodlopend weggetje.
De wei is ondertussen óf modder, of mest.. Dus er is ook weinig tot geen gras te vinden wat ie eten kan.
Ik heb al goed gekeken naar het weiland en zie ook nergens resten van hooi liggen.

Vind het niet kunnen dat het dier nu opeens alleen staan, zonder eten, zonder schuilstal..

Heb al op de site van de dierenbescherming en tegen alleen staan & geen schuilstal kunnen ze niks doen. En tegen ondervoeding alleen als het zichtbaar is. En de Haflinger is vrij ingevallen bij zn achterhand maar door de wintervacht kan ik verder geen dingen zien die op magerheid duiden.

Wat zouden jullie in zo'n geval doen?
Laatst bijgewerkt door Laurahh op 19-01-11 16:32, in het totaal 2 keer bewerkt

amen

Re: Paard al tijd niet gevoerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:28

zou gewoon bellen....heb ik laatst ook gedaan, paarden hadden geen water en schuilstal en werden niet bijgevoerd....na paar dagne werden z eopeens wel bijgevoerd...

gewoon AID ( algemene inspectie dienst)bellen...op 0455466230

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:34

Weet je niet wie de eigenaar is?
En anders inderdaad aid bellen.
Het word tijd dat de plannen van bleker worden doorgevoerd.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:36

Misschien eerst even informeren bij de eigenaar? Misschien voert ie wel heel vroeg ofzo, dat word bij ons ook wel eens gedaan. Dan kan je daarna als het niets oplevert altijd nog AID bellen!

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 16:38

Candace schreef:
Misschien eerst even informeren bij de eigenaar? Misschien voert ie wel heel vroeg ofzo, dat word bij ons ook wel eens gedaan. Dan kan je daarna als het niets oplevert altijd nog AID bellen!

Maar dan zie je als je een uur later het weiland in kijkt toch wel hooi-resten tussen de modder liggen? ;)
Want er is maar 1 stuk waar je bij kan als je hooi over het hek gooit bijvoorbeeld, de rest is omringt met bomen.
Dus dan zou op die plek wel wat restjes te zien moeten zijn..

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:42

Eens met Cadace; je weet het immers niet zeker. Daarna kun je altijd nog bellen.
Gewoon even langsgaan is wel zo netjes vind ik, voordat je er een instantie op afstuurt. :)
Overigens ben ik er zelf geen voorstander van om andermans paarden te voeren.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:43

Idd wat Rumpleteaser zegt, je kan het maar beter gewoon wel vragen, het is gewoon niet netjes om er gelijk iemand op af te sturen. Je kent de situatie niet. Misschien word het paard wel op stal gevoerd? Who knows...

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 16:49

Candace schreef:
Idd wat Rumpleteaser zegt, je kan het maar beter gewoon wel vragen, het is gewoon niet netjes om er gelijk iemand op af te sturen. Je kent de situatie niet. Misschien word het paard wel op stal gevoerd? Who knows...

Hij/zij heeft geen stal..
Ik heb zelf het lef niet om het aan de eigenaresse te vragen, misschien iemand anders hier in huis wel.
Al zou ik niet weten welke smoes ze zou kunnen gebruiken :')

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:49

Gelijk even aan de bel trekken bij de eigenaar, dierenbescherming en politie. Dan zijn ze op de hoogte. Je kan ook even briefje op het hek hangen voor de eigenaar. Je hoeft niet gelijk onaardig te worden maar laat ze weten dat je het raar vind en zelf hebt geleerd dat het zo niet hoord. Met je mobiel kun je ondertussen een paar keer per dag een foto maken. Het mooie hiervan is dat de tijd en datum er dan opstaan en je kan laten zien dat je echt wel weet waar je het over hebt. Succes ermee.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:50

Dan zou ik ook niemand gaan inschakelen als ik jou was.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:52

Laurahh schreef:
Ik heb zelf het lef niet om het aan de eigenaresse te vragen, misschien iemand anders hier in huis wel.
Al zou ik niet weten welke smoes ze zou kunnen gebruiken :')

Dat is natuurlijk geen excuus om er dan een instantie op af te sturen toch?
Je kunt het gewoon vriendelijk vragen, of inderdaad een briefje door de bus gooien/ ophangen.

mandy1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:53

eerst even met de eigenaar contacten misschien valt het allemaal wel mee en voert diegene heel vroeg in de ochtend en erg laat in de avond..

is dit niet het geval dat de aid inlichten

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:53

Wat ik nu weer aan t goochelen ben met me knopjes..maar goed mijn ding hieronder ...
Laatst bijgewerkt door SorpresaKyra op 19-01-11 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:55

Ja eigenaar als eerste aanspreken en wil je die confrontatie liever niet aan dan toch even een belletje AID die zijn hiervoor en ook bij twijfel gewoon altijd bellen..net wat je al aangeeft dan moet je resten hooi zien liggen..ten tweede staat hij dus nu ook alleen.. ook onaanvaardbaar..ik vind dat dat toch eens harder aangepakt moet worden..

Laat de AID deze situatie maar eens komen bekijken....komen ze niet!!! inladen en bij mij brengen.. :P Over erg vroeg voeren gesproken dat zou kunnen maar dan krijgt hij alsnog te weinig een paard die altijd buiten staat moet zich warm houden door wat hij binnnenkrijgt hoor..dus onbeperkt hooi dr in en niet zo een trutbeetje dat je geen sprietje meer terug vind.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:55

Lastig hoor. Als je iemand kan vinden die de eigenaar wil vragen hoe het zit is dat het beste.

