Hoe zware klei grond verbeteren? Paarden hebben natte voeten

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

titiacrafts

Hoe zware klei grond verbeteren? Paarden hebben natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 23:10

Wie heeft kennis/ervaring mbt grondverbetering?
Onze wei is op hele zware kleigrond. Na al die regen van afgelopen dagen is de vorst uit de grond en dan zakken de paarden met de hoeven weer ver in de grond. Het pad is daardoor voor ons onbegaanbaar geworden.

We proberen een paddock paradise te maken. Er is een pad rondom de weiden. De weiden houden we nu dus afgesloten omdat ze anders zo kapot gelopen zijn. Bij de schuilplaats heb ik veel stro over de grond verspreid, dus paarden kunnen wel droger staan. Toch zou ik een van de paden droger willen maken. Bestraten is geen optie. Het pad is ruim 100 m lang, 5 m breed.
Zou drainage zand helpen?

Nou ik ben benieuwd naar jullie raadgevingen. Alvast bedankt. Groetjes

tamary

Re: Hoe zware klei grond verbeteren? Paarden hebben natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:36

Ik hoop dat je schuilplaats en stukje daarvoor wel verhard zijn, anders geeft stro alleen maar meer drek en bagger.
Nu met de nattigheid is er weinig te doen totdat de grond weer goed droog is of je moet de hele modderlaag afgraven, wegendoek leggen (ook aan te raden ivm niet mengen grondsoorten met bijbehorende modder) en daar zand op storten tot boven het maaiveld. 500m2 x 50?cm (al snel) zand is duur en dan moet alles nog netjes aangereden worden en inklinken anders is het nog te zwaar om op te lopen.
Ik zou wel op zoek gaan naar bestrating, maar dan als smal pad (60cm-100cm) zodat je met de kruiwagen en zelf overal bij kan. Je kan dat pad afzetten zodat de paarden er niet op kunnen of ze de keuze geven tussen betegelde strook en modder. Dat is afhankelijk van de situatie en hoe het pad zich houd met zoveel gewicht erop en modder er onder. In elk geval zal je tijdelijke oplossingen moeten kiezen totdat het voorjaar is en je goede ondergrond hebt voor de lange termijn. Probeer wel om je tijdelijke oplossing zo te kiezen dat de materialen voor je lange termijn oplossing herbruikbaar zijn.
Daarnaast stel nu prioriteiten, dus schuilplaats + genoeg ruimte om elkaar te ontlopen in orde krijgen en de rest even laten of zelfs afsluiten zodat het niet nog erger stuk gaat en er hopelijk sneller te verbeteren valt als het weer even mee wil werken.

titiacrafts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 00:32

Dank voor reactie.
De conclusie van een smal pad voor de kruiwagen, daar zijn we al aan begonnen. we hebben nu een route waar de paarden niet kunnen komen. Dat straatje houdt het niet met al de modder er onder, dat hebben we al ondervonden. Volgens jou moeten we het mengen van grondsoorten dus zien te voorkomen? Officieel mogen we van eigenaar=gemeente geen bestrating toepassen of zand (zoals in rijbak) hebben. Het moet passen in weidelandschap van Hoekse Waard. Maar gewoon stoeptegels neerleggen, die weer verlegd kunnen worden hebben we toch gedaan. Vermenging klei en zand leek me daarom een burgerlijke-ongehoorzaamheid die mogelijk zou kunnen zijn.

En het advies om prioriteiten te stellen en juiste materialen te gebruiken, daar moeten we ons inderdaad naar richten. De verleiding blijft groot om hap-snap te werken. We zijn dit najaar begonnen en hebben alle weertypen al ondervonden. Mijn gevoel zegt dat als wij deze winter doorkomen, dan gaat het komende jaren ook vast lukken.

ni_ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:44

Ik ben benieuwd of je nog meer tips krijgt. Volg je de topic Paddock paradise ook?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:55

ik heb geen verstand van een padock paradise maar als je in je tuin alleen maar klei hebt en niet de mogenlijkheid om het af te graven word er wel een geadviseerd om wit zand door de klei te mengen.
dus denk ik dat als je in je padock paradise stiekum iets meer zand doet het toch kan helpen.
bij ons op stal hebben ze heel veel weiland (lees ong 50 hectare), en het land aan de ene kant van het bedrijf is klei, en dat land kan je echt niet gebruiken in de winter, aan de andere kant van het bedrijf is het land wat zanderig, en dat land gebruiken bijna de hele winter door (met uitzondering van maart en april om het gras de kans te geven om te groeien).

Donniquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:03

ik heb er ook geen verstand van, maar wij hebben bij onze bak ook drainage laten doen. maar in het begin hielp het niet heel veel dus die mensen zijn nog paar keer terug gekomen en vertelde dat er zoveel water in de grond zat dat je even moest wachten en dat het water weg zou lopen via de drainage buizen. en inderdaad is het nu wel gelukt. als het regend is hij heel kort nat maar na een uur is hij al weer droog, behalve als het heel hard regend dan.

ik hoop dat het bij jou ook werkt! succes!

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:20

Het vermengen van de klei met zand kan inderdaad helpen, de capaciteit om water door te laten zal hierdoor toenemen. Maar je moet dan wel ook zorgen dat dat water ergens heen weg kan, anders eindig je met een zwembad. Dus als het ff kan op gelijke tussenafstanden een aantal doorsteekjes richting de sloot maken die je met zuiver zand vult, of liever nog daar ook een stukje drainslang onderin leggen. De loze eindes van de drains in je verbeterde pad wel afdoppen, anders zitten ze binnen een tijd van ja en nee vol en doen ze niets meer.

Alles bij elkaar zal je toch nog wel op een aardig kostenplaatje komen, alleen aan de koop van het zand kom je al dik boven de € 1.000,- (reken ik ff met 15 cm ophogen en dit door 10 cm klei heen mengen zodat de dikte van je 'verbeterde' laag totaal 25 cm wordt) en dan moet het werk nog gedaan worden.

titiacrafts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 22:19

Al met al wordt ik niet blij van al dat water. er zijn drainage buizen, maar die zijn nu verstopt. Er is toegezegd dat die vernieuwd/doorgestoken zullen worden. Toezegging dat kosten voor eigenaar=gemeente zijn. Dus misschien maar even afwachten wat de resultaten daar van zijn. Even ophogen is hele klus en kost teveel geld. Laten we vooral hopen op drogere tijden,

Floortje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 09:40

Ik heb drainagezand en ben daar heel tevreden over, blijft goed droog.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 09:47

Zou een paddock paradise op kleigrond uberhaupt wel mogelijk zijn zonder dat je er enorme kosten voor moet maken? Volgens mij is het meer iets voor zandgrond.

titiacrafts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 11:26

Kleigrond is misschien niet het meest ideale. Maar wij wonen hier nu eenmaal en proberen er het beste van te maken.
Paarden hadden minder moeite met zware en natte grond dan de baasjes. Een paar weken geleden hebben we besloten 2 paarden tijdelijk elders onder te brengen. In een grote plantenkas, stuk afgezet met stroom. Nou dit is ook een waar eldorado, voor zowel paard als baas.

chikie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 11:43

ik blijf dit even volgen wij hebben ook problemen met de kleigrond.
hopen dat er goed tips blijven binnen stromen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:40

een pad op kleigrond is niet verstandig.
Goed gedraineerde kleigrond is misschien nog wel te gebruiken als weide als het een heel groot stuk is met weinig paarden en de paarden rustig zijn, maar een pad wordt heel intensief gebruikt, dus zonder versteviging is dat niet goed te doen.

Het minste wat je zou kunnen doen is je pad draineren. Sleuven opvullen met dainage zand en dan de klei er weer over en weer gras zaaien. Dat valt het minste op. Geeft draineren ook problemen, dan is een paddock maken bij de stal de beste oplossing voor de natste maanden. dan kun je je kleipad afsluiten en als die heel blijft, kun je hem met in drogere perioden en met vorst veel sneller weer gebruiken. Kijk dan of er bijvoorbeeld op je bouwblok/erf mogelijkheden zijn voor een winterbestendig pad, stuk zand en stuk bestrating...