Dierenbescherming regels, waar gaat het heen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xmarliez

Dierenbescherming regels, waar gaat het heen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 12:11

Ik ga nu een heel gevoelig onderwerp aanhalen die waarschijnlijk al 1000 keer voorbij gekomen is met vele discussies.
De dierenbescherming is bezig met het welzijn van ONZE paarden te verbeteren. Maar nu vraag ik me sterk wat dingen af. WAAROM?? Waarom kunnen wij onze dieren niet geven wat ze nodig hebben? Waarom moet de dierenbescherming zo ver gaan met regels? Waarom houden wij paarden??

Mijn instelling, als je het niet kan NIET doen.. bij alles... en al helemaal bij dieren. Kun je een dier geen gelukkig leven geven, NIET doen! Een dier heb je voor je eigen plezier maar een dier heeft wel zijn eigen behoeftes en WAAROM kunnen wij die niet waar maken?? Waarom kiezen we dan voor een dier?? Ik snap het gewoon niet.. iemand moet het mij uitleggen maar nogmaals.. waarom kunnen wij onze dieren niet bieden wat ze nodig hebben?

Ik praat nu in de wij vorm omdat ik niemand PERSOONLIJK wil aanvallen, ikzelf weet ook dat er in de leefomgeving van mijn paarden nog wat te veranderen valt maar mijn paarden zijn met wel met elkaar, 24/7 buiten met grote schuilruimte en nog meerdere droge plekken, bomen voor in de zomer, genoeg water, genoeg voer.. WAT is daar zo moeilijk aan???

Waarom moeten deze regels in gang gezet worden? Als iedereen eerst bekijkt of ze een dier kunnen houden voordat ze er een aanschaffen zouden deze regels niet hoeven. Mensen die van dieren (paarden in dit geval) houden en dat hun passie is maar geen ruimte hebben dus zetten ze hem maar op een pensionstal waar hij 23/7 binnen staat in een box van 3x3 voor hun EIGEN plezier. Vraag jezelf eens af mensen.. hoe zou jij het vinden om 23/7 in een lege kamer te zitten van 3x3 dag in dag uit ZONDER contact met de buitenwereld behalve dat 1e uurtje per dag. Eten krijgen wanneer een ander dat jou wil geven, drinken krijgen wanneer een ander jou dat wil geven. En nee wij zijn niet te vergelijke met dieren maar dieren en mensen hebben wel een aantal dingen gemeen, we hebben instinkt (eten, drinken, vluchten) en we houden van onze soortgenoten en we zijn graag bij onze soortgenoten. En wie zijn wij... om onze dieren dit af te pakken???

Voor wie deze vragen, voor de mensen die zich er beter bij voelen dat hun paard fulltime op stal staat. Voor de mensen die eigen luxe boven luxe voor hun paard stellen, voor alle mensen die denken dat hun paard gelukkig is omdat hij WEER naar stal mag, voor alle mensen die het instinkt uit hun dier proberen te krijgen en vooral aan mensen die de vrijheid van deze prachtige, liefdevolle en vooral waardevolle dieren af DURVEN te pakken.

Dus nogmaals, wat is jouw reden om jouw paard veel te lang op stal te zetten zonder soortgenoten?

ciarajansen

Re: Dierenbescherming regels, waar gaat het heen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:14

Omdat ik hard op zoek ben naar een stal waar het anders kan.. Maar ja, zo simpel is dat gewoonweg niet.. En dan heeft die van mij het nog redelijk goed, plusminus 3 uur paddock per dag in de winter en een uurtje rijden.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 12:16

En wat is de reden waarom je niet eerst naar een goede stalling gezocht hebt voordat je een paard ging aanschaffen? (puur interesse, voel je niet aangevallen)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:19

Omdat als je op die manier paarden wilt houden, je ongeveer 70% van de veestapel zou moeten euthenaseren om dat voor elkaar te krijgen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 12:20

Nee hoor, overal waar onze luxe staat bij persionstallen kunnen we gewoon platgooien en daar hele mooie weilanden van maken, of grote ruime paddocks met een mooie inloopstal.
1. het kost minder als je zo een stal vanaf het begin af aan bouwt
2. paarden zijn gelukkiger en vrijer in hun doen en laten, kunnen zelf beslissen net zoals wij ook graag doen.

ciarajansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:22

xmarliez schreef:
En wat is de reden waarom je niet eerst naar een goede stalling gezocht hebt voordat je een paard ging aanschaffen? (puur interesse, voel je niet aangevallen)

