Hoe weet je of je paard last heeft van schimmel?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

nobody05

Hoe weet je of je paard last heeft van schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 17:37

Ik ben er best benieuwd naar maar kon niks vinden wat duidelijk is dus vandaar dit topic

Hoe weet je of je paard last van schimmel heeft?
en waar is het vergelijkbaar mee? Als het geen schimmel is dan is het..?
;) hou het hier natuurlijk wel een beetje netjes ik probeer alleen maar wat bij te leren :o

Ook zou een foto wel handig zijn zodat ik het echt goed weet =P

Coeur

Re: Hoe weet je of je paard last heeft van schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:03

Als je paard schimmel heeft, krijgt die kale plekken die steeds groter worden en uitbreiden.
Meestal begint het met een klein plekje en verspreidt het zich over grotere delen.
In de plekjes kan je meestal ook schilfers zien. De kale plekjes zijn in het begin meestal kringetjes. Het jeukt erg en soms schuren ze zich open totdat ze open wondjes krijgen enzo.
Het hangt er wat van af van welke soort schimmel het is.

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 18:44

en als je paard het heeft wat doe je dan?

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:10

Alles ontsmetten met imaverol.
Met alles bedoel ik ook echt alles: het paard zelf (of als het het begin is de plekjes goed ontsmetten), borstels elke keer na gebruik, dekens, zadeldoeken, .......
Ook als je bv meerdere paarden hebt, is het belangrijk om borstels en ander materiaal gescheiden te houden want het gaat snel over van paard op paard.

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 19:43

Coeur schreef:
Alles ontsmetten met imaverol.
Met alles bedoel ik ook echt alles: het paard zelf (of als het het begin is de plekjes goed ontsmetten), borstels elke keer na gebruik, dekens, zadeldoeken, .......
Ook als je bv meerdere paarden hebt, is het belangrijk om borstels en ander materiaal gescheiden te houden want het gaat snel over van paard op paard.

'
ze wordt op die plek maar met 1 bortstel geborstelt en die borstel ligt heel ver weg van de spullen maar de plek wordt niet groter?

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:22

Ben je zeker dat het schimmel is?
Als het schimmel is, moet je toch je borstels elke keer uitwassen met imaverol, anders blijft de schimmel rondgaan van je paard op je borstel, terug naar je paard enz...
Kan je er wat meer over vertellen?
Hoe het plekje eruitziet, waar het juist is, hoe lang ze het al heeft enz?

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 20:35

Coeur schreef:
Ben je zeker dat het schimmel is?
Als het schimmel is, moet je toch je borstels elke keer uitwassen met imaverol, anders blijft de schimmel rondgaan van je paard op je borstel, terug naar je paard enz...
Kan je er wat meer over vertellen?
Hoe het plekje eruitziet, waar het juist is, hoe lang ze het al heeft enz?

nou het is vrijwel heel veel plekjes op dr achterbeen het leek eerst op een wond en toen ging ik even beter kijken en toen viel er veel haar vanaf met allemaal schilvertjes ik mag er van de eigenaar niet aanzitten en hij doet ook iets met de borstels het lijkt gewoon op een grijzig kaal plekje vol met schilvers. ze heeft er verder geen last van en het is een grote plek en daaromheen nog wat kleintjes

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 23:20

maak me echt zorgen =(

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:22

Dan zou ik voor de zekerheid het plekje ontsmetten met imaverol en zeker de borstels ook eens, kan nooit kwaas.
Dan moet je maar goed in de gaten houden dat er niet meer plekken bij komen, of dat de plek groter wordt ofzo. Dan moet je mss best toch even de da bellen. Die kan dan product geven om het beter te behandelen.
Zit het onderaan haar achterbeen, in de kootholte? Als er korstjes opzitten kan het ook mok zijn...

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 10:03

nee het is bij haar bovenbeen

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 10:08

Als je zeker wilt weten of het schimmel is of niet, dan kun je het beste de veearts bellen.
Mocht het schimmel zijn (Ik weet niet waar je staat) houd er dan rekening mee dat je grote kans hebt dat de hele stal het krijgt.
Het begon met een klein kaal plekje, wat groter werd. En nog een plekje erbij. En op een gegeven moment, had hij allemaal kale plekken.

Bij ons op stal was er jaren geleden schimmel. Wij hebben toen middel in de winter moeten wassen, wassen en nog eens wassen. Daar word je echt niet vrolijk van.
Ik hoop voor je dat het geen schimmel is. Het is echt geen pretje.

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 10:13

Mijn paard heeft momenteel ook schimmel. Het is begonnen met 2 kale plekken in z'n flanken waarvan er 1 steeds groter werd. Daar heeft de dierenarts een afkrabsel van genomen, en dat bleek schimmel. Ondertussen zitten zijn achterbenen flink onder de wonden (die hij zelf open schuurt), loopt hij kreupel vanwege een plek in z'n kootholte en heeft hij al een hoop spuiten van de dierenarts gekregen.
Schimmel is heel vervelend, zou inderdaad in ieder geval de kale plekken behandelen met Imaverol.

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 10:17

het is niet mijn paard maar de eigenaar zegt dat het ook van het vechten kan komen mja alles op een been zonder wondjes? kan dat?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 10:18

riekie15 schreef:
het is niet mijn paard maar de eigenaar zegt dat het ook van het vechten kan komen mja alles op een been zonder wondjes? kan dat?

Een wondje waarbij alleen de haren weg zijn is mogelijk. Maar ikzelf zou er niet gerust onder zijn.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 10:21

je kunt het eventjes aankijken, als de haren teruggroeien is het geen schimmel.
let op: als je schimmel behandeld niet de korstjes openkrabben!!!!! gewoon over de korstjes heen wassen anders besmet je het weer opnieuw.

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 10:25

op de kale plekken is geen wond. en het jeukt verder niet. er staat wel een drachtige merrie bij dus het kan vechten zijn geweest maarja vreemde plek =\