Noodverlichting paardenbak?? spoedje

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

cecil

Noodverlichting paardenbak?? spoedje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 18:34

Hallo beste bokkers,

Ik heb een vraagje.
Bij me fjordje die ik rijd, heb ik helaas geen licht tot mijn beschikking bij de bak.
Het is geen super grote bak, ik schat zo 16 bij 35 ofzo, hahah echt een schatting hoor :o
Nu heb ik helaas alleen deze bak tot mijn beschikking en aangezien ik overdag werk komt het op de avonden aan ;(
Ik wil graag doordeweeks verder, al is het voor nood alleen longeren!!! (hoewel rijden ook mooi zal zijn)
Nu heb ik al aan de eigenaar voorgelegd om zelf een bouwlamp te kopen, alleen hij is erg bang dat dan de stopper eruitslaan
(weet nou niet of ik het goed benoem :o ) aangezien er meerdere paarden buiten staan en meerdere weilanden dus veel stroomgebruik, dus dit wordt hem helaas niet |(
Nu wilde ik vragen of iemand anders een goed idee heeft, iets met een accu, batterijen noem maar op :P
Wie o wie kan mij helpen?????? :+

Alvast bedankt!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:43

Meerdere weilanden en dús veel stroomgebruik? Hoezo, staat op ieder weiland een 500W bouwlamp? Schrikdraadapparaten trekken nauwelijks stroom.

Op 1 stop kun je 3000W kwijt, normaalgesproken. Dus tenzij de stallen/bak etc op dezelfde groep staan als waar ook de diepvries, vaatwasser, wasmachine, waterkoker én wasdroger aan hangen (én tegelijkertijd aangezet worden), zal een bouwlamp van 250W écht de stoppen niet laten doorslaan.

silby

Re: Noodverlichting paardenbak?? spoedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:48

Je kan tegenwoordig ook lampen met ledlicht krijgen die veel minder stroom nemen en ook nog eens veel meer licht geven :D
Ik heb er ook twee in de bak staan,lijkt wel een stadion _O-

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 18:49

bedankt voor jullie reacties.

Een lamp op stroom wordt hem echt niet, dit wil de eigenaar niet hebben dus dat houd op ;(
Nog andere opties??

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:52

Eigenaar heeft kennelijk weinig kaas van electriciteit gegeten :D

Zowel rijden als longeren kun je ook in het donker doen. Paard ziet meer dan een mens.
Op een accu of batterij kun je onvoldoende lichtopbrengst verwachten. Je kunt een auto met draaiende motor (anders kom je later niet meer weg) op de bak richten, maar dan word je vermoedelijk verblind...
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 09-01-11 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:52

Dan zou je misschien opzoek moeten gaan naar een aggregaat ofzo.
Of iets dat werkt op zonnerenrgie?

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:55

Ik zou zeggen een stroomgenerator? Maakt misschien wat lawaai.. Maar moet toch te doen zijn?

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 18:59

bedankt voor het mee denken!! meer opties en ideen zijn altijd welkom!

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 19:02

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:03

cecil schreef:
bedankt voor jullie reacties.

Een lamp op stroom wordt hem echt niet, dit wil de eigenaar niet hebben dus dat houd op ;(
Nog andere opties??

Bijzonder dus jij staat daar in pension en je moet in het donker je paard longeren of rijden? Heel bijzonder. Staan er op die wijlanden dan buitenlampen gericht? Dan doe je die uit als je gaat rijden en dan kan je in het licht rijden. Die eigenaar moet jouw wel willend zijn. Kan zo boos worden om die zogenaamde pensions die alleen maar geld vangen en nulkommanul faciliteiten bieden voor de ruiters.

Ik heb een 100 watt spaarlamp op mijn paddock die doe ik aan als ze er in staan en het is donker, maar er hang naast een 300watt bouwlamp als ik ga longeren. Als paarden buiten staan en je hebt bv een zwak lampje, daarvoor kan je een spaarlamp die 25 watt is maar lichtopbrangst van 100 watt heeft op een plankje bevestigen, wel een buitenlampje omdat hij vochtig moet kunnen worden, daar aan een haakje of wat ook zodat je die op de kop van de omheiningpaal vast kan maken en dan met een lang buitenverlengsnoer tot de stal, dan is alles van jouw...gaan geen stoppen van door.

