hoe herken je een te dikke deken?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

BenaLaars

hoe herken je een te dikke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 23:39

ik vraag me af hoe je kan herkennen dat je paard het te warm heeft onder een deken.
ik merk namelijk dat de deken van mijn paard na 2 dagen al heel plakkerig is aan de binnenzijde. kan dit er mee te maken hebben?

Niobe

Re: hoe herken je een te dikke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:40

Voel maar eens onder de deken als ie em een tijdje op heeft, dan voel je het vanzelf

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 23:43

Hij voelt altijd warm aan onder de deken, maar niet zweterig. toch heb ik zijn nieuwe rambo pas 2 dagen en voelt hij nu al smerig aan.

SimoneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:46

Op het moment voelt alles smerig en klam aan omdat het zo nat is.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:46

Hoeveel grams is die deken dan? (ben niet helemaal thuis in de merken etc ;))
Het is de laatste paar dagen ook weer wat warmer dan voorheen natuurlijk en misschien zit er wat ander soort stof onder? Of issie wezen racen in de wei?

Warm onder de deken is goed, lijkt mij, zolang het niet snikheet er is.

Simone heeft ook een goed punt trouwens.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 23:53

mijn paard staat binnen, komt nu eigenlijk maar een paard uur per dag buiten in kleine paddocks wegens te nat land. had er een 400 grams vulling onder liggen, heb ik er net onderuit gehaald. nu alleen met regendeken. maar dit probleem had ik ook toen het vroor.

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 10:51

als hij zweet? :+
ik zal dan een lichtere deken kopen;)

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 17:50

Het zou ook kunnen dat je deken door de regen wat 'doorslaat'.

Misschien even goed laten drogen en nog een keertje goed inspuiten met impregeneermiddel?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:06

Nat/klammig onder een deken is niet goed hoor. Sterker nog, ze kunnen er hartstikke ziek van worden. Mijn paard staat zo'n 2 /3 uur per dag in de paddock met hele oude 200 grams deken dat is nu meer dan genoeg (het is veel warmer geworden he, de afgelopen dagen). Als het echt vriest (-5 / -10) dan komt er nog een extra deken onder (ook een hele oude 200 grams).
Is KWPN merrie met mooi dun vachtje, meer heeft ze echt niet nodig.

Mijn welshpony had ik met die kou ook een dekentje op gedaan, begon prompt te hoesten toen het warmer werd. Deken eraf, twee dagen later hoest weg. Denk dat hij het een beetje te warm heeft gehad, is gaan zweten en daardoor is gaan hoesten :o

Met dekens kun je beter wat zuinig zijn (krijgt je paard hooguit wat langere haren of ze worden wat dunner doordat ze zelf de warmte moeten maken, vanuit hun vetlaagje) dan te veel.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 15-01-11 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:07

Als er witte vlekken in zitten, dan weet je zeker dat je paard er onder zweet.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 18:29

de deken is pas 5 dagen oud, met hele hals. er zijn nog geen vlekken binnenin te zien; het betreft een Rambo optimo, waarvan je de onderdeken kan wisselen, ik heb alleen deze outdoordeken met een losse 100, 200, 300 en 400 grams vulling. ik wil alleen beter kunnen inschatten wanneer de onderdeken gewisseld moet worden. omdat ik het smerig vind om mijn schoongeboende paard onder een kleverige deken te zetten.

Paard staat eigenlijk gewoon beschut binnen, hoewel hij iedere dag een paar uur in de paddock komt. deken is van goede kwaliteit en nieuw, dus ga er nog even van uit dat ie helemaal waterdicht is.
Ik heb op internet niet echt regels gevonden bij welke temperaturen je welke dikte je gebruikt. Wellicht weten jullie een goede leidraad?

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:47

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:52

Ligt ook aan je paard, de een is meer koukleum en de ander heeft het snel warm. Wat hier al eerder werd gezegd, beter iets te fris dan ites te warm. Paarden kunnen beter tegen kou dan tgen warmte. (Helaas zijn wij mensen eerder andersom..)
Ik zou nu de 100-grams doen, en als ie het duidelijk koud krijgt, of het overdag onder 0 is, de 200-gr.

