Verpaarding van het landschap

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Vea

Verpaarding van het landschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 16:49

Ik ben studente dierenartsassistente en ik heb als eindwerk: verpaarding van het landschap.
Dit betekent dat de landschappen meer en meer vol geraken met paarden, als hobby maar ook professioneel.
Ik hou mij nu bezig met het welzijn van deze paarden in de weides, er komen nu eenmaal regelmatig klachten binnen
over paarden die geen goede verzorging krijgen op de wei. Nu is mijn bedoeling om hier een enquête over te starten om
daarna een informatieve folder,boek,site,... te kunnen opstarten.

Nu is mijn vraag aan jullie, wat zijn voor jullie als paardenliefhebbers de belangrijkste punten bij het welzijn van een paard in de wei?
Dan heb ik het over schuilstallen, omheining, ontworming,...

In ieder geval bedankt voor jullie mening!

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:52

Voldoende ruimte zodat het paard het jaar door gras heeft (eventueel opgedeeld in stukken), goede schuildmogelijkheden (bomen, struiken of schuilstal). Veilige omheining. Het liefst hout met gaas, zeker geen prikkeldraad, met eventueel stroom.
Stromend water, zodat het altijd vers is. Ik heb momenteel een grote ton, met een waterslag erin en die druppelt altijd iets.
Andere paarden! Tenminste in het zicht.
Oh ja, hier kunnen de paarden 24 uur per dag naar buiten. Ze hebben stallen maar daar gaan ze niet in behalve voeder tijd. Dus zoveel mogelijk weidegang is voor mij een must.
Laatst bijgewerkt door Thirty op 18-01-11 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:53

voor mij, dagelijks naar buiten met soortgenoten, in de winter zeker 4 uur, in de zomer zeker 8.

ook 24-7 vind ik een goede optie, maar dan met schuilgelegenheid, onbeperkt voer, en een verhard stuk zodat ze in de winter niet in de blubber staan.

omheining, hout of breed schriklint,

ontworming, da en hoefsmid lijkt me logisch, gewoon wanneer nodig.

Arabesk

Re: Verpaarding van het landschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:07

24/7 buiten in een groep

En dat de gemeentes eindelijk een keer schuilstallen gaan toestaan :(

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:09

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:12

Ik vind het inderdaad ook heel belangrijk dat mijn paarden zelf kunnen kiezen of ze binnen of buiten willen staan. Dus genoeg grond voor meerdere paarden met voor elk paard schuilmogelijkheid. Voldoende gras aangevuld met voldoende hooi. Het liefst ook onbeperkt hooi. Elektrische waterbakken. Inderdaad ook betegelde stukken zodat ze niet alleen in de blub staan. Ik denk dat je dan al een eind bent. Succes met je eindwerkstuk!

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 17:27

Iedereen al bedankt voor de reacties. Vjestagirl, bedankt voor het topic maar ik doe meer over het welzijn dan echt over het landschap.Er zijn inderdaad veel klachten over storende elementen zoals een versleten schuilstal of mesthoop die in het zicht staat maar daar doe ik minder over.

Het probleem is inderdaad ook de wetgeving voor schuilstallen, het mestdecreet, mileuvergunningen (meer voor grote bedrijven),...

Er zijn ook veel mensen die bellen omdat een paard in de sneeuw staat zonder deken bijvoorbeeld, daarom wil ik de mensen informeren wat wel en niet kan. Mijn paarden staan 24/7 op de wei, met elk een open stal en stukken waar ze uit de modder kunnen, ze krijgen enkel een deken op bij vriestemperaturen s'nachts, er zijn veel mensen die denken dat dit mishandeling is...

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:41

Mijn paarden krijgen helemaal geen dken om en die worden heus niet mishandeld en hebben het ook niet koud :D Lekker mensen laten denken ik ken mijn paarden beter dan zij :j

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:49

Ik zou als ik jou was beginnen met een ander titel nemen....met verpaarding wordt namelijk echt iets anders bedoelt...het is hierboven al eens aangehaald, de hekwerken, rijbanen, stalgebouwen, het uitzicht, dat hoort allemaal onder het onderwerp verpaarding.

Hoe paarden in een wei eraan toe zijn of zouden moeten zijn valt onder het onderwerp welzijn...(en heel eerlijk gezegd, ik vind dat momenteel niet echt een boeiend onderwerp meer omdat het juist zo actueel is.)
Ik denk dat je op internet en in bladen hier dan ook meer dan voldoende informatie over kan vinden, en persoonlijk zou ik echt proberen om een originele invalshoek eraan te koppelen!

