Deze hooiruif, waar kopen? Waar betaalbaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amalarab

Deze hooiruif, waar kopen? Waar betaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 22:58

Hoi
Ik zoek zo'n soort hooiruif:
Afbeelding
Ik vind de prijzen schrikbarend hoog. :o
Heeft iemand tips zoals bijv. zo'n zelfde ruif maar dan zonder dak kopen en dat er zelf op maken, helemaal zelf bouwen van hout of adresjes in Duitsland/Engeland waar een lagere prijs geldt?
(ik voer ze nu uit hooinetten buiten, hooi wordt nat en ze eten het dan niet graag meer)
Alvast bedankt! *D

BigOne

Re: Deze hooiruif, waar kopen? Waar betaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:11

Deze dingen zijn inderdaad duur maar wel vaak een eenmalige investering en zelf bouwen van hout, het kan maar dan kun je elke paar jaar een nieuwe maken en hout is ook niet goedkoop. Misschien op agritrader/marktplaats oid?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:14

Hoe groot zijn die hooinetten?
Ik ken het probleem : "Baas, dat is nat! lus ik nie!" ook.
Hier ben ik bezig met het ombouwen (zeg maar gericht slopen) van een aantal grote tonnen (120L daar past een 5kg net van heunetz keurig in) Rond gat in de zijkant, hooinet op 4 punten vastzetten bovenin en ik hoef alleen de deksel eraf te halen om te vullen. Scheelt mij veel tijd en energie, wat erg fijn is. Test nu of het beter werkt om ook onder op 1 punt vast te zetten omdat 1 pony net anders door het gat trekt en dan wordt hooi alsnog nat (al schijnt dat geen probleem te zijn, waarschijnlijk is het snel genoeg op) maar hij eet volgens mij dan ook te snel, dus testen.
Ook 2 kliko's zijn op soortgelijke wijze omgebouwd en voorzien van nicky's keet "kleine" netten voor het gerstestro (al moet ik het stro daar wel los in doen, vast in de plak krijgen ze er niet alles uit).

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:19

mijn man beweert dat ie hem zelf voor me kan maken voor veeeeel minder geld. Als het een succes wordt dan denk ik dat ik mijn goudmijntje gevonden heb. Man maar in natura betalen :D

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 23:38

Ja het is idd eenmalig en het is ook echt duurzaam. Natuurlijk ook wel zo veilig..en redelijk 'mooi' voor de omgeving.
De hooinetten zijn 3,5m bij 1,6m dubbelgeklapt hangend aan het hek en nog eentje hangend in de boom is het 3,5m bij 0,8m per net dus.
Hehe Joelle idd, dit moet eenvoudiger en goedkoper kunnen toch? Het hoeft ook geen nieuwe te zijn.

Ik zie deze op MP: Afbeelding
van: http://www.poortenbouw-luyckx.be/

Kent iemand deze hooiruiven?

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:09

maar die zijn niet goedkoper toch? Ik vind ze redelijk duur en als je de foto's bekijkt wordt er nog redelijk veel gemorst.
Die jij in je eerste post hebt staan, die staat hier iets verderop te koop voor ik meen 275 euro. Is wel Belgie

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 19:09

ik heb er 3 jaar geleden eentje 2-hands op de kop getikt, het was goed zoeken maar toch gelukt.
Het is de investering wel waard want je verspilt echt geen hooi meer

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 19:28

voer mijn paarden in hooinetten in hun inloop stal.
na het eten haal ik de netten weer weg,
ik denk dat je het best kan zoeken naar een tweedehands.
wij hebben er eens 1 zelf gemaakt maar die leefde niet lang

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 19:51

Joelle, zo'n kleinere is juist wel goedkoper. Je kan er wel 4 kopen voor de prijs van een grote. Het morst minder als ik ze gebruik icm de hooinetten?

Elmo1, super dat je een 2dehandse vond! Ik kijk goed om me heen!

Zorro, ik heb geen inloopstal. Die zelfgemaakte moet idd HEEL erg stevig zijn anders mollen ze het zo maar.

Vandaag hadden ze ondanks de regen van gisteren alle kuil opgegeten. Ze eten het dus wel gelukkig. ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:16

ik ben ook al tijden aan het zoeken naar zoiets maar danbetaalbaar. Mag ook kleinere maat zijn (graag zelfs)
Die staande ruiven ben ik niet zo enthousiast over.Gaat echt om die vierkante of ronde met voerhek en dakje...

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 22:22

Joyce B, die ruiven zijn meteen héél duur idd zodra er een dakje op zit. Als je nu 4 voerhekjes kan koppelen en zelf een dak kunt bouwen. Maar goed ben zelf niet zo handig en waar haal je de materialen?