Ik voel me niet aangevallen hoor. Ik wist gewoonweg niet beter. Er zijn hier in Rotterdam-Zuid en omgeving gewoonweg geen stallen waarin meer geboden wordt. Dus tja.. dan groei je op met de gedachte dat in de winter een paar uur in de paddock al meer dan luxe is voor paarden.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 12:26

Oke, ik snap het van jullie kant best. Je wilt graag een dier waar je lekker bij kan ontspannen, lekker je hobby bij kan uitvoeren. Maar dat is ook de reden waarom de dierenbescherming regels op MOET stellen... omdat de meeste mensen snel tevreden zijn met weinig luxe (wat je eigenlijk niet eens luxe mag noemen maar gewoon een normale leefomgeving voor een dier) voor hun dier en niet eerst bekijken wat een dier eigenlijk precies nodig heeft. Als iedereen die een paard koopt eerst na gaat wat de behoeftes zijn van een paard dan weet je dat een paar uur in de paddock in de winter niet voldoende is... en dat zou mij dan tegenhouden om een paard aan te schaffen, hoe graag ik het ook wil. Ik koop een dier en dus is het mijn verantwoording om voor dat dier te zorgen en mijn dier te voorzien van hun minimale levenbehoeftes.

ciarajansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:31

Het is vaak geen onwil van mensen, vaak hebben mensen de mogelijkheden niet en willen dan toch een paard. Of dat egoïstisch is: natuurlijk. Maar vaak weten mensen ook niet beter. Persoonlijk was ik compleet verbaasd toen ik voor het eerst in brabant kwam en daar in de winter de paarden gewoon buiten zag staan.. dat zie je hier nergens..

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:33

Ik denk inderdaad dat mensen zelf veelal niet eens weten dat ze niet in de behoeften van een paard voorzien.. Educatie is dus ook essentieel, weet waar je aan begint...

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:34

Je verliest wel enigzins de realiteit uit het oog nu hoor..ik vind het prettig als mijn paard zo staat. Mijn pony staat dan ook de hele dag buiten en gaat 's avonds naar binnen (dat vind ik prettiger).
Paarden houden begint vaak met het uitgangspunt dat mensen het leuk vinden om een paard te hebben, het is een hobby. Vaak (90% van de gevallen) bestaat die hobby uit het rijden van een paard / mennen (of wat voor beweging het beest ook krijgt). Dit kan in principe prima met een paard wat veel buiten staat.
Maar als je intensief meedoet aan de paardensport (keuringen, wedstrijden) is dit niet haalbaar, je kan nu eenmaal niet met een teddybeer in de wedstrijdring verschijnen.
Jij hebt een mening dat jouw paard 24/7 buiten moet en jij en je paard zijn daar hoogst waarschijnlijk heel happy mee. Maar....ik geloof echt niet dat paarden die meer op stal zijn ook per definitie ongelukkiger zijn. tuurlijk 1 uur paddock per dag is te weinig, maar er zijn nog veel meer manieren om de middenweg te bereiken.
Daarbij....wil je alle paarden in Nederland op de wei hebben....dan hebben we nog wel een extra beetje land nodig wil je dit op een fatsoenlijke manier doen...(misschien een idee voor maasvlakte 2?) Dit is zeker in drukkere gebieden van Nederland niet haalbaar....en moet je dan als paardliefhebbend mens maar geen paard nemen omdat je hem niet 24/7 buiten kan zetten, maar wel 6-7 uur per dag? Dat vind ik te kort door de bocht.

Takke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:37

xmarliez schreef:
Nee hoor, overal waar onze luxe staat bij persionstallen kunnen we gewoon platgooien en daar hele mooie weilanden van maken, of grote ruime paddocks met een mooie inloopstal.
2. paarden zijn gelukkiger en vrijer in hun doen en laten, kunnen zelf beslissen net zoals wij ook graag doen.

Dit bedoel je hopenlijk als geintje. Als dat niet zo is dan moet je eens vergunningen proberen aan te vragen om dat soort dingen voor elkaar te krijgen.
Ik merk hier op bokt dat er meerdere personen zitten die denken dat paarden op roze wolken gestald kunnen worden maar dat is niet zo.
Ik heb een aantal goede voorstellen van de dierenbescherming gehoord. Alleen willen zij ook zo'n roze wolk. Wanneer gemeentes niet meewerken met aangepaste bebouwing, voor het op een vrije manier houden van paarden, ben je helemaal nergens.
Kleine vergunningsloze aanpassingen zijn misschien wel mogelijk maar daar eindigt het ook mee. Ik ken een aantal stallen in mijn omgeving (brabant) die de boel radicaal om willen gooien om te zorgen voor meer vrije uitloop. Dit hebben ze volledig onderbouwd uitgewerkt en voorgelegd aan de gemeente. Mag jij raden of ze de benodigde toestemmingen kregen. (niet dus!! Dus dat gewoon maar platgooien kun je vergeten.
Daarnaast denk ik dat het bijvoorbeeld in de randstad zelfs nog lastiger is om de gemeenten mee te laten werken.