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:03

Wat leuk, ik doe ook dierenartsassistent, maar t eerste jaar XD
Ik vind het heel belangrijk dat ze een veilig omheide weide hebben, dat er een goed schuilhok is waar ze droog en warm staan in de winter, en in de schaduw in de zomer.
Verder moeten ze voldoende hooi krijgen en ook krachtvoer.
Mijn 2 paarden op de wei hebben in de winter (sinds dit jaar) een deken op, omdat de ene 25 is en de andere redelijk mager is.
Regelmatig ontwormen, hoeven kappen en voldoende aandacht vind ik ook heel belangrijk.
Ook het behandelen van eventuele aandoeningen (mok, wondjes, andere ziektes) moet steeds gebeuren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:27

Vea schreef:
Nu is mijn vraag aan jullie, wat zijn voor jullie als paardenliefhebbers de belangrijkste punten bij het welzijn van een paard in de wei?
Dan heb ik het over schuilstallen, omheining, ontworming,...

- veilige, duidelijk zichtbare omheining (hout, beoband, breed lint..) , ook rond sloten en diepe kuilen.
- oppervlakte groot genoeg om rond te kunnen springen :+
- andere paarden in de omgeving (hoeven er van mij niet bij, maar geen compleet geisoleerd bestaan)
- mogelijkheid voor enigszins droog staan in het natte seizoen
- bij langdurige weidegang gras of hooi/kuil in de aanbieding
- bij langdurige weidegang regelmatig de beschikking over fris water
- bij langdurige weidegang bescherming kunnen zoeken tegen het weer (schaduw in warme perioden, uit koude wind of striemende regen kunnen gaan staan in andere seizoenen)
- geen giftige planten ed maar dat lijkt me logisch
- regelmatige controle door de eigenaar/verzorger
- aandacht voor ontwormen, bij overbeweiding veel mest weghalen, regelmatig een preventieve wormenkuur... ik vertrouw niet op wormenonderzoek.
- aandacht voor het welzijn van het individuele paard (eczeemdekens, maatje op de wei, binnenhalen bij slecht weer of juist bij dazen,... je kent je paard, je weet wanneer iets niet fijn is)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:37

Veilige omheinig
Gras!! dus geen prutwei waar ze tot de knie in staan.
Water tot de beschikking uit sloot,poel of pomp.
Schuil mogelijkheid dmv bomen of nette en let wel nette schuilstal! Dus geen bij elkaar geraapt hout en troep wat niks mag kosten en zo het landschap vervuild!!
Aandacht en goede verzorging voor de dieren.

Best moeilijk om dit in dit eeuwige natte kikkerlandje te moeten realiseren!

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:41

voldoende ruimte , veilige omheining , goed stoom er op om ontsnapping te voorkomen. ten aller tijden vers water en ook voedsel , is er geen gras dan hooi , geen grote kuilen in het land. zomers bij hitte of schuilmogelijheden (bomen , schuilstal ) of tijdens het warmst van de dag op stal , zo ook als je paarden 24/7 op het land staan in de winter goed schuilmogelijkheden.

en dat ze idd zo veel mogelijk op deze mooie veilige weides mogen staan.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:45

Ik heb mijn afstudeerscriptie hierover geschreven :D (sociale geografie, UvA)
Ik zou je onderwerp/titel van je project wel veranderen, want je verhaal heeft niets met verpaarding te maken, maar gaat vooral over welzijn en de evt wet- en regelgeving die daarbij horen, naast de informatieverstrekking aan het 'publiek'. Iets dat ook veel beter aansluit bij een opdracht voor dierenartsassistentes, landschappelijke studies vergen een andere aanpak.
Ik zou een van de twee kiezen, ik heb een masterscriptie van 70 pags geschreven alleen over hekjes, slootjes, stalletjes en bakken :) Dierenwelzijn heb ik zijdelings aangestipt, maar ook daar kan je 70 pags of meer over kwijt ;)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:48

- voldoende ruimte om lekker te rennen en de benen te strekken (zeker in de winter om zich warm te houden)
- schuilmogelijkheid (hier in België is een schuilstal op de weide zelfs verplicht!)
- de hele dag mogelijkheid om te eten (dus voldoende gras en anders bijvoeren)
- uiteraard vers drinkwater
- zoals al gezegd geen mogelijkheid om zich te kwetsen, dus veilige omheining en vlak weiland (geen kuilen oid)
- gezelschap! mis ik in de reacties hierboven maar paarden zijn toch echt kuddedieren en hebben nood aan contact met soortgenoten!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:54

Ik zou ook eens met de zoekmachine kijken. Hier zijn recentelijk al meerdere topics en enquetes over geweest. Vorig jaar nog was er een heel groot onderzoek waarin je meerder dagen bij moest houden ook hoe vaak je paard buiten kwam.

