Inruil handelstal

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Oretha

Inruil handelstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 20:06

Hoi bokkers,

Een kennis van mij wil haar KWPNer graag inruilen voor een andere KWPNer. Nou heeft ze her en der wat navraag gedaan bij handelstallen en is ze een aantal leuke paarden tegen gekomen.

Nou is mijn vraag...wat is nou normaal wat je voor je paard terug krijg wanneer je inruilt? Het verschilt soms per handelaar en soms hadden we het idee dat handelaren het ook probeerden om veel geld erbij te verdienen.

Ze vraagt voor haar paard 6500 euro. Stel ze vind op een handelstal een paard voor dezelfde prijs, en ongeveer zelfde leeftijd en niveau, dus ook 6500 euro. Wat is dan reeël of normaal om bij te betalen?

Ben erg benieuwd. Alvast bedankt voor jullie ervaringen.

santana67

Re: Inruil handelstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:10

Waarom ruil je een paard in voor een paard van hetzelfde niveau en dezelfde leeftijd?
Waarom niet particulier verkopen?
Waarom in godsnaam een handelaar?

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 20:11

santana67 schreef:
Waarom ruil je een paard in voor een paard van hetzelfde niveau en dezelfde leeftijd?
Waarom niet particulier verkopen?
Waarom in godsnaam een handelaar?

Tja is niet mijn keuze, dus dat laat ik bij haar. Ze verkoopt haar huidige paard omdat ze er geen klik mee heeft en ze hem particulier niet kwijt raakt. Staat al erg lang te koop, terwijl ze er zelf niet op durft te rijden. Dus qua kosten ook niet ideaal.

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:12

dit is een vraag die niemand kan beantwoorden
als ze haar paard van 6500 inruilt op een paard van ook 6500 euro hoeft ze niks bij te betalen en krijgt ze niks bij lijkt me logisch.
als het paard wat ze wil kopen goedkoper is dan is het aan de handelaar wat hij op haar paard wil geven

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 20:14

Oke bedankt. Het is puur even dat ik jullie ervaringen vraag, hoef geen exacte bedragen te hebben. En de vraag heb ik voor haar gesteld omdat er zoooo veel verschil zit per handelstal.

santana67

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:19

Het is nu een hele slechte tijd om te verkopen en daar profiteren de handelaren zeker van.
Ik weet natuurlijk niet wat het niveau en leeftijd ect....... van het paard is maar bij een handelstal of handelaar kun je er vanuit gaan dat je nog een aardig bedrag bij moet leggen

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:29

Je moet er rekening mee houden dat een handelaar zijn brood verdient met de handel in paarden. Een paard inruilen tegen een paard van dezelfde waarde levert hem sowieso niets op en dat zal hij dus ook niet doen.
Zie het als de valutamarkt. Als je dollars wilt kopen zijn ze ook duurder dan als je ze weer wilt inwisselen voor euro's.

Verder is het paard op dit moment kennelijk geen € 6500 waard, anders had zij hem voor dat bedrag moeten kunnen verkopen. Ook blijft het bij paarden natuurlijk altijd "wat de gek ervoor geeft". Een absolute waarde is niet aan een paard toe te kennen.

Ik kan je vriendin alleen maar aanraden op zoek te gaan naar een handelsstal die goed bekend staat en liefst naar meerdere om op die manier een beter beeld te krijgen van haar mogelijkheden. Goed opletten, laten keuren door eigen DA etc en niet te hoge verwachtingen hebben van de opbrengst van haar eigen paard.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 20:32

Karolien_ schreef:
Je moet er rekening mee houden dat een handelaar zijn brood verdient met de handel in paarden. Een paard inruilen tegen een paard van dezelfde waarde levert hem sowieso niets op en dat zal hij dus ook niet doen.
Zie het als de valutamarkt. Als je dollars wilt kopen zijn ze ook duurder dan als je ze weer wilt inwisselen voor euro's.

Verder is het paard op dit moment kennelijk geen € 6500 waard, anders had zij hem voor dat bedrag moeten kunnen verkopen. Ook blijft het bij paarden natuurlijk altijd "wat de gek ervoor geeft". Een absolute waarde is niet aan een paard toe te kennen.

Ik kan je vriendin alleen maar aanraden op zoek te gaan naar een handelsstal die goed bekend staat en liefst naar meerdere om op die manier een beter beeld te krijgen van haar mogelijkheden. Goed opletten, laten keuren door eigen DA etc en niet te hoge verwachtingen hebben van de opbrengst van haar eigen paard.

Dank je wel. Haar paard is getaxeerd op 6500 euro door meerdere profs. Maar het is een moeilijk paard om te rijden en dat is de reden dat mensen hem niet kochten. Verder is de markt idd waardeloos, dus zo alles bij elkaar raakt ze hem niet kwijt.
Als ze hem voor veel minder verkoopt, dan gaat hij onder haar eigen aanschafwaarde. Dus dat moet ze zelf beslissen.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:40

Kan ze hem niet aan die profs verkopen dan, als die hem dat bedrag waard vinden? ;) Nee, maar even zonder flauwekul, dat is makkelijk gezegd door de profs dat zij hem dat waard vinden. Het feit dat hij niet makkelijk te rijden is, is natuurlijk van grote invloed op de waarde. Je hebt niks aan een paard dat barst van het talent, maar dat niet te rijden is (even in het extreme getrokken).

