Ik zit met het volgende...ik heb een vierjarige haflinger die over 2 mnd 5 wordt. Ik heb de hele zomer herfst en winter flink getraind en ze loopt al heel fijn. Nu is door de storm en sneeuw het dak van de manege ingestort en kan ik niet meer binnen rijden, ze gaan er as maandag aan beginnen en het zal zo'n twee wk gaan duren. Ik heb nog een buitenbak maar daar wordt eigenlijk alleen in de lente/zomer in gereden. Het is op dit moment ook meer een grote waterplas dan piste. Nu wilde ik mijn haflingertje die 2 wk vakantie geven totdat ik weer binnen kan rijden. Ze mag natuurlijk wel de hele dag op de wei en verder wilde ik eens flink wat knuffelen, wandelen, poetsen, staart wassen etc...dus gewoon wat tutdingetjes en even niet rijden. Kan ik na die 2wk het rijden weer gewoon oppakken bij zo'n jong paardje? Of is vakantie eigenlijk helemaal niet goed met het oog op het trainingsproces? Iemand ervaring? Ik hoor het graag!
Djilna
Geplaatst: 08-01-11 16:45
Vakantie is juist heel goed, alleen al mentaal gezien. En zeker nu ze nog zo jong is heeft ze veel te verwerken. Dus ik zou zeggen, lekker een maandje vrij en daarna weer rustig oppakken
julius_juut
Geplaatst: 08-01-11 16:47
Je moet er rekening mee houden dat het beestje dan wat conditie kwijt is, spierafbraak en afbouwen van conditie gaan vaak vrij snel, en ze zal waarschijnlijk wat minder soepeltjes zijn. Als je bereid bent om de training een stapje terug te doen en weer wat lichter te beginnen dan je mee eindigde zal paardlief heus geen schade oplopen van een vakantie.
Spritz
Geplaatst: 08-01-11 16:48
Ik heb zeker geen slechte ervaringen gehad met een vakantie bij jonge pony's. Vaak zijn ze rustiger en je pakt ze zo weer op. Vaak rijden we drachtige merries in en geven ze dan vakantie en gaan ze lekker op de wei, krijgen ze een veulentje en worden ze daarna weer opgepakt en doorgereden.
Djilna
Geplaatst: 08-01-11 16:48
Bij een paard begint conditieverlies ed pas na een week of 3, dus dat valt best mee. Ik denk dat een maandje vakantie meer goed doet voor dit paard dan dat het nadelen heeft. Ja ze zal ietsje stijver zijn, maar meer dan dat zal het niet zijn
Met conditieverlies of stijf zijn heb ik geen problemen. Gewoon een kwestie van rustig weer opbouwen. Ik ben een hobby ruiter dus geen druk van wedstrijden etc. dus we hebben alle tijd. Wel rijd ik veel dressuur omdat ik toch vind dat de basis erin moet zitten. Dus netjes aan het been, fijn nageeflijk, wat pasjes wijken etc. Ze is op dit moment wel nog wat slap achter dus ook mede daardoor dacht ik dat mischien een paar weekjes een time-out prettig zou zijn voor haar...ik ben ook erg tevreden want ze doet heel erg haar best!
Kitty84
Geplaatst: 08-01-11 17:06
Je geeft eigenlijk zelf het antwoord al Maarruh kan geen kwaad hoor, ze is echt opeens niet alles vergeten. Gewoon lekker met d'r tutten enz. Buiten wandelen en (extra) verkeersmak maken bijvoorbeeld. Iedereen heeft wel eens een vakantie nodig toch?
Ew11
Geplaatst: 08-01-11 17:11
Ik zou je paard gewoon even vakantie geven:)
Ik heb mijn jonge paard ook een aantal keer vakantie gegeven om 'bij te komen' en ik kon er iedere keer weer opstappen zonder problemen. (wel rustig aan natuurlijk ivm conditie)