De plannen die er nu gaan komen, als ze er al komen, is voor het grootste gedeelte niet verder over nagedacht.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:38

Er is te weinig land om te realiseren dat alle paarden in de wei staan , ligt er ook aan waar je woont ,
Maar ik hoop en ik denk ook dat dat ooit zal gebeuren , dat paarden in groepsverband in hit actief stallen of loopstallen worden gehouden ,. De gedachten dat paarden lekker in een stal , veilig alleen worden "bewaard ", daar moeten we vanaf .
Het kan !
Vroeger had ik mijn paard ook de hele winter op stal en stond er niet bij stil , dat een paard daar ongelukkig van wordt , iedereen deed het zo , en mijn paard zag er heel gelukkig uit :z
Nu zou ik geen paard meer willen als ik hem in een stal zou moeten houden , ben dan ws net zo ongelukkig als het paard .
Denk zeker dat er veel mensen zijn die zich niet bewust zijn , wat ze hun paard aandoen , en het beste met ze voor hebben , ken iemand , die het zielig vind om het paard s'nachts buiten te hebben , en denkt dat ie s'nachts ook naar bedje toe gaat ,net als wij ,in vrieskou is ook al zo zielig :+ daar moeten we vanaf
Er blijven altijd mensen die het paard alleen als gebruiksvoorwerp zien en het echt niet boeit of ie zich paards kan gedragen of niet , daarom hoop ik wel dat eenzame opsluiting verboden gaat worden .

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:41

Vaak is het onmacht van mensen die hun paard op een manege/pension stal hebben staan.
Die willen hun paard echt wel lekker lang buiten hebben staan,maar het kán vaak gewoon niet.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:42

Het 24/7 buiten zouden mijn paarden niet gelukkig van worden in dit jaargetijde, want ze willen wanneer het begint te schemeren toch echt met hun 6en bij het hek te drammen.

Ja, ze staan 's nachts ook op stal, maar 's ochtends rond 8.30 uur gaan ze naar buiten tot ongeveer (inmiddels) 17 uur.

Het 24/7 buiten maakt paarden happy-principe ben ik het niet zo mee eens en dan helemaal niet met de reden dat dat in de natuur ook zo is ;( , want laten we wel wezen, die paarden kunnen over heinde en ver trekken en zijn niet gebonden aan het land tussen 4 grenzen. Ieder paard is natuurlijk anders, maar die van mij blijven 's nachts liever hoog en droog binnen in de herfst, winter en lente, maar ieder zo zijn eigen idee.

En wie bepaalt wat goed of fout is? Ok, 24 uur op stal ben ik het ook niet mee eens, want ik zit zelf ook niet in een wc-hokje, maar die keuze kun je niet altijd zelf maken, want het gros van de pensionhouders houden de paarden zo en diegene die dat niet doen zijn schaars te vinden voor de vele paarden.

ciarajansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:43

Om maar in de lijn van de dierenbescherming te blijven: ik heb inmiddels een advertentie op bokt gezet met de vraag wie een stalling weet waar mijn paard in ieder geval overdag buiten staat. Ik ben benieuwd hoeveel reacties ik ga krijgen..

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:44

ciarajansen schreef:
Om maar in de lijn van de dierenbescherming te blijven: ik heb inmiddels een advertentie op bokt gezet met de vraag wie een stalling weet waar mijn paard in ieder geval overdag buiten staat. Ik ben benieuwd hoeveel reacties ik ga krijgen..

In welke omgeving zoek je wat?

ciarajansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:44

Valencia2002 schreef:
ciarajansen schreef:

In welke omgeving zoek je wat?

Rotterdam :+

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 12:44

En dat is ook het foute van ons land en waarschijnlijk niet eens van ons land maar van heel de wereld. Mensen zijn weten niet genoeg.. en dat is gewoon heel erg zonde. Maar waar ik meer op hamer is op de mensen die het weten maar niet willen. Zoals ik aan jouw teksten kan lezen wil je heel graag maar lukt het op het moment niet.
Maar er zijn zoveel mensen die wel kunnen maar hun eigen luxe boven die van hun paard stellen en dat is gewoon onacceptabel in mijn ogen.

