Kosten van een veulen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mienez

Kosten van een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 17:29

Ik heb al even rondgekeken op het forum of ik hier veel over kon vinden maar ik kon geen recent topic vinden en het gaat hier echt om een veulen dus vandaar dat ik hem zelf aanmaak:)

Wat ik graag van jullie zou willen weten is wat er allemaal komt kijken bij het kopen en behouden van een veulen/jaarling... (tot 3 jaar.)
Het gaat dan om kosten, verzorging, dierenarts/inentingen en aanschaf van materialen. Kortom, eigenlijk alles wat er bij komt kijken
(excl. de eenmalige kosten van de koop van het veulen.)
Ik heb geen mogelijkheid tot eigen weidegang/stalling dus dat hoort er ook allemaal bij.
Tevens mag je er bij zetten of het je meevalt of tegenvalt.

Graag serieuze reacties van mensen die het zelf ervaren/ ervaren hebben of er echt verstand van hebben.
Als je zelf over een veulen/jaarling beschikt mag je er eventueel ook een foto bij plaatsen met een korte toelichting (bv afstamming.) Is wel zo leuk om ook te zien waarover je praat. Maar vergeet niet ontopic te blijven :)

troi

Re: Kosten van een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:14

Alles ligt aan wat voor stalling je wilt. In principe moet zo'n jong dier vooral veel groeien en leren van de andere paarden dus naast veel buitengang (weiland of paddock) heb je niet zo gek veel voorzieningen nodig. Kies je voor een opfok dan komt je op dit soort prijzen: 135-155 (http://www.stalzwetsloot.nl/) , 125 (http://www.stalhuusstede.nl/tarieven.html). Daarnaast nog wormenkuren/hoefsmid/eventueel medicatie/ halsters etc. Ik ben geloof ik gemiddeld 150 euro per maand kwijt met zo nu en dan een uitschieter (zoals Mo's castratie die natuurlijk prijzig is). Valt mij vooralsnog erg mee maar ik heb dan ook het geluk dat mijn pown in de anderhalf jaar dat ik hem heb nog geen dag ziek is geweest.

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 19:51

Oke. Ik vind het indd wel belangrijk dat mijn veulen dan niet alleen komt te staan. Zijn er naast de opfok nog andere alternatieven?

De kosten voor de dierenarts kunnen natuurlijk erg varieren, maar nou heb ik op medisch gebied (bij veulens) nog niet zo veel verstand dus ik weet niet of bepaalde ziektes, aandoeningen e.d. veel voor komen en dat je veel geluk hebt dat je veulen niets krijgt, of dat het over het algemeen niet zo veel voorkomt?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:54

Ik ben toch wel gauw 300 per maand kwijt aan mijn 2 veulens
Want vergis je niet veulens eten aardig wat voer weg
Mijn 2 haflinger veulens eten allebei 2 kilo veulenbrok van havens is hier 12 a 14 euro per zak..
en krijgen 3 keer per dag hooi...
Ik heb ze bij iemand aan huis Ik heb expres 2 veulens gekocht zodat ze niet persee naar de opfok hoefde of op een pensionstal waar je swinters enkelt een uurtje in de padock los mag laten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:56

Ziektes en afwijkingen kunnen altijd voorkomen, een buiteling in het weiland is zo gemaakt immers. Je moet altijd rekening houden met extra kosten, een spaarpotje van een paar duizend euro vind ik persoonlijk echt wel noodzakelijk. Stalling, ja alles wat voor volwassen paarden kan kan natuurlijk ook voor jonge paarden en veulens. Met als belangrijk punt dat het voor een paard in de groei (dus tot minstens 4-6 jaar) het echt belangrijk is dat ze veel buiten komen, dus ook in de winter minstens overdag een flink aantal uren naar buiten en dat ze in groepen naar buiten gaan. Paard van die leeftijd heeft veel te leren van zijn soortgenoten. Anders kunnen ze flink gedragsgestoord worden. Pensionstallen die dit leveren kun je dus ook prima overwegen. Is je eigen keuze.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:58

