Mensen die samen een weiland delen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Rider01

Mensen die samen een weiland delen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 09:45

Je gaat opzoek naar stalling..en dan?
- paarden te weinig buiten
- geen vrije plek beschikbaar
- te veel troep/slechte omstandigheden

pffff, lijkt mij enorm fijn als je zelf de regie in handen hebt.

Mijn vraag is vrij simpel: zijn er mensen die samen een weiland delen en hoe bevalt dat?
Ook kwa kosten te doen?

Jits

Re: Mensen die samen een weiland delen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 10:44

Ik deel een weiland met twee anderen. Aan de ene kant is het fijn om zelf de regie te hebben, maar je moet het wel met elkaar eens worden over een aantal zaken. Je moet dus wel met elkaar op één lijn zitten (bijvoorbeeld over het voerbeleid). Qua kosten moet je bedenken dat de kosten van hooi en afrastering e.d. bovenop de huur van het weiland komen. Ik ben uiteindelijk niet heel veel goedkoper uit dan toen mijn paarden nog op een pensionstal stonden.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 06:48

Ik heb in het verleden zelf een perceel land gekocht omdat ik vond dat mijn paard te weinig buiten kwam.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 08:43

Ik heb hier ook weleens aan zitten te denken, alleen moet je dan wel meerdere mensen hebben bijvoorbeeld 3 die dit samen regelen.
Ik ken iemand die op die manier een weiland met een paar anderen deelt, ze hebben er zelfs een buitenbak bij gemaakt. Helaas is dit weiland voor mij te ver weg.

Het lijkt me wel dat je hele goede afspraken met elkaar moet maken en inderdaad met elkaar op 1 lijn zitten.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 09:16

friesiszwart schreef:
Ik heb in het verleden zelf een perceel land gekocht omdat ik vond dat mijn paard te weinig buiten kwam.

Ja hier hetzelfde, tis veel werk maar veel fijner voor je paard(en), succes! :))

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 09:22

Ik deel mijn weiland sinds een jaar met mijn ouders voorheen had ik mijn eigen weiland. Ik vind het vooral erg fijn dat ik nu niet meer alles alleen moet doen, qua verzorging zitten we goed op een lijn dus dat scheelt.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 09:31

Wij hebben met een groep een redelijk stuk weiland gehuurd bij de boer waar we al stonden.
Deze nam het niet zo nauw met voeren, mesten, gif en zijn prikkeldraad. Dus hebben we besloten het zelf aan te pakken.
Ons land word niet meer bemest met varkensmest, is helemaal rondom voorzien van breed lint en nieuwe palen en een nieuw goed weideapparaat.
Hebben zelf een aantal hooibakken gemaakt waaronder 1 van bijna 8 meter lang.
Het land is ingezaaid met biologische paardengrassen en kruidenmengels en word hopelijk dit jaar bemest met droge koeienmest.
We betalen allemaal 7,50 per paad per maand inleg geld in eerste instantie nog voor de aanschaf kosten van het lint, palen en apparaat, maar ook als er wat gekocht moet worden of als er wat kapot gaat is er een reserve potje.

Zomers hebben we regelmatig een kampuurtje met een amerikaanse eetparty bij de boer en rijden het hele jaar door veel samen buiten.
Het gaat hier om 5 verschillende mensen/koppels en eens in de zoveel tijd hebben we een vergadering.
Verder betalen wij de de boer ons weide/stal huur en de kosten voor het hooi.

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:28

ik en mijn vader waren 10 jaar geleden begonnen met een klein weilandje, met een pony. Maar het is natuurlijk leuker om samen te rijden dus een vriendin kocht een pony. lang leuk samen gestaan maar deze is toen naar een andere stal verhuist. Toen zijn we gaan uitbrijden. hebben nu al het land van de boer gepacht en verschillende mensen huren van ons voor ongeveer 250 in het half jaar voor een groot paard. Hier van kunnen wij de pacht betalen en als er iets over blijft word het voor onderhoud gebruikt. Verder komen er wel voerkosten voor de mensen en ons bij en moeten we alles zelf doen. Daarom delen we de voer dagen je hebt gewoon een aantal dagen in de week dat je moet voeren. Dit is alleen in de winter omdat ze alleen dan hooi krijgen. In de zomer staan ze bij ons op de volle weide. Erg gezellig.

Wij hebben er wel voor gekozen( mijn vader en ik) om de enige te zijn die van de boerin pacht. Die boerin kent ons al heel lang en aangezien niet elke pension klant lang blijft, had ze er geen zin in om steeds met nieuwe mensen te maken te hebben. Dus wij zorgen er voor dat zij haar pacht krijgt maar mogen zelf beslissen hoe we het verhuren en wat we er mee doen. Ook houden we zo de onderhoudskosten voor ons zelfs en krijg je niet later als er een pensionklant weg gaat maar ik heb dat stuk lint betaald of die palen etc.

goeie afspraken zijn heel belangrijk, worden die netjes nagekomen heb je ook een gezellige zweer op stal.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:32

Wij doen het hier ook, met 3 land en stal delen. Veel werk, veel geld, herstellen enz kost tijd en niet altijd simpel als er niet altijd iemand kan kijken naar de paarden. Schema's enz zijn belangrijk dat er altijd eten en drinken is.
Maar ben ook heel blij dat ik zoveel zelf kan doen, als er iets kapot gaat is het mijn probleem, los ik het zelf op en hoef ik geen verantwoording af te leggen.
Dus het is zeker te doen, als je zelf maar veel wil doen ;)