Lindab101, heb je die dan 2dehands of gekregen?

In elk geval is er een gat in de markt voor betaalbare, overdekte hooiruiven geloof ik.. :o
(ik vind €900/€1000,- voor zo'n ding niet in verhouding)

Mij kuilleverancier had een tip om bielzen rechtop in de grond te zetten en dan om en om hoog en laag. Hier ben ik nog niet mee bezig geweest.

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:01

Ik heb hetzelfde probleem hier... Hou mijn paarden natuurlijk, dus een koppel van 10 paarden op 6 hectare land, beschut door bomen aan beide zijdes. Maar het hooi geven...Pff.. Voer altijd kruiwagens onder de draad, dan staan ze op een rij te eten. Maargoed, dan het dilemma zand, gelukkig nog geen problemen mee gehad, maargoed, beter voorkomen dan genezen.

Nu heb ik het volgende bedacht, zoals diegene boven mij al schreef:

Palen/ bielzen rechtop, hoog genoeg op er met een trekker bij te komen, en dus onder te komen.
Aan de 4 zijdes schotten om overheen te kunnen eten.. Genoeg ruimte, zodat de baal niet direct aan de rand staat, en ze dus niet teveel morsen. Dan aan de voorkant een landhek, zoals de meeste boeren ze wel hebben, wij hebben er rond de 15 hekken, dus genoeg. Deze kun je aan scharnieren vastzetten, en dus open doen voor een nieuwe baal. Bovenop de palen een rooster bouwen, waar de golfplaten op gemaakt kunnen worden, en ik maak het dus zo hoog, dat ze niet aan de platen kunnen vreten.
Het hout word bewerkt met verlopen olie tegen rotten, maar dit zal minimaal zijn door het dak, die ook wat uisteekt, en dus de paarden ook wat beschuuting geeft tijdens eten.
De bodem word aangewerkt, want het zand probleem is hiermee nog niet helemaal weg.

Zo kan ik onbeperkt hooi voeren ipv, per dag aan die groep alleen al, zwoegend door de blubber 5 kruiwagens hooi te brengen... En een ander nadeel, als het hard waait kan ik geen hooi voeren bijna, dan waait alles weg..

Mijn plan ben ik nu aan het uit tekenen, dan kan ik het uitgetekend laten zien.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 23:18

Ik zie het nog niet helemaal voor me Jesterlover maar het laatste snap ik wel, dat onbeperkt droge kuil/hooi kunnen voeren(en niet met een kruiwagentje door de blubs)
Ben benieuwd hoe het wordt!

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:20

Best wel offtopic, maar volgensmij was er iemand op bokt die zo eentje had, een paard was gespiest door dat ding, en dus overleden...
Ik kan dat topic niet meer vinden ;)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:23

HeleneDas schreef:
Best wel offtopic, maar volgensmij was er iemand op bokt die zo eentje had, een paard was gespiest door dat ding, en dus overleden...
Ik kan dat topic niet meer vinden ;)

Was ook het eerste wat in mij opkwam toen ik de ruif zag...
Ik ga even zoeken...

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:25

Ik gebruik van die grote houten kratten, waar ze klinkers en stenen in leveren. Op de onderkant heb ik dikke zwarte plastic gelegd met gaten in, zodat het water weg kan stromen. Was gratis, zag ze staan bij de buren en die deden ze weg..

Ik denk dat mijn paard 7 kleuren poept van schrik als er ineens zo een metalen ding in de weide staat :+

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 23:30

Jeetje HeleneDas! Wat afschuwelijk! Op welk onderdeel liep het paard de fatale wond op? Dakrand/punt ofzo? Niet leuk maar wel goed om te weten.

En ja Dorienn, mijn dames gaan vast eerst gek doen en snorken maar als ze eenmaal weten dat er eten in zit?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:36

jesterlover schreef:
Het hout word bewerkt met verlopen olie tegen rotten, maar dit zal minimaal zijn door het dak, die ook wat uisteekt, en dus de paarden ook wat beschuuting geeft tijdens eten.
De bodem word aangewerkt, want het zand probleem is hiermee nog niet helemaal weg.

Zo kan ik onbeperkt hooi voeren ipv, per dag aan die groep alleen al, zwoegend door de blubber 5 kruiwagens hooi te brengen... En een ander nadeel, als het hard waait kan ik geen hooi voeren bijna, dan waait alles weg..

Mijn plan ben ik nu aan het uit tekenen, dan kan ik het uitgetekend laten zien.