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 18:57

de titel ligt niet aan mijn kant maar aan de leerkrachten en aan het expertisecentrum die mij deze opdracht hebben gegeven, ik weet wel dat verpaarding van het landschap iets helemaal anders is, maar ik moet het onderdeel welzijn hieronder bespreken, de landschapselementen hebben nu eenmaal niets met mijn richting te maken...

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:58

Vea schreef:
de titel ligt niet aan mijn kant maar aan de leerkrachten en aan het expertisecentrum die mij deze opdracht hebben gegeven, ik weet wel dat verpaarding van het landschap iets helemaal anders is, maar ik moet het onderdeel welzijn hieronder bespreken, de landschapselementen hebben nu eenmaal niets met mijn richting te maken...

Maar voldoe je dan wel aan de opdracht? Of weten ze bij jou op school niet waar ze het over hebben? Het klopt nl gewoon niet zo...Als je zeker weet dat het goed is vind ik het prima hoor, maar zou het wel heel erg zeker willen weten als ik in je schoenen stond, dalijk doe je harstikke veel werk voor niets!

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 19:03

ze weten goed genoeg wat het is, ik doe maar een onderdeel van heel dit project, het welzijn dus. De landschapsvergelijkingen enz worden gedaan door een student groenmanagement, dit gaat dat uiteindelijk komen tot een groot project. Het is ook een aanvraag van de gemeente omdat ze zoveel klachten binnenkregen. Verpaarding en welzijn staan niet zo ver in België als in Nederland...ik had er ook mijn twijfels bij die titel maar na meer informatie over het project werd dit duidelijker. Nu is het gewoon hier mijn bedoeling om eens te horen wat de paardenliefhebbers denken over welzijn over paarden in de weide, uiteraard doe ik ook een stukje over geschikte omheiningen voor het landschap, geschikte planten enz...Maar dit ligt meer aan de kant van de andere student.

Nu heb ik al wat goeie reacties gehad en kan ik zien wat de paardenliefhebber er van denkt, bedankt!

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 19:09

ik ben ook al de andere topics aan het bekijken, hier staan inderdaad nog interessante dingen in omtrent weidegang. Veel paardenliefhebbers weten wel hoe een paard op een weide moet gehouden worden, niet-paardenliefhebbers kunnen hier heel anders over denken...

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 01:36

Misschien is dit ook wel wat voor je (al gaat het wel wat meer over landschappelijke inpassing dan het welzijn van paarden in een landschap):

http://www.knhs.nl/overview1.asp?pCatID ... le=11&men=

De stichting SBNL heeft namelijk een project opgezet over paard en landschap. In het verleden zijn hier ook per regio een aantal bijeenkomsten geweest waarbij geïnteresseerden mochten komen, een presentatie kregen en vragen mochten stellen....

Succes!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 01:46

Er is momenteel een boel onderzoek bezig over paard welzijn ivm met een mogelijke welzijnswet, on sommige landen zijn die wetten er al (bijv in zwitserland en zweden dacht ik) Misschien dat je daar ook wat mee kan daar zijn al eisen die voor een groot deel over dat soort dingen gaan.

MuchiMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:30

ruimte, hoefsmid (op een wei is dat gewoon sneller nodig kwa als et nat is ofzo goede verzorging is vereist!)
wormenkuur, schuilstal moet aanwezig zijn vind ik genoeg water. niet teveel onkruid! neit tehoog gras eigenljik alles moet perfect zijn!
en aangezien ik als het goed is een shetlaander hengstje weer ga aanschaffen is de omheining ook wel iets goeds om over natedenken hahahaha

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:17

De wei moet verzorgd en goed onderhouden zijn. Mest, onkruid en afval verwijderen wanneer nodig. Op tijd gras bijzaaien, kalken, de wei rust gunnen, omploegen en helemaal opnieuw inzaaien.
De omheining moet degelijk en duurzaam zijn. De kans op verwondingen of uitbreken moet miniem zijn. Liefst dubbele afsluiting.
Een schuilstal met drie gesloten wanden moet aanwezig zijn. Een boom of een groepje bomen is niet voldoende en in de winter stelt het zelfs helemaal niks voor. De schuilstal moet veilig zijn en aangepast aan het aantal paarden.
Vers en gezond drinkwater moet altijd aanwezig zijn. Wanneer nodig moet hooi bijgevoerd worden op een droge, veilige en goed bereikbare plek.
De capaciteit van de wei moet in het oog gehouden worden. Op een klein schraal stukje moet je geen 6 paarden willen houden.

Dit zijn de absolute basisvoorwaarden. Voor minder zet ik mijn paard niet op een wei!!

Natuurlijk heb ik nog andere wensen zoals soortgenoten, beweging etc etc, maar dat is per weide en per persoon verschillend. Daar wil ik best wel compromissen over maken. Bovenstaande opsomming zijn echter eisen waar geen compromis mogelijk is.