Wonderolie en een drachtige merrie?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ImkeTarek

Wonderolie en een drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 08:52

Ik heb misschien een hele domme vraag, maar neem liever het zekere voor het onzekere :+ ..

Ik heb hier op bokt gelezen dat wonderolie een wondermiddel is om de manen van een paard te laten groeien. Nou heeft mijn verzorgfriesje hele banketstaaf manen en de eigenaar zou die graag langer en voller zien.. Nu wil ik dus het een en ander gaan proberen..

Maar ik las ook dat wonderolie bevallingen opwekt.. Aangezien mijn paardje begin maart een veulentje moet krijgen, ben ik een beetje terughoudend om wonderolie te gaan gebruiken op haar manen.

Maar (nu dus de vraag :P ), wekt wonderolie alleen bevallingen op als het oraal ingenomen word, of kan het ook de bevalling opwekken door opname door de huid?

Groetjes Imke.

Cadaz

Re: Wonderolie en een drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 08:53

alleen oraal in mijn weten ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 10:18

Wonderolie veroorzaakt bij mensen darmkampen en daardoor kan de baarmoeder mee gaan krampen en zo dus de bevalling op gang helpen. Of het bij paarden ook zo werkt weet ik niet (heel anders verteringssysteem) maar ik zou het risico niet zomaar nemen. Heb je al eens cowboy magic detangler and shine geprobeerd? [VSW] De wondere wereld van Cowboy Magic? Voor & na foto's.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 16:44

Dat het voor darmkrampen bij mensen zorgt had ik idd gelezen. Maar het ging me er vooral om of dit al gebeurd met opname door de huid, of dat dit alleen gebeurd als het oraal toegediend word.

Dat topic over Cowboy Magic had ik gelezen, maar dat spul bevorderd de haargroei verder niet, zover ik weet.
Ik vind dit sowieso ook behoorlijk prijzig om zo uit te proberen.. Kan t altijd nog proberen, wil liever met goedkope spullen beginnen :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:46

Lijkt me onwaarschijnlijk dat dit gebeurt als het op de huid ligt, bij mensen moet het echt in de darmen zitten wil het wat doen. Maar zeker weten doe ik het niet.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:07

Wil de eigenaar van het paard wel dat je zoveel aan de manen zit?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:12

Je kan het rustig op de manen smeren ze zal er geen darmkrampen van krijgen. Dat is alleen als het goedje in een behoorlijke dosering in haar darmen terecht komt(ten alle tijden niet aan te raden)

Maar om haar manen te laten groeien kan je beter biotine door haar voer doen. Dat bevorderd haar en hoefgroei. Of drachtige merries mogen hebben weet ik echter niet.

Maar van iets op haar manen smeren gaan de manen niet groeien.

Dwarsligger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 00:08

Wat idd al gezegd is, Castor olie / Wonderolie werkt alleen weeen op bij oraal gebruik, je kunt het dus prima in de manen smeren.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 00:20

friesiszwart schreef:
Wil de eigenaar van het paard wel dat je zoveel aan de manen zit?

Die wilt juist dat ik dr zoveel mogelijk aan doe om die manen te laten groeien. Hij doet zelf verder niks met de merrie, behalve fokken. Ze is afgelopen jaar 1 premie ster geworden, maar op de centrale keuring geen voorlopig kroon geworden door oa te weinig rastypen met haar l*llige manen. Hij wilde eigenlijk dat ik ze zou vlechten, in de hoop dat het dan beter groeit , maar daar breken de manen bij mn paardje alleen maar van af..
Dus alles wat ik probeer om dr manen langer en voller te krijgen is hij alleen maar blij mee.
NatasjavE schreef:
Maar om haar manen te laten groeien kan je beter biotine door haar voer doen. Dat bevorderd haar en hoefgroei. Of drachtige merries mogen hebben weet ik echter niet.

Maar van iets op haar manen smeren gaan de manen niet groeien.

dingen door haar eten doen gaat bij ons op stal niet. De paarden staan in een actiefstal en worden computer gestuurd gevoerd... Dus een goedje door het eten doen gaat dan niet.
De paarden worden alleen apart gevoerd als ze echt medicijnen nodig hebben ofzo.

Wonderolie schijnt niet zo duur te zijn. Ga het gewoon eens proberen.
Aan de reacties te lezen is het op dit moment: Baad het niet, dan schaadt het niet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:14

ImkeTarek schreef:
dingen door haar eten doen gaat bij ons op stal niet. De paarden staan in een actiefstal en worden computer gestuurd gevoerd... Dus een goedje door het eten doen gaat dan niet.
De paarden worden alleen apart gevoerd als ze echt medicijnen nodig hebben ofzo.

En als ze medicijnen nodig heeft dan? Lijkt mij een onhandig systeem dan. Je moet een paard individueel kunnen voeren.

Maar goed. Iederedag een klein beetje voer met biotine aan haar geven als je er bent. Ik neem aan dat dat toch wel gaat. Krijgt ze gewoon van de stalhouder minder.

Olie zou ik er niet opsmeren. Als het gaat jeuken gaat ze schuren en heeft ze nog minder.
Er zijn geen haar-groeimiddeltjes die helpen je haar sneller te laten groeien. Als dat er wel zou zijn zouden de kappers er heel erg rijk van worden.

Bovendien kijkt het stamboek niet naar de haargroei van een paard. De rastypische kenmerken zijn puur exterieurmatig. Als een paard te weinig ras mist dan bedoelen ze vaak te weinig adel (een mooi droog hoofd met een mooi groot oog erin bijvoorbeeld)

Door een strak voerregim aan te houden wil je nog wel eens voor elkaar krijgen dat een merrie wat "harder" en rassiger oogt. Dat zal je moeten doen in combinatie met gerichte training.

Als hij graadverhoging bij het stamboek wil kan hij haar beter naar een trainingsstal brengen waar ze ervaring hebben met het ras of stamboek waar de merrie bij is aangesloten.