Dat een paard minder oplevert dan waarvoor je hem gekocht hebt gebeurt heel veel. Dat kan allerlei oorzaken hebben, slecht gereden, ouder geworden, markt veranderd, stalgebrek gekregen, te duur gekocht. Het is niet verstandig daar te veel aan vast te houden. Het paard is nu waard wat ie nu waard is. De prijs die ze er zelf voor betaald heeft heeft daar helaas geen invloed op.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 20:43

Karolien_ schreef:
Kan ze hem niet aan die profs verkopen dan, als die hem dat bedrag waard vinden? ;) Nee, maar even zonder flauwekul, dat is makkelijk gezegd door de profs dat zij hem dat waard vinden. Het feit dat hij niet makkelijk te rijden is, is natuurlijk van grote invloed op de waarde. Je hebt niks aan een paard dat barst van het talent, maar dat niet te rijden is (even in het extreme getrokken).

Dat een paard minder oplevert dan waarvoor je hem gekocht hebt gebeurt heel veel. Dat kan allerlei oorzaken hebben, slecht gereden, ouder geworden, markt veranderd, stalgebrek gekregen, te duur gekocht. Het is niet verstandig daar te veel aan vast te houden. Het paard is nu waard wat ie nu waard is. De prijs die ze er zelf voor betaald heeft heeft daar helaas geen invloed op.

Ja daar heb je gelijk in. Vind het ook lastig hoor. Wat je zegt het is ook "wat de gek ervoor geeft".
Ik zie soms paarden staan die zadelmak zijn en dat daar dan rustig 10.000 tot 12.000 euro voor word gevraagd. Daar snap ik echt niets van. En laatst zag ik er zelfs 1 die zadelmak was en waar 35.000 voor werd gevraagd. Echt veel geld!

Het paard is overigens niet moeilijk te rijden, maar het is geen paard voor een beginner. Zo zeg ik het beter. Er kwamen voornamelijk beginners kijken en dat klikte niet. Met een gevorderde ruiter is het een erg leuk paard :)

Juist omdat die kennis niet zo goed wist hoe en wat qua bedragen heb ik deze vraag even op bokt gesteld.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:07

Er zijn veel handelstallen die dat wel zouden doen maar hun prijs zal een stuk lager liggen dan dat je het paard particulier zou kunnen verkopen. Als het een goed paard is dat verders niet mankeerd zullen er genoeg zijn die het willen inruilen maar zoals gezegd zul je behoorlijk wat geld moeten laten vallen. Dat is ook wel de reden dat het niet zo gek veel gebeurd althans ik zou het niet doen.
Ik heb verder niet veel verstand van maar denk dat je al gauw zo'n 1000 euro of meer op de waarde zal moeten laten vallen afhankelijk van de waarde. Maar bij een reeële waarde van 6500 denk ik dat die 1000 wel in de richting gaat komen.

Een handelstal moet natuurlijk winst maken, het paard moet als het bij hun verkocht gaat worden gereden worden, verzorging, misschien zelf hoger in africhting zeg dat ze zo'n 400 per maand rekenen en het paard staat er al 2 maanden voor het verkocht wordt dan blijft er nog maar 200 over dus.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 13-01-11 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:10

MiSz_SaNdY schreef:
dit is een vraag die niemand kan beantwoorden
als ze haar paard van 6500 inruilt op een paard van ook 6500 euro hoeft ze niks bij te betalen en krijgt ze niks bij lijkt me logisch.
als het paard wat ze wil kopen goedkoper is dan is het aan de handelaar wat hij op haar paard wil geven

En handelaar zou dit nooit doen.
Een handelaar moet ten alle tijden geld verdienen.
Die zou nooit gelijk aan een paard inruilen.
Je zal altijd op 1500 tot 2000 euro bij moeten betalen.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:14

een handelaar wil simpelweg ook geld verdienen of het nou een auto of een paard is er moet altijd geld bij.
Gelijkwaardig of niet....
denk dat je al snel (bij veel handelaren) tussen de 1000/2000 moet denken om bij te leggen op een ander gelijkwaardig paard.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:16

Ga er maar rustig van uit dat je vriendin minimaal 2000 bij moet betalen, als het geen 3000 is. Die handelaar is ook niet gek, die weet ook dat ze het paard blijkbaar niet kwijt kan en zal er dus niet veel voor geven. Daarnaast is het paard dat hij te koop heeft natuurlijk wel heel veel waard (zo redeneert de gemiddelde handelaar), dus tja, dat wordt een aardig centje bijleggen.

Floortje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 09:28

Als je je paard inruild moet je altijd bij betalen, zo werkt dat nou eenmaal.
De handelaar moet tenslotte ook z'n brood verdienen.
Ik heb ook een keer een paard ingeruild, Z dressur merrie, ik heb flink verlies geleden, maar heb er nu wel een super paard voor terug.