Het is weinig licht, maar paarden kunnen heel erg goed zien met weinig licht, wij wat minder, maar longeren moet altijd kunnen. Laat hem eerst even een minuut of 10 wennen aan die lichtsterkte door hem er even in te zetten en in de longeerbak optuigen, dan is hij niet bang als het ineens van licht van de stal tot schemerig in de longeerbak is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:05

silby schreef:
Je kan tegenwoordig ook lampen met ledlicht krijgen die veel minder stroom nemen en ook nog eens veel meer licht geven :D

Klopt, maar super duur en de nieuwe moderne ledlampen gaan niet lang mee, die ontwikkeling is er nog. Wij hebben er diverse al gehad die vrij snel kapot waren...

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 19:17

bedankt russel voor je uitgebreide reactie,

Tis mijn paardje niet hoor, ik rijd dit paardje voor hun.
Helaas willen ze het echt niet hebben, dus zal echt opzoek moeten na iets wat niet iets met een stopcontact heeft te maken :P

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:19

Lampje op je cap zetten ?
Of koplamp op je paard monteren :P

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 19:22

aan dat lampje aan me cap had ik al zitten denken, zal deze genpeg licht geven om te longeren en miss te rijden?
waar zijn deze te koop?

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:24

ze geven wel aardig licht,
Heb er zelf nooit mee gereden, bij de bouwmarkt hebben ze die wel :)

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 19:25

bedankt voor de tip, zal eens even informeren of dat ook dan wil met longeren etc, of het voldoend licht geeft

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:14

Wij hebben heel veel breedstralers en bouwlampen tegelijk aan en een schrikdraadapparaat en andere buitenverlichting. Als mijn man aan het lassen gaat dan flikkeren de lampen in huis wel eens, maar die bouwlampen doen niets... Stroom gaat er hier af wanneer ergens een stroomlek is, bijvoorbeeld met vocht in een verbinding met een verlengkabel. Maar verder nooit problemen.

silby schreef:

heb je een link naar die lampen? Ben wel benieuwd! Heb nu 2 bouwlampen op de paddock staan, maar die ledlampen lijken mij wel wat!

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:21

joyce B schreef:
Wij hebben heel veel breedstralers en bouwlampen tegelijk aan en een schrikdraadapparaat en andere buitenverlichting. Als mijn man aan het lassen gaat dan flikkeren de lampen in huis wel eens, maar die bouwlampen doen niets... Stroom gaat er hier af wanneer ergens een stroomlek is, bijvoorbeeld met vocht in een verbinding met een verlengkabel. Maar verder nooit problemen.

silby schreef:

heb je een link naar die lampen? Ben wel benieuwd! Heb nu 2 bouwlampen op de paddock staan, maar die ledlampen lijken mij wel wat!

Nee sorry het bedrijf wat bij stal zit,heeft ze voor ons besteld,heb dus geen idee waar ze weg komen :o
Maar als je googeld dan kom je er heel wat tegen :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 10:28

cecil schreef:
aan dat lampje aan me cap had ik al zitten denken, zal deze genpeg licht geven om te longeren en miss te rijden?
waar zijn deze te koop?

Ik heb ooit een voorraadje gekocht bij de Action. Zag ze laatst iig liggen bij de Xenos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:04

cecil schreef:
bedankt russel voor je uitgebreide reactie,

Tis mijn paardje niet hoor, ik rijd dit paardje voor hun.
Helaas willen ze het echt niet hebben, dus zal echt opzoek moeten na iets wat niet iets met een stopcontact heeft te maken :P

Als zij het niet nodig vinden, dan heb je er toch ook niet veel aan. Dan zou ik op zoek gaan naar een ander bijrijd paard. Als je dat aankondigd, dan kan vast ineens wel alles. Het gaat hem vast om die extra dubbeltjes per maand aan stroom, want het is hun paard en dat mag niks kosten.

Want het is toch onzin? Het kost nauwelijks wat. Niet de moeite. Zo lamp brandt hooguit een uurtje en vast niet elke dag.