Klitten en scheren

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

monkey

Klitten en scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 23:26

Ik heb sinds 2 dagen een ruin gekocht van mei 2008. Hij zag er niets uit, maar was ook echt een koopje. Maar nu krijg ik onder zijn buik echt de klitten er niet uit. Er zitten klitten in met stront en modder enz. Dit lijkt me niet prettig voor hem, wat zouden jullie doen? Alleen zijn buik scheren?

Coeur

Re: Klitten en scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 00:14

Proberen wassen met shampoo?? misschien komt het er zo wel af.
Of anders zou ik het er uitknippen... Of weet je zeker dat hij braaf is om te scheren?
denk dat hij niet zo veel gewoon is... Hij is ook nog geen 3, dus scheren zou ik niet gaan doen...
Hoe komt het dan dat hij zo vies is?

monkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 00:17

Wassen gaat niet nu met dit weer, uitknippen is veel te veel het is niet enkele klit het is een buik vol en we hebben het over een paard van 1.70 m
Nee hij is niks gewoon zelfs geen voetjes geven om uit te krabben.....tja hoe komt het dat hij zo vies is geen idee ik heb hem nog maar 2 dagen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 00:18

Als het zo vies is kom je er met een tondeuse ook niet doorheen, je kunt proberen het een paar dagen in te smeren met slaolie dan wordt het zacht en kun je het er uit wassen.

monkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 00:19

Ja maar als ik het goed kort instel die tondeuze moet ik toch bij het begin van de haar kunnen komen en wassen gaat echt niet met dit weer.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 00:21

Misschien wachten totdat hij in de rui is, dan kyn je ze er vanzelf afhalen, om ju al te veel te frutten aan die klitten lijkt me niet slim met een onwennig dier

monkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 00:23

Op zich is ie heel koel en vind ie tot nu toe alles prima. Had ook al gedacht van wacht wel tot ie gaat verharen, maar kan me best voorstellen dat ie er last van heeft. Vandaar de vraag.

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 00:25

mmm, moeilijk ...
Ik zou eig zeker niet gaan scheren, zeker niet als die niks gewoon is, kan me voorstellen dat hij ws een paniek-aanval zou krijgen als je begint te scheren... (met alle gevongen voor jouw veiligheid)

rommulus

de grote klitten weg knippen (of dagelijks een beetje) en dan niet te kort weg knippen
goed voeren (lijnzaad olie er bij)
wachten op een warme dag en dan wassen met betadine ;)

meer kun je niet doen
een paard met een slechte conditie zou ik niet scheren
gewoon lekker met regelmaat rustig tutten, word ie makkelijk van en jij hebt genoeg te tutten ;)

YvonneV

monkey schreef:
Ja maar als ik het goed kort instel die tondeuze moet ik toch bij het begin van de haar kunnen komen en wassen gaat echt niet met dit weer.

Ik heb een vrij zwaar scheerapparaat maar door vuile plekken komt die echt niet heen, vaak zit het vuil tot op de huid en kom je dus niet tussen het vuil en de huid in. buiten dat zijn je messen dan in no=time bot.

monkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 00:27

Verder is ie in goede conditie hoor heeft allleen vanaf geboorte geen borstel gezien geloof ik.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 00:35

hmm

tja ik zou alleen de grote klitten deels afknippen (zo dat er nog een cm op zit ofzo) en verder gewoon goed regelmatig borstelen

de rui periode komt er al weer aan dus dan komt het allemaal vanzelf los ;) (de mijne haart al volop)

edit : grote klitten kunnen irriteren en klitten in oksels maar verder hoef je je er geen zorgen om te maken ;)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 08:28

Kortwieken met een schaar en dan antiklit erop spuiten.

monkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 08:44

Ik zal jullie zeggen met een schaar is dit niet te doen het zit ook allemaal tegen zijn buik aangeplakt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 08:52

Dan is het met een scheermachine al helemaal niet te doen. Flink antiklit op spuiten en wachten tot het warm genoeg is om te wassen (en boven tien graden is dat wel te doen).

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 09:01

monkey schreef:
Ik zal jullie zeggen met een schaar is dit niet te doen het zit ook allemaal tegen zijn buik aangeplakt!

Ik heb ook zo'n paard moeten ontklitten en ik heb de klitten doormiddel geknipt en daarna uitgeplozen en de rest weer weggeknipt. Met een scheeraparaat kom je er niet doorheen, of je zou een koeienscheerapparaat met veel power en koeienscheermessen moeten gebruiken...
Het was een tijdrovend werkje, maar t is gelukt...
Afbeelding
bijna klaar....

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 09:07

gewoon zo laten, eventueel goed antiklit opspuiten zodat het mss wat losweekt, of indien mogelijk losweken met warm water( gewoon de straal eropzetten, daarna goed droogmaken en met dekentje effe op stal
binnen een maandje of twee verharen ze, dus dan zal het er wel allemaal afvallen, goed olie bijvoeren (opbouwen!) voor het proces.
het is niet zo geworden van dag tot dag, dus die paar weekjes kunnen er ook wel nog bij :)

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 09:09

gewoon zo laten inderdaad, wachten tot ze gaan verharen ;)
heb ik bij me 2 jarige ook gehad ;)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 09:27

Ik heb zo'n zelfde paard gehad en heb uiteindelijk gewacht tot ze ging ruien dat ging veel beter dan met de schaar.
Wel elke keer geborsteld met een stalen borstel en daarmee kwam al een heleboel eruit.

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 10:36

bij ons op de manege hebben sommige paarden in de winter gewoon vrij omdat we het dan niet zo druk hebben met rijden. In het begin krijgen we ze nog wel redelijk schoon maar ja als ze iedere keer in de loopstal gaan liggen dan houd dat op een gegeven moment echt op.
Als dat het geval is laten we het zo tot het weer wat warmer is en dan zetten we ze tig keer per dag onder de slang en weken we alles er weer af. zou het paardje gewoon lekker poetsen op de hals en zo waar hij nog een beetje schoon te krijgen is en zo een goede band op bouwen ipv nu proberen de troep er nu uit te krijgen.

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:01

ik zou het proberen te weken met een beetje lauw water en dan zachtjes los proberen te peuteren ik denk inderdaad niet dat je er door heen komt met een scheerapparaat

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 13:50

monkey schreef:

je hoeft de klitten er ook niet helemaal af te knippen
zoals ik al zei tot op een cm ofzo (van mij part 2) meestal vallen de klitten dan wel uit elkaar