Stalmatten niet water doorlatend en wel doorlatend in box

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Stalmatten niet water doorlatend en wel doorlatend in box

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 00:57

Mijn lieve merrie zet geregeld met haar waterbak de stal onderwater. Ik strooi zo'n 3 pakken vlas per week op. Nu is dat duur, maar met stro is het helemaal rampzalig. Toch vind ik het niet erg fijn. Water loopt ook geregeld het gangpad in. En ik vind het vreselijk omdat ik het gevoel heb dat dat de reden is dat ze ook niet graag ligt in d'r box.

Nu zit er in het midden van de stal een afvoerputje. In een ander topic tipte iemand me om er gewoon rubbermatten op te leggen met wat vlas. De stalhouder vind het in principe wel prima. Maar het mag niet vast gelegd worden in de box, dus moet los.
Verder mag het niet gaan stinken en geen water/urine onder de wanden doorlopen naar andere boxen of het gangpad.

Vandaag even getest. De vloer loopt niet helemaal recht af richting de put. Ik moet dus ene manier vinden om te zorgen dat het vocht niet de andere kant oploopt. Nu zaten we ons te bedenken dat het misschien mogelijk was om aan de 3 wanden gewoon 1 rij te leggen met niet vochtdoorlatende rubber tegels. En het middenstuk dan te vullen met vocht doorlaten rubbermatten. Zo dat het water daar het putje in kan lopen.

Maar kan dit uberhaupt wel? En hoe ondoorlatend zijn die rubbertegels, zou dat genoeg zijn om te voorkomen dat het gangpad een zooitje word? En verder nog mensen ervaringen te delen, die betrekking hebben op de opmerkingen van stalhouder. Dus wat betreft losliggen en geur?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 09:03

Is het niet praktischer het probleem aan te pakken en te kijken of er een waterbak te vinden is waar je paard geen waterballet mee kan aanrichten? Eén met een vlotter ipv een lepel bv. Ook al werk je met matten, je vlas zal zeiknat blijven worden, je paard zal niet (graag) gaan liggen én je blijft liters water verspillen, wat je stalbaas toch ook niet zo leuk zal vinden...

ponyranch

Re: Stalmatten niet water doorlatend en wel doorlatend in box

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 09:58

ik volg Ibbel.
volgens mij is dat water gewoon een spelletje voor der.

desnoods geef je haar een vast waterbak die dan enkele keren per dag aangevuld wordt,probleem opgelost,want volgens mij blijf je met alles klooien zolang er zoveel water op de grond komt

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 12:45

Ze heeft en bak met een vlotter. Maar ook die hevelt ze leeg. Emmers en waterbakken idem. Alleen dan zit ze halverwege de dag of nacht zonder water.

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 12:51

Misschien een andere stal, staleigenaar moet zorgen dat het water gewoon goed kan weglopen, en als de grond niet afloopt richting het puntje, tja dan houdt het op denk ik.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:25

Afsluiter er tussen zetten, die 4-6 keer per dag een half uur opengaat. Dat zal ze snel genoeg doorhebben, en dan kan ze hooguit een half uur met water knoeien, en zit ze nooit erg lang zonder. Blijft ze dan nog soppen/knoeien, maar heeft ze de tijdstippen wel goed door, dan kun je het tijdstip van openzetten nog verkorten naar bv 10 minuten. Dat is lang genoeg om te drinken, maar te kort om te gaan spelen. In feite bootst je dan het effect van iemand die 6x per dag met een emmer langskomt na.