Als jij een veulen ergens in de opfok moet doen, of 'gewoon' op een -simpele - pensionstalling, koop dan maar een volwassen paard. Je bent (aangenomen dat je met 36 maanden = 3 jaar gaat rijden en je veulen met 6 maanden koopt) minimaal 30 x 150 euro kwijt = 4500 euro. Tel de aanschafprijs van je veulen er bij op en je koopt een prima paard voor dat bedrag... Plus dat je het risico van ziektes en blessures niet hoeft te lopen. Wacht je langer met inrijden, wat aan te raden is, heb je nog meer financiele speelruimte.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:01

Ibbel schreef:
Als jij een veulen ergens in de opfok moet doen, of 'gewoon' op een -simpele - pensionstalling, koop dan maar een volwassen paard. Je bent (aangenomen dat je met 36 maanden = 3 jaar gaat rijden en je veulen met 6 maanden koopt) minimaal 30 x 150 euro kwijt = 4500 euro. Tel de aanschafprijs van je veulen er bij op en je koopt een prima paard voor dat bedrag... Plus dat je het risico van ziektes en blessures niet hoeft te lopen. Wacht je langer met inrijden, wat aan te raden is, heb je nog meer financiele speelruimte.

Als ik dit zo lees denk ik ook van je hebt groot gelijk
met dat geld wat je in die jaren aan een veulen uitgeef in mijn geval 2 ken je een toppertje kopen ....

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:03

Ja, als het je puur gaat om het rijden dan heb je volkomen gelijk. Maar als je juist het opleren van een dier in de breedste zin leuk vindt dan niet natuurlijk want dat begint al met 6 maanden..

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 20:10

Ibbel schreef:

Dat klopt Ibbel. Het voordeel wat je bij een veulen wel hebt is dat je een paar jaar minder grotere bedragen hebt en tegen de tijd dat hij een jaar of 3 of 4 is heb je (in mijn geval) meer om uit te geven en moet dat geen probleem zijn. Dit is overigens niet de enige reden waarom ik misschien voor een veulen zou kiezen.
Ik ben opzoek naar een paard/veulen met goede afstamming en kwaliteit voor in de dressuursport. Een 3 of 4-jarige is dan gewoon te duur. Daarnaast vind ik het erg leuk om het veulen naar eigen hand te zetten en het hele proces mee te maken. Het brengt uiteraard wel risico's met zich mee. Dat ben ik volledig met je eens.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:11

Als je een veulen continu op stalling/opfok moet zetten, dan ben je idd goedkoper uit als je een ouder, beleerd paard koopt.
Bovendien loop je het risico dat, wanneer je je veulen eindelijk kan berijden, het eigenlijk toch niet zo klikt (qua karakter of onder het zadel).
Wij houden onze jonge paarden altijd in groep. In de lente, zomer en herfst op de weide en in de winter op stalling. Scheelt een hoop kosten, maar dan moet je natuurlijk wel voldoene weide ter beschikking hebben.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:22

Ik heb hier gemerkt dat als je geen stal/wei van je zelf hebt, het een duur iets is om een veulen te hebben en groot te laten worden.
Opfok is leuk, maar bij de meeste mag je ze niet uit de groep halen om even wat meee te doen.
Ik heb de mijne wel in een kleine opfok gehad , waar je haar gewoon mee kon nemen om te wandelen wat dan ook.
Maar was wel verder weg dus daar ga je ook niet iedere week heen.
Ook met het oog op dresuursport zou ik zeggen ga kijken voor een 3/4 jarige en kijk wat die in zich heeft.
Je kan wel een veulen kopen met goede papieren, maar wie zegt dat hij tegen die tijd ook die kwaliteit in hem/haar heeft
Dus ben het met de meeste hier wel eens dat je beter een beleert paardje kan kopen.

