Vraag rubberen stalmatten

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vraag rubberen stalmatten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:11

Omdat mijn merrie er schijnbaar een hobby van maakt om al het strooisel naar de zijwanden van de box te verplaatsen en daardoor in een kuiltje op het beton gaat liggen, wil ik stalmatten aanschaffen zodat ze iig niet op het beton ligt.
De vloer van de stal is dus beton, er zit geen putje in de stal, wel de mogelijkheid eens in de zoveel tijd de stal uit te spuiten en de boel naar een putje in de stalgang te trekken. De bedoeling is de matten in het midden te leggen (4m2) en er omheen strooisel om de mest en urine grotendeels op te vangen en elke dag te kunnen uitmesten.

Wat voor matten zijn geschikt? Wat raden jullie aan? En waar zijn de matten te krijgen? (Liefst natuurlijk zo goed mogelijk voor de portomonnee. ;) )

tamary

Re: Vraag rubberen stalmatten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:32

Die matten gaan aan de wandel als je ze vrij in het midden legt. Je zal ze tussen 3 wanden klem moeten leggen om ze op hun plek te houden.
Bosrubber is een bekende leverancier, al heb ik er geen ervaring mee. Andere optie is bv tegels voor speeltoestellen via MP is daar nog wel eens aan te komen voor een zacht prijsje. Voordeel is dat die antislip zijn en makkelijk hanteerbaar (deze zijn doorlatend). Andere optie zijn die koeienmatten van gewoon dik rubber, die geen water doorlaten, maar door de stijfheid redelijk makkelijk rechtop te zetten zijn (wat ik mij kan herinneren) en het strooisel inderdaad de urine kan opnemen.
Wat je ook kiest bedenk wel dat het eronder erg smerig wordt en dat het schoonmaken van doorlatende tegels een rotklus is (gebruik hogedrukspuit).

Je wil dus of tegels/matten die geen vocht doorlaten en waar je alles vanaf kan vegen of tegels die makkelijk te verplaatsen zijn zodat je het eronder schoon kunt houden. En dat wil je, want als de urine er onder blijft staan vreet dat je rubber kapot. Ik heb die granuflex? gehad en daar kon ik binnen 2 jaar stukjes van de onderkant wrijven door het aanvreten van de urine. Aan de bovenkant en qua droog staan van pony waren ze wel heel fijn.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:33

Matten in het midden leggen, heeft geen zin. Gaat verschuiven. Je moet dan gewoon in de hele box matten leggen. Ik heb in al mijn boxen inmiddels matten van 4,5 cm dik liggen. Qua strooisel bespaar ik nauwelijks wat, maar het comfort voor de paarden is super. Ik doe in een kale stal met matten 1 pak vlas en 3 dikke plakken stro. Dagelijks strooi ik bij met 2 plakken en haal alles eruit als de bodem smerig is. Hoe vaak is heel erg afhankelijk van het paard.

Mijn eigen merrie loopt ook veel in de box, wurmt al het strooisel naar achteren en opzij, met als gevolg het midden helemaal kaal. Nu ligt er weliswaar geen strooisel, maar ze sjouwt niet op het beton. Ff een voorbeeldje van het verschil met en zonder matten. Elke 7 weken wordt ze opnieuw beslagen en haar ijzers konden nooit voor de 2e keer, ondanks dat ik nauwelijks op de straat kom. Sinds de matten kan dat makkelijk en hoefde ze zelfs met 7 weken niet opnieuw beslagen te worden. Dat kan een week of 11 zijn! In de winter groeien de hoeven wel veel langzamer dan in de zomer, maar da's me nog niet eerder gelukt. Da's dus wel een grote besparing, vooral omdat ze op ijzers met gel en zooltjes staat. De verende ondergrond verdeelt de druk heel mooi. Wat het doet voor de voeten van m'n paard doet het ook voor de gewrichten. Een ander paard, een oudje (26) komt nu heel kwiek van stal. Was/is echt een smeerkees en een mooi dikke laag bodembedekking kreeg ik niet voor elkaar. Ze is niet schoner geworden, maar ligt/staat wel veel comfortabeler. Het verschil is bij alle paarden heel goed merkbaar.