Kitty84, dat is ook de reden waarom ik er duidelijk bij vermeld dat er een schuilstal bij moet. Mijn welsh staat ook graag in de stal met de regen maar zodra het opgehouden is met regenen loopt ze weer de wei in. Paarden horen te kunnen kiezen, dus een ruime (schone) schuilstal of een aantal grote bomen vind ik de basis. Daarnaast vind ik inderdaad dat je geen paard moet nemen als je een paard niet kan voorzien van de BASIS behoeftes. Wat ik al zei, laat de pensionstallen ruimere stallen maken en laat het niet om het 'mooie' draaien maar om het goede. Dus niet kijken welke muren er mooier staan maar gewoon de hoge muren weg halen zodat paarden als ze dan al in stal moeten staan nog contact met elkaar kunnen hebben.

Takke, waarom wel een vergunning voor meerdere binnenstallen/binnenbakken/stapmolens en niet voor een ruime uitloopstal en dieren laten lopen op gewone agrarische grond? Ik denk dat het moeilijker is om een grote stal te plaatsen dan een open vlakte een open vlakte te laten en daar op de plek waar anders binnen stallen zouden komen nu een ruime buitenstal maken. En ik denk inderdaad dat ik op een roze wolk leef maar ik denk ook dat het haalbaar is, als je het maar wil en ik denk dat mensen dat 'willen' niet vaak hebben. Omdat het nou eenmaal neit voor het oprapen ligt nemen ze genoegen met hun paard 23/7 in de stal. En daar gaan mensen gewoon de mist in.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 12:46

Valencia2002 schreef:
Het 24/7 buiten zouden mijn paarden niet gelukkig van worden in dit jaargetijde, want ze willen wanneer het begint te schemeren toch echt met hun 6en bij het hek te drammen.

Ja, ze staan 's nachts ook op stal, maar 's ochtends rond 8.30 uur gaan ze naar buiten tot ongeveer (inmiddels) 17 uur.

Het 24/7 buiten maakt paarden happy-principe ben ik het niet zo mee eens en dan helemaal niet met de reden dat dat in de natuur ook zo is ;( , want laten we wel wezen, die paarden kunnen over heinde en ver trekken en zijn niet gebonden aan het land tussen 4 grenzen. Ieder paard is natuurlijk anders, maar die van mij blijven 's nachts liever hoog en droog binnen in de herfst, winter en lente, maar ieder zo zijn eigen idee.

En wie bepaalt wat goed of fout is? Ok, 24 uur op stal ben ik het ook niet mee eens, want ik zit zelf ook niet in een wc-hokje, maar die keuze kun je niet altijd zelf maken, want het gros van de pensionhouders houden de paarden zo en diegene die dat niet doen zijn schaars te vinden voor de vele paarden.

Heb je het al wel eens geprobeert, een maand lang je paard 24/7 buiten te laten staan met uitloopstal? Als je het al eens geprobeert hebt kan ik er niets meer aan toevoegen maar als dat niet geval is.. hoe weet je dat?? Ik heb al zo veel gedragsveranderingen gezien bij paarden die nu kunnen kiezen en eerst nooit. Problemen die eerst niet opvielen als problemen zijn nu wel, zowel lichaamelijk als geestelijk opgelost.

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:47

Kitty84 schreef:
Je verliest wel enigzins de realiteit uit het oog nu hoor..ik vind het prettig als mijn paard zo staat. Mijn pony staat dan ook de hele dag buiten en gaat 's avonds naar binnen (dat vind ik prettiger).
Paarden houden begint vaak met het uitgangspunt dat mensen het leuk vinden om een paard te hebben, het is een hobby. Vaak (90% van de gevallen) bestaat die hobby uit het rijden van een paard / mennen (of wat voor beweging het beest ook krijgt). Dit kan in principe prima met een paard wat veel buiten staat.
Maar als je intensief meedoet aan de paardensport (keuringen, wedstrijden) is dit niet haalbaar, je kan nu eenmaal niet met een teddybeer in de wedstrijdring verschijnen.
Jij hebt een mening dat jouw paard 24/7 buiten moet en jij en je paard zijn daar hoogst waarschijnlijk heel happy mee. Maar....ik geloof echt niet dat paarden die meer op stal zijn ook per definitie ongelukkiger zijn. tuurlijk 1 uur paddock per dag is te weinig, maar er zijn nog veel meer manieren om de middenweg te bereiken.
Daarbij....wil je alle paarden in Nederland op de wei hebben....dan hebben we nog wel een extra beetje land nodig wil je dit op een fatsoenlijke manier doen...(misschien een idee voor maasvlakte 2?) Dit is zeker in drukkere gebieden van Nederland niet haalbaar....en moet je dan als paardliefhebbend mens maar geen paard nemen omdat je hem niet 24/7 buiten kan zetten, maar wel 6-7 uur per dag? Dat vind ik te kort door de bocht.