_sil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:26

Het maakt denk ik ook wel heel veel verschil in wat voor omgeving je woont. Hier, op het platteland op de veluwe is het veel gemakkelijker om een goedkoop plekje te vinden waar je veulen lekker hele dagen het land op kan (bijvoorbeeld 24/7 met schuilstal), in de randstad zal dit wat moeilijker zijn en zul je als snel kiezen voor opfok. Nadelen daarvan kunnen weer zijn dat je er niet dicht bij in de buurt woont..
In deze omgeving kun je voor een kleine honderd euro per maand een plekje vinden, waar voer bij in zit. Je krijgt dan natuurlijk nog wel dierenartskosten, hoefsmidkosten, ontworming e.d. erbij op..

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:27

Dat is helemaal waar hier in de buurt zijn enkel maar grote opfoks, en daar mag je paard enkel in staan.
Ik vond het wel belangrijk om ook af en toe er wat mee te doen.

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 20:37

Whis_Serada schreef:
Ik heb hier gemerkt dat als je geen stal/wei van je zelf hebt, het een duur iets is om een veulen te hebben en groot te laten worden.
Opfok is leuk, maar bij de meeste mag je ze niet uit de groep halen om even wat meee te doen.
Ik heb de mijne wel in een kleine opfok gehad , waar je haar gewoon mee kon nemen om te wandelen wat dan ook.
Maar was wel verder weg dus daar ga je ook niet iedere week heen.
Ook met het oog op dresuursport zou ik zeggen ga kijken voor een 3/4 jarige en kijk wat die in zich heeft.
Je kan wel een veulen kopen met goede papieren, maar wie zegt dat hij tegen die tijd ook die kwaliteit in hem/haar heeft
Dus ben het met de meeste hier wel eens dat je beter een beleert paardje kan kopen.

Dat is ook iets waar ik over twijfel, vandaar dat ik dit topic heb gestart.
Wordt het een veulen, dan misschien van de zomer, wordt het een 3 of 4 jarige dan wacht ik daar nog een jaar of 3 mee vanwege geld en tijd.
Het is niet zo dat ik nu geen tijd heb, maar in een 4 jarige moet je gewoon meer tijd besteden (het is tenminste wel de bedoeling om hem dressuurmatig te bewerken.)

Ik woon in het oosten van het land. Omgeving platteland dus. Ik heb iemand die zijn veulen tot 2,5 jaar dag en nacht in de wei had staan tussen meerdere jonge dieren voor een paar tientjes in de maand. Maar of dat goed is???

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:51

Tja moeilijk te zeggen of dat een goede plek is/was.

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 20:52

Whis_Serada schreef:
Tja moeilijk te zeggen of dat een goede plek is/was.

Dag en nacht buiten is geen probleem?

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:54

ik heb mijn inmiddels 4 jarige paard als veulen gekocht.
heb haar eerst op een pensionstalling gehad waar nog een meisje met een jaarling stond en ze konden heel de winter samen overdags het land op,en zomer's 24/7 in een groep.
Betaalde aan stal wel 170 euro per maand.
verder inentingen,wormenkuren en DA kosten (ze heeft echt vanalles gehad waar ook heel veel kosten aan zaten...)

heb altijd veel met haar gedaan,gewandelt,grondwerk,spelletjes maar alles op een speelse manier en nooit teveel,om rijden geef ik niet zo veel en doe graag andere dingen met paarden.

Ik zou nooit anders gewilt hebben en heb er geen moment spijt van gehad,toen ze 3en een half was ben ik rustig aan begonnen met beleren,maar ik kon zo opstappen en wegrijden, ze snapte alles en heeft nog nooit een stap verkeerd gezet en doet alles wat ik van haar vraag!wel is ze ietwat verwent,maar dat vind ik wel leuk aan haar,ze is dan ook echt mijn prinsesje!
de band die wij hebben kan ik niet met mijn andere paarden vergelijken,1 heb ik als 4 jarige gekocht al is die band ook heel erg sterk maar toch anders.
Paard wat ik als 3 jarige heb gekocht heb ik zoveel meer werk aan gehad met inrijden,snapte dingen vaak niet,wel heel braaf en ook een sterke band maar toch ook niet te vergelijken!

