Hoe krijg ik respect van mijn paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Hoe krijg ik respect van mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 16:06

Mijn paard is vreselijk lomp en doet lekker waar hij zelf zin in heeft. Ik kan hem heel moeilijk straffen voor zijn gedrag. Onerevaren en onwetend als ik ben (rij pas 1,5 jaar en heb pas sinds drie maanden een eigen paard) is mijn eerste reactie altijd een ferme tik op zijn neus of een flinke snauw. Nou... meneer is daar weinig van onder de indruk. Hij is zowiezo van weinig dingen onder de indruk wat ook vaak in mijn voordeel werkt. Als ik bij wijze van spreke een koprol wil maken op zijn rug is hij daar ook niet van onder de indruk.
Als ik zijn stal in loop en hij heeft geen zin in me gaat ie gewoon met zijn kont naar me toe staan Met poetsen staat hij niet stil en als ik hem vast zet trekt hij het touw aan gort.
Ik heb hem nu drie maanden. Daarvoor is hij 5 jaar lang op de wei geweest en is hij nooit opgevoed. Onder het zadel leert hij erg snel. Hij is 5 jaar oud nu.
Hij is dominant naar mij toe maar op de wei bij de andere paarden staat hij in rang nog onder het veulen!
Hoe krijg ik respect van mijn paard?

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 16:12

hulp vragen!!!!

en ik zou als hij wat doet wat niet kan en hij is niet onder de indruk van een tikje snau hem eens goed aanpakken! dan weet hij het heus wel..

maar ik zou vooral hulp vragen..,.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 16:18

Niet echt slim om zonder veel ervaring een onervaren paard te kopen. (zelf eigenlijk de zelfde stomme fout gemaakt maar het is toch goed gekomen)
Consequent zijn is nummer 1
en niet veel tolereren is 2
Aangezien je hem nu al 3 manden hebt is zijn gedrag niet in een keer te veranderen, maar nog niet hopeloos hoor.
Neem bergbeklimmerstouw met een stevige clip (heb ik bij Snijders gehaalt in Den Bosch) dat krijgt hij echt niet kapot, neem een zweep mee als hij je voorbijstormt/over je heen wil lopen en deel daar zeker een paar tikken mee uit als hij te ver komt. en tik+snauw, zodat hij later de snauw met de tik verwant.
Zeker niet te lief voor hem zijn maar goed gedrag belonen en gewoon veel oefenen met stilstaan, vast staan,...

Succes

Trouwens, waar sta jij ergens? in rosmalen of niet?

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 16:25

Ik woon in Rosmalen maar mijn paard in Cromvoirt.
En tja... liep nou eenmaal tegen dit paard aan en ik heb tot nog toe nog geen minuut spijt van mijn aankoop.