Even een vraagje (aangezien ik dit niet echt kan terug vinden)... We hebben een nieuwe (paarden) weide laten inzaaien . Dit is gebeurd in September 2010.
Nu staat er natuurlijk al flink wat gras op, maar mijn vraag is: - Wanneer het beste beginnen om het paard er op te laten?? vanaf welke maand?? - Hoe kan ik dit het beste opbouwen?? ben bang voor koliek!! Het is geen koliek gevoelig paard,maar jong gras vind ik nog altijd heel eng... + zij is drachtig en moet 12 April haar veulen krijgen. - Mag het veulen ook van jong gras eten??? - En hoe dit opbouwen???
Sorry als ik wat onduidelijk ben, maar weet anders het niet goed uit te leggen. Graag reactie's!!!! Heb navraag gedaan,maar krijg heel verscillende antwoorden vandaar.
We hebben nog een weide,maar deze is helaas kapot gelopen en kunnen ze niet echt veel meer grazen.
Ik denk dat je de stevigste grasmat krijgt, als je het in 2011 een paar keer maait/hooit en dan volgend jaar pas je paarden erop laat. Tenminste, dat is wat ik me altijd heb laten vertellen over een net ingezaaide wei.
Megan_
Geplaatst: 13-01-11 15:03
Volgens mij is de wei in Mei het meest risicovol. Dat voorjaarsgras bevat heel veel eiwit en fructaan.
Beste om ze daarvoor op te bouwen, vanaf wanneer jij wilt, zodat ze het grote hoge voorjaarsgras voor zijn
sassefras
Geplaatst: 13-01-11 15:14
een koppel schapen er is de makkelijkste optie, als je die voor maart de boel kort laat maaien, heb jij in de zomer prachtig gras
Ik zou ook eerst schapen erop laten en/of maaien. Voor je een stevige grasmat hebt ben je wel een seizoen verder. Je zou het veulen er na het spenen in kunnen zetten, dan staat het mooi schoon. Kapotgelopen wei kan je laten doorzaaien, dat is goedkoper dan nieuw inzaaien en je hebt gelijk al wat meer zode.
laffayette
Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-11 15:17
Hallo,
De wei word aaangewelt ofzoiets Dus dat ie goed vast/stevig komt te liggen. Dus dat moet geen probleem zijn denk ik.
Of toch beter wachten?? Of mag ik toch opbouwen en dan de vraag hoe??
tis nie simpel!!! haha
gr laffayette
@ sassefras: ik kan het afrijden met de grasmachine. Das geen probleem. Maar paard moet er toch aan wennen??? ivm jong gras en evt. kolieken
_janet_
Geplaatst: 13-01-11 15:17
Of maaien of een koppel schapen er op laten lopen. Die eten het mooi kort af, waardoor de grasmat alleen maar sterkter word.
Delphi2
Geplaatst: 13-01-11 15:34
Ook al wordt je wei aangewalst voordat je de paarden erop laat de grasmat is nog niet stevig en vast genoeg, het beste is om i.d.d. eerst schapen erop te laten, dan stoelen de graspollen mooi uit en heb je snel een dichte grasmat, anders eerst een paar keer maaien en dan pas paarden erop.
anneliesdj
Geplaatst: 13-01-11 15:38
Als het echt nog een nieuwe grasmat is zou ik er eerst eens schapen op zetten, kan nu meteen al, die kunnen er dan lekker een paar maand op lopen, dan wacht je een paar weken en ga je er met de maaier overheen, nog 2 weken wachten en je paard kan erop De schaapjes zorgen ervoor dat het gras goed gaat wortelen en dus vast komt te liggen, anders trekt je paard er straks hele bossen uit, walsen drukt de zode wel aan maar stimuleert het gras niet om beter te wortelen dus helpt niet voldoende. Als je het dan eerst nog een keer maait voor je paard erop gaat en de maaisel laat liggen is dat een goede bemesting, tegelijk extra stimulans om goed te groeien en ook maai je ook nog eens het hele jonge gras eraf dus hoef je niet zo bang te zijn voor koliek en bevangenheid.
een nieuwe uitgezaaid perceel moet na mij weten 1 a 2 jaar rusten voordat het weer begraasd kan worden. Want dan is de trekkingskracht van de wortels steviger en is het gras sterker voor de druk van de hoeven.
Geiten werken net zo goed, wel zorgen voor een goed omheining
ellepel
Geplaatst: 13-01-11 17:53
laat het gras nog lekker even groeien,dan word het wat breder en zit het vaster in de grond. zelfs schapen kunnen flink wat vernielen met hun voeten .
wij hebben ook net land laten inzaaien (november)en de paarden komen daar denk ik zo in mei/juni op. dan is het wat steviger. eventueel kun je de eerste keer laten maaien en daar hooi of kuil van maken en daarna de paarden er op zetten.
Ik heb nu 13 schapen lopen op de wei, bijna 1 HA .Deze trappen het egaal fijn en eten het mooi strak af. Deze gaan er eind februari af. Het gras groeit nu niet dus dat begint pas als het warmer wordt. Vanaf maart laat ik het rusten tot ik eind juni de 1e keer kan hooien, daarna gaan de paarden er pas op. Zou gerust nog even wachten met paarden erop laten lopen.Hoe langer je nu wacht, hoe bveter je weiland blijft, als ze nu erop gaan vertrappen ze het en wordt het een grote blubberzooi.
Aan jouw situatie kleeft natuurlijk het veulentje.... En een veulen MOET buiten lopen....dus gewoon volop naar buiten in de paddock,bak of een afgezet stukje van de wei..Ik zou dan gewoon meteen gaan opbouwen zodra het veulen er is....paar uurtjes wei....paar uurtje bak..
anneliesdj
Geplaatst: 13-01-11 18:14
laffayette schreef:
Heb overigens geen schapen, maar wel 5 geiten is dat ook goed ???
Geiten werken net zo goed hoor maar dan moet je afrastering nog wat degelijker zijn Staat er al wel wat gras op? Anders maken schapen of geiten er ook een zooi van natuurlijk, niet eerder erop laten dan dat je een goede basis hebt.
friesiszwart
Geplaatst: 13-01-11 18:50
Ik zou de eerste snee hooien en in ieder geval geen paarden erop. Schapen kan ook, maar als je hooiwinning doe heb je voeding voor een later moment.
Zal er eens goed over nadenken. De afsluiting hebben we wel voor de geiten.. dat is geen probleem. Maar eten die voldoende gras, dat is de vraag. Zij kunnen het bos in en het is afwachten ofze gras gaan eten. Maar ja anders gras maaien... Komt goed. thanks voor de reactie's.
Ik heb mijn geiten in het begin op onze nieuwe weide aan de pin gezet. Stukken die niet goed afegegeten waren heb ik gemaaid met de weidebloter en het gras gewoon laten liggen, is tevens bemesting. Na een paar keer maaien pas de paarden erop en de grasmat is nog steeds prima. Een kennis uit ons dorp heeft zijn weide gelijk met die van ons ingezaaid en niet gemaaid maar meteen de paarden erop, die grasmat is behoorlijk stukgelopen.
Zou ook eerst de wei laten maaien en evt schapen/geiten op laten lopen en de omheining goed afmaken. En zou je merrie langzaam laten wennen van een half uur per dag tot een hele dag en je kan de wei ook afscheiden met lint/schrikdraad en zo iedere dag een stukje erbij geven.