lang op stal gestaan.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

wildheart

lang op stal gestaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 13:09

Oke ik weet niet of het hier goed staat, :o

Ik heb afgelopen 3 weken in het ziekenhuis gelegen wegens een infectie, sinds gisteren weer thuis.
En tot mijn grote schrik heeft mijn moeder niets geregeld voor mijn paard, die dus al zo'n drie weken lang alleen maar op stal staat.
Nu is het een behoorlijk druk mannetje, en ik weet niet goed hoe ik nu de stap moet zetten om weer naar hem toe te gaan,
Wat moet ik doen ? Moet ik het rustig opbouwen ?
Wat zijn jullie tips ?

paardemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:25

Whoo drie weken is wel lang, :\
ik zou hem sowiso eerst even los gooien in de bak dat hij zn energie kwijt kan,
en rustig opbouwen is ook wel een goed idee.

DorusJarig

Re: lang op stal gestaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:28

Drie weken is idd wel erg lang! Ik zou idd eerste losgooien en vervolgens eerst aan de longe aan het werk zetten. Dan kan je een beetje zijn stemming inschatten wanneer hij weer aan het werk moet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:29

Ik zou idd beginnen met losgooien en gekheid eruit laten rennen. En dan kalm opbouwen aan de longe...

Chann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:36

ja eerst losgooien en daarna heel langzaam aan opbouwen en aanvoelen wanneer je er weer op kunt klimmen, anders lig je zo weer in het ziekenhuis alleen dan met iets gebroken.
(zijn stal is hopenlijk voor jou wel gedaan?!)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:44

Als je normaal gesproken tijdens het longeren genoeg controle hebt over je paard, zou ik eerst longeren, en dan pas losgooien. Het is beter om de energiepiek wat gecontroleerder kwijt te raken, dan dat hij zich verwond. Ook zou ik de beschermers aan de benen voor en achter doen, om verwondingen te voorkomen.
Als het een echte enorme drukteschopper is, die zich normaal ook makkelijke verwond, zou je in het ergste geval ook nog kunnen kiezen voor een lichte sedatie zoals sedalin of vetranquil. Ik ben er zelf geen voorstander van, maar nood breekt wet.

wildheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 14:24

Chann_ schreef:
ja eerst losgooien en daarna heel langzaam aan opbouwen en aanvoelen wanneer je er weer op kunt klimmen, anders lig je zo weer in het ziekenhuis alleen dan met iets gebroken.
(zijn stal is hopenlijk voor jou wel gedaan?!)

ja ik hoop het wel haha

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:55

goed in de beschermers zetten, indien mogelijk eerst een minuutje of tien stappen aan de hand, en daarna aan de longe proberen eerst wat gecontroleerd te draven, maar als hij al warmgestapt is is het risico op blessures niet zo groot denk ik, dan kan hij al eens gek doen
succes!
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 08-01-11 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:58

En je hebt het je moeder ook niet gevraagd :o 3 weken op het hok en je weet niet eens zeker of zijn stal wel is gedaan...waar is je stukje verantwoordelijkheidsgevoel vraag ik me dan af..

Ik ga met Duhelo mee

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:59

Ik zou ook inderdaad eerst aan de hand of longe proberen voordat je losgooit. De kans op een al te enthousiste beweging is dan wel erg groot. Ik benijd je niet. Succes en pas vooral op jezelf. Cap op misschien?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:44

BEH --> VSW

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:57

Ik zou zeggen deur open en de wei open en laat maar gaan als je hem niet kunt houden, en anders gewoon aan de hand naar buiten brengen en laat maar even lekker gaan in de wei.
Bij die van mij is er geen houden aan zijn als ze te lang op stal staat.

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:04

En de stal dan? Werd die wel gedaan. Ik weet niet of jullie een binnenbak hebben, anders dan zou ik hem daar ff los in zetten. Op de wei lijkt het nu een beetje glad. Als hij raar begint te doen en hard te rennen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:06

ik zou er wat sedatie ingooien, of je nu eerst los gooid of eerst longeerd, je hebt grote kans dat hij helemaal uit zijn dak gaat met alle gevolgen van dien.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:07

jeetje is er dan niemand die naar je paard omkijkt, en heb je zelf ook niet 1x even geinformeerd of gebeld met een stalgenoot ofzo?! Poeh dat zou mij alleen gebeuren als ik in coma lag :o

Ik zou hem gewoon losgooien in de bak en inderdaad alles rustig opbouwen de komende tijd.
voer is neem ik aan ook niet eens aangepast?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:10

Vergeet vooral niet om zo goed mogelijk los te stappen voor je je paard losgooit. Een paard wat koud uit stal komt en als een dolle gaat rennen kan heel gemakkelijk spierbevangen raken!