Ik zou een heel verhaal kunnen gaan typen, maar eigelijk is dit precies zoals ik het ook vind.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:49

offtopic: Hm, sorry ciara dan kan ik je niet helpen. Wij zitten in noord-oost nederland haha, beetje ver;)

ontopic: vaak word er maar eenzijdig gekeken en maatregelen genomen, maar wordt het andere gedeelte vergeten, want ja ze kunnen de regels aanscherpen (vind ik ook), maar anderzijds zouden gemeenten en de provincie minder moeilijk moeten doen met vergunningen voor bijv een loopstal, schuilstal, etc.

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:50

Mijn paard staat ook in eens stal en komt er alleen uit als ik er ben. Simpelweg omdat toen ik hem kocht totaal geen idee had dat veel naar buiten een must voor een paard is; puur omdat je dit in het westen niet ziet.
Sinds een paar maanden ben ik dit echt wel gaan inzien, daarom gaat hij waarschijnlijk binnenkort naar een stal waar die zowel zomers al swinters lekker naar buiten kan.

Kortom, educatie en goede voorlichting voordat je een paard aanschaft, lijkt mij de meest mogelijke en haalbare oplossing.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:53

xmarliez schreef:

Maar ja, al die luxe pensionstallingen zonder weidegang die beslaan nog geen hectare dus zoveel grond levert dat ook niet op }:0

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:57

xmarliez schreef:
Valencia2002 schreef:

Heb je het al wel eens geprobeert, een maand lang je paard 24/7 buiten te laten staan met uitloopstal? Als je het al eens geprobeert hebt kan ik er niets meer aan toevoegen maar als dat niet geval is.. hoe weet je dat?? Ik heb al zo veel gedragsveranderingen gezien bij paarden die nu kunnen kiezen en eerst nooit. Problemen die eerst niet opvielen als problemen zijn nu wel, zowel lichaamelijk als geestelijk opgelost.

Ik weet niet hoeveel pensionhouders jij zover krijgt om alles maar naar je hand te zetten, maar ik niet. Ook niet met 9 paarden op pension. Daarentegen hebben mijn paarden noodgedwongen 2,5 maand lang buiten gestaan....ze vlogen door draden, mochten ze van de weg plukken, etc. en toen dat opgelost was stonden ze er als een depri zooitje bij. Het is maar wat je gelukkig vindt. Overigens waren er droge stukken en natte stukken, maar ze hadden mooi bijna allemaal mok, omdat dat water toch ook wel lekker was om in te spelen.

Maar eens een andere vraag: waaraan zie je dat jouw Welsh (?) zo gelukkig is dat hij/ zij dag en nacht buiten staat?

edit: @Aniick: Ben wel van mening dat vóórdat iemand een dier aanschaft hij/ zij zelf informatie moet zoeken en zich goed dient voor te lichten alvorens het dier wordt aangeschaft, dus navraag bij instanties, internet, da, pensionstallen (verschillende soorten), etc. Vind niet dat die verantwoordelijkheid verschoven dient te worden.
Laatst bijgewerkt door Valencia2002 op 13-01-11 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 12:59

Klopt Valencia2002, ben ik het helemaal mee eens. De gemeente werkt ook niet lekker mee. Ik heb ook gezeur gehad met de vergunning voor mijn uitloopstal. We hebben hem uitiendelijk gelukkig wel gekregen. Daarnaast kun je ook een uitloopstal maken waar je geen vergunning voor nodig hebt. Gewoon palen in de grond en dak erop.. niemand die er iets van zegt. In iedergeval.. zo is het bij ons in de buurt.

Annick, daar heb ik ook niets op tegen. Mensen die het inzien en er iets aan gaan/willen doen. Maar mensen die het allemaal wel best vinden zolang hun maar kunnen genieten van de luxe op de desbetreffende stal is gewoon nogmaals.. onacceptabel.