Ala je de tijd en gedult hebt om lekker 3 á 4 jaar te wachten met rijden zou ik zeker een veulen kopen!
Maar kwa kosten hoef je niet een veulen te kopen,ze kosten echt bijna net zoveel als een volwassen paard ;)

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:55

Mijne heeft in zeeland ook dag en nacht buiten gelopen 24/7 (ook s'winters), was wel een schuilstal maar gingen ze gewoon haast nooit in hihihi (maar ik heb een koudbloed)

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:56

Coco kwa band ben ik het helemaal met je eens, maar net wat je zegt kwa kosten zit je aan het zelfde of er over heen hihihi

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:04

Dat van die band is niet per sé waar.
Mijn ruin heb ik nog geen jaar, hij was bijna 5 en nog onbeleerd. Mijn merrie heb ik sinds ze een veulen was, ze is nu 2,5. En toch heb ik met mijn ruin nu een betere band dan met mijn merrie.
Mijn andere ruin is dan weer bij ons geboren (ik was toen 8) en daar heb ik band mee die ik waarschijnlijk nooit nog met ander paard zal hebben.
Hangt er eerder vanaf hoe 'de klik' is, vind ik.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:05

Oke er zullen gevallen zijn waar het niet zo is.
Dan zal ik de klick bedoelen hihi

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:09

Veel mensen zetten hun paard in Groningen of Friesland in de opfok, hier is het vergeleken met de rest van het land aardig goedkoop. Ik zou er in elk geval niet over peinzen om (sorry dat ik het zeg) mijn veulen voor 170 euro te stallen. Maar goed, ik heb makkelijk praten, die van ons staan aan huis, ideaal!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:10

Mienez schreef:
Dag en nacht buiten is geen probleem?

Ik zou dag en nacht buiten zelfs willen beschouwen als de meest ideale manier om een paard te houden, met als kanttekening dat er wel goede schuilgelegenheid en toezicht moet zijn.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:13

Ik heb mijn pony (nu 1,5) ook als veulen gekocht, zou t ook nooit anders willen... Heb zelf sowieso nog nooit meegemaakt dat als het naast je paard wel klikte, het erop niet klikte, maar dat is mijn ervaring en kan bij een ander weer heel anders zijn :) Voor mij moet het iig op de grond kloppen wil het klikken als je erop zit..

Qua kosten maakt t idd niet veel uit met een volwassen paard. Mijne heeft eerst een paar maanden 24/7 buiten gestaan in een gemengde groep totdat hij tussen de merries uit moest, staat nu 's nachts op stal. Maar voor een volwassen pony had ik evenveel betaald, en geldt eigenlijk overal wel.. Wát je dan betaalt hangt puur af van wat je kan vinden... Ook kosten voor enten en da ed zijn gelijk aan wat je aan kosten hebt voor een volwassen paard. Enige wat er nog bij zou kunnen komen zijn de veulenentingen, mijn pony werd een beetje te mans voor de merrieveulens en kwam dus eerder te koop, ik was er snel bij en haalde hem 2 weken op voordat hij anders de eerste veulenenting zou hebben gehad. Dus dat is nog iets waar je evt rekening mee zou kunnen moeten houden..

Maar ik zou in ieder geval nooooit anders willen. Ik ken mn beessie nu al door en door en over een paar jaar kan ik hem vol vertrouwen voor de kar zetten, heb ook 3-jarigen beleerd die ik nog maar net een half jaartje kende, en das toch heeel anders..

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:28

Wanneer verkoopt iemand een beleerd paard van een jaar of 4 meestal als er een probleem is
buiten de fokkers om natuurlijk
in ieder geval om een ouder paard te kopen heb je toch problemen te over bruggen
dit heb je niet als je een veulen neemt dan ligt het dus aan de klik of je zelf
maar je moet wel kijken of je een redlijke prijs stalling of opfok kunt vinden
wat je ook beslist veel plezier