Tegelen voor het zandprobleem, je kan kijken op MP voor een gratis partij 30x30 tegels, want zonder paarden die er overheen lopen blijven die keurig liggen. Tegen het wegwaaien kan je een hooinet gebruiken. Die zijn er ook in het formaatje voor over grote baal.
Ik zou dan ook het stuk om de ruif tegelen ivm de modder die je krijgt.
Wat ik nl hier zie is er met de rest van het land is niks aan de hand, maar zelfs zonder vertrapt hooi is die 3m2 voor mijn voerruifjes zuigende modder aan het worden. Stukje bij andere 2 gelukkig verhard, maar 2 nieuwste niet.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:43

Amalarab schreef:
Jeetje HeleneDas! Wat afschuwelijk! Op welk onderdeel liep het paard de fatale wond op? Dakrand/punt ofzo? Niet leuk maar wel goed om te weten.

En ja Dorienn, mijn dames gaan vast eerst gek doen en snorken maar als ze eenmaal weten dat er eten in zit?

dan gaan ze er dòl op zijn natuurlijk :D
Kennis van me heeft een oude kipkar (weet niet hoe dat in nederland noemt) omgebouwd tot een hele grote hooiruif.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:43

Amalarab schreef:

Hij was op een van die bogen gespiest. Je zou het niet verwachten dat dat kan. Denk ook dat er veel kracht achter heeft gezeten.
Hij was er waarschijnlijk op gejaagd door een ander paard.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:47

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 00:15

die heb ik al. zowel een hooikast als kisten met netten er in als XL hooinetten.

Het mooie van deze dingen is dat er van 4 kanten uit gegeten kan worden zonder dat ze elkaar makkelijk weg kunnen jagen. Het hooi ligt onder dak en van de grond en je kunt er een fijnmazig net overheen kunt spannen zonder dat ze hun hoeven er in kunnen krijgen. Heb overwogen van hout zelf 1te maken maar ben bang dat ze die om kunnen gooien omdat die dan topzwaar wordt. Vastzetten in de grond wil ik liever niet, dan is het niet flexibel meer.

Alternatief is van die voerhekken tussen palen plaatsen langs de omheining, of desnoods in een vierkant, en dan daar een afdakje boven maken.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 00:19

joelledsr schreef:
mijn man beweert dat ie hem zelf voor me kan maken voor veeeeel minder geld. Als het een succes wordt dan denk ik dat ik mijn goudmijntje gevonden heb. Man maar in natura betalen :D

jaa daar ken ik er ook nog wel wat meer van... alleen beginnen, dat vergt dan altijd wel veel disipline.. om uiteindelijk toch maar te concluderen dat je hem maar moet kopen. (want: weet je wel hoeveel tijd dat kost?!)

@ ts trouwens kleine edit.. ze schijnen niet zo heel paardvriendelijk te zijn. Heb er wel eens een verhaal (verhalen) o.a. voorbij zien komen op bokt (zoekfunctie). Maar heel zeker weet ik het niet.
Weet wel dat agradi ze ook aanbied.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 01:03

Tamary, idd tegelen werkt prima. Heb dat vandaag nog gedaan, zelfs de 30x30 houdt heel goed met paarden(nouja pony's) erop. Echt mooi is het niet, wil nog graag eens graskeien (laten) leggen op het hele stuk. Inzaaien en dan valt het niet zo op dat het verhard is.
Maarja das wéér minstens €1000,-

Dorienn, ja idd! En zo'n kipkar is wel handig, heb idd zitten denken aan een aanhangwagen met dakje. Dan kan ik ook zelf mijn kuil halen. Dakje open, kuilpak erin, dakje dicht, in het land zetten, plastic eraf, net erover en eten maar!
Maar eerst brainstormen over andere oplossingen.

Ninajojo, dat is wel heftig, die bogen zijn niet scherp. Dat is wel superpech geweest....

Dankje Cavia, deze is mooi!
Afbeelding daar kan ook een afdakje op!
En het is mooi voor de omgeving!

Joyce B ik had idd ook al eens van die bakken gezien bij de stort. Zo'n wand heb ik ook in gedachten gehad. Wil (nog :+ ) niet teveel bouwen, tenminste niet teveel vast, ivm gemeente.

Knert, ja het moet idd allemaal nog wel gedaan worden. Vaak loopt het daar op stuk.(ook bij mij :o )
Dus jij had het ook gelezen van het ongeluk met de hooiruif. Brrr...
Kan de ruif overigens niet vinden op de site van Agradi.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 09:47

Ik heb een tijd terug bij een boer een oude ruif voor 50 euro gekocht. Hij staat nu in de schuilstal, maar we gaan er een dak opmaken zodat hij buiten kan staan. In m'n profiel staat een foto. Hij is alleen niet zo mooi, dus hij wordt ooit wel vervangen. Hout zoals hierboven is erg mooi, maar daar kunnen je paarden wel aan gaan knagen.