Matten in het midden leggen, heeft geen zin. Gaat verschuiven. Je moet dan gewoon in de hele box matten leggen. Ik heb in al mijn boxen inmiddels matten van 4,5 cm dik liggen. Qua strooisel bespaar ik nauwelijks wat, maar het comfort voor de paarden is super. Ik doe in een kale stal met matten 1 pak vlas en 3 dikke plakken stro. Dagelijks strooi ik bij met 2 plakken en haal alles eruit als de bodem smerig is. Hoe vaak is heel erg afhankelijk van het paard.
Mijn eigen merrie loopt ook veel in de box, wurmt al het strooisel naar achteren en opzij, met als gevolg het midden helemaal kaal. Nu ligt er weliswaar geen strooisel, maar ze sjouwt niet op het beton. Ff een voorbeeldje van het verschil met en zonder matten. Elke 7 weken wordt ze opnieuw beslagen en haar ijzers konden nooit voor de 2e keer, ondanks dat ik nauwelijks op de straat kom. Sinds de matten kan dat makkelijk en hoefde ze zelfs met 7 weken niet opnieuw beslagen te worden. Dat kan een week of 11 zijn! In de winter groeien de hoeven wel veel langzamer dan in de zomer, maar da's me nog niet eerder gelukt. Da's dus wel een grote besparing, vooral omdat ze op ijzers met gel en zooltjes staat. De verende ondergrond verdeelt de druk heel mooi. Wat het doet voor de voeten van m'n paard doet het ook voor de gewrichten. Een ander paard, een oudje (26) komt nu heel kwiek van stal. Was/is echt een smeerkees en een mooi dikke laag bodembedekking kreeg ik niet voor elkaar. Ze is niet schoner geworden, maar ligt/staat wel veel comfortabeler. Het verschil is bij alle paarden heel goed merkbaar.
Ik heb ze opgescharreld via MP en betaalde tussen de 15 en 20 euro per m2. Nieuw zijn ze 40, geloof zelfs excl. btw. Waar woon je? Ik heb er nog een stel over en mss is dat wat voor jou.