Putje in de stal

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Putje in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 16:23

Mijn paard lief zet graag met haar waterbak de stal onder water. Ze schept gewoon wat water op en laat dat weer over de grond lopen. Meer paarden doen dat, dat weet ik. Maar zij overdrijft. Ze kan op stro al niet staan omdat we dan elke dag de hele stal leeg moeten halen en dan is het drap. Nu staat ze op vlas, maar dan moet wel 2 a 3x per week de halve stal leeg. Ik gebruik gemiddeld 3 pakken vlas per week (+ standaard in strooien met 4 pakken aan de start)

Nu wees mijn stalhouder me er op dat er in het midden van de stal een putje zat. Putje is afgedekt met stenen, door de vlas verstoppen de randjes en loopt het water helemaal niet meer weg. Nu wil ik eigenlijk zelf een put afdekking maken. Voorwaarde daarvoor moeten zijn dat ze er gewoon op moet kunnen staan en dat de vlas niet massaal wegspoelt de put in.

Wie heeft er tips of hints om zo iets te maken?

tamary

Re: Putje in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:28

Water doorlatende rubbermat erop leggen. Vastmaken zodat die niet weggelopen wordt, maar wel op te tillen is ivm schoonmaken. Je zou dan ook kunnen overwegen om je hele stal ermee te bedekken en 1/2 baal vlas per dag te strooien tegen spetteren met plassen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 21:52

Ik dacht dat op die matten geen bodembedekking mocht omdat anders de gaatjes verstoppen?

1906

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:17

Misschien kan je eerst een laagje zaagsel in de stal leggen en daar weer een laag stro overheen doen?
Mijn vriendin had precies hetzelfde probleem.
Sinds ze zaagsel als onderlaag gebruikt hoor ik haar nooit meer klagen. :j

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 19:37

Ze staat op vlas. Dat neemt volledig water op. Maar na 2 dagen is de stal net een verdronken landschap en de onderlaag rood...

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:00

Als je nu tussen put en putdeksel een lap jute oid legt?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 20:06

Ik zal morgen het putje eens uitgraven om te laten zien wat ik bedoel.

In principe is de puts afgedekt met 4 stenen. Langs die stenen zitten gleuven en een paar inhammen wat het water langs zou kunnen lopen. Maar door het vlas verstopt het en loopt niks meer weg.

Jutte zou kunnen, maar verstopt dat niet ook razend snel?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:22

[quote="Jute zou kunnen, maar verstopt dat niet ook razend snel?[/quote]

Ja, jute verstopt ook, maar dan heb je het vlas op het jute liggen en niet in de afvoer van je putje. En ik denk dat er, ondanks het laagje vlas, toch water doorsijpelt in het putje. Maar dat is een kwestie van proberen.
De beste oplossing is denk ik om een drinkbakje aan te leggen, maar dan moet die mogelijkheid er wel zijn.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:30

wij hebben ook zo'n putje in de stal maar zelf toen ik nog op stro stond liep hier bar weinig water langs weg, tegen de tijd dat dit water naar het putje gemigreerd is, heeft het vals het grootste deel al geabsorbeerd...

ik denk dat je beter een ton kan bevestigen onder de waterbak zodat je paard het water hierin "morst", wel zodanig bevestigen dat je hem eruit kan halen, maar je paard niet, anders gooit ze alsnog de hele stal vol water...
Misschien ook een speelbal ofzo ophangen, want dit is volgens mij uit verveling

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:32

er zijn wel matten waar bodembedekking op mag. heb laatst toevallig gekeken omdat ik aan het zoeken ben naar een bodembedekking voor mijn inloopstal. daar zag je op de foto's stro op de matten, of er ook vlas op mag, geen idee. maar het lijkt me eigenlijk niet uit te maken, omdat volgens mij gewoon de hele tegel waterdoorlatend is. zou je even moeten informeren bij een leverancier.

hoe krijgt jou paard water? ik heb ook zo'n paard wat met water speelt. op de pensionstalling waar ik stond had je automatische drinkbakken en daar kon je met een schroevendraaier de watertoevoer verder open of dicht draaien. ik heb hem bij haar dus bijna helemaal dichtgedraaid. zo kon ze nog wel drinken, maar er kwam maar een heel klein straaltje uit. spelen met water deed ze toen niet meer.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 17:24

Ze heeft een waterbak. Een vlotterbak die stopt met lopen op een bepaalde stand (en bij haar is dat niet zo diep). Maar ze hevelt het water er gewoon echt uit met d'r lippen. Leuk spelletje ook om je buurpaarden nat te gooien :) Een met klepel gaat niet, want die houd ze bijna constant ingedrukt. Toen ze die had stond elke dag de stal + gang blank :\

Ik wil dat ze wel altijd water heeft... Dat vind ik de basisvoorwaarde.
Een ton er onder helpt niet. Want ze neemt het ook rustig mee naar het raam ofzo.

Verveling. Tja, ze staat 6 to 8 uur per dag buiten (nu en in de zomer van 9 tot zonsondergang). Ze heeft een fijnmazig hooinet en een liksteen en wilgentakken. Maar het brengt d'r niet af van met watergooien. Ze kan ineens ophouden met eten, om naar d'r waterbak te lopen. Water te drinken, deel vast te houden en dat vervolgens er weer uit te laten lopen.

Gisterenavond al het nat er uit gehaald. Nu ziet het er zo uit: http://i263.photobucket.com/albums/ii13 ... 1296228063 kan dus vandaag nog de randjes krullen en dan misschien rekken met weghalen van nat tot morgenochtend.

Putje compleet afgedekt en dichtgeslipt: http://i263.photobucket.com/albums/ii13 ... 1296228063

Openput (loopt meteen naar gierput, dus vlas veroorzaakt verder geen verstoppingen): http://i263.photobucket.com/albums/ii13 ... 1296228063

Steentjes weer afgeklopt op z'n plek: http://i263.photobucket.com/albums/ii13 ... 1296228063

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:26

misschien toch een zo'n rubbere waterdoorlatende tegel proberen en die op maat snijden?

ik had zo'n soort drinkbak (bovenste) http://www.suevia.nl/web-content/drinkbakken.html
die kun je echt bijna helemaal dichtdraaien, zodat er maar een heel dun straaltje uitkomt. mijn paard stond toch alleen maar snachts binnen, dus ik vond het niet zo'n probleem dat hij wat meer geduld moest hebben als hij snachts dorst had.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:31

Veulen84 schreef:
Ik wil dat ze wel altijd water heeft... Dat vind ik de basisvoorwaarde.
Een ton er onder helpt niet. Want ze neemt het ook rustig mee naar het raam ofzo.

zoals ik al zei ton vastmaken zodat ze er niet mee aan de haal kan

zelfs al kan je dit "putje open houden je vlas gaat altijd sneller het vocht opnemen dan dat het effectief wegloopt...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 01:08

Rosa heeft model 130P.
Loulou daar zit ik inderdaad nu gewoon aan te denken. Dat is allicht gewoon een poging waard. Desnoods draai ik er met een vijzel een paar grotere gaatjes in.

Ik heb er echt heel erg veel moeite mee om een paard moeite te moeten laten doen voor water. Vind dat zo'n beetje de eerste behoefte.

Petit: Ze hou het water dan gewoon in d'r mond en lekt het dan door de hele stal. Helpt dus niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 01:12

ik hen niet alles gelezen, maar wij hebben er ook zo een op stal.
heeft ze een automatische drinkbak!?
ander kun je daar onder een cement kuip neer zetten. dat vangt al een hoop op :)