Mok -> natte paddock?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

_Caitje__

Mok -> natte paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 10:46

Hallo,

Mijn paard heeft mok en dan is natuurlijk het beste om het zo droog mogelijk te houden.
Maar nu heeft het veel geregend en liggen er plassen in de paddock.
Is het verstandig om hem daarin te zetten?

Gr Caitje

whinneymax

Re: Mok -> natte paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 10:49

hoi. nee het is niet verstandig.mok moet je zo droog mogelijk houden.heb je geen andere mogelijkheid om los te gooien / buiten te zetten?mocht het echt niet anders gaan dan kan je het wel doen maar wel zorgen dat je het heel goed schoon en droogmaakt als ie uit de paddock komt.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 10:53

nee, geen andere mogelijkheid om los te gooien helaas.
Dat droog/schoon maken is het probleem, hij wordt door iemand binnen gezet die een beetje bang voor hem is. En ik ben er pas 3 uur later.

whinneymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:00

dan zou ik je paardje niet in de paddock gooien.met een beetje goeie verzorging is ie er met een paar dagen vanaf en kan ie weer lekker naar buiten.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:02

whinneymax schreef:
dan zou ik je paardje niet in de paddock gooien.met een beetje goeie verzorging is ie er met een paar dagen vanaf en kan ie weer lekker naar buiten.

dan wil ik wel eens weten wat jij daarvoor gebruik

whinneymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:07

zodra ik zie dat mijn paardje beginnende mok heeft krijgt ze homeopatische tabletten(verkrijgbaar bij de paardendrogist)door het voer.gelijk schoonmaken met betadine shampoo en insmeren met sudo creme.binnen een paar dagen (4-5) is het weg. gebruik sudocreme voor bijna alles.schaafwondjes, schrale tepels etc.

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:09

misschien helpt het ook om er vaseline op de doen. dan wordt het niet zo snel nat dacht ik.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:11

nadjajump schreef:
misschien helpt het ook om er vaseline op de doen. dan wordt het niet zo snel nat dacht ik.

Klopt vaseline stoot water af. Maar daardoor heb je ook meer kans op broei dacht ik.

whinneymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:13

vaseline kan ook maar sudo creme legt ook een laagje eroverheen zodat het niet vochtig word.plus er zit zink in wat heel bevordelijk is voor de genezing

en zink heeft ook een uitdrogende werking waardoor je minder kans hebt op broei

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:14

oh dus als je er 's morgens sudocreme op doet helpt dat ook wel?
ik heb namelijk hetzelfde probleem..

whinneymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:19

het liefst 2x per dag maar 1x is ook goed. wel zorgen dat het heel goed schoon en heel goed droog is ja ik heb hele goeie ervaringen met sudo creme.wil niet zeggen dat iedereen er baat bij heeft of het fijn vind om er mee te werken maar ik vind het geweldig spul ook omdat het zo veelzijdig is.en goedkoper dan voor elk dingetje een apart smeersel te kopen

chantkyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:46

nee ik zou hem niet in de paddock zetten dan kan hij het alleen maar erger krijgen ;)

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:50

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:56

whinneymax schreef:
het liefst 2x per dag maar 1x is ook goed. wel zorgen dat het heel goed schoon en heel goed droog is ja ik heb hele goeie ervaringen met sudo creme.wil niet zeggen dat iedereen er baat bij heeft of het fijn vind om er mee te werken maar ik vind het geweldig spul ook omdat het zo veelzijdig is.en goedkoper dan voor elk dingetje een apart smeersel te kopen

De mijne had ook veel baat bij sudo creme inderdaad. Ideaal spul! En je hebt ook maar een klein beetje nodig.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:59

je moet kiezen tussen 2 kwaden je paard op stal houden (waar de mok erger kan worden door amoniak en vochtophopingen in de stal) of naar buiten in een paddox waar een paar plassen in staan.

Nu vraag ik hoeveel plassen staan er in je paddox?
Wat is de oorzaak van de mok? (verminderde weerstand, Verandering in voer, Mijt, ect)
Hoe behandel je het nu?
Hoe erg is je mok? (hele koten tot bloedens toe en ontstoken open of nog maar een paar kleine plekjes)
Zie net dat het een trekpaard is heeft ze dan geen last van Die lymfen ziekte.(CPL iets in doe richting) (dus grote richels bij de koot)

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 14:29

Ik gebruik mokmouse van eufrata.
Hij heeft net z'n inenting gehad tegen influenza, dus het zou best kunnen dat hij een verminderde weerstand had.

Voor zover ik weet heeft hij geen CPL, het is de 2e keer dat hij mok heeft (hij is bijna 7). Volgens mij hebben ze CPL altijd, dus dat kan bijna niet.

Is niet tot bloedens toe, maar het zit wel op z'n pijpbeen.

De paddock is bijna 1 grote plas, er zijn wel een paar ''droge'' plekken, maar daar gaat ie niet blijven staan.

ni_ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:47

Ik heb ooit eens de tip: Tandpasta gekregen.
Gewoon Prodent....

En na jaren van mok, mok en nog eens mok, ben ik nu altijd binnen twee weken vanaf!
Of het echt werkt, moet je zelf proberen.
De tandpasta droogt de mok uit (Werkt ook bij puistjes etc geloof ik)

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:13

dat met die tandpasta he.. wanneer moet je er dat opdoen? en hoevaak?

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:04

umzz een vriendin van muh heeft dit probleem ook vaak heel simpel op te lossen die mok gewoon frondline vlooien middel gebruiken werk bij die van haar super of ff een keer wassen met sebacil (verkrijgbaar bij de DA) en eventueel kun je inspuiten met baby olie zodat er geen vocht bij komt nooit problemen mee gehad.

ni_ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:55

Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe vaak het moet...

Ik kijk altijd naar de mok.
Ik was het altijd één keer. Met betadine en dan pulk ik alle korsten eraf. (Ja heb een braaf paard...)
En dan smeren maar.
Ik doe het vaak twee keer per dag, maar je kunt het wel goed zien. Die tandpasta droogt het al gelijk uit. Wanneer ik denk dat het niet meer kurkdroog is, smeer ik er weer nieuwe op.
Dat is ook een beetje afhankelijk van de mok denk ik?

Ben benieuwd wat je gaat proberen!

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:06

Wij hebben ook een periode met een drassige paddock gehad, maar mijn merrie gaat er gewoon in. Mok of geen mok. Ik behandel de mok gewoon door en zorg er voor dat ze elke avond met schone droge voetjes in haar stalletje staat.

Ik vind het het niet waard om mijn merrie er voor binnen te laten staan terwijl al haar vriendjes wel naar buiten gaan.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 22:16

Bij flinke mok idd tandpasta op de korsten, en regelmatig wassen met betadine (als ie weer in stal gaat). Wij hebben verder nu de babyolie ontdekt, preventief, werkt super en wordt minder smerig dan vaseline of uierzalf :)

Ik zou m gewoon wel lekker buiten zetten, heeft ie ook nodig...