Als je echt niet durft dan zou ik toch de AID bellen. Beter 1x teveel dan 1x te weinig gebeld.

Een paard wat lang van voer onthouden wordt, wordt gegarandeerd ziek en ik kan me voorstellen dat je dan echt spijt hebt dat je geen actie hebt ondernomen.

Geef je wel gelijk in het feit dat je altijd wel restjes hooi ziet als er gevoerd is. Die van mij werd op stal gevoerd maar ook daar zie je altijd restjes van het knoeien.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 16:58

De eigenaar woont aan de andere kant van de straat. Heb haar in het begin toen wij hier kwamen wonen gevraagd of ze een verzorger zorgt. Maar nee, de Haflinger was levensgevaarlijk want hij beet en trapte als je de Shetlander bij 'm weg haalde. En dit terwijl ik er nu gewoon via de andere kant van het hek mee kan aaien en knuffelen.

En als je 100 meter van je paard af woont en 'm dan alsnog niet voert dan neem ik aan dat mijn mening erover toch niet geaccepteerd wordt.

@Sopresakyra, jij snapt wat ik bedoel. Ik ben iemand die niet graag confrontaties aangaat maar wil ook niet dat dit dier zo erbij staat. Misschien dat iemand hier in huis het wel voor me wilt doen..

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:00

Ik zou toch echt wel even bellen of naar de eigenaar gaan.. en ondertussen zelf even wat neerleggen, ( ja zo ben ik dan weer niet iedereen is zo )

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:02

Ik zou dan de situatie aan je ouders voorleggen, het feit dat je je zorgen maakt.

Misschien dat zij je willen helpen door even naar de eigenaar te gaan om aan te geven dat het jullie opvalt dat de haf geen eten krijgt. Of dit zo is of niet? Omdat jullie je zorgen maken.

Niet zelf wat neerleggen! Nooit maar dan ook echt nooit een paard van een ander voeren!

Mocht hier niets uit komen dan zou ik toch de AID bellen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:02

VS --> VSW

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 17:04

Miepie1980 schreef:
Ik zou dan de situatie aan je ouders voorleggen, het feit dat je je zorgen maakt.

Misschien dat zij je willen helpen door even naar de eigenaar te gaan om aan te geven dat het jullie opvalt dat de haf geen eten krijgt. Of dit zo is of niet? Omdat jullie je zorgen maken.

Niet zelf wat neerleggen! Nooit maar dan ook echt nooit een paard van een ander voeren!

Mocht hier niets uit komen dan zou ik toch de AID bellen.

Mijn ouders weten ervan maar mn moeder is ook een held op sokken :')
Ik leg geen hooi neer, maar voer 'm wel soms een appeltje of wortel. Dat kan geen kwaad neem ik aan.

Misschien is wel stiefvader wel stoer genoeg om erheen te gaan.

Teuntje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:05

Als je weet waar de eigenaar woont zou ik eerst naar haar toestappen! Je weet verder niet veel over de situatie en als je iemand vals beschuldigd is dat helemaal geen fijne situatie, niet voor jou en niet voor de eigenaar. Wordt er niet gehandeld kan je altijd nog de DB bellen lijkt me.
Maar dat is mijn mening ;)

Edit; anders de eigenaar bellen, sta je niet recht voor iemand, gaat het misschien makkelijker !

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:09

Ben het eens met Teuntje_ Ik zou eerst eens langsgaan bij de eigenaar en erover praten, anders kunnen er vervelende situaties ontstaan. Als de eigenaar niet serieus antwoord op je vraag of je twijfelt, kun je altijd nog bellen naar de DB.

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:09

Dat begrijp ik en is ook niet altijd leuk maar je kan wel heel vriendelijk vragen of dat hij ziek is omdat je hem er slecht uit vind zien en waarom hij nu alleen staat..dat dat voor een paard ook zwaar is en of zijn hooi nog geperst moet worden ofzo omdat je hem nooit lekker ziet knabbelen..

Je moet voor ogen houden dat je het voor het beestje doet he die slecht word verzorgd door een mens dus jij hoeftdoor zulke mensen niet aardig gevonden te worden..je doet het met de liefde voor dieren en om te helpen.. ik zeg niet dat je dr aan dr haar over straat in die modderbende 5 minuten onder moet houden kijken of ze dat zelf ook leuk vind een modderbad... :Y) En met zulke vragen zeg je toch niks verkeerds..of wel?????

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:15

Ik snap alleen niet zo goed waarom je er niet heen durft, het is toch gewoon maar een vraagje? :)
Je wil alleen maar het beste voor die pony dus ik denk niet dat het raar opgevat word hoor, zolang je het maar gewoon vraagt en niet boos aan komt en zegt wat ze allemaal wel niet verkeerd doen. ;)

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:15

Lekker AID inschakelen, zij kunnen beter beslissen dan jij of er voor het dier wordt gezorgd of niet. Je kunt he ook eerst aan de eigenaar vragen maar die zal het niet toegeven als er niet goed voor het beestje gezorgd wordt. Misschien denkt zij er zelf heel anders over namelijik..

Ik zelf vind het welzijn van het dier belangrijker dan de kans dat er gewoon een reden voor is naast verwaarlozing ook daar zijn ze snel achter als je AID inschakelt. Dan wordt er iig iets aan gedaan.

Het feit dat paardje aleen staat en zonder stal vind ik zoiezo al zielig! En ALS tie ook geen hooi of wat krijgt is het pure mishandeling! Maar meningen verschillen..

Succes!