Mijn pony staat in een weide, en die is omringt door bomen, struiken etc. Dus iederjaar in de herfst is het een rotwerk om al die bladere de weide uit te harken. En om het werk dan niet al te zwaar te maken begon ik daar optijd mee (rond oktober wanneer de eerste bladeren vallen) en dan na een harde regenbui, of iets dergelijks kon ik weer aan de slag.. en zo stond ik nog in februari de weide vrij van bladeren te maken.
Tot ik even heel slim werd: Wanneer mijn vader thuis het gras deed maaien (Zitmaaier) zag ik dat dat ding ook alle blaadjes opdeed, dus echt super handig want nu ga ik voortaan met de grasmaaier over de wei heen. Er staat weinig gras op, alles lekker kort (ideaal voor mijn mini appie die meteen te dik word) en de grasmaaier doet echt alleen de blaasjes op, en de hele hoge stukken. Poep laat ie mooi liggen, dus die kan je daarna ook heel mooi opruimen.
Nou ik ben gister nog ff aan de slag geweest, mijn werk had een beetje vertraging opgelopen omdat het zo vroeg al begon met sneeuwen, toen is er nog wat blad blijven liggen. Maarja die sneeuw bleef wel heel lang liggen. Dus ik heb nu echt alles op gedaan.. het ziet er picobello uit. Nu nog wat rommeltjes opruimen rond de weide en dan ist perfect!:) Ben trots op mezelf hihi..
Hoe ontdoen jullie de weide van bladeren? Of hebben jullie daar geen last van? Mensen met bomen rond de weide hebben daar wellicht last van.. je kunt ze niet laten liggen wat die van mij ligt gewoon helemaal onder een deken, das niet goed natuurlijk voort gras.
Het deel waar het meeste ligt doe ik met de harp en dat gaat de mesthoop in. Dit is het gedeelte rond de stal en de voederplek. Verder doe ik er niets aan. Het waait vanzelf wel weg.
punkielover
Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-11 12:31
Ja bij mij liggen ze soms zo dik die waaien nie tmeer weg als ze nat zijn.. ik moet ze er echt uithalen.. Maar jij hebt het wel relax dan..
ik snap niet waarom die bladeren uit de weide moeten?de meeste bladeren zijn super voedzaam en paarden zijn er gek op... hier worden ze gewoon opgegeten(door de paarden wel te verstaan)
Hier blijven ze liggen. De weide is groot genoeg. Dus ze kunnen er langs eten. Na de winter sleep ik de wei, en dan liggen er blaadjes door heel het land. Maar na een paar weken, is alles mooi weg.
Hier eten de paarden ze op Weide is verder groot genoeg dus het gras heeft er niks onder te lijden. We zitten wel echt middenin een bos dus helemaal omringd met bomen. Ik heb meer last met het terugsnoeien van de takken in de lente/zomer.
ik ken mensen die hun paarden in frankrijk echt natuurlijk stallen. in de winter eten ze vooral de humus van de bladeren in het bos.is heel voedzaam,worden ze mooi rond van.
't grootste deel gaat vliegen alleen wat naast de weide valt wordt weggeharkt ('t is te zeggen dagelijks op hopen geblazen en dan naar de mesthoop gevoerd) en de overschot eten de paarden met smaak op
Ik heb ook 1 weilandje wat omringt is door bomen. Ligt elke herfst altijd vol met bladeren, maar doe er verder niks aans. dat is echt dweilen met de kraan open. Maar elk voorjaar is alles weer verdwenen en ligt het landje er weer goed bij. Dus ik laat het lekker zo.
Ik haal het een paar keer op een seizoen met de hark weg. Mijn weitje is niet zo groot. Het gaat bij mij om eikebladeren, dus de paarden eten ze niet (giftig) en ze verteren heel slecht.