Snisel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:53

Als dat die misschien heel erg loopt te hijgen en als die zweet...

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:59

luister,, als ik dit zo lees staat jou paard maar een uurtje buiten per dag? Is de stal voor de rest goed geissoleerd?
Ik had namelijk vorig jaar de grote fout gemaakt om bij mijn paard (die ook 1 uur per dag buiten komt) ook een regendeken er overheen te gooien, de naam zegt het al 'regen'deken dus water dicht.. als je paard hiermee op stal staat gaat hij zweten omdat het een sollide deken is..
als voorbeeld (doe je hand maar eens in een plastic zakje en sluit deken af..)

Je kan het herkennen door inderdaad vies en kleverig.. en op ten duur zullen er klein bultjes ontstaan wat lijkt op schimmel.. dit is het echter niet.. dit zijn gewoon warmte bultjes. deken eraf overdag en ze zijn weg..

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 21:03

maar dat kleverige had ie ook met zijn anky staldeken, terwijl die minder dik was en goed ademend. zou mijn paard gewoon heel smerig zijn?

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 21:28

xcomplientx, bedankt voor je tip! dit zocht ik net.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:48

Graag gedaan!

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:21

Ik heb ook mijn dikke winterdeken eraf gehaald. Veelte warm!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:10

Susyb schreef:
luister,, als ik dit zo lees staat jou paard maar een uurtje buiten per dag? Is de stal voor de rest goed geissoleerd?
Ik had namelijk vorig jaar de grote fout gemaakt om bij mijn paard (die ook 1 uur per dag buiten komt) ook een regendeken er overheen te gooien, de naam zegt het al 'regen'deken dus water dicht.. als je paard hiermee op stal staat gaat hij zweten omdat het een sollide deken is..
als voorbeeld (doe je hand maar eens in een plastic zakje en sluit deken af..)

Je kan het herkennen door inderdaad vies en kleverig.. en op ten duur zullen er klein bultjes ontstaan wat lijkt op schimmel.. dit is het echter niet.. dit zijn gewoon warmte bultjes. deken eraf overdag en ze zijn weg..

als het goed is is een regendeken idd wwaterdicht, maar wel ademend, dus laat geen water door, maar wel van binnen naar buiten vocht door.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 21:09

"als het goed is is een regendeken idd wwaterdicht, maar wel ademend, dus laat geen water door, maar wel van binnen naar buiten vocht door."

daar ga ik wel van uit bij de nieuwste rambo deken.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:08

Bij mijn paard is dat ook altijd heel gouw. Maar dat is volgens mij gewoon huid vet. Het voelt niet nattig zoals zweet. Maar echt een beetje plakkerig.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:09

LenaBaars schreef:
"als het goed is is een regendeken idd wwaterdicht, maar wel ademend, dus laat geen water door, maar wel van binnen naar buiten vocht door."

daar ga ik wel van uit bij de nieuwste rambo deken.

;) Ik had toch zelf ook echt een rambo. en dit was niet het geval ;)
de leverancier geloofde het niet en is geweest bij mij waarna ik mijn aankoop bedrag terug gehad heb ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:21

Bij mij is het gewoon eenvoudiger:
zowel binnen als buiten is het even fris, dus geen gedoe met dekens voor binnen en of buiten, vriest het? dan dikke dek op, vriest t niet dan dunnere dek op en is het boven de 5 graden dan een ongevoerde dek op, want mijn paard is niet geschoren, en het kan beter iets te koud hebben dan te warm, en warm blijft hij toch wel door voldoende hooi te vertstrekken.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:30

mijn paard staat ook met regendeken op in de stal omdat wisselen voor de stalhoudster te belastend is
en ik doe dit al jaren
wat ik wel merk is dat wanneer het koud/vochtig is op stal en de deken tijdje af geweest is hij idd wat klammig aanvoelt
maar weer een tijdje op het paard is hij weer gewoon droog
hij heeft nu ongeschoren 200 gr op
en een Rambo deken is een supergoede deken
is hij al klam op het paard?
of word hij dat als je hem een tijdje eraf hebt?
te dik zal een 0gr echt niet zijn.