vieze rijbak opruimen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

the_titan

vieze rijbak opruimen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 01:00

hi.

Met het winterweer (nat en vriezen) en een zandkoliek van een van de merries ligt de rijpiste er momenteel smerig bij, ondanks alle pogingen om alle mest eruit te krijgen.
veel mest was uitgeregend en/of uiteen gefrutseld (honger?) zodat er heel veel in het zand bleef liggen.

Dat geeft nu dus een heel vette plakkerige modder waar je hartstikke in uitglijden kunt of diep in wegzinken(tot over mijn enkels en dieper). natuurlijk is dit niet de bedoeling, en geeft dit ook gevaar voor mens en dier.

Wat zijn de mogelijkheden om dat organisch materiaal weg te krijgen? alleen maar mogelijk door de bovenlaag te vervangen? of kun je met iets die plakmodder aanpakken?

Ik verzorg de paarden maar 1 maal in de week als vrijwilliger. Het zijn therapiepaarden voor minder validen. Dus een slipvaste ondergrond is wel zo handig denk ik.
Ik heb het idee dat niet iedere keer alle mest word verwijderd, want ik haal regelmatig 3 to 5 kruiwagens eruit, zou dat niet veel zijn voor 2 haflingers, voor 1 dag 'productie'?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 01:17

2 D-pony's vullen ruim 1 kruiwagen per dag hier. Dan is 3-5 inderdaad veel.
Laatst bijgewerkt door tamary op 14-01-11 01:20, in het totaal 1 keer bewerkt

nynke55

Re: vieze rijbak opruimen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 01:18

Hier net zo, 1 volle kruiwagen voor 2 paarden, per dag.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 01:21

Afgraven, draineren en nieuw wit zand storten en aanvullend concequent zorgen voor een goede afwatering en het opruimen van bladeren, stront, oud hooi e.d.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 08:07

Hoeft niet meteen zo drastisch, hangt een beetje af van de ondergrond, hoeveel zand er al ligt, óf er al drainage ligt.

Als het gewoon een omgekeerde bak is (dus onderliggend zand ooit eens naar boven gehaald) en er ligt een niet al te dikke organische laag op, kun je ook ondiep ploegen om zo weer schoner zand boven te krijgen. Daarna nog een keer diep eggen met een tandeneg om ook de ondergrond los te maken voor betere afwatering, en dan kun je al een heel eind op dreef zijn. Het organische materiaal spoelt nl uit naar diepere zandlagen als het eenmaal een beetje de diepte in is verdwenen - áls je op zandgrond zit. Wij hebben onze bak 15 jaar geleden laten omspitten, 50 cm organische bovenlaag is 1 meter diep komen te liggen, maar als je nu 1 meter diep spit, kom je geen organisch materiaal meer tegen. Alles wat ooit in die (zand-)bovenlaag zat, is uitgespoeld.

Op kleigrond gaat dit grapje uiteraard niet op. Is er ooit een flink dik pakket zand opgegaan (minimaal 50 cm) en geen drainage aangebracht kun je wel ook ondiep ploegen om schoner zand boven te krijgen.
Is dit niet het geval en ligt de bak eigenlijk toch al te diep, dan kun je gewoon schoon zand opbrengen zonder af te graven - want ook dan spoelt het organisch materiaal uit. Ligt de bak hoog genoeg, dán zul je idd het organische materiaal moeten afgraven en vervangen.

Overigens is mijn ervaring dat je van poep alleen nooit zó'n vuile bovenlaag krijgt, dus ik vermoed haast dat er houtsnippers oid gebruikt zijn in het verleden... En dan zit je eigenlijk wel aan afgraven vast, want dat zijn dikke lagen die niet zo snel voldoende verteren om uit te spoelen.