Hoe hooinet ophangen in de stal?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jet_Joey

Hoe hooinet ophangen in de stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 12:18

Even een klein vraagje
Ik heb laatste een hooinet van kleine mazen gekocht, zo'n vierkant net dat aan de bovenkant gevuld wordt en je kan hem
afsluiten met een touw en haakje. (de bovenkant is dus helemaal dicht te maken)

Nu twijfel ik hoe ik hem op wil hangen, laag bij de grond had ik eerst. Toen kreeg ik te horen dat het gevaarlijk is een net zo
laag op te hangen. Het net hing aan de tralies met 1 haak, dus op 1 punt vast. Wat mij wel opviel is dat het net dan alle kanten op
slingerd als mijn paard probeert te eten. (hij werd er een beetje kriegel van dat dat ding zo aan het slingeren was)

Wie heeft er een goed idee om dit net zo veilig en zo goed mogelijk op te hangen?

jowien

Re: Hoe hooinet ophangen in de stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:28

Ik zou je net aan 2 punten ophangen tegen het zwaaien. Dat is veel fijner voor je paard.
Heeft je paard ijzers? Dan wat hoger hangen, want hij zou met een tak van het ijzer in het net kunnen blijven hangen als ie gek doet. Als je paard geen ijzers heeft, zal er weinig kunnen gebeuren met een net met zulke kleine mazen (bij een standaard trailer-hooinet zijn de mazen zo groot dat er een kleine hoef in past, met alle mogelijke nare gevolgen van dien).

ismaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:34

uh geen idee maar mischien aan de spijlen van de box als die er zijn

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:35

Klein als in 3x3 mazen ong? Daar komt geen hoef in als je paard groter is dan een kleine shet. Laag bij de grond hangen is dan geen probleem (mits inderdaad geen ijzers). Frustratie over meer moeite doen voor het eten kan je even aankijken, zolang die niet gaat slopen of besluit dat eruit eten niet mogelijk is, is het geen enkel probleem dat paard langer bezig is. Dat is juist de essentie van een fijnmazig hooinet.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:47

Hang het op 4 hoeken vast met ogen in de muur en dan met karabijnhaken door de hoek van het net en dan vast in de oog...

Snap je hem ahhaha zocht even foto's hoe mijn zus het heeft maar kan ze niet zo vinden..

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:47

Ik heb die van mij gewoon aan de tralies vast gemaakt, de onderkant hangt dus ook op de grond.
Paard kan er echt onmogelijk met zijn hoeven in komen, daar zijn de mazen echt te klein voor.
Ik had hem eerst met de 2 punten aan de tralies vast gemaakt, maar hij begon dan erg door te hangen als er een flink pak hooi in zat.Dus nu heb ik de hele boven kant (van de achterkant van het net) aan de tralies vast gemaakt. Hoop dat jebeetje snapt wat ik bedoel.
Zal er anders morgen wel even een foto van maken.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:51

Misschien een blonde vraag hoor, maar waarom kiezen jullie voor een hooinet in de stal? Niet aanvallend bedoeld hoor. Maar ik vraag me dat wel af, die van mij krijgt het gewoon van de grond en m.i. is dat ook de "beste" manier. Hij eet het gewoon netjes op, hij krijgt geen stof en dergelijke in ogen en luchtwegen, hij is er best even mee bezig.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:56

Ik heb aan de muur zo'n ijzeren pin waar je normaal een deur in kunt hangen vast gemaakt. Ik weet even niet hoe ze heten. Daar schuif je normaal het scharnier van een deur op. Bij de boerenbond hebben ze die in het groot en superstevig. Dat ding zit vast aan een plaatje waar 4 schroefgaten in zitten zodat je die stevig vast kunt boren.

Dat heb ik op ongeveer 1.70 m hoogte gehangen en daar hang ik mijn hooinet aan.
De mijne heeft trouwens een hooinet omdat die met een peesblessure stil staat en meer op stal moet staan dan normaal. Om te voorkomen dat hij zich verveelt krijgt hij zijn hooi nu in hooinetjes. Dat houdt hem wel even bezig.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:58

Ja ok, dan snap ik het wel, als het een medische reden heeft. Maar ik ben zo benieuwd naar beweegredenen buitenom medische.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:22

mooi op 2 punten vast hangen aan de tralies.

Fanci_mike: hier krijgen ze ook hooi uit netten. Als ik het op de bodem leg kan gaan ze er mee gooien en doen en ligt heel de stal bezaaid, dat vindt ik dan weer een beetje zonde. Een ruif vindt ik niet i.v.m. hoog eten.

DanielleTara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:24

fanci_mike schreef:
Misschien een blonde vraag hoor, maar waarom kiezen jullie voor een hooinet in de stal? Niet aanvallend bedoeld hoor. Maar ik vraag me dat wel af, die van mij krijgt het gewoon van de grond en m.i. is dat ook de "beste" manier. Hij eet het gewoon netjes op, hij krijgt geen stof en dergelijke in ogen en luchtwegen, hij is er best even mee bezig.

de mijne krijgt het ook gewoon op de grond

Jet_Joey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 16:43

Bij ons krijgen ze ook gewoon hooi op de grond, maar dan is hij altijd zo snel klaar met eten.
En met dat net is hij langer bezig met zijn portie :) En omdat ze in deze periode bij ons meestal langer op
stal staan vond ik dit wel een mooie oplossing
Als ik het net aan 2 punten aan de tralies ophang kan hij toch met zijn voorbeen via de bovenkant aan het net blijven hangen( ertussen komen zeg maar)
Of maak ik me druk om niets ;)

liesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:46

Ja, ik zou hem ook aan 2 punten ophangen en als je dat hoog genoeg doet dan komen er ook geen hoeven overheen.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:45

fanci_mike schreef:

Mijn paard gooit alles door de stal heen, plast erop en eet het vervolgens niet meer op.
Plus dat er in het net dus ook meer hooi kan zodat hij de hele nacht te eten heeft ipv dat hij na 1 of 2 uurtjes klaar is.
En ze eten onderuit het net, niet aan de bovenkant, dus hij staat in exact dezelfde houding te eten dan dat ie doet als het op de grond ligt.
Dus ook geen stof in de ogen en luchtwegen, en evengoed blijft de rest van de stal hooivrij.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:53

Die van mij hangt zo'n 30 centimeter boven de grond (paard hij ijzers). Het net hangt aan de twee hoeken aan de bovenkant vast aan de bovenbalk van de tralies van de stal. Het is opgehangen met de bijgeleverde touwtjes. Die van mij heeft een net omdat hij op vlas staan en er om 17.00 het laatst gevoerd wordt en dan pas de volgende ochtend weer. En dat vind ik te lang zonder ruwvoer.
Met dat net doet hij veel langer met zijn kuil, en hij eet meer kuil op omdat het alllemaal schoon blijft. Onderin krijgt hij dan nog wat stro om het extra te vertragen. Als ik tussen 9 en 10 op stal kom heeft hij meestal nog wel een bodempje kuil + stro in zijn net zitten, zonder net had hij om 18.00 alles al op. Hij eet inderdaad aan de onderkant, en heeft dus wel nog een natuurlijke houding.

kappa2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:00

Ik heb een normaal hooinet. Dit heb ik omdat mijn pony al hun hooi door de stal heen trappen en het dan niet meer opeten, dat werd een beetje duur. Ik heb een haakje in de stal en daar hangt het hooinet aan. Ik was eerst bang dat ze er raar mee zouden doen en met hun benen eraan zouden blijven haken maar het net hangt er nu al 6 jaar en er is nooit wat gebeurt. Heb wel expres een zelfgemaakt hooinet die niet zo heel stevig is dus als er ooit een been in vast komt te zitten dan trekken ze het net direct kapot.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:31

Ik heb ze ook aan de spijlen aan de zijkant gehangen, hij hang dus ook net iets boven de grond. En ik heb geen hele fijne mazen maar ik geloof 5*5 of 10*10
Gaat prima zo. Nooit problemen en hij slingert weinig (alleen als mn merrie er op aanvalt alsof ze al 10jaar geen eten heeft gehad :D)

Die van mij krijgen overigens ook van de grond. De hooinetten zijn voor de nacht, zodat ze er wat langer mee doen.

Jet_Joey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 22:10

Ik ga het eens proberen met twee punten. Zal wel hoog genoeg zijn idd..
bedankt voor de tips...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:34

je kunt het net eventueel met musketonhaken vastmaken aan een strotouwtje wat je weer aan de spijlen hebt geknoopt (lus en dan aan 2 kanten langs 1 spijl en dan aan elkaar met een knoopje. Op die manier zal bij een ongelukje waarschijnlijk eerst het strotouwtje of de musketonhaak kapot gaan. Het Nylon van het hooinet is veel sterker.

Andere optie is aan een (houten)wand in van die schrikdraadogen. Die breken ook af als er veel kracht op komt te staan... Maar met luxe stalwanden zal een stalhouder daar niet zo enthousiast over zijn denk ik

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:29

bedankt voor jullie antwoorden, sorry ts, dat ik dit zo in jouw topic vroeg

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:36

Ik sluit me aan bij Joyce B, hang je het net wat lager op, zorg er dan voor dat de touwtjes kunnen knappen als er een paard met een been in hangt.

Heb 't onlangs gezien dat de touwtjes van die groene netten niet breken... paard heeft uren met het been over het net gestaan. :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:36

Zo hangt mijn hooinet op stal, al jaren onderhand en nog nooit heeft er een paard ingehangen :)

Afbeelding

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:50

Dan zal ik mijn foto's ook weer plaatsen. ;)

Afbeelding

Afbeelding

Werkt super bij een wand waar geen schuifdeur langs hoeft.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:52

Als je paard er kriegel van word dat hij zo beweegt, kan je eens kijken of je m in een hoek van je stal kan hangen, dan is het al vele malen minder!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:32

Puera schreef:
Ik sluit me aan bij Joyce B, hang je het net wat lager op, zorg er dan voor dat de touwtjes kunnen knappen als er een paard met een been in hangt.

Heb 't onlangs gezien dat de touwtjes van die groene netten niet breken... paard heeft uren met het been over het net gestaan. :=

Hmz die van mij heeft een keer vastgezeten toen het net echt nog op de grond hing. Nu hangt ie ongeveer 30 cm van de grond af. Net brak heel snel, terwijl het voor de rest wel heel goed heel blijft. Andere netten trok hij stuk waar ik bij stond. Nu is die plek waar het touwtje door zij favoriete eetplekje want daar is de maas groter.