Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xmarliez schreef:En wat is de reden waarom je niet eerst naar een goede stalling gezocht hebt voordat je een paard ging aanschaffen? (puur interesse, voel je niet aangevallen)
xmarliez schreef:Nee hoor, overal waar onze luxe staat bij persionstallen kunnen we gewoon platgooien en daar hele mooie weilanden van maken, of grote ruime paddocks met een mooie inloopstal.
1. het kost minder als je zo een stal vanaf het begin af aan bouwt
2. paarden zijn gelukkiger en vrijer in hun doen en laten, kunnen zelf beslissen net zoals wij ook graag doen.
Valencia2002 schreef:ciarajansen schreef:Om maar in de lijn van de dierenbescherming te blijven: ik heb inmiddels een advertentie op bokt gezet met de vraag wie een stalling weet waar mijn paard in ieder geval overdag buiten staat. Ik ben benieuwd hoeveel reacties ik ga krijgen..
In welke omgeving zoek je wat?
Valencia2002 schreef:Het 24/7 buiten zouden mijn paarden niet gelukkig van worden in dit jaargetijde, want ze willen wanneer het begint te schemeren toch echt met hun 6en bij het hek te drammen.
Ja, ze staan 's nachts ook op stal, maar 's ochtends rond 8.30 uur gaan ze naar buiten tot ongeveer (inmiddels) 17 uur.
Het 24/7 buiten maakt paarden happy-principe ben ik het niet zo mee eens en dan helemaal niet met de reden dat dat in de natuur ook zo is, want laten we wel wezen, die paarden kunnen over heinde en ver trekken en zijn niet gebonden aan het land tussen 4 grenzen. Ieder paard is natuurlijk anders, maar die van mij blijven 's nachts liever hoog en droog binnen in de herfst, winter en lente, maar ieder zo zijn eigen idee.
En wie bepaalt wat goed of fout is? Ok, 24 uur op stal ben ik het ook niet mee eens, want ik zit zelf ook niet in een wc-hokje, maar die keuze kun je niet altijd zelf maken, want het gros van de pensionhouders houden de paarden zo en diegene die dat niet doen zijn schaars te vinden voor de vele paarden.
Kitty84 schreef:Je verliest wel enigzins de realiteit uit het oog nu hoor..ik vind het prettig als mijn paard zo staat. Mijn pony staat dan ook de hele dag buiten en gaat 's avonds naar binnen (dat vind ik prettiger).
Paarden houden begint vaak met het uitgangspunt dat mensen het leuk vinden om een paard te hebben, het is een hobby. Vaak (90% van de gevallen) bestaat die hobby uit het rijden van een paard / mennen (of wat voor beweging het beest ook krijgt). Dit kan in principe prima met een paard wat veel buiten staat.
Maar als je intensief meedoet aan de paardensport (keuringen, wedstrijden) is dit niet haalbaar, je kan nu eenmaal niet met een teddybeer in de wedstrijdring verschijnen.
Jij hebt een mening dat jouw paard 24/7 buiten moet en jij en je paard zijn daar hoogst waarschijnlijk heel happy mee. Maar....ik geloof echt niet dat paarden die meer op stal zijn ook per definitie ongelukkiger zijn. tuurlijk 1 uur paddock per dag is te weinig, maar er zijn nog veel meer manieren om de middenweg te bereiken.
Daarbij....wil je alle paarden in Nederland op de wei hebben....dan hebben we nog wel een extra beetje land nodig wil je dit op een fatsoenlijke manier doen...(misschien een idee voor maasvlakte 2?) Dit is zeker in drukkere gebieden van Nederland niet haalbaar....en moet je dan als paardliefhebbend mens maar geen paard nemen omdat je hem niet 24/7 buiten kan zetten, maar wel 6-7 uur per dag? Dat vind ik te kort door de bocht.
xmarliez schreef:Nee hoor, overal waar onze luxe staat bij persionstallen kunnen we gewoon platgooien en daar hele mooie weilanden van maken, of grote ruime paddocks met een mooie inloopstal.
1. het kost minder als je zo een stal vanaf het begin af aan bouwt
2. paarden zijn gelukkiger en vrijer in hun doen en laten, kunnen zelf beslissen net zoals wij ook graag doen.
xmarliez schreef:Valencia2002 schreef:Het 24/7 buiten zouden mijn paarden niet gelukkig van worden in dit jaargetijde, want ze willen wanneer het begint te schemeren toch echt met hun 6en bij het hek te drammen.
Ja, ze staan 's nachts ook op stal, maar 's ochtends rond 8.30 uur gaan ze naar buiten tot ongeveer (inmiddels) 17 uur.
Het 24/7 buiten maakt paarden happy-principe ben ik het niet zo mee eens en dan helemaal niet met de reden dat dat in de natuur ook zo is, want laten we wel wezen, die paarden kunnen over heinde en ver trekken en zijn niet gebonden aan het land tussen 4 grenzen. Ieder paard is natuurlijk anders, maar die van mij blijven 's nachts liever hoog en droog binnen in de herfst, winter en lente, maar ieder zo zijn eigen idee.
En wie bepaalt wat goed of fout is? Ok, 24 uur op stal ben ik het ook niet mee eens, want ik zit zelf ook niet in een wc-hokje, maar die keuze kun je niet altijd zelf maken, want het gros van de pensionhouders houden de paarden zo en diegene die dat niet doen zijn schaars te vinden voor de vele paarden.
Heb je het al wel eens geprobeert, een maand lang je paard 24/7 buiten te laten staan met uitloopstal? Als je het al eens geprobeert hebt kan ik er niets meer aan toevoegen maar als dat niet geval is.. hoe weet je dat?? Ik heb al zo veel gedragsveranderingen gezien bij paarden die nu kunnen kiezen en eerst nooit. Problemen die eerst niet opvielen als problemen zijn nu wel, zowel lichaamelijk als geestelijk opgelost.