Ik heb ze opgescharreld via MP en betaalde tussen de 15 en 20 euro per m2. Nieuw zijn ze 40, geloof zelfs excl. btw. Waar woon je? Ik heb er nog een stel over en mss is dat wat voor jou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:39

Bedankt voor de tips! :j Ik woon in [plaats].
Heb wel interesse. ;)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:40

Ik pb je zo ff.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:58

als je geen putje hebt zou ik geen doorlatende matten gebruiken, het word echt een smerige bende eronder.
ik zou gewoon de vloer dichtleggen met koeienmatten, ik heb ze ook en ik vind het super, vooral als het vriest want rubber is lang niet zo koud als beton.
trouwens, als je je box te schoon houd schuift het stro eigenlijk altijd met het opstaan als het paard gelegen heeft, als het paad nog een keer gaat liggen ligt het paard idd op het beton, wat goed helpt is is je stro wat secuurder uitzoeken, dus al het stro wat nog kraakt als onderlaag gebruiken, die onderlaag is wat zwaarder dus schuift minder snel, daar komt tocht weer schoon stro overheen dus je paard merkt daar niks van.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:19

Is een HIT-matras een optie??
Dat is een dikke matras met een zachte vulling waar geen strooisel meer op hoeft, alleen een beetje langs de randjes op het spetteren tegen te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:31

Is een optie, maar of het dat qua prijs ook is??? Weet jij wat zo'n mat kost DD?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:35

Ik hoorde laatst dat ze 450 ex BTW/bezorging zijn en inkl. heb ik bedragen van 550 gehoord.
Die van mij is ondertussen al 4,5 jaar oud en nog geen graatje versleten :)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:39

maar waar gaat het vocht dan heen als je geen putje hebt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:40

In de bedding die je achter de mat strooit.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:46

oh ok, dus het is niet zo dat je helemaal geen stro meer nodig hebt (behalve de randjes), dat begreep ik even.
ik heb nog niet van een HIT matras gehoord en kan me er eigenlijk niets bij voorstellen, ben wel nieuwschierig.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:47

Ligt de mat dan op afschot DD? Of moet de vloer dat liggen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:56

Het is idd handig als de vloer iets op afschot ligt, maar de meeste paarden vinden het niet prettig om op te gaan staan plassen en staan dan in de ruimte die je achter de mat houdt.
Dat is overigens bij merries makkelijker als bij ruinen/hengsten.
Vandaar dat een beetje afschot dan handig is.

De mat zoals hij in stal ligt * (ik heb dus alleen achteraan strooisel liggen)
http://www.pellon.com/Link.aspx?id=1062596
En als een paard er op staat:
http://www.pellon.com/Link.aspx?id=1062594
Je kunt hier duidelijk zien dat ze veel zachter zijn als gewone rubber matten (ok die dikke met noppen :) )

@barbar : als je achterin de stal een afvoergoot hebt lopen, dan zou je idd helemaal zonder strooisel kunnen.

* De mat lijkt hier erg klein, maar is in werkelijkheid 240x180, dus groot genoeg om op te liggen met het lichaam.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:01

wat ik hier op de foto zie is het dus puur voor in het midden?
en eigenlijk alleen om op te liggen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:05

Ja klopt. Het is goed geschikt voor paarden die graven en hun strooisel naar de zijkanten werken om vervolgens op het koude beton of de harde matten te gaan liggen. Hierdoor kun je open hakken krijgen en kou vatten.

Verder scheelt het ook in strooisel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:08

Hmmm, dat is wel een behoorlijk bedrag. :n
Ik wil sowieso tot 1mvan de wand vlas laten liggen. Mijn merrie poept en plast nl langs de wand.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:11

ok DD ik snap het, bedankt voor je uitleg.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:20

@skip: de HIT kost ongeveer net zoveel als een hele stal met gewone dikke noppen matten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 01:29

Ja als je ze nieuw koopt idd. Maar de hele stal is denk ik niet nodig en 2e hands is t betaalbaarder. ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 11:08

Losse matten blijven niet liggen en gaan zwerven of je moet ze aan de vloer vastmaken.
En om te liggen is een gewone noppentegel niet te vergelijken met een HIT-bed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 11:35

Hit bed is echt boven budget. Die tegels lijken me wel wat, ook heel makkelijk weg te halen om schoon te maken e.d. En nog wel eens via MP te krijgen. Bovendien is het niet ter vervanging van strooisel.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 11:44

Ik zou geen rubber nemen tenzij het paard kan kiezen of het erop wilt staan of niet. Goed het is warmer en zachter als een betonnen vloer, maar rubbervloeren worden niet voor niets gebruikt in bedrijven waar ze met electra werken. Het geleid namelijk niet en je kun niet aarden.
Niet kunnen aarden is niet erg als het paard daarvoor kiest om dit even niet te doen omdat het in een schuilstal gaat staan, maar staat je paard er verplicht langere tijd op, kan dit op de lange duur schadelijk zijn.

http://www.maximlazet.nl/aarding
stukje over aarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 12:53

Inmiddels voorzien! :j