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:11

Ik weet natuurlijk niet hoe jouw paard is, bij de ene kan je er na een half jaar zo weer op gaan zitten
en de ander wordt al gek na 2 dagen. Maar ik zou hem eerst gewoon buiten zetten een paar dagen, en dan eens longeren en kijken hoe hij is?

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:19

ik ga met spiritxxx mee

3 jaar geleden had mijn arabier (inmiddels verkocht) een verdraaide kogel, mocht 3 weken niet gereden worden maar wel dagelijks aan de hand stappen, daarna mocht ik erop rustig opgebouwd na 2 dagen nog niet goed, bleek beschadiging aan het kraakbeen dus uiteindelijk 3 maanden niks mogen doen...

Nou kan je vertellen dat het levensgevaarlijk werd om daar naast te lopen, ze sprong namelijk boven mij uit dus ik zou zeggen gooi je paard eerst even los en daarna pas longeren...

malo_kozo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:23

Leeft je paard nog wel? Als je niet eens weet of er wel is uitgemest heeft je paard dan wel hooi en water gehad?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:28

Eerst lekker los zetten in een bak of paddock en de eerste dagen even laten aanmodderen. Na een paar dagen los kun je weer voorzichtig de conditie opbouwen via de longe. Het ene paard is wat actiever als het los is dan de ander, dus het is nooit te zeggen hoe het paard zich zal gedragen. Een paard is niet van poppenstront, dus je kunt hem rustig los zetten zoals je eerder ook gewend was. ;)

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:29

malo_kozo schreef:
Leeft je paard nog wel? Als je niet eens weet of er wel is uitgemest heeft je paard dan wel hooi en water gehad?

En wat te denken van drinkbak controle? (sommige paarden poepen af en toe per ongeluk in hun drinkbak)

Biks? Stalcontrole? etc.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:45

Drie weken in het ziekenhuis? Maar wel berichtjes sturen dus had je je vriendin ook even een berichtje gestuurd dat ze je pony buiten zet en afgezien daarvan sta je volgens mij op een pensionstal en als je kunt hyven dan kun je ze ook bellen, of niet soms.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:16

opisop_shop schreef:
jeetje is er dan niemand die naar je paard omkijkt, en heb je zelf ook niet 1x even geinformeerd of gebeld met een stalgenoot ofzo?! Poeh dat zou mij alleen gebeuren als ik in coma lag :o

Ik zou hem gewoon losgooien in de bak en inderdaad alles rustig opbouwen de komende tijd.
voer is neem ik aan ook niet eens aangepast?

Geloof niet dat het dan zelfs nog zou gebeuren. Mijn pa heeft dan toch wel die tegenwoordigheid van geest om de paarden te verzorgen. Maar goed hier staan ze thuis, dus ze zijn afhankelijk van onze zorg, anders is er geen eten en water...

Ik weet niet wat je had verder, maar ik zou zeker even iemand gebeld hebben.Ik zou niet 3 weken in een bed kunnen liggen zonder te weten hoe het met mijn dieren is.

Maar goed, daar heb je nu ook niks meer aan. Ik zou hem even in een vlakke bak laten rennen. Hebben ze daar een binnenbak? Denk dat de risico's in een binnenbak wat kleiner zijn, omdat de bodem toch vaak wel vlakker is dan in de wei en minder drassig. Hier is het nu best nat in de wei. Verder zou ik de eerste paar keren rustig longeren en daarna het rijden rustig oppakken.

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:00

ik zou hem eerst lekker laten uitrazen in de bak en daarna lekker gaan longeren

die zal wel even gek gaan doen denk ik ;)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:30

Heb je je in die drie weken dan niet afgevraagd hoe het met je dier gesteld was? :=

Maar goed, ik zou je paard eerst loslaten in een goed en veilig omheinde bak met vlakke bodem. Daarna weer rustig opbouwen met longeren. En kijk naar je paard hoe het met zijn conditie en gesteldheid is. Gewoon rustig beginnen en niet meer vragen van het paard dan dat het aangeeft te kunnen.