Longeercirkel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Leonieke

Longeercirkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 20:26

Wij willen dit voorjaar een longeercirkel aanleggen *\o/* .

Nu vroeg ik me een paar dingetjes af:

Wat is een mooie doorsnee? Ik zat te denken tussen de 12 meter en de 15 meter?
Hoe hoog is de omheining het fijnste? Mijn paard is 1.60 m maar heel braaf en blijft ook wel achter 1 meter. Mijn shet hoeft er niet perse los in te kunnen, dus daar hou ik niet meteen rekening mee. Mijn moeder haar haf is 1.35 m maar heeft de neiging overal dwars doorheen te banjeren.
Wij hebben op de kant van het weiland waar geen sloot langs ligt kastanjehout (post en rail) van 1.20 hoog met 2 liggers en 2 stroomdraadjes. Hier blijft hij netjes achter. Zou deze hoogte van 1.20 m en de 2 liggers voor de longeercirkel ook geschikt zijn?
En wat is de beste omheining voor een longeercirkel? Ik wil geen schroeven o.i.d. dus het liefste rond door rond. Ik denk zelf aan hard hout, maar wie weet waar je dit voordelig krijgen kan? Of is kunststof echt aan te raden (vind ik denk ik in ons landschap niet zo mooi).
En hoe bereken je ook alweer de omtrek van de cirkel :o . Dus als hij 14 meter doorsnee zal worden, wat is dan ook alweer de omtrek (kan ik even een kostenplaatje maken namelijk).

Alle tips zijn welkom!!

joyce B

Re: Longeercirkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:13

omtrek van cirkel is 3,14 x de diameter (doorsnede)
Denk dat dubbele regel houten omheining prima voldoet.
Je ziet ook wel dat men het onderste deel dicht maakt met rubberflap of hout of brede kunststof lamellen om te voorkomen dat de paarden er met hun benen onderdoor schieten of tegen de palen komen als ze schuin door de bocht gaan.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 21:21

Dank je.
Ik had inderdaad gezien dat een rubberen flap veel wordt gebruikt. Ik dacht alleen dat het meer was om het zand binnen te houden.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 22:09

Is 14 m niet heel klein?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 22:10

Ik zou de doorsnee zeker 15 meter maken, liefst nog wat groter. Ik heb een paddock van 18 x 22 meter, waar ik mijn paard longeer. Zou hem niet graag kleiner willen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 22:17

Lindab101 schreef:
Geen verstand van.

waarom reageer je dan?

ik denk dat je met 1 meter hoogte ook wel volstaat, indien nodig kun je nog altijd een stroomdraadje boven spannen.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 22:34

nynke55 schreef:
Ik zou de doorsnee zeker 15 meter maken, liefst nog wat groter. Ik heb een paddock van 18 x 22 meter, waar ik mijn paard longeer. Zou hem niet graag kleiner willen.

Ik zat ook aan 15 meter te denken. Alleen mijn moeders pony is maar een uk (1.35 m) en die van mij al goed volwassenen getraind, dus heel veel groter is volgens mij niet echt nodig........

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 22:36

Duhelo schreef:
Lindab101 schreef:
Geen verstand van.

waarom reageer je dan?

ik denk dat je met 1 meter hoogte ook wel volstaat, indien nodig kun je nog altijd een stroomdraadje boven spannen.

Ben bang dat hij daar overheen gaat :o . En stroom heeft hij 0,0 ontzag voor, gaat overal dwars doorheen en overheen :( . Ik twijfelde al of 1.20m wel hoog genoeg zal zijn, vandaar mijn topic.......... Het is nogal een boefje (wel heel erg leuk hoor <3 ) }> .

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 22:37

ZusJacobs schreef:
Is 14 m niet heel klein?

Ik heb de hoefslag die ik normaal longeer eens gemeten en die was geloof ik 13 meter :o .

Ik weet niet of het klein is, ik vond het best heel groot lijken. Maar ik weet niet hoe het zal ogen met een vast hek er omheen.

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 22:40

Mijn longeercirkel is 15 meter doorsnede. Kleiner zou ik echt niet gaan.
Ik denk inderdaad dat een dubbele regel hout of draad wel voldoende is, en dan zou ik spannen op 70 cm en 1m40.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 22:53

Ik vind tussen de 15 en 18 meter toch wel de fijnste maat :j

Hout rond-door-rond is heel mooi , maar als je de paarden er ook wel eens los wilt gooien dan zou ik het hout wel beschermen met een schrikdraadje , sowieso ook voor de Shet als je die er bvb. in de winter in wilt laten rommelen :)

Bjarnny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 03:50

minimaal 15 meter maar liever zo'n 18 meter is toch wel erg prettig, zeker als je later evt een groter paard erbij hebt. je weet maar nooit he
tip hierboven van stroomdraad voor het hout is ook heel handig als je ze er los in zet anders gaat je hout er gegaranderd aan als ze zich vervelen

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 04:09

Als je de ruimte hebt zou ik minimaal een doorsnee van 15 meter aanhouden maar liefst nog iets groter. Vergeet ook vooral niet even na te vragen bij de gemeente of je een vergunning moet aanvragen en of zij voorwaarden stellen ten aanzien van het gebruikte materiaal en de hoogte van de omheining.

Tilly_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 04:41

in het voorjaar krijgen wij ook een longeercirkel (om in te fluisteren dan) en die wordt 20m doorsnee omdat je anders veel te dichtbij het paard staat (als het een beetje groot paard is dan, bij een shet natuurlijk niet).

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 10:29

Alleen draad is niet voldoende, daar gaat meneer dwars doorheen }> .

Stroomdraadje voor het hout is inderdaad ook de bedoeling.

Ok, dus 15 meter is wel het minimun.

Bedankt!

johancoolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:48

Ik plaats regelmatig longeercirkels. De diameter is afhankelijk van de grootte van het paard. Voor grote paarden adviseer ik altijd 20 meter, een Haflinger 17 of 18 meter en een A-pony kan het af met 15 meter. Kleiner zou ik hem zeker niet maken, anders sta je te dicht bij het paard.
Als omheining zou ik kiezen voor BEO-band. Mocht het tijdens het longeren toch eens misgaan, dan kan het paard zich hieraan bijna niet verwonden. Als je kiest voor mooi, dan is rond door rond een goede optie. Verder altijd een hoefslagkering in de cirkel en een goede stroomdraad, mocht je het paard er eens los in willen laten lopen.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 19:53

Onze bak ik ook net geen 20 meter en ik gebruik nooit de volledige breedte. Voor een paard 20 meter lijkt me dus behoorlijk aan de grote kant. De cirkel die ik van mijn paard opgemeten heb was 13 - 15 meter.

Beoband gaat mijn moeders pony dwars doorheen, dat weet ik nu al wel }> .

Maar bedankt voor de reactie!

johancoolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:20

20 meter is idd erg ruim, maar er zijn er die dat nodig hebben. Als de cirkel die je paard loopt max. 15 mtr is, dan zit je al aan een longeercirkel van 17 mtr. Het paard loopt immers altijd iets van de omheining af.
Beo-band is wel de veiligste omheining voor een longeercircel. In combinatie met een GOEDE stroomdraad zal je moeders pony hier wel binnen blijven, maar rond door rond is ook helemaal niet verkeerd hoor!

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 21:20

johancoolen schreef:
20 meter is idd erg ruim, maar er zijn er die dat nodig hebben. Als de cirkel die je paard loopt max. 15 mtr is, dan zit je al aan een longeercirkel van 17 mtr. Het paard loopt immers altijd iets van de omheining af.
Beo-band is wel de veiligste omheining voor een longeercircel. In combinatie met een GOEDE stroomdraad zal je moeders pony hier wel binnen blijven, maar rond door rond is ook helemaal niet verkeerd hoor!

Ja, je moet natuurlijk ook rekening houden met de omheining, daar heb ik niet aan gedacht. Bedankt.

Stroom en alles wat enigzins mee geeft gaat hij dwars doorheen, dus ik vrees ook door Beoband. Hij gaat zelfs door een zacht houten hek heen.

Een tik stroom maakt hem echt niet zo uit, dan schudt hij even en loopt hij vrolijk verder. Het kastanjhout langs het land was oplossing nummer zoveel en het enige wat hem binnen hield }> .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:06

Meerdere (strakgespannen !) stroomdraden vlak boven elkaar met een flinke klap stroom erop houdt zelfs die kleine grizzly-beren Shetlanders meestal wel goed binnen :)

Als ze maar niet te snel er tussendoor kunnen glippen :)

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 14:47

pmarena schreef:
Meerdere (strakgespannen !) stroomdraden vlak boven elkaar met een flinke klap stroom erop houdt zelfs die kleine grizzly-beren Shetlanders meestal wel goed binnen :)

Als ze maar niet te snel er tussendoor kunnen glippen :)

Deze is schokbestendig }> . Hij geeft gewoon gas bij draad :( .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:00

Dat doen ze (bijna) allemaal , die kleine (sh)etters :P

Maar met meerdere draden dicht op elkaar kunnen ze er niet even snel onderdoor schieten , dus als ze zich daar doorheen proberen te worstelen krijgen ze een paar beste klappen en kiezen ze wel eieren voor hun geld.

Shet hier ook , ging ook overal tussendoor en onderdoor , maar met draadjes op elke 25 cm en wat meer stroom erop , was het toch echt heel snel afgelopen hoor , daar kunnen ze niet snel genoeg doorheen schieten :) Er zullen er best zijn die zich daar niet door laten weerhouden , maar ik denk dat dat er maar HEEL wenig zijn als je de draadjes echt dicht genoeg op elkaar zet , want ze moeten dan toch eerst hun koppie erdoor doen en dat gaat al niet zo makkelijk , het haar is daar ook wat dunner dus die klappen komen best aan op zo'n neusje :P

Als ze onder een draad door kunnen schieten dan is het geen probleem voor ze om te ontsnappen , maar met goed strakgespannen draden op 25 - 50 - 75 - 100 cm....hebben ze die ruimte niet om er even snel onderdoor te schieten.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 14:04

Dis is geen shet die het doet. Het is de pony van mijn moeder.
En die ging ook door 5 strak gespannen draden tussen 2 planken door. Dus ik ben bang dat alleen draad of band deze kerel niet binnen zal houden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:15

Dan stond er niet genoeg stroom op :P

Zodra ze met het neusje ertussen gaan om te kijken wat de mogelijkheden zijn , moeten ze al zo'n doodklap krijgen dat ze wel link uitkijken om verder uit te zoeken hoever de draadjes willen wijken.

Tja ik ben eigenwijs :P

Maargoed , is een beetje off-topic , zal er